Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
foroll skrev (23 minutter siden):

Jeg kan flytte dette til egen tråd om noen føler jeg sporer av tråden, men siden det ble litt generell diskusjon rundt valg av brenner fyrer jeg løs.

Bruker Optimus 111 med parafin og fornøyd med det til pulk. Driftsikker og knallhod til matelaging. Men har hvert år noen senhøstturer til fots med sekk, hvor bålmulighetene er begrenset (f.eks. i nasjonalpark) og kunne tenkt meg å kutte 1 kg fra sekken. Hva velger man?

Jeg fortsetter gjerne med parafin, men de fleste slangebrennere går vel best på bensin? Vekt og volum er viktig men alt er nå lettere enn 111. Må være driftssikker og kunne reguleres bra nok til risengrynsgrøt og pannekaker.

Hadde en Omnifuel en gang jeg aldri ble glad i, men omnilite TI ser jo rimelig aktuell ut. Dragonfly virker jo topp, selv om den har litt pakkvolum, men hvis man bør ha Arctic pump under -15 og det ikke finnes, er kanskje noe annet bedre?

Dragonfly funkar sjølv om det er kaldare enn -15 er mi erfaring.

Eg har, heilt ærleg, problem med å forstå desse problema med pumper i kulde, men kanskje har eg vore særdeles heldig eller har andre rutinar.

Annonse
Skrevet
4 minutes ago, Tessatroll said:

Dragonfly funkar sjølv om det er kaldare enn -15 er mi erfaring.

Eg har, heilt ærleg, problem med å forstå desse problema med pumper i kulde, men kanskje har eg vore særdeles heldig eller har andre rutinar.

Da er nok den foretrukken kandidat til meg om jeg bestemmer meg for å skaffe en slangeprimus. 

Skrevet

Eneste som er feil med dragonfly er at den har egen pumpe, ellers så er det en knall brenner. På pulktur så er det ofte med en xgk til snøsmelting og en dragonfly til steking av ostesmørbrød. Har sjeldent opplevd problemer med pumpa, i de tilfeller så har jeg klart å fikse et på kort tid (pumpe noen ganger så tar pumpa til slutt).

arctic pump ble laget til det norsk forsvaret rundt 2015, før det så har standardpumpa klart seg bra på de to polene og andre kalde turer. Men msr fuel-flaske er en fordel (jeg bruker 2stk 0,6L siden det er kjappere å pumpe opp trykk på dem enn 1L, så etterfyller jeg dem fra storflaskene)

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.