Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Georg Ianke skrev (53 minutter siden):

Takk for et veldig opplysende svar👍🏻

Jeg lurte nok litt på hva hensikt den rektangulære klossen rett under dysa på Dragonfly kunne ha for hensikt. Er den patenten like god/bedre enn forgasserrør? Spør fordi brøkebrennere jo har fire søyler opp fra dysa til flammesprederen. Disse skal lede varme fra blusset og ned i dysa, noe som nok har heller begrenset effekt i alle fall på Nova og Polaris. Har to stk Whisperlite fra før, mye pga forgasserrøret i loop rundt brenneren. De er veldig stabile også på lavbluss i sprengkulda, noe jeg opplevde var trøblete med både Nova og Polaris, som jeg hadde før. Har XGK EX også, men tror ikke det er primusen til mitt bruk. For mye effekt selv på laveste bluss. 

Hvordan får du pumpekoppen i gummi til å funke i -20/30°? For meg er det impregnert lær som gjelder i slike temperaturer. Metter pumpelæret med MSR mineralolje. Funker som et skudd. Da snakker jeg altså om MSR Arctic pump, som har pumpekopp i lær.

Jeg bruker Optimus fuelflasker. Arctic Pump holder tett i kulda, ikke Standardpumpa. For stiv pakning. Da brukte jeg gjengeteip i tillegg. Var imidlertid krevende å få skikkelig trykk i flaska med den pumpekoppen i gummi. 

Har fyrt massevis med dragonfly og opplevde ikke noe problemer. Eneste problemet jeg har hatt med DF var en helt ny ut av eske med dårlige gjenger på justeringsspindel, en produksjonsfeil. Har sett Dragonfly i bruk på flere ekspedisjoner så den har vel ikke så mye mer å bevise. Man kan nok alltids spore opp pakninger som er av mykere kvalitet til en DF-pumpe om det trengs.

Siden DF ikke har loopen som på XGK/WL, har den ekstra materiell under brennerhuset som da  hjelper å holde varmen i brenselet. Mulig DF kan brenne litt gulere i starten enn en xgk men bare til den har fått den gode tempen i klokka.

Jeg har både gummi og lær pumpepakninger i standard pumpe. Sist jeg fyrte opp en standard pumpe med gummipakning var det -25 i teltet, da hadde primusen stått hele natta i forteltet. De oljes jevnelig med msr sin pumpcup oil.

At du opplever lekkasjer med en primus/optimusflaske som har en langt tykkere krage enn msr sine flasker er ikke spesielt rart. Pakningen blir deformerte på primus og optimus flasker. Da er det faktisk bedre å skjære bort kragen på pumpepakningen.

Hvorfor noen vil spare 3-400 kroner på en potensiell lekkasje er for meg no-go. Bruk av Primus for min del å eliminerer alle potensiele farer ved nitidig vedlikehold og riktig bruk. 

images-2.jpeg

Endret av Kristoffer Sandnes
Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.