Gå til innhold
  • Bli medlem

Post bilde av din brenner i bruk

Anbefalte innlegg

Annonse
sneakyowl skrev (22 timer siden):

Evnene til lille Primus Forestick Ti settes på prøve med en stappfull Omnia med lasagne på. Det gikk fint og lasagnen i skogen foran bålet ble helt fortreffelig😎

IMG_7126.thumb.jpeg.a5c900f8d7290a74ae9248d4b9e01051.jpeg

Jeg så på bildet og leste innlegget ditt som at lasagnen havna på skogbunnen. Har skjedd før det med gryter balanserende på toppen av toppmontert brenner, og du hadde jo dertil litt ekstra høyde på din. Men det var kanskje ikke det som skjedde, bare i mitt hode (forventet det ut fra bildet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (5 timer siden):

Jeg så på bildet og leste innlegget ditt som at lasagnen havna på skogbunnen. Har skjedd før det med gryter balanserende på toppen av toppmontert brenner, og du hadde jo dertil litt ekstra høyde på din. Men det var kanskje ikke det som skjedde, bare i mitt hode (forventet det ut fra bildet)?

Haha! Ser setningen kunne vært jobbet litt med nå ja. Ingen velt, men før eller siden må det jo skje. Jeg fant ut at to ullsokker på hendene som grytekluter også fungerte bra for å løfte den av brenneren når ferdig 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Måtte lige prøve min lille nye sprit brenner. 
Så te, hjemmebakt lime/vanilje mazarin kage med bringebær creme. 

brenneren får hurtigt en kvart liter vand i kok. 
kagen er også godkendt 😀

IMG_5835.jpeg

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Endelig tid til en liten lunsjtur med den gode gamle Nova'n på parafin. Hvis jeg på liv og død skal finne noe å klage på så er det eneste jeg kan klage på er leveransen av sol og pent vær :-) 

Vi hadde tross alt en fin liten tur :-)

IMG_20241019_114639.jpg

Endret av dsk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@GrendelRaptor8 Jeg har ikke sort belte i noe, men har så søkt litt før, se på dette treffet
eller dette treffet
Og her : https://www.skittfiske.no/coghlan`s/238167/coghlans-opptenningspasta-for-rask-opptenning

PS: Hva trenger du slik gel pasta til? Noe som vaselin godt gnidd inn i dott med bomull ikke kan avhjelpe? (er det eventuelt sprittabletter du er ute etter kanskje? https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=esbit+tabletter )

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

@GrendelRaptor8 Jeg har ikke sort belte i noe, men har så søkt litt før, se på dette treffet
eller dette treffet
Og her : https://www.skittfiske.no/coghlan`s/238167/coghlans-opptenningspasta-for-rask-opptenning

PS: Hva trenger du slik gel pasta til? Noe som vaselin godt gnidd inn i dott med bomull ikke kan avhjelpe? (er det eventuelt sprittabletter du er ute etter kanskje? https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=esbit+tabletter )

Det var dessverre ingen walk-in butikker som nevnte Clas Ohlson, Biltema, Jernia eller lignende der?

Bare nettbutikker hvor frakten er 3 ganger høyere enn selve fire gel’en.

Hmm. Små-irriterende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (5 timer siden):

Hvor får du kjøpt fire gel?

Sliter med å finne det her hjemme

Har samarbeidet med disse folka. Ingenting å utsette, og bare gode opplevelser. Ja frakt koster, men jeg bestiller gjerne mange pakker av gangen.

https://www.arctic-fritid.no/produkt/friluftsliv/mat-og-turkjokken/kokeapparater-og-brensel/bcb-firedragon-brenseltabletter/

https://www.arctic-fritid.no/produkt/friluftsliv/mat-og-turkjokken/kokeapparater-og-brensel/bcb-firedragon-gel/

Endret av Nikke
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (29 minutter siden):

Vi lagde slikt selv for en mannsalder siden, mest for å bevise at vi klarte det, men det virket.  Det er bare å google f. eks: fire gel d.i.y.  eller gelled alcohol d.i.y.

Det er alltid gøy og lærerikt å lage selv, men akkurat BCB sine Fire dragon produkter er i en helt egen liga. Det er for eksempel svært få tilsvarende produkter på markedet som er trygge å fyre inne med, for eksempel i telt. De fleste andre produkter utvikler giftig gass ved forbrenning, for eksempel Esbit sine. Man kan legge BCB kubene fult nedsenka i vann, så løfte de ut og tenne de. Kubene er ekstremt lett å tenne med tennstål. I tillegg til bjørkebål, så fyrte jeg kun med BCB sine kuber på en 3 ukers tur i Øst Finnmark, både inne og ute.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Likse said:

Disse Esbit tablettene har ikke vært på nettlager på et år eller to.
Søker man opp butikker i f.eks Oslo og Bergen, er det fremdeles lagerført på litt under halvparten av butikkene. Jeg antar derfor at dette ikke er noe som blir lagerført lenger.

Med det i mente, har jeg forsøkt meg litt forsiktig med noe tilsvarende fra Weber: https://www.obs.no/bygg-og-hage/hage-og-uterom/grill/grilltilbehor/weber-hvite-opptenningsblokker-b44deb7a

Jeg har bare testet en gang og to, og mener at disse brenner i ca 9 minutter. Mens Esbit hadde noe bedre variget, men de stinket jo også sur fisk, og det har jeg ikke merket fra Webervarianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 25.10.2024 den 20.37):

Første bensinoppfyring siden siste skitur tidligere i år. Føles godt å dra i gang Omnilite'n igjen!

IMG_0429.thumb.jpeg.54885a21fad75c9877fd94a4aa3dc234.jpeg

Jeg har likt Trangia Triangle/Omnilite kombinasjonen godt, men det er litt omstendelig på ikke-pulktur. I pulken er brenneren alltid er ferdig montert. "Vanilla" Omnilite er både lettere og mindre styr å montere, så jeg skiftet tilbake til orginaloppsett.

IMG_0680.thumb.JPG.4b7c186f537f2d1ea550e46fbcac9072.JPG

Noen andre detaljer ifm. brenneroppsettet:

Jeg bruker både flaske og pumpe tilhørende Trangia X2 med Omniliten min. Selve Omnilite pumpen ligger i boden for backup-behov eller utlån. Under pre-sesongens vedlikeholdsrunde smurte jeg opp lærpakningen i ErgoPumpem (X2) da den på siste tur leverte litt labert trykk inn i flaska. Fornøyd med det sammenlignet jeg pumpekraften mellom de to pumpene mine, og ble da klar over at det var MYE bedre trøkk i Omnilite-pumpen som jeg ikke vanligvis bruker. Enkel feilsøking ledet meg til NRV-ventilen i pumpe-tuppen. Der satt det noe rusk på pakningen. Etter å ha fjernet dette var de de to pumpene mer eller mindre identiske i trøkket.

Dette har nok gått meg hus forbi over lang tid, siden jeg aldri har tenkt over at det var mindre godt trykk i pumpen, og brenneren har fungert fint. En kjapp test av koketid opp mot tidligere loggførte forsøk viste at jeg kuttet av rundt 30 sekunder for oppkok av en liter kaldt vann innendørs med to pump MINDRE mot tidligere (15 / 17).

Man kan kanskje si at jeg har hatt en effektsperre i brenneren min, eventuelt bensinsparefunksjon - For er det noe jeg har vært fornøyd med med brenneren er det at den bruker liiiite bensin. Kanskje jeg bare må begynne med færre pump på flaska for å holde meg på samme forbruksnivå :D

En annen detalj:

Trangia X2 sin "0,6l" fuel flaske rommer 450ml opp til maksnivå ved bruk av pumpe og veier 95g uten kork. Sammenlignet med Primus si egen 0,6l flaske som rommer 530ml maks med pumpe og veier 137g uten kork.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test av ny kjele og en ny gammel XGK II Expedition kjøpt av @Memento mori her på forumet. Brenner såklart blått når den kommer derifra 😁 20241028_215326.thumb.jpg.81c95cfc85582f2e6a3560b024f4bac0.jpg

Første versjon av håndtaket på kjelen ble litt kort slik at balanse punktet ble feil når kjelen var full. Et lengre håndtak løste problemet. Solbærtoddy på trappa smakte utmerket 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.