Gå til innhold
  • Bli medlem

Klarer ikke få hverken MSR XGK EX eller Dragonfly til å brenne helt rent, uten gule flammer/sparks og "hosting" (ufullstendig forbrenning)


Ole Edvard

Anbefalte innlegg

Hei kjære fjellforumere og takk for en utrolig god sammenstilling av informasjon som finnes her.

Som tittelen nevner, sliter jeg med å få min MSR XGK EX og MSR Dragonfly til å brenne helt rent. Disse er bare ett år og ca én måned gamle, respektivt. 
De har kun vært fyrt med renset bensin fra enten Rast, Coleman eller Primus, og forvarmet med å slippe renset bensin ut fra dysa.

Problemene inkluderer gule flammer som kommer og går, det også kan observeres noe "hosting" i blant.
Mer bekymringsverdig er det at ved slike gule flammer kan man kjenne en lukt av alkylatbensinen.
Ved bruk i yttertelt har jeg og min samboer begge merket tegn på kullos i form av små hodepiner, selv uten noen kjele på brenneren og med ventilene på teltet (Helsport Svalbard) åpne.
Vi er veldig observante på dette, og tar selvfølgelig ingen sjanser. Ved minste tegn skrur vi av brenneren.
Et stort problem med dette er at det blir vanskelig å bruke brennerne under dårlige værforhold og når man skulle ønske å tørke sovepose/klær.

Jeg skal beskrive problemene først med bilder og videoer, så beskrive hva jeg har undersøkt så langt før jeg linker dette til andre poster på forumet.

 

Her viser jeg to bilder av en Dragonfly som brenner, hvor man plutselig ser sot på brennerskålen 

Dragonfly, ingen sot/flamme synlig
Dragonfly, sot og flamme synlig

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg legger ved én video med XGKen, og to videoer med Dragonflyen. I den ene kvelds-fyringen med Dragonflyen, hoster den ekstremt mot slutten. Men merk at den videoen er før jeg gjorde noen tiltak, jeg vet ikke om den vil hoste så ekstremt nå.

 

Jeg har bladd ca 5 år tilbake i forumet, og jeg ser andre med noen liknende problemer, både for MSR XGK EX og for en av Primus sine modeller. 
Derav har jeg prøvd mange av de anbefalte tiltakene.

Tiltak jeg har prøvd så langt:

  • Rense dyser. (Aldri sett at de har vært tett på noen måte)
  • Bytte dyse til annen GK dyse på XGKen. (Fra expedition service kit)
  • Rense fuel-line med innebygd wire (XGK) og wire cleaning tool ved flammejusterer (Dragonfly)
  • Kjøre bensin igjennom brenner opp ned, uten dyse. (men kanskje ikke brukt nok?)

Kort sagt, har jeg prøvd alt foreslått i MSR sine Maintenance videoer. 
Av kuriosa kan jeg nevne at jeg slet veldig med å få jevn stråle på Dragonflyen rett etter kjøpet, og selv forvarming var litt vanskelig da.
Dette virket til å ordne seg godt etter å ha brukt wire cleaning tool.  
Jeg har også merket en korrelasjon med forvarming, men selv om brennerne virker veldig godt forvarmet har jeg aldri fått bort problemet helt.


Er neste steg en zalo-vask for å få enda bedre bukt med evt produksjonsrester, eller gjør jeg noe feil (feks. burde forvarme på annen måte)? 
Hvis zalo-vask, har noen en anbefaling på hvor mye jeg burde skru fra hverandre disse brennerne?

 

Med vennlig hilsen

Ole

 

 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, @Marius Engelsen, @Kristoffer Sandnes og @sneakyowl!


Jeg ser at meningene spriker litt. Det som gjør meg bekymret er at når det kommer gule sparks osv så kommer det en slags eksos som lukter alkylatbensin. (Slags varm vind med litt lukt). XGKen virker værst på dette. Jeg tenker man må se dette i sammenheng med at vi veldig enkelt har fått litt kullos-symptomer (åpne ventiler og ingen gryte på brenner).
En slik lukt har jeg aldri hørt sett beskrevet, jeg har også forhørt meg med en kunnskapsfull kollega på jobb (som eier en Whisperlite).
Noen som har lyst til å kommentere på dette? 

Etter at jeg postet innlegget begynte jeg å jobbe med XGKen igjen, skrudde ut dyse og slangewiren og kjørte ca 1 dl alkylatbensin igjennom. Staket med slangewiren både før og etter, 
og jeg finner ingen tegn til urenheter. Når jeg først skrudde sammen og fyrte opp virket det til at jeg klarte å få litt "løs dyse" hvor det slippes ut noe fuel i gjengingene på dysa, slik som noen andre har klaget på, f.eks. her. 

 Jeg lot brenner avkjøle, skrudde opp og tightet helt til igjen, begge gangene med flatjern.
Jeg fikk forvarmet veldig bra, hvor brenneren selv begynte å fyre det som lå i forvarmingsrøret som gassform, før åpning av ventil.
Ved hjelp av tighting ble problemet merkbart bedre, men jeg lurer på om det fortsatt er en liten stikkflamme fra dysa her?
Under bruk var dette vanskelig å se, men i "saktefilm" virker det lettere å identifisere.
Bilde til venstre viser et snapshot uten synlige problemer, til høyre ett med flammen.
Jeg legger også ved video fra dette.
Hvis dette er problemet, gjelder det bare å tighte enda hardere?

 

ingen synlige problemer

stikkflamme?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg. dvs. datteren var på pulktur i forrige uke og da streiket optimus polaris brenneren.  Hadde vel slike puff og så døde den ut.

I dag har jeg brukt mye tid på brenneren og demontert alt og fant ingen ting å sette fingeren på når det gjaldt urenheter og koks belegg.

Det siste jeg gjorde var å blåse igjennom filteret som er på pumpa. se bilde.  Dette så fint ut, men var"tett".  Byttet til en nytt metalisk filter og nå flyter bensinen fint.  Dvs. at den har trykk ut av dysa og kommer i mengder.

Jeg regner med at når man ikke får trykk nok, så blir ikke bensinen forstøvet godt nok, og det er derfor man får gul flamme  ( også av og til).

 

Jeg kjenner ikke de brennerene du har godt nok, men dersom det er et filter, så prøv å ta det vekk og se hva som skjer.

 

 

 

 

filter.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er lekkasje fra dysa vil du kunne se det fra siden av brenneren der fuel slangen går inn. Da vil du ha en liten te-lys flamme. Syns ikke dysa på EX sitter veldig godt, jeg forvarmet min uten flammespreder og trakk til litt etter det var problemet borte(gjøres på egen risiko)

Hvilket drivstoff bruker du? Jeg har vanligvis brukt Aspen 4T men de var desverre tom så nå har jeg en kanne med cirkelK 4T. Brenner fint på cirkelK men lukter litt anderledes. Det er nok noe inviduelt hvordan man oppfatter lukt og hva man reagerer på, jeg takler feks ikke lukten av byggtørke som går på diesel eller generelt diesel eksos. Multifuel på tænnveske/fritidsparafin eller alkylatbensin går fint.  Rødsprit avgir lukt ved forbrenning og det samme gjør gass, utendørs merkes det ikke men inni i et telt som har begrenset volum vil det merkes fortere. 

Kjøpte en ny msr whisperlite international, den brant relativt gult og ga fra seg mye lukt. Heiv den ut på verandaen å lot den fyre for full effekt en times tid, brenner nå uten lukt og gul flamme. Regner med det er noe produksjons rester på delene som trenger å brenne opp. 

Det er litt vanskelig å se på videoene dine om det faktisk er noe galt. Det er lettere å se gule flammer/rar forbrenning når det er mørkt rundt brenneren.

Ved vindstille forhold blir ventilasjon i telt fort mye dårligere enn når det er vind. Hvis det er en liten trekk å spore, sett alltid teltet mot vinden så det er mulig å få en gjennomstrømning av luft.

Kullos måleren min ga utslag en gang, da målte den 57ppm på nesten helt vindstille forhold. 57ppm er ikke mye men det er den eneste gangen den har gjort en avlesing. Den gangen sto ikke teltet på den lille trekken som var. 

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Blaser said:

Hei,

Jeg. dvs. datteren var på pulktur i forrige uke og da streiket optimus polaris brenneren.  Hadde vel slike puff og så døde den ut.

I dag har jeg brukt mye tid på brenneren og demontert alt og fant ingen ting å sette fingeren på når det gjaldt urenheter og koks belegg.

Det siste jeg gjorde var å blåse igjennom filteret som er på pumpa. se bilde.  Dette så fint ut, men var"tett".  Byttet til en nytt metalisk filter og nå flyter bensinen fint.  Dvs. at den har trykk ut av dysa og kommer i mengder.

Jeg regner med at når man ikke får trykk nok, så blir ikke bensinen forstøvet godt nok, og det er derfor man får gul flamme  ( også av og til).

 

Jeg kjenner ikke de brennerene du har godt nok, men dersom det er et filter, så prøv å ta det vekk og se hva som skjer.

filter.jpg

Hei, takk for interessant og nyttig svar @Blaser! Det er filtre på begge brennerne/pumpe-løsningene. Jeg skal sjekke dem, men tviler litt på at de er tette på begge. Spesielt siden jeg har helt ny pumpe på XGKen (klarte å knekke en del der på original), hvor filteret sitter. Men, jeg tror du nevner noe viktig med nok trykk! Jeg tok kontakt med Memento Mori her på forumet, hvis første kommentar var at dette virket som et trykk-problem. 
Jeg bruker de største flaskene (887 ml), så må kanskje pumpe mye mer enn jeg gjør nå. 
Jeg skal se på filter og spesielt teste dette med trykket i kveld.

 

20 hours ago, Kristoffer Sandnes said:

Hvis det er lekkasje fra dysa vil du kunne se det fra siden av brenneren der fuel slangen går inn. Da vil du ha en liten te-lys flamme. Syns ikke dysa på EX sitter veldig godt, jeg forvarmet min uten flammespreder og trakk til litt etter det var problemet borte(gjøres på egen risiko)

Hvilket drivstoff bruker du? Jeg har vanligvis brukt Aspen 4T men de var desverre tom så nå har jeg en kanne med cirkelK 4T. Brenner fint på cirkelK men lukter litt anderledes. Det er nok noe inviduelt hvordan man oppfatter lukt og hva man reagerer på, jeg takler feks ikke lukten av byggtørke som går på diesel eller generelt diesel eksos. Multifuel på tænnveske/fritidsparafin eller alkylatbensin går fint.  Rødsprit avgir lukt ved forbrenning og det samme gjør gass, utendørs merkes det ikke men inni i et telt som har begrenset volum vil det merkes fortere. 

Kjøpte en ny msr whisperlite international, den brant relativt gult og ga fra seg mye lukt. Heiv den ut på verandaen å lot den fyre for full effekt en times tid, brenner nå uten lukt og gul flamme. Regner med det er noe produksjons rester på delene som trenger å brenne opp. 

Det er litt vanskelig å se på videoene dine om det faktisk er noe galt. Det er lettere å se gule flammer/rar forbrenning når det er mørkt rundt brenneren.

Ved vindstille forhold blir ventilasjon i telt fort mye dårligere enn når det er vind. Hvis det er en liten trekk å spore, sett alltid teltet mot vinden så det er mulig å få en gjennomstrømning av luft.

Kullos måleren min ga utslag en gang, da målte den 57ppm på nesten helt vindstille forhold. 57ppm er ikke mye men det er den eneste gangen den har gjort en avlesing. Den gangen sto ikke teltet på den lille trekken som var. 

@Kristoffer Sandnes, takk for super og detaljert tilbakemelding. Ingen klar te-lys flamme her nå, men før jeg virkelig tightet til virket det som at det kom ut noe gass horisontalt ut fra nede ved dysa. Kan evt finne video på det senere.
Jeg har brukt alkylatbensins fra Rast, Coleman eller Primus. Det som nå er på flaskene er enten fra Coleman eller Primus. De skal ikke ha vært blandet på noe tidspunkt.
Jeg opplever lukten her som sterkere enn gass, men særskilt at det kommer litt intervallvis i en slags "varm vind". 
Men som jeg nevnte lengre opp, skal jeg prøve med å se om for lavt trykk kan ha medført noen ujevnheter her.

Når du sier å sette teltet mot vinden,  spiller det noen rolle om det er inner- eller ytterteltet som vender opp mot vinden? 
Pga ventil fremst i ytterteltet som primus-luft kan gå ut igjennom, ville jeg vel tenkt at innerteltet skulle opp mot vinden. Hva tenker du?

Har en kullos-alarm på vei i posten, så blir interessant å benytte seg av den. Blir å bruke sansene først, uansett, men greit å bruke den til læring.

Forresten, hvorfor forvarmer du whisperliten kun med rødsprit?
Går det an å ta rødsprit oppi brennerklokka, som forvarming nummer to, etter å ha brent ned bensin sluppet ut av dysa? Kunne vært relevant på Dragonflyen på ekstra kalde dager, tenkte jeg på?




 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd det du nevner med lukt og tegn på kullos-forgiftning, har fyra mye med gammel Whisperlite International i innertelt. Men, min brenner langt mer urent (tendenser til gul flamme) enn det som kommer fram i filmene dine her synes jeg. Og den er ganske svart av sot (men det er oftest fra forvarminga, har vurdert å begynne med rødsprit for å unngå det). Ellers tørker jeg bare av med papir en gang i blant. Den brenner og brenner på snart 20.året, uten nevneverdig vedlikehold. 

Rester fra rødmalinga rundt de små o-ringene i pumpa er utelukka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Edvard skrev (2 timer siden):

 @Kristoffer Sandnes, takk for super og detaljert tilbakemelding. Ingen klar te-lys flamme her nå, men før jeg virkelig tightet til virket det som at det kom ut noe gass horisontalt ut fra nede ved dysa. Kan evt finne video på det senere.
Jeg har brukt alkylatbensins fra Rast, Coleman eller Primus. Det som nå er på flaskene er enten fra Coleman eller Primus. De skal ikke ha vært blandet på noe tidspunkt.
Jeg opplever lukten her som sterkere enn gass, men særskilt at det kommer litt intervallvis i en slags "varm vind". 
Men som jeg nevnte lengre opp, skal jeg prøve med å se om for lavt trykk kan ha medført noen ujevnheter her.

Når du sier å sette teltet mot vinden,  spiller det noen rolle om det er inner- eller ytterteltet som vender opp mot vinden? 
Pga ventil fremst i ytterteltet som primus-luft kan gå ut igjennom, ville jeg vel tenkt at innerteltet skulle opp mot vinden. Hva tenker du?

Har en kullos-alarm på vei i posten, så blir interessant å benytte seg av den. Blir å bruke sansene først, uansett, men greit å bruke den til læring.

Forresten, hvorfor forvarmer du whisperliten kun med rødsprit?
Går det an å ta rødsprit oppi brennerklokka, som forvarming nummer to, etter å ha brent ned bensin sluppet ut av dysa? Kunne vært relevant på Dragonflyen på ekstra kalde dager, tenkte jeg på?

Jeg har fyrt mine brennere på alkylatbensins fra Aspen/CirckelK/FK. Men vet noen har nevnt at deres brennere oppfører seg rart på feks coleman om det er noe i det vet jeg ikke.

Er det ingen te-lys flamme er det nok tett rundt dysen din.

Ja, det spiller en stor rolle hvilken vei teltet står. Hvis teltet står feil vei så ventilerer du avgassene imot deg å igjennom teltet.Ved å ha forteltet på lesiden ventilerer du avgasser, kullos og damp ut av teltet å ikke mot der du sitter.

Kullos er luktfri, fleste som opplever forgiftning skjønner aldri hva som har skjedd med de før det er for seint. Så sansene er som regel særdeles dårlig til å oppfatte kullos.

En whisperlite blir meget sotetet ved forvarming med bensin, langt verre enn feks en xgk. Derfor bruker jeg kun rødsprit på den til forvarming.

Hvis du heller rødsprit ned i en varm brenner for så å tenne på for du deg nok en overraskelse i form av en stor poff og noe flotte flammer. Trenger brennere lengre forvarming slipper man ut mer bensin eller ekstra rødsprit før man begynner :) ellers venter man til brenner er kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Megalep said:

Jeg har ikke opplevd det du nevner med lukt og tegn på kullos-forgiftning, har fyra mye med gammel Whisperlite International i innertelt. Men, min brenner langt mer urent (tendenser til gul flamme) enn det som kommer fram i filmene dine her synes jeg. Og den er ganske svart av sot (men det er oftest fra forvarminga, har vurdert å begynne med rødsprit for å unngå det). Ellers tørker jeg bare av med papir en gang i blant. Den brenner og brenner på snart 20.året, uten nevneverdig vedlikehold. 

Rester fra rødmalinga rundt de små o-ringene i pumpa er utelukka?

Takk for nyttig tilbakemelding @Megalep! Harker Whisperliten din også litt når den har tendenser til gul flamme, eller ikke?
Per nå har jeg ikke rubbet av rødmalinga fra o-ringene på kontrollventilen på pumpa. Jeg lærte nettopp at dette kan ha noe å si mtp lekkasje over lengre tid.
På XGKen har jeg nå helt ny pumpe, ettersom den gamle knakk rundt kontrollventilen.  Forhåpentligvis pga transport og ikke fordi jeg tightet for mye etter å ha byttet o-ringer her etter ett år. Vegrer meg uansett litt for å rubbe av foreløpig.  

Problemet har uansett skjedd på tvers av tre forskjellige pumper, så jeg lurer på om det er noe annet på ferde. 
Har vi noen indikasjoner på at denne rødmalinga skulle skape problemer under brenning?

 

20 hours ago, Kristoffer Sandnes said:

Jeg har fyrt mine brennere på alkylatbensins fra Aspen/CirckelK/FK. Men vet noen har nevnt at deres brennere oppfører seg rart på feks coleman om det er noe i det vet jeg ikke.

Er det ingen te-lys flamme er det nok tett rundt dysen din.

Ja, det spiller en stor rolle hvilken vei teltet står. Hvis teltet står feil vei så ventilerer du avgassene imot deg å igjennom teltet.Ved å ha forteltet på lesiden ventilerer du avgasser, kullos og damp ut av teltet å ikke mot der du sitter.

Kullos er luktfri, fleste som opplever forgiftning skjønner aldri hva som har skjedd med de før det er for seint. Så sansene er som regel særdeles dårlig til å oppfatte kullos.

En whisperlite blir meget sotetet ved forvarming med bensin, langt verre enn feks en xgk. Derfor bruker jeg kun rødsprit på den til forvarming.

Hvis du heller rødsprit ned i en varm brenner for så å tenne på for du deg nok en overraskelse i form av en stor poff og noe flotte flammer. Trenger brennere lengre forvarming slipper man ut mer bensin eller ekstra rødsprit før man begynner :) ellers venter man til brenner er kald.

Fant en post som nevnte noe om coleman ja. Jeg lurer på om jeg fant noe rart i fuel-flaska når jeg prøvde å fyre opp i går (for å teste om trykk har mye å s)i. Lager egen kommentar nedenfor. 

Takk for vurdering om dysen og nyttig å tenke på hvilken vei teltet står!

Nettopp pga det du nevner tar vi ingen sjanser hvis vi merker noe symptomer f.eks. i hodet som oppstår under brenning, da skal brenneren tvert av.

Takk for ryddig avklaring, skal ikke prøve meg på fuel/rødsprit nedi varm brenner!



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjennomførte en trykk-test i går kveld, for å undersøke om det har mye å si. 
Foreløpig er jeg ikke helt overbevist, men jeg skal prøve å gjenta det med et bedre oppsett om et par dager.

Uansett så jeg nedi bunnen av den ene fuel-flaska etterpå, og der identifiserte jeg til og med noen store greier. Noen som vet hva dette er, f.eks. rød pil
Jeg helte det så over i plastflaske for å kaste på farlig avfallstasjon (før reise), men klarte ikke se den største tingen.
Det hvite på bilde nummer to, vet jeg lurer jeg på om bare er pga vinkel og lys; klarte ikke identifisere etterpå. 

Er det jeg som har blingsa på renhold av flaskene, eller er det noe som har skilt seg ut i alkylatet? 
På flasken skal det enten være Primus Powerfuel eller Coleman.

IMG_0174_edit.thumb.jpg.2bf46f0fef897fae2f18a6340be8f4d6.jpg

IMG_0175_edit.thumb.jpg.ff42f9487660bdae26362c3e882ebc87.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at noen orker å gå så dypt i problemstillingen, jeg har sjeldent helt perfekt flamme på noen av mine primusser, men derfor fyrer jeg nesten aldr i innerteltet.
Av hensyn til lukt og os så forøker jeg å fyre opp utenfor, og helst setter jeg primussen ut før jeg slukker den.
Alt jeg kan lære av en slik tråd er utrolig viktig akkurat når det gjelder avgasser og lukt. Opplevde en gang at fyringsvakta i naboteltet sovna (militærtjeneste) og de som bodde i det teltet led stort dagen etter.  111'n hadde slukka når den nesten var tom.  Det økte motivasjonen til å være varsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.