Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Polar staver og trinser

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått meg nye Åsnes Polar staver og i den forbindlese så er jeg usikker på de medfølgende trinsene. Har hørt variert info rundt de og holdbarehet, og synes også kanskje de var noe faste i fisken. Er det noen som har erfaring med de, og eventuelt også å sette på lærtrinser fra swix i stedet. Passer det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser det er samme trinser som på mine Åsnes Nansen 2-section staver. Ikke noe problem med holdbarheten her i hvert fall, og de er brukt i mye ymse føre.

Skrur du trinsen helt inn, forbi gjengene, så er de ikke så faste. Jeg vet faktisk ikke om dette er meningen, men jeg går ut i fra det, siden designet tillater det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (35 minutter siden):

Ser det er samme trinser som på mine Åsnes Nansen 2-section staver. Ikke noe problem med holdbarheten her i hvert fall, og de er brukt i mye ymse føre.

Skrur du trinsen helt inn, forbi gjengene, så er de ikke så faste. Jeg vet faktisk ikke om dette er meningen, men jeg går ut i fra det, siden designet tillater det...

Ok takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at både trinsene og piggene på åsnes-stavene er av svært dårlig kvalitet. På en 30-dagers tur var vi 3 stk som slet i stykker tilsammen 9 trinser og brakk 2 pigger. Om man bare går i løssnø er det ikke noe problem, men på hardere snø og skare er det bare å glemme det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et poeng at trinsene skal "snurre fritt" på innsiden av gjengene. Da flytter belastningen seg. Jeg har slitt ut en del trinser når jeg har montert de på Black Diamond staver, der spinner de ikke rundt like lett, og får samme belastning over tid. Det er spesielt skareføre som er problemet, når trinsa går gjennom skaren og må røskes opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vatn skrev (4 timer siden):

Vil si at både trinsene og piggene på åsnes-stavene er av svært dårlig kvalitet. På en 30-dagers tur var vi 3 stk som slet i stykker tilsammen 9 trinser og brakk 2 pigger. Om man bare går i løssnø er det ikke noe problem, men på hardere snø og skare er det bare å glemme det. 

Har du erfaring med å sette på Swix trinser på Åsnes, eller fungere ikke det? I så fall er de bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eit par stavar frå Åsnes (gammel modell expedition/polar) som har fått så mange hundre kilometer og juling at det er underleg dei framleis heng saman.

Dei har vore langt og lenger, på alt slags føre, panser, sastrugi, pudder, you name it. Eg har skifta ei trinse, og det var bikkja mi som greidde å få til (i tillegg rauk ei skalljakke frå Arcteryx og eit par klatresko.....den bikkja var dyr :P ). 

Teleskopfunksjonen svikta på den eine, men det var den gamle "skrutypen", ikkje flip lock som dei har no (og som er mykje betre). 

Når det skjedde sett eg i skruar så dei fekk fixed length, og dei har jaggu fått nokre hundre km etter det også, i tillegg til mange kveldar med dekktrekk i grus og på asfalt.

Stikk motsett erfaring som @vatn med andre ord. Men ein kan no vere uheldig med eit par sjølvsagt.

Eg kjem uansett til å plukke med meg eit par når eg ramlar over ein fin pris, eg likar dei så godt, og det er langt mellom dei verkeleg gode stavane. Her har Åsnes og Leki sine med puddertrinser vore gjengangarar, alt etter kva eg ramlar over. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Åsnes Spidsbergen Expedition i mange år, rauk en trinse i fjor på skare. Da byttet jeg begge trinsene å har den gamle som reserve i repkittet.

På disse stavene har jeg slitt ut håndtakene men fikk taki nye fra Åsnes. Sånn jeg ser det er ikke trinse eller piggene et problem, men man kan være uheldig :)

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (28 minutter siden):

Hvis åsnes sine staver har samme diameter som swix, er det jo bare å bytte til swix pigg på åsnes stavene

Er ikke samme diameter/det er ikke gjenger på Swix trinsene.

Edit: Piggen vet jeg ikke hvordan er.

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (31 minutter siden):

Er ikke samme diameter/det er ikke gjenger på Swix trinsene.

Edit: Piggen vet jeg ikke hvordan er.

Det vet jeg også, men om selve stavemnet har samme diameter er det jo bare å bytte til swix sine piggholker så man kan benytte deres trinser.

Nå vet jeg ikke om dette er tilfelle, men tok et kjapt mål i overkant av piggholkene på åsnes stavene mine.

20230218_222659.thumb.jpg.993cc6d07c796745bbb94c8e79ea5c7a.jpg

Piggholk for Swix Mountain staver. 10 mm i diameter og med standard pigg.

Screenshot_20230218_233454.thumb.jpg.98a1422ae06bde4fc3aee41b5db02662.jpg

Ingen garanti for at dette passer, men det er en mulighet å finne det ut på. Måle et par swix staver.

Holkene sitter limt med smeltelim, varmt vannbad eller varmluftpistol på lav varme løsner limet så er de bare å trekke av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (På 18.2.2023 den 19.16):

Stikk motsett erfaring som @vatn med andre ord. Men ein kan no vere uheldig med eit par sjølvsagt.

Mulig at vi var uheldige med 9 trinser og 2 pigger, kjøpt inn over 2 ulike sesonger, men for min del så er den statistikken ganske tydelig. Samtlige trinser har røket på samme sted. Kanskje kvaliteten på dette var bedre pre 2020 eller etter 2021.

Det er ca 5 mm "lær" i bredden som skal overføre all vekten, utifra hva jeg kan skjønne er det alt for lite. På swix er det noe mer, men også en annen metode for å sørge for å overføre kraften fra trinsa til staven.

20230222_095848.thumb.jpg.1dc63cb053b05869205f5d7c1f2d3612.jpg20230222_095917.thumb.jpg.ffe7808f901169662b49aae1f479c4b2.jpg20230222_095923.thumb.jpg.666090a66bda64a8f7cf348803558351.jpg

Litt vanskeligere å vurdere hva problemet med disse piggene er. Det ser ut til at det kun er plasten som omkranser selve piggen som overfører all vekt fra pigg til selve staven... (rusten på piggen er kommet i garasjen i ettertid)

20230222_100605.thumb.jpg.069b1846271044ad662387ac16137536.jpg20230222_100609.thumb.jpg.cabeb8094019458bdcff71bae3042d5e.jpg

Diameteren på selve stavene er ca det samme, så går helt fint å sette en swix-pigg på Åsnes-staver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Sånn ganske fornøyd men ikke helt, trinsene varer en grei stund, men må byttes innimellom, så har kjøpt opp et lager. Det kunstskinnet tåler begrenset med staking/armbruk. 

Når det gjelder piggen brakk min i plasten (som i inlegget over) på det ene paret Spitsbergen expedition (forskjellig årgang) , men fikk nye som jeg mener var forbedret med lengre innvendig metall. Ikke skjedd igjen. 

Endret av Kjetil66
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.