Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski for bruk i marka uten stålkanter


Anbefalte innlegg

Heisan,

Jeg er ut etter en fjellski for bruk i marka, men uten stålkant da jeg har hund. Jeg er godt fornøyd med Åsnes. Jeg har en Mountain Touring 51 som jeg opplever som en god markaski med stålkant, men jeg kan ikke bruke den da jeg er redd for å skade min hund. Jeg har også et par Kongsvold ski som jeg virkelig er fornøyd med, og som er svært gode når det er vanskelige forhold, men Kongsvold er tunge (ca 1100 gram per ski i min lengde) og passer ikke i sporet. Jeg har sett på den nye Finnmark fra Åsnes som er en lettere ski (ca 900 gram per ski i min lengde)  som skal passe i oppkjørte spor. Noen som har noen formening om Finnmark skien i marka? Eventuelt andre forslag? Foretrekker breiere ski med fjellskibinding. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Finnmark i hele vinter både med og uten bikkje på tur.
Er veldig fornøyd med dem og valgte til og med den smørefri modellen som jeg syns er helt genial på dagsturer der en bare skal labbe rundt i fjellet. 


Hadde trodd jeg kom til å velge Ingstad på turer uten bikkja, men de har ikke blitt brukt i vinter og blir muligens solgt.

 

Fordeler
1. God ski som kan brukes til det meste
2. Bærer bedre i løs snø enn man skulle trodd (180cm 80kg, skilengde 190cm)
3. Passer i kjørte spor.
4. Nok innsving til at de er greie å kjøre nedover med
5. Skiene føles lette på foten.


Bakdelen med Finnmark waxless:
1. Med større last blir de for smale i tørr løs snø.
2. Fjellski uten stålkant slites fortere enn de med stålkant. Har allerede fått sår i kantene etter å ha labba i fjellet.
3. Waxless utgaven slipper fellene noe lettere enn vanlige ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.