Gå til innhold
  • Bli medlem

XGK EX - lang tid på å slukke.


Tomine81

Anbefalte innlegg

Hei igjen 😊 Tror det må hvile en forbannelse over meg når det kommer til disse brennerene. 😂 Startet opp og testet min nye XGK EX. Har gjort alt etter boka. Leser at etter justeringsventil er lukket, vil den brenne i flere min for å tømme slange. Men slik som vist på videoen holdt den på i sikkert 10 min. Er det vanlig? Jeg hadde lukket helt igjen. Kan det være at jeg rett og slett har pumpet for mye trykk i flaska, og at det allikevel presses ut, selv om ventil er lukket? Se video. Leser her inne at det er vanlig at denne stearinlys-flammen oppstår. Men bruker den faktisk 8-10 min på å slukke. Det er jo lenge.

Endret av Tomine81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tomine81 skrev (17 minutter siden):

Hei igjen 😊 Tror det må hvile en forbannelse over meg når det kommer til disse brennerene. 😂 Startet opp og testet min nye XGK EX. Har gjort alt etter boka. Leser at etter justeringsventil er lukket, vil den brenne i flere min for å tømme slange. Men slik som vist på videoen holdt den på i sikkert 10 min. Er det vanlig? Jeg hadde lukket helt igjen. Kan det være at jeg rett og slett har pumpet for mye trykk i flaska, og at det allikevel presses ut, selv om ventil er lukket? Se video. Leser her inne at det er vanlig at denne stearinlys-flammen oppstår. Men bruker den faktisk 8-10 min på å slukke. Det er jo lenge.

 

Den skal slukke når røret har brent seg tomt. 10-20 sekunder.

Dette er ett resultat av at ventilen ikke er helt stengt. Mulig du må dra litt hardere til, men ta helst å skru ut ventilen fra pumpen først og rengjør og smør opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 minutter siden):

Den skal slukke når røret har brent seg tomt. 10-20 sekunder.

Dette er ett resultat av at ventilen ikke er helt stengt. Mulig du må dra litt hardere til, men ta helst å skru ut ventilen fra pumpen først og rengjør og smør opp igjen.

Jeg har skrudd den helt igjen. Så da må det være ventilen som lekker. Helt ny pumpe. Fjernet rødmaling.

Det står i manualen at den vil brenne i flere min etter at ventilen er skrudd igjen. Ser det er en her inne som skriver at hans tar drøye 5 min. Og i følge svarene han får er ikke det så uvanlig. Noen sier de må sette dem ut i forteltet for å stå og tømme seg der. Men min bruker jo jammen 8-10 min. Sukk! 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rakkettforskning dette. Hva gjør at den brenner enda? Det er drivstoff. Drivstoffet i slangen brenner jo relativt fort opp. Får den tilført drivstoff vil det ta lang tid.

Hold den på høykant, etter flasken, og se om den tømmer seg raskt da. 

Den skal ikke bruke 5 minutter, eller 8-10 minutter. Da får den tilført drivstoff, helt soleklart.

Ta brennern av flasken i det du stenger, og se om det bygger seg opp en dråpe i hullet. Da får du jo sett lekkasjen visuelt.

Jeg må stramme mine ganske hardt for at de skal stenge helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (18 minutter siden):

Det er jo ikke rakkettforskning dette. Hva gjør at den brenner enda? Det er drivstoff. Drivstoffet i slangen brenner jo relativt fort opp. Får den tilført drivstoff vil det ta lang tid.

Hold den på høykant, etter flasken, og se om den tømmer seg raskt da. 

Den skal ikke bruke 5 minutter, eller 8-10 minutter. Da får den tilført drivstoff, helt soleklart.

Ta brennern av flasken i det du stenger, og se om det bygger seg opp en dråpe i hullet. Da får du jo sett lekkasjen visuelt.

Jeg må stramme mine ganske hardt for at de skal stenge helt.

Ja, det er det jeg skriver. At den får tilførsel av drivstoff. Skjønner såpass. 😄 Men når prøvde jeg det du anbefalte, og ser ingen lekkasje når jeg fjernet pumpa. Skal prøve å smøre opp igjen.

Forøvrig. YouTube- videoer viser også at den bruker flere min. på å slukke. Så den er ikke enkelte andre brennere som tømmer slangen på 20-30 min. som du sier. 

Endret av Tomine81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (6 minutter siden):

Med EX kan du jo flippe flaska sånn som på omnifuel, da får du tømt flaska for trykk i samme slengen :)

Ja, jeg trodde også det. Men ser det er en som skriver her inne at han hadde pratet med MSR, og de hadde anbefalt å ikke gjøre dette. Men det er gjerne du de sier for å helgardere seg. 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg trodde også det. Men ser det er en som skriver her inne at han hadde pratet med MSR, og de hadde anbefalt å ikke gjøre dette. Men det er gjerne du de sier for å helgardere seg. 🤷‍♀️

Det får de mene hva de vil om, har flippa min siden den var ny å kommer ikke til å slutte med det :) 

Mulig man kan få noe økt slitasje på o-ringen i pumpa til drivstoffslangen, men det får bare være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (2 minutter siden):

Det får de mene hva de vil om, har flippa min siden den var ny å kommer ikke til å slutte med det :) 

Mulig man kan få noe økt slitasje på o-ringen i pumpa til drivstoffslangen, men det får bare være.

Om du ikke har hatt noe trøbbel med det, så gjør jeg det samme. Det jeg er vandt med fra min Omnifuel. Så får jeg heller skifte O-ring litt oftere 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (12 minutter siden):

Ja, det er det jeg skriver. At den får tilførsel av drivstoff. Skjønner såpass. 😄 Men når prøvde jeg det du anbefalte, og ser ingen lekkasje når jeg fjernet pumpa. Skal prøve å smøre opp igjen.

Forøvrig. YouTube- videoer viser også at den bruker flere min. på å slukke. Så den er ikke enkelte andre brennere som tømmer slangen på 20-30 min. som du sier. 

Jeg vil gjerne korrigere meg selv og heller si omkring ett minutt. Ned mot 20 sekunder er nok når jeg hever flasken, da tømmer den seg nemlig raskere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (Akkurat nå):

Om du ikke har hatt noe trøbbel med det, så gjør jeg det samme. Det jeg er vandt med fra min Omnifuel. Så får jeg heller skifte O-ring litt oftere 😊

Men jeg ville følgt tipsene til Marius om å sjekke at pumpa di faktisk stenger, det er jo litt viktig.

Ikke opplevd noe trøbbel med det, men det er litt vanskeligere å stenge krana siden den peker ned når flaska er flippa. Det blir også mindre bensin i igjen inne i slangen når den flippes, msr slangebrennere legger alltid igjen en skvett bensin når de ikke kan flippes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (1 minutt siden):

Men jeg ville følgt tipsene til Marius om å sjekke at pumpa di faktisk stenger, det er jo litt viktig.

Ikke opplevd noe trøbbel med det, men det er litt vanskeligere å stenge krana siden den peker ned når flaska er flippa. Det blir også mindre bensin i igjen inne i slangen når den flippes, msr slangebrennere legger alltid igjen en skvett bensin når de ikke kan flippes.

Jepp. Har fulgt tipsene. Og ser ikke noe tegn til lekkasje når den er koblet av. ..prøver litt videre her 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 minutter siden):

Jeg vil gjerne korrigere meg selv og heller si omkring ett minutt. Ned mot 20 sekunder er nok når jeg hever flasken, da tømmer den seg nemlig raskere.

Ja, men nå har vel du en XGK II? Det kan gjerne være en forskjell på den og EX’en da? For det står svart på hvitt at den vil bruke flere minutter på å slukke. Det samme vises på videoer på YT. 
Ikke at det utgjør noen endring på problemet, for 8-10 min. er uansett unormalt lenge. Men bare greit å få konstatert hva MSR faktisk skriver. Takk for hjelpen dere. Jeg prøver videre. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testa nettopp XGK II mot XGK EX(begge flasker liggende).

Fikk egentlig ikke noe gode svar ut av det, prøvde to ganger. Første gang slukka EX etter 45sek men jeg er usikker på om jeg faktisk blåste ut flammen av ren rutine 😅

Xgkii etter ca 1.30min.

Prøvde en gang til å da brant begge to til nesten to min. Nå gidder jeg ikke prøve flere ganger, da det ikke er noe jeg har tenkt veldig mye på 😅

Når den har fått brunnet litt etter krana er stengt kan en lett blåse de ut, spesielt lurt å gjøre når de begynner å få den telys-flammen siden den soter en del.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (4 minutter siden):

 

 

 

Når den har fått brunnet litt etter krana er stengt kan en lett blåse de ut, spesielt lurt å gjøre når de begynner å få den telys-flammen siden den soter en del.

 

Enig, men ikke hvis dette gjøres i teltet. Bensindamp er ikke noe digg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring med en nykjøpt XGK II. Den bruker desperat lang tid på å slukke. Begynte også å fikle med ventilen, men den stenger. Leste meg til slutt opp på det. Tar bare tid for å brenne opp alt drivstoffet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (22 minutter siden):

Jeg testa nettopp XGK II mot XGK EX(begge flasker liggende).

Fikk egentlig ikke noe gode svar ut av det, prøvde to ganger. Første gang slukka EX etter 45sek men jeg er usikker på om jeg faktisk blåste ut flammen av ren rutine 😅

Xgkii etter ca 1.30min.

Prøvde en gang til å da brant begge to til nesten to min. Nå gidder jeg ikke prøve flere ganger, da det ikke er noe jeg har tenkt veldig mye på 😅

Når den har fått brunnet litt etter krana er stengt kan en lett blåse de ut, spesielt lurt å gjøre når de begynner å få den telys-flammen siden den soter en del.

 

Takk for at du gadd å prøve! 🙏😊 Ja, ventilen lukker. Så er ikke noe der. Med en gang jeg løftet bunnen på flaska litt, slukket den jo. Så er ikke det at det er noe problem for meg om det brenner så lenge. Den får nå bare tutle på. Men greit å sette den utenfor da. For den driver jo å hoster ut restene en stund. Så er det jo greit å være obs på at man faktisk bør vente en god del lengre enn 5 min på å demontere. Slik at den faktisk har fått gjort seg ferdig. 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rk skrev (25 minutter siden):

Har samme erfaring med en nykjøpt XGK II. Den bruker desperat lang tid på å slukke. Begynte også å fikle med ventilen, men den stenger. Leste meg til slutt opp på det. Tar bare tid for å brenne opp alt drivstoffet. 

Ja, det var det jeg prøvde å si her også. At det står at den vil bruke flere min. Men syns 8-10 var litt vel lang tid. 🙂 Når du skriver "desperat," hvor lenge mener du da? Jeg blåser den bare ut jeg da. Men kjipt å ha den stående i teltet å hoste, og ikke vite sikkert når den faktisk har gjort seg ferdig. Så får sette den ut i forteltet.

Endret av Tomine81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (1 time siden):

Pleier det å ta lang til før alt dette belegget detter av? Blir mye gris. Slapp det på Omnifuelen min. 

5A70D106-80F8-416F-A714-8EB901304DAE.jpeg

93F2FA26-2411-40EA-AA17-323078A1D5B4.jpeg

Syns EX er mer plaget med akkurat det der enn xgkii, hvorfor er jeg usikker på men brennerhodene er ikke helt identiske.

EX er en god brenner å fungerer akkurat slik man forventer, men hva MSR tenkte på ved designet aner jeg ikke. Den er i utgangspunktet håpløs å demontere, har gjort det to ganger å det er en relativt stor oppgave. Mens på xgkii løsner man en skrue å vrir brenneren så er hele greia demontert. 

EX er på ingen måte noen oppgradering i mine øyne, eneste som kanskje er bedre er kjelestøttene og pakkbarhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (1 time siden):

Pleier det å ta lang til før alt dette belegget detter av? Blir mye gris. Slapp det på Omnifuelen min. 

5A70D106-80F8-416F-A714-8EB901304DAE.jpeg

93F2FA26-2411-40EA-AA17-323078A1D5B4.jpeg

Det belegget løsner her og der ja. De sorte partiklene som ligger i skåla er sot fra undersiden av flammesprederen. Hev bunnen på flaska eller blås ut den lille gule flammen. Og sett den et stykke unna til den er ferdig. Da slipper du så mye soting. Å forvarme med rødsprit hjelper også. Min erfaring er også at EX’en bruker lang tid på å slukke. Ja, faktisk opp imot 5 min. (Mener da til den er HELT slukket. Stearinflammen også). Så naturlig at det første man tenker er lekkasje på pumpa.
Gratulerer med ny brenner da! 🙂 En robust og stabil brenner. 💪

Endret av Det enkle Friluftsliv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (12 timer siden):

Pleier det å ta lang til før alt dette belegget detter av? Blir mye gris. Slapp det på Omnifuelen min. 

5A70D106-80F8-416F-A714-8EB901304DAE.jpeg

93F2FA26-2411-40EA-AA17-323078A1D5B4.jpeg

Det belegget er sot frå tidlegare. Eg fekk ikkje sett videoen, men dersom det viser ei gul flamme, er nok sotet derifrå. Så lenge du lar brennaren sote, vil du også ha slikt belegg som flassar av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (10 timer siden):

Syns EX er mer plaget med akkurat det der enn xgkii, hvorfor er jeg usikker på men brennerhodene er ikke helt identiske.

EX er en god brenner å fungerer akkurat slik man forventer, men hva MSR tenkte på ved designet aner jeg ikke. Den er i utgangspunktet håpløs å demontere, har gjort det to ganger å det er en relativt stor oppgave. Mens på xgkii løsner man en skrue å vrir brenneren så er hele greia demontert. 

EX er på ingen måte noen oppgradering i mine øyne, eneste som kanskje er bedre er kjelestøttene og pakkbarhet.

Ja, jeg hører flere si det samme. Men det er jo en kjent sak at vi mennesker så altfor ofte skal fikse det som allerede funker. Og veldig ofte ender det bare med å bli værre enn det faktisk var i utgangspunktet.  👎😕

Jeg får øve meg godt på demonteringen, så jeg slipper å stå der å knote i kulda. Bare flammesprederen sitter jo som om den skulle være SKRUDD fast! 😂 

Tenkte å ta en koketest på den i dag. Inne. Ift koketiden MSR oppgir, er det da brukt lunket eller kaldt vann? De har sikkert helgardert seg med lunkent vann, reflektor og vindskjerm tipper jeg..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle Friluftsliv skrev (11 timer siden):

Det belegget løsner her og der ja. De sorte partiklene som ligger i skåla er sot fra undersiden av flammesprederen. Hev bunnen på flaska eller blås ut den lille gule flammen. Og sett den et stykke unna til den er ferdig. Da slipper du så mye soting. Å forvarme med rødsprit hjelper også. Min erfaring er også at EX’en bruker lang tid på å slukke. Ja, faktisk opp imot 5 min. (Mener da til den er HELT slukket. Stearinflammen også). Så naturlig at det første man tenker er lekkasje på pumpa.
Gratulerer med ny brenner da! 🙂 En robust og stabil brenner. 💪

Takk for svar og god info! 🙏🙂

Brenneren bruker fremdeles fryktelig lang tid på å slukke. Har prøvd med flere pumper. Men får bare la være å henge meg for mye opp i det, og bare blåse ut flammen som du sier. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.