Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
foroll skrev (23 minutter siden):

Jeg kan flytte dette til egen tråd om noen føler jeg sporer av tråden, men siden det ble litt generell diskusjon rundt valg av brenner fyrer jeg løs.

Bruker Optimus 111 med parafin og fornøyd med det til pulk. Driftsikker og knallhod til matelaging. Men har hvert år noen senhøstturer til fots med sekk, hvor bålmulighetene er begrenset (f.eks. i nasjonalpark) og kunne tenkt meg å kutte 1 kg fra sekken. Hva velger man?

Jeg fortsetter gjerne med parafin, men de fleste slangebrennere går vel best på bensin? Vekt og volum er viktig men alt er nå lettere enn 111. Må være driftssikker og kunne reguleres bra nok til risengrynsgrøt og pannekaker.

Hadde en Omnifuel en gang jeg aldri ble glad i, men omnilite TI ser jo rimelig aktuell ut. Dragonfly virker jo topp, selv om den har litt pakkvolum, men hvis man bør ha Arctic pump under -15 og det ikke finnes, er kanskje noe annet bedre?

Dragonfly funkar sjølv om det er kaldare enn -15 er mi erfaring.

Eg har, heilt ærleg, problem med å forstå desse problema med pumper i kulde, men kanskje har eg vore særdeles heldig eller har andre rutinar.

• Liker 1
Annonse
Skrevet
4 minutes ago, Tessatroll said:

Dragonfly funkar sjølv om det er kaldare enn -15 er mi erfaring.

Eg har, heilt ærleg, problem med å forstå desse problema med pumper i kulde, men kanskje har eg vore særdeles heldig eller har andre rutinar.

Da er nok den foretrukken kandidat til meg om jeg bestemmer meg for å skaffe en slangeprimus. 

• Liker 1
Skrevet

Eneste som er feil med dragonfly er at den har egen pumpe, ellers så er det en knall brenner. På pulktur så er det ofte med en xgk til snøsmelting og en dragonfly til steking av ostesmørbrød. Har sjeldent opplevd problemer med pumpa, i de tilfeller så har jeg klart å fikse et på kort tid (pumpe noen ganger så tar pumpa til slutt).

arctic pump ble laget til det norsk forsvaret rundt 2015, før det så har standardpumpa klart seg bra på de to polene og andre kalde turer. Men msr fuel-flaske er en fordel (jeg bruker 2stk 0,6L siden det er kjappere å pumpe opp trykk på dem enn 1L, så etterfyller jeg dem fra storflaskene)

• Liker 3
Skrevet (endret)
Memento mori skrev (2 timer siden):

Noen som veit hvorfor Dragonfly har egen pumpe? Skulle tro den vanlig pumpa funket også.

For å ha plass til filteret som sitter i tuppen av slangen som da skal hindre at rusk å rask ikke  kommer inn i slangen (eneste forklaring jeg har fått). Evt om check-valve i pumpa krever større plass?

Xgk og wli har rensekabel som hindrer dette

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Liker 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Ser ikke helt hvordan den skal ha dårlig byggekvalitet. Den tåler nok like mye mekanisk påkjenning som Whisperlite.

Den virker bare litt mer skør enn en WLI, sier ikke at det er noe feil med den. Men at en WLI gjør det samme og er nok noe mer robust :)

Skrevet

Ang Msr pumpe til Optimus/Primus/Sigg flasker: kvifor ikkje bruke den store svarte oringen som følger med MSR repsettet? Ser ut til å fungere bra, men har ikkje testa det på tur.

20241122_174532.jpg

Skrevet (endret)

Det kan se ut som om pumpa ikke passer i alle andre flasker heller, noe med gjengene?  Min gamle grå pumpe passer, men ikke den nye røde.  Optimus og Primus pumpa passer i mange, akkurat som den grå MSR-pumpa.

Endret av dsk
Skrevet
Sig Man skrev (På 29.11.2024 den 9.55):

Eneste som er feil med dragonfly er at den har egen pumpe, ellers så er det en knall brenner. På pulktur så er det ofte med en xgk til snøsmelting og en dragonfly til steking av ostesmørbrød. Har sjeldent opplevd problemer med pumpa, i de tilfeller så har jeg klart å fikse et på kort tid (pumpe noen ganger så tar pumpa til slutt).

arctic pump ble laget til det norsk forsvaret rundt 2015, før det så har standardpumpa klart seg bra på de to polene og andre kalde turer. Men msr fuel-flaske er en fordel (jeg bruker 2stk 0,6L siden det er kjappere å pumpe opp trykk på dem enn 1L, så etterfyller jeg dem fra storflaskene)

For min del bruker jeg i grunn Whisperlite til begge deler så langt. Den har den ulempen at reguleringen kan være vanskelig. Den er imidlertid veldig stabil selv på laveste bluss også i -20. 

Har nå fått tak i en Dragonfly, og er spent på om den er like stabil på lavbluss i samme kulden. 

Skrevet

Eg har i alle år vore skeptisk til Msr pga dei plastpumpene, men er på veg til å snu. Har i alle år sverga til gammal Nova, men når bensinen sprutar ut av CEJN-hurtigkoplinga kan ein byrje å tvile. Og når ein kompis nyleg kom med ei Primus Ergopump der det var komplett umogeleg å få den raude plastkoppen i enden til å sitje fast, utgår dei for min del. Kanskje dei der raude plastpumpene frå MSR ikkje er så ille likevel.

Skrevet
Tykjen skrev (37 minutter siden):

Eg har i alle år vore skeptisk til Msr pga dei plastpumpene, men er på veg til å snu. Har i alle år sverga til gammal Nova, men når bensinen sprutar ut av CEJN-hurtigkoplinga kan ein byrje å tvile. Og når ein kompis nyleg kom med ei Primus Ergopump der det var komplett umogeleg å få den raude plastkoppen i enden til å sitje fast, utgår dei for min del. Kanskje dei der raude plastpumpene frå MSR ikkje er så ille likevel.

De gamle (de fra 1970-1980- åra) MSR- pumpene kunne visst være skumle. Plasten ble sprø og sprakk med åra. Den tidas plastprodukter var jo generelt i dårlig kvalitet. Selv har jeg fortsatt min første Whisperlite, kjøpt for ca. 10 år siden, i god form, pumpa inklusive. Har de senere år også skaffet noen Arctic pump. Disse er bedre i kulda. 

Prøvde Nova første gang for ca. 20 år siden. Funket bra på flere vinterturer hvor det ikke var videre kaldt, men så var det en av de første turene i Langsua at jeg hadde ei teltnatt i -25°. Da var det kul umulig å koble fuelslangen til pumpa. Det gikk først etter at jeg hadde tint begge deler en halvtimes tid med frosne hender. Da primusen først var koblet gikk resten greit, men jeg måtte vokte blusset på lavt nivå, det slukket fort, og måtte tennes igjen. Ventet jeg litt for lenge med det, var det full forvarming på nytt. Var etter den turen at jeg skaffet meg en Whisperlite. Koblingen kan bli krevende der også i så lav temperatur, men det løser seg med en dråpe MSR- olje på tuppen av koblingen. 

Har prøvd Nova igjen de siste dagene for å se om Optimus/Katadyn hadde løst problemet siden sist, men nei. Puttet fuelslangen og pumpa i frysen på ca. -25° over natta. Kul umulig å koble denne gang også. Måtte tines først. Ingen Nova med på mine vinterturer mer…

Grei primus med god flammeregulering, men koblingen er noe træl i streng kulde, og den bør helst kjøres på full gass i så kaldt vær. 

Dessuten bråker den som fy, særlig når en er blitt vant til Whisperlite, som knapt lager lyd. 

• Hehe 1
Skrevet (endret)
Tykjen skrev (3 timer siden):

Den Novaen du prøvde no nyleg, var det den nye typen pumpe med bajonettkopling?

Eksakt samme kobling som den Novaen  for mange år siden:

Har de kommet med en ny type kobling den senere tid?

image.thumb.jpg.3f2d615d8f3a14e2238464326ea60400.jpg

Endret av Georg Ianke
Skrevet
Georg Ianke skrev (15 timer siden):

Prøvde Nova første gang for ca. 20 år siden. Funket bra på flere vinterturer hvor det ikke var videre kaldt, men så var det en av de første turene i Langsua at jeg hadde ei teltnatt i -25°. Da var det kul umulig å koble fuelslangen til pumpa. Det gikk først etter at jeg hadde tint begge deler en halvtimes tid med frosne hender. Da primusen først var koblet gikk resten greit, men jeg måtte vokte blusset på lavt nivå, det slukket fort, og måtte tennes igjen. Ventet jeg litt for lenge med det, var det full forvarming på nytt. Var etter den turen at jeg skaffet meg en Whisperlite. Koblingen kan bli krevende der også i så lav temperatur, men det løser seg med en dråpe MSR- olje på tuppen av koblingen. 

Har prøvd Nova igjen de siste dagene for å se om Optimus/Katadyn hadde løst problemet siden sist, men nei. Puttet fuelslangen og pumpa i frysen på ca. -25° over natta. Kul umulig å koble denne gang også. Måtte tines først. Ingen Nova med på mine vinterturer mer…

Grei primus med god flammeregulering, men koblingen er noe træl i streng kulde, og den bør helst kjøres på full gass i så kaldt vær. 

Dessuten bråker den som fy, særlig når en er blitt vant til Whisperlite, som knapt lager lyd. 

Du kjem ikkje til å like Dragonfly, for den bråkar mykje meir enn Nova.

Eg hadde aldri problem med koplinga på Nova'en min med den gamle koplingen. Eg kan heller ikkje hugse at det var problem med låg effekt i kulda, men inni teltet var det jo aldri sprengkaldt etter at brennaren fyrst var fyra opp.

Den opprinnelege Nova'en var nok ein betre brennar enn dagens.

Skrevet
Skal bare... skrev (3 timer siden):

Du kjem ikkje til å like Dragonfly, for den bråkar mykje meir enn Nova.

Eg hadde aldri problem med koplinga på Nova'en min med den gamle koplingen. Eg kan heller ikkje hugse at det var problem med låg effekt i kulda, men inni teltet var det jo aldri sprengkaldt etter at brennaren fyrst var fyra opp.

Den opprinnelege Nova'en var nok ein betre brennar enn dagens.

Har XGK EX også, og støynivået fra den stiller Novaen helt i skyggen. Det ordnet seg imidlertid med en silencer. Dessverre må disse bestilles på nett fra utlandet. Hadde silencer på den Polarisen jeg hadde for en del år siden. Fungerte som bare det. Behagelig lydnivå med en gang. Polarisen var imidlertid som Novaen i 20 blå: lett for å slukke på lavbluss. 

Satser derfor på at en Dragontamer gjør susen på Dragonfly. Er visst mange som bruker silencer på den også. 

Kvitter meg antakelig med XGK’n. For mye effekt på den, selv på laveste bluss. Best som teltovn og vannkoker, tenker jeg. Der er den nok uslåelig. Jeg trenger en primus med god flammeregulering. Og ei fuelslange jeg ikke må sloss med for å koble til pumpa i kulda…

Der var Novaen fæl. Vet ikke hva som er den "opprinnelige Novaen", hadde Nova for nærmere tjue år siden. Var samme problemet med den, men den var av samme type som dagens variant, så eldre typer Nova, visstnok en med bajonettkobling, er enda eldre. Er ikke sikkert de hadde det problemet. 

Skrevet
Georg Ianke skrev (3 timer siden):

Har XGK EX også, og støynivået fra den stiller Novaen helt i skyggen. Det ordnet seg imidlertid med en silencer. Dessverre må disse bestilles på nett fra utlandet. Hadde silencer på den Polarisen jeg hadde for en del år siden. Fungerte som bare det. Behagelig lydnivå med en gang. Polarisen var imidlertid som Novaen i 20 blå: lett for å slukke på lavbluss. 

Satser derfor på at en Dragontamer gjør susen på Dragonfly. Er visst mange som bruker silencer på den også.

Dersom du har problem med å halde brennaren, utan stillebrennartopp, i gang på låg effekt i kulda, har du ingen sjanse til å greie det med stillebrennartopp.

Skrevet

I sånne tråder pleier det alltid å komme inn en eller annen 111-gubbe å ødelegge tråden. Det har ikke skjedd enda, så nå griper jeg muligheten.

111T (altså kassebrenner med stillebrenner), går min MSR XGKII en høy gang på vinterturer, av en hel haug med grunner. Virkelig.

Jeg elsker både lett sekk og lett pulk, men i pulken er den klart verdt vekten. Den brenner nydelig også på svørt lav effekt på bade parafin og bensin, så på lengre turer kan man fyre for kos og tørk lenge uten at man bruker mye drivstoff.

Georg Ianke skrev (4 timer siden):

Kvitter meg antakelig med XGK’n. For mye effekt på den, selv på laveste bluss. Best som teltovn og vannkoker, tenker jeg. Der er den nok uslåelig.

Som teltovn synes jeg det er viktig at brenneren er stille, og at den kan med fin flamme på lav effekt slik at drivstoffet varer.

Den fungerer, men den er ikke den beste teltovnen. Samtidig er vel XGK en av de brennerne med høyest CO produksjon når den går uten kjele, sammenlignet med andre brennere uten kjele over flammen.

Skrevet (endret)
Marius Engelsen skrev (43 minutter siden):

Den fungerer, men den er ikke den beste teltovnen. Samtidig er vel XGK en av de brennerne med høyest CO produksjon når den går uten kjele, sammenlignet med andre brennere uten kjele over flammen.

Er ikke av de med høyest utslipp uten kjele jfr Randulf som skriver i sin test: "Utslipp av den giftige gassen CO, med hevdnavnet kullos er en svært viktig egenskap for en brenner. Når MSR XGK brenner fritt, uten kjele, gir den lave utslipp. Målinger har vist verdier fra 0,4 – 16 ml/min. "

Endret av Krankman
La til et litt lengre sitat.
  • Liker 2
Skrevet

Herlig diskusjon! 111T er fin på telttur vinterstid, ja. Men eit aspekt ein skal tenke på med lunkefyring er at graden av koksing inne i brennaren aukar kraftig ved sparebluss. Mange gamle primusar vart til slutt potte tette pga karbonavleiringar. Når forgassinga skjer i rør a la 111 eller 210/00 er det mykje vanskelegare å reinse dei enn t.d. XGK. Har gjort dette mange gongar på gamle primusar, men også opplevd å øydelegge brennarar pga at det lett blir sprekker i godset ved rask oppvarming/avkjøling. Men ta det heilt med ro, du skal fyre mange, mange timar før du evt merkar at flammen blir meir gul enn før og at det er på tide å gjere tiltak.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Krankman skrev (8 timer siden):

Er ikke av de med høyest utslipp uten kjele jfr Randulf som skriver i sin test: "Utslipp av den giftige gassen CO, med hevdnavnet kullos er en svært viktig egenskap for en brenner. Når MSR XGK brenner fritt, uten kjele, gir den lave utslipp. Målinger har vist verdier fra 0,4 – 16 ml/min. "

IMG_7473.thumb.png.a6390bcccc4642dc447ac085ed856c56.png

Når man kosefyrer er det uten kjele. 111, 111T og coleman produserer mellom 2-4ppm, mens XGK har 15 på bensin. Så ca. 5 ganger mer CO. Samtidig brenner den ikke så bra på lav effekt, og lar seg ikke regulere enkelt så lavt. Og jo høyere effekt, jo mer CO.

Bruker man parafin på tanken er XGK håpløs å kosefyre med. 90ppm!

Endret av Marius Engelsen
Skrevet
Tykjen skrev (7 timer siden):

Herlig diskusjon! 111T er fin på telttur vinterstid, ja. Men eit aspekt ein skal tenke på med lunkefyring er at graden av koksing inne i brennaren aukar kraftig ved sparebluss. Mange gamle primusar vart til slutt potte tette pga karbonavleiringar. Når forgassinga skjer i rør a la 111 eller 210/00 er det mykje vanskelegare å reinse dei enn t.d. XGK. Har gjort dette mange gongar på gamle primusar, men også opplevd å øydelegge brennarar pga at det lett blir sprekker i godset ved rask oppvarming/avkjøling. Men ta det heilt med ro, du skal fyre mange, mange timar før du evt merkar at flammen blir meir gul enn før og at det er på tide å gjere tiltak.

Min XGKII er vanskeligere å få til å brenne blått over lang tid på lav effekt, sammenlignet med 111T med stillebrenner (og Simmerlite med stillebrenner), uten at den soter.

Både XGKII og 111-bråk må ha litt mer fart på flammen, sammenlignet med de to andre, for å brenne rent og ikke sote ned brenneren.

——-

Eneste brenneren jeg har opplevd koks i var en gammel primus 210 jeg kjøpte på finn. Den hadde «grønn guffe» på tanken. Løsningen var å fyre den på moderne tennvæske/fritidsparafin.

Etter en lang periode med jevnlig bruk var koksen brent bort. Effekten økte, og all hosting, tetting av dyse og stjerneskudd fra brenneren opphørte.

Oppvarming, avkjøling, syre og trykkluft fungerte ikke. Kun til å få den i gang.

Tror ikke dette er ett problem i det hele tatt om man bruker lette moderne produkter som fritidsparafin, tennvæske eller alkylatbensin. 

• Liker 1
Skrevet

Eg har stikk motsatt erfaring med 111 vr 111T. Min 111 brenn veldig fint på både høg og låg effekt, men då regulerer eg med trykk (tanklokk frå Optimus 00 og parafin på tanken). Han brenn ikkje like fint med høgt trykk og stryping med regulatoren. 111T har eg eigentleg bare dårleg erfaring med, både med min eigen brennar og fleire eksemplar i fyrstegongstjenesta.

Eg har ein mistanke om at mange av dei moderne brennarane også vil brenne betre på låg effekt med lågt trykk. Men, i alle fall for min del, startar eg alltid med meir effekt for å smelte snø, varme opp vatn osv, før eg treng låg effekt for småkoking og eventuell lunk i teltet. Slangebrennarar, med unntak av KAP arctic, er ikkje laga for å kunne enkelt kunne redusere trykket på tanken. Pannekakesteiking er derfor ikkje den ultimate lågeffekttesten for slangebrennarar, for då kan ein starte med lågt trykk.

Eg har også renska fleire bruktkjøpte Optimus 00, Primus 210 og Radius 21 med oppvarming og trykkluft, og har veldig god erfaring med metoden. Eg har derimot aldri opplevd at eigne brennarar brenn seg tette.

I forhold til trådens tema, må det nevnast at 111-familien har den store fordelen at ingenting skal monterast. Det er bare å lyfte lokket og byrje oppfyringa.  Og det er færre gummipakningar som morknar, så det er mindre vedlikehald over tid, enn med moderne slangebrennarar.

Ulempa i forhold til trådstartars preferansar, er at det vert veldig tungt dersom han skal ha med seg ein 111 for kvar halvliter brennstoff. Skal ein bruke ein slik brennar, må ein vera villig til å fylle drivstoff frå flaske i løpet av turen.

• Liker 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (8 timer siden):

Min XGKII er vanskeligere å få til å brenne blått over lang tid på lav effekt, sammenlignet med 111T med stillebrenner (og Simmerlite med stillebrenner), uten at den soter.

Både XGKII og 111-bråk må ha litt mer fart på flammen, sammenlignet med de to andre, for å brenne rent og ikke sote ned brenneren.

——-

Eneste brenneren jeg har opplevd koks i var en gammel primus 210 jeg kjøpte på finn. Den hadde «grønn guffe» på tanken. Løsningen var å fyre den på moderne tennvæske/fritidsparafin.

Etter en lang periode med jevnlig bruk var koksen brent bort. Effekten økte, og all hosting, tetting av dyse og stjerneskudd fra brenneren opphørte.

Oppvarming, avkjøling, syre og trykkluft fungerte ikke. Kun til å få den i gang.

Tror ikke dette er ett problem i det hele tatt om man bruker lette moderne produkter som fritidsparafin, tennvæske eller alkylatbensin. 

Så bra viss dette stemmer. Det kan jo gje meining, dagens parafin er nok lettare å forgasse enn gårsdagens.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.