Gå til innhold
  • Bli medlem

Sportsbriller vs. skibriller


Anbefalte innlegg

Jeg har stort sett med sportsbriller og skibriller når jeg går toppturer på ski, og på flerdagersturer på ski. Man vet jo aldri hvilke forhold man møter, og mange anser skibriller som nærmest obligatoriske å ha med.

Jeg har både mørkt og lyst glass til begge billeparene. Hvis jeg kun har med sportsbriller tar jeg med ett mørkt par og ett lyst (orange) par i stedet for ett par med to glass, tilfelle ett brillepar knekker.

Det er mange år siden jeg har fått bruk for skibrillene nå, de ligger bare i sekken/pulken. Selv i slalombakken har jeg brukt sportsbrillene når jeg har glemt skibrillene, de fungerte like bra der også og reduserer ikke synsfeltet i noen retninger slik skibrillene gjør til en viss grad.

Jeg gikk Høgruta på ski i fjor, fikk heftig vær til tider der også, og kan ikke huske at jeg tok fram skibrillene.

Hva med dere? Bruker dere skibriller, eller klarer dere dere helt fint uten?


(Skibriller=Goggles)

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bäst var det med de fotokromatiska dvs med silverkristraller som automtiskt anpassar sig till ljustet så lagom mörka men mina hade även - 1.25  för synfel nu är synen av outgrundlig anledning bra på både kort och lång sikt med när gräns på ca 250mm.(misstänker att T.A.G. har lika)

Men blir det blåst och snö eller regn är skidglasögon enda alternativet fast sportglasögon har lite böjt glas efter ansiktet går det ej att jämföra.

Har du stora fickor går det ju att stoppa undan glasögonen och skidglasögonen går ju att ha runt halsen eller i nacken.

Finns nog aut plast glas nu men förr endast i glas vilket ej var så säkert vid ev olycka då du kan få in glas i ögonen.(då hade jag snå runda/ovala som ej stack ut mkt och pannan eller mössan tog första kontakten med ev snö.

Och 2 par glasögon (ett av varje typ) för att de skadas eller ramlar av vid fall och man ej mer hittar dom och för att ej förämra sikt och uv skydd för ögonen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer meg egentlig helt fint uten goggles, og har alltid brukt større sports-solbriller (Bliz Fusion) også i skikkelig uvær før nylig hvor jeg har skaffet meg goggles ifm. bakkekjøring. Det har endt opp med at jeg egentlig bare har _enda_ en ting med i sekken/pulken, siden jeg ikke vil droppe solbrillene heller om det blir ordentlig lyst og varmt vær.

En fordel med goggles-ene er at de ikke dugger til like lett om hetta må snøres igjen og det føyker sidelengs. Litt mer "komplett rustning"-følelse gir det og.

For meg blir nok gogglesene liggende hjemme med mindre værmeldingen tilsier at det skal bli SKIKKELIG dritt.
 

Ikke allverdens forskjell på hvor godt tildekt en blir:

86E2F0F7-C199-4ABB-B007-2E35781E9728(1).jpg.b07e5afc27e94454e9e97e35cfc2a033.jpg

568741356_IMG_5113Copy.thumb.JPG.5d693add7c45fcf304fa4a42eb382789.JPG

 

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke store briller. Både sports- og slalåmbriller har jo vokst mye se siste årene, og jeg forstår at de som har digre panoramabriller ikke bruker dem på tur. 
Mine slalåmbriller har vel omtrent samme størrelse som sportsbrillen i innlegget over.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.