Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Georg Ianke skrev (53 minutter siden):

Takk for et veldig opplysende svar👍🏻

Jeg lurte nok litt på hva hensikt den rektangulære klossen rett under dysa på Dragonfly kunne ha for hensikt. Er den patenten like god/bedre enn forgasserrør? Spør fordi brøkebrennere jo har fire søyler opp fra dysa til flammesprederen. Disse skal lede varme fra blusset og ned i dysa, noe som nok har heller begrenset effekt i alle fall på Nova og Polaris. Har to stk Whisperlite fra før, mye pga forgasserrøret i loop rundt brenneren. De er veldig stabile også på lavbluss i sprengkulda, noe jeg opplevde var trøblete med både Nova og Polaris, som jeg hadde før. Har XGK EX også, men tror ikke det er primusen til mitt bruk. For mye effekt selv på laveste bluss. 
 

Hvordan får du pumpekoppen i gummi til å funke i -20/30°? For meg er det impregnert lær som gjelder i slike temperaturer. Metter pumpelæret med MSR mineralolje. Funker som et skudd. Da snakker jeg altså om MSR Arctic pump, som har pumpekopp i lær.
 

Jeg bruker Optimus fuelflasker. Arctic Pump holder tett i kulda, ikke Standardpumpa. For stiv pakning. Da brukte jeg gjengeteip i tillegg. Var imidlertid krevende å få skikkelig trykk i flaska med den pumpekoppen i gummi. 

Har fyrt massevis med dragonfly og opplevde ikke noe problemer. Eneste problemet jeg har hatt med DF var en helt ny ut av eske med dårlige gjenger på justeringsspindel, en produksjonsfeil. Har sett Dragonfly i bruk på flere ekspedisjoner så den har vel ikke så mye mer å bevise. Man kan nok alltids spore opp pakninger som er av mykere kvalitet til en DF-pumpe om det trengs.

Siden DF ikke har loopen som på XGK/WL, har den ekstra materiell under brennerhuset som da  hjelper å holde varmen i brenselet. Mulig DF kan brenne litt gulere i starten enn en xgk men bare til den har fått den gode tempen i klokka.

Jeg har både gummi og lær pumpepakninger i standard pumpe. Sist jeg fyrte opp en standard pumpe med gummipakning var det -25 i teltet, da hadde primusen stått hele natta i forteltet. De oljes jevnelig med msr sin pumpcup oil.

At du opplever lekkasjer med en primus/optimusflaske som har en langt tykkere krage enn msr sine flasker er ikke spesielt rart. Pakningen blir deformerte på primus og optimus flasker. Da er det faktisk bedre å skjære bort kragen på pumpepakningen.

Hvorfor noen vil spare 3-400 kroner på en potensiell lekkasje er for meg no-go. Bruk av Primus for min del å eliminerer alle potensiele farer ved nitidig vedlikehold og riktig bruk. 

 

images-2.jpeg

Endret av Kristoffer Sandnes
Annonse
Skrevet

Eg har lang, og bare god, erfaring med Nova i kulda, og aldri opplevd problem på låg effekt. Men så byrja eg å tenke på korleis eg brukar brennare, og kom fram til at eg nok aldri køyrer brennaren på låg effekt i kulda. Brennaren står alltid i teltet, og der er det jo temperert straks brennaren er fyrt opp. Eg er også klar over at seinare Nova'er har dårlegare rykte enn min 2000-modell.

Georg Ianke skrev (7 timer siden):

Jeg bruker Optimus fuelflasker. Arctic Pump holder tett i kulda, ikke Standardpumpa. For stiv pakning. Da brukte jeg gjengeteip i tillegg. Var imidlertid krevende å få skikkelig trykk i flaska med den pumpekoppen i gummi. 

Der har du problemet. Bytt flaskene til MSR, så held det nok tett med standardpakninga òg. Det er bare eit tidsspørmål før du får problem med pakningen på Arctic Pump også, dersom du fortsett å bruke Optimus-flaska.

Eg er heilt einig i at pumpa bør ha lær-kopp. Men det må vel gå ann å bytte... Dersom pumpestanga til Arctic Pump passar i Dragonfly-pumpa, har du allereie løyst dette.

Skrevet
Skal bare... skrev (3 minutter siden):

Der har du problemet. Bytt flaskene til MSR, så held det nok tett med standardpakninga òg. Det er bare eit tidsspørmål før du får problem med pakningen på Arctic Pump også, dersom du fortsett å bruke Optimus-flaska.

Eg er heilt einig i at pumpa bør ha lær-kopp. Men det må vel gå ann å bytte... Dersom pumpestanga til Arctic Pump passar i Dragonfly-pumpa, har du allereie løyst dette.

Bytter nok ikke Optimusflaskene med det første, men går kanskje tilbake til å forsegle gjengene på pumpa med gjengeteip hvis jeg går for Dragonfly. Tenker uansett å ha ei pumpe pr. fuelflaske på tur. MSR Arctic pump holder tett på Optimus også, selv i noen +grader, så den pumpa fungerer bra i kulda, bortsett fra reguleringen. 
 

Pumpekopp i lær kan en vel klippe til selv av en bit lær og sette på plass? Nå passer pumpestempelet fra Arctic Pump også i både standardpumpa og pumpa til Dragonfly, så det er neppe noe problem å bytte over. Er imidlertid kostbart å kjøpe to pumper for hver pumpe en trenger. Finnes gjerne andre og rimeligere løsninger. 

Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (7 timer siden):

Har fyrt massevis med dragonfly og opplevde ikke noe problemer. Eneste problemet jeg har hatt med DF var en helt ny ut av eske med dårlige gjenger på justeringsspindel, en produksjonsfeil. Har sett Dragonfly i bruk på flere ekspedisjoner så den har vel ikke så mye mer å bevise. Man kan nok alltids spore opp pakninger som er av mykere kvalitet til en DF-pumpe om det trengs.

Siden DF ikke har loopen som på XGK/WL, har den ekstra materiell under brennerhuset som da  hjelper å holde varmen i brenselet. Mulig DF kan brenne litt gulere i starten enn en xgk men bare til den har fått den gode tempen i klokka.

Jeg har både gummi og lær pumpepakninger i standard pumpe. Sist jeg fyrte opp en standard pumpe med gummipakning var det -25 i teltet, da hadde primusen stått hele natta i forteltet. De oljes jevnelig med msr sin pumpcup oil.

At du opplever lekkasjer med en primus/optimusflaske som har en langt tykkere krage enn msr sine flasker er ikke spesielt rart. Pakningen blir deformerte på primus og optimus flasker. Da er det faktisk bedre å skjære bort kragen på pumpepakningen.

Hvorfor noen vil spare 3-400 kroner på en potensiell lekkasje er for meg no-go. Bruk av Primus for min del å eliminerer alle potensiele farer ved nitidig vedlikehold og riktig bruk. 

 

images-2.jpeg

Arctic pump funker utmerket også på Optimusflasker. Den holder tett også i noen +grader, så kraftigere flens i flasketuten er neppe problemet. Pakningen på standard- og DF- pumpa er nok bare for stiv i kulda. Går evt. tilbake til å forsegle gjengene på DF- pumpa med gjengeteip. Det funket bra på standardpumpa. 
 

Jeg fyrer lenge av gangen på laveste bluss på primusen: havregrøt på mårran, lunsjkok som trenger å småkoke en stund, og ditto middag. Snøsmelting trenger også lavt bluss i starten, til det samler seg en cm eller så med vann i bånn av gryta. Er derfor jeg er opptatt av forgasserrør, særlig når temp bikker -15/20 blå. Whisperlite fungerer bra på dette, men Arctic pump er krevende å innstille på lavbluss. Skal være svært følsom på skruen for å finne riktig innstilling. Det går greit, men krever tålmodighet og følsomhet. 
 

Funker den ekstra "boksen" under dysa på DF like bra som et forgasserrør på dette? 

Skrevet
Georg Ianke skrev (1 time siden):

Arctic pump funker utmerket også på Optimusflasker. Den holder tett også i noen +grader, så kraftigere flens i flasketuten er neppe problemet. Pakningen på standard- og DF- pumpa er nok bare for stiv i kulda. Går evt. tilbake til å forsegle gjengene på DF- pumpa med gjengeteip. Det funket bra på standardpumpa.  

Hva med å bare kjøpe en MSR flaske? Du sier at standardpumpa ikke tåler noen kuldegrader å ikke holder tett men du benytter deg av gjengeteip og alltid en arctic pumpe for å unngå lekkasjer, når de aller fleste benytter seg av standard pumpa og msr flaske? Du prøver å fikse et ikke eksisterende problem om man bare hadde fulgt leverandørens anbefalinger om bruk.

Joda jeg har en arctic pump som backup, men har til gode å måtte bruke den da standard pumpa har fungert til alt den har blitt utsatt for. Se på bildet over hvor ulik kragene er på de to flaskene, tuten på msr flaska tetter meget godt mot pumpe pakningen. Msr flaska har en maskinert overflate som er helt jevn, ingen lakk, lengre gjengeparti og en tynnere avslutning i tuten som vil klemme mot pakningen på et helt annet vis enn den brede avslutningen på optimus/primus flaske.

 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Georg Ianke skrev (2 timer siden):

Tenker uansett å ha ei pumpe pr. fuelflaske på tur.

 

Georg Ianke skrev (2 timer siden):

Er imidlertid kostbart å kjøpe to pumper for hver pumpe en trenger. 

Skjønner ikke helt logikken her.

Jeg mener man kommer langt med 2 pumper. Om det er 2 standardpumper, eller 1 standard+1 arctic er ikke så viktig. Man har da alltid en pumpe man kan skifte over til om noe svikter, eller en å plukke reservedeler fra.

Om man sjekker og smører opp pumpene hjemme, skal det mye til for at noe går galt på tur.

Og om man bruker en pumpe lenge på en optimus flaske, kan den trolig blir vanskeligere å få tett mot en MSR flaske senere.

Samtidig holder det strengt tatt med èn flaske. Så kan man ha med 1-liter bensinflasker/tennvæskeflasker å etterfylle underveis. De veier lite, og holder tett (men tåler ikke harde møter med skarpe gjenstander).


 

NB! Har man disse elendige malte o-ringene i pumpen: Ta disse ut og gnikk vekk malingen før den klumper seg og lager lekkasje!

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Skrevet
Georg Ianke skrev (11 timer siden):

Dragonfly mangler forgasserrør, pumpekopp i gummi, ikke lær, samme pakning som MSR standardpumpe til flasketuten. 
 

Selv bruker jeg Whisperlite. Den har forgasserrør, noe som gjør den svært stabil selv på laveste bluss også i 25-30 kuldegrader. 
 

I utgangspunktet brukte jeg Whisperlite med standardpumpe. Den viste seg å lekke fuel fra flasketuten under bruk i ca. -20°, pumpekoppen i gummi hadde svært dårlig effekt, noe som gjorde det svært krevende å få skikkelig trykk i flaska. 
 

Derfor laget MSR Arctic Pump, som etter min erfaring er en langt bedre vinterpumpe enn standardpumpa. Ulempen med Arctic Pump er vanskelig regulering, særlig på laveste bluss. Det er derfor jeg er nysgjerrig på Dragonfly. 
 

Ser imidlertid at pumpa til Dragonfly er lik MSR Standardpumpe på alle nevnte punkter, bortsett fra at koblingen til fuelslange er for rom for f. eks. Whisperlite eller XGK EX. 
 

Slike detaljer gjør meg usikker på vinteregenskapene til Dragonfly i temperaturer fra -20 og kaldere. De aller fleste multifuel fungerer utmerket ned til ca. -15°. F. eks. Nova og Polaris, som jeg har erfaring med. 
 

Med "fungerer utmerket" mener jeg evnen til å holde stabil flamme også på laveste bluss over lengre tid. Det er vel neppe noen primuser som ikke fungerer på fullt bluss uansett temperatur, særlig ikke bensinprimuser. 

Eller med andre ord: kjører du primusen på full gass, vil nok enhver primus fungere utmerket uansett, om så i -40° (bortsett fra gassprimuser, bevares). Det er på lavbluss primuser sliter i kaldt vær. De blir kalde og slukker etter kort tid. 
 

Det vil si, Whisperlite fungerer veldig bra her. Dem har jeg to av. Begge har forgasserrør. 

Beklager, eg streva med noko greier som ikkje funka på telefon i går, og har sitert feil få innlegget ditt. Det eg skulle sitere, var at du meinar XGK er ueigna, og spørje kvifor? For meg er det ein favoritt og har vore det i mange år, er difor nysgjerrig.

Skrevet
Tessatroll skrev (4 minutter siden):

Pumpekopp i lær får ein kjøpt laust hjå Needlesports. Fekk i alle fall før. Eg har nokre slike slengande (som eg ikkje brukar vel og merke, fordi eg rett og slett ikkje har hatt problem).

Får også kjøpt pumpelær av en fra Tyrkia på ebay, en entusiast som lager pumpelær av høy kvalitet. Han har supplert mange med pumpelær i alskens dimensjoner på classic camp stoves forumet :)

  • Liker 1
Skrevet
Georg Ianke skrev (3 timer siden):

Bytter nok ikke Optimusflaskene med det første, men går kanskje tilbake til å forsegle gjengene på pumpa med gjengeteip hvis jeg går for Dragonfly. Tenker uansett å ha ei pumpe pr. fuelflaske på tur. MSR Arctic pump holder tett på Optimus også, selv i noen +grader, så den pumpa fungerer bra i kulda, bortsett fra reguleringen. 
 

Pumpekopp i lær kan en vel klippe til selv av en bit lær og sette på plass? Nå passer pumpestempelet fra Arctic Pump også i både standardpumpa og pumpa til Dragonfly, så det er neppe noe problem å bytte over. Er imidlertid kostbart å kjøpe to pumper for hver pumpe en trenger. Finnes gjerne andre og rimeligere løsninger. 

Dersom du styrer med gjengeteip for å få det tett, forstår eg godt at du ikkje vil styre med å flytte pumpa mellom flaskene. Men med MSR-flasker treng du ikkje dette.

Rådet mitt er fortsatt å bytte til MSR-flasker, om så bare ei som du brukar som trykktank, og brukar dei andre flaskene bare til oppbevaring. Då greier du deg med ei pumpe og du treng ikkje gjengeteip. Det vil også bety enormt mykje for brannsikkerheita.

  • Liker 1
Skrevet
Skal bare... skrev (3 minutter siden):

Dersom du styrer med gjengeteip for å få det tett, forstår eg godt at du ikkje vil styre med å flytte pumpa mellom flaskene. Men med MSR-flasker treng du ikkje dette.

Rådet mitt er fortsatt å bytte til MSR-flasker, om så bare ei som du brukar som trykktank, og brukar dei andre flaskene bare til oppbevaring. Då greier du deg med ei pumpe og du treng ikkje gjengeteip. Det vil også bety enormt mykje for brannsikkerheita.

Jeg unngår å åpne brennstofflasker på tur i det lengste av hensyn til søl med brennstoff. Kanskje ikke så ille med renset bensin, det damper bort av seg selv. Langt verre med parafin, særlig hvis en får det på fingrene. Men altså, generell brennstoffhygiene. Holder flaskene lukket på tur med mindre jeg må åpne en. Er dessuten vesentlig raskere å bytte flaske hvis/når den som er i bruk går tom mens man har ei gryte mat over blusset, dersom man har ei ny klar med pumpe. Da slipper en gjerne ny forvarming, selv i 20-25 blå. 

Skrevet

Det var bare eit forslag for å sleppe å kjøpe n antall nye flasker, og like menge pumper.

Sjølv åpnar eg brennstofflaske og fyller opp tanken regelmessig (kvar morgon før nedpakking på vintertur, og kvar ettermiddag før middagslaging på sumaren), derfor har eg aldri opplevd å gå tom med ei gryte mat på brennaren. Eg brukar for tida ikkje brennar som det bare er å bytte tank på, men denne rutina byrja eg med medan eg brukte brennar der eg kunne gjera det.

  • Liker 1
Skrevet
Georg Ianke skrev (49 minutter siden):

Jeg unngår å åpne brennstofflasker på tur i det lengste av hensyn til søl med brennstoff. Kanskje ikke så ille med renset bensin, det damper bort av seg selv. Langt verre med parafin, særlig hvis en får det på fingrene. 

Dette er en av grunnene til at jeg bruker parafin på brennere med fast tank (optimus 111/111T), og kun bensin på slangebrennere. Med slangebrenner som man driver og kobler av og på tanken blir det nemlig en dråpe her og der som søles.

Med en brenner med fast tank kan man fylle ved hjelp av en liten trakt eller trangia sikkerhetskort ved behov, så slipper man griseriet med slangebrenner og parafin. Og rødspriten til forvarming passer i kassen sammen med fyrtøyet. Noen dråper rødsprit på litt papir vasker vekk evt. søl om man er uheldig ;) 

Skrevet

Dersom du trenger ny pumpe til MSR og planlegger bruk om vinteren, kjøp en Artic. Med et rep-sett, enten til brenneren, eller det som bare er til pumpe, kan den bygges om til "vanlig" til sommerbruk, og la pumpelæret bli værende i pumpa. Da har du begge variantene.

Hvis ikke MSR har blitt "kjipere" i det siste, så følger det med alu-vindskjerm med ny standard pumpe (ikke med Artic).

Skrevet
Tessatroll skrev (6 timer siden):

Beklager, eg streva med noko greier som ikkje funka på telefon i går, og har sitert feil få innlegget ditt. Det eg skulle sitere, var at du meinar XGK er ueigna, og spørje kvifor? For meg er det ein favoritt og har vore det i mange år, er difor nysgjerrig.

Du leste kanskje ikke alt, eller så har jeg utelatt noe vesentlig: 

XGK EX forekommer meg å være uegnet til mitt matstell på tur. Den har alt for høy effekt selv på lavbluss. Jeg lager min egen mat på tur, og den trenger gjerne å småkoke på laveste bluss en tjue minutters tid. Det er ikke spesielt vanskelig å regulere den brennern ned på laveste bluss, men effekten blir for høy selv da. 
 

Skrevet
Georg Ianke skrev (2 minutter siden):

Du leste kanskje ikke alt, eller så har jeg utelatt noe vesentlig: 

XGK EX forekommer meg å være uegnet til mitt matstell på tur. Den har alt for høy effekt selv på lavbluss. Jeg lager min egen mat på tur, og den trenger gjerne å småkoke på laveste bluss en tjue minutters tid. Det er ikke spesielt vanskelig å regulere den brennern ned på laveste bluss, men effekten blir for høy selv da. 
 

Aha, slik ja. Løyser det som regel med å ha med ein dragonfly i tillegg, eller regulere XGK med trykk og lågaste bluss. Det siste funkar  greit nok, men ikkje nett ideelt til å steike pannekaker kanskje 😆

Skrevet
Marius Engelsen skrev (4 timer siden):

Med slangebrenner som man driver og kobler av og på tanken blir det nemlig en dråpe her og der som søles.

Snur man flaska og venter til primusen slukker av seg selv, får man tømt fuelslangen for fuel og flaska for trykk. Gjør jeg alltid. Blir ikke søl når en kobler fra etter den prosedyren. At MSR ikke anbefaler den metoden er noe jeg undres over, og ikke det eneste ang. MSR. MSR sin slukkeprosedyre innebærer søl. 

Skrevet (endret)
Tessatroll skrev (17 minutter siden):

Aha, slik ja. Løyser det som regel med å ha med ein dragonfly i tillegg, eller regulere XGK med trykk og lågaste bluss. Det siste funkar  greit nok, men ikkje nett ideelt til å steike pannekaker kanskje 😆

Sjelden jeg steker pannekaker på tur, det hender, men sjelden. Koke 20- minutters ris derimot. Dessuten har jeg en porsjon grøtris i havregrøten, og den trenger som kjent en times koketid. På meget lavt bluss. Min mage takler ikke ren havregrøt i lengden. 
 

Så er det jo enkelt å øke trykket i ei fuelflaske. Å redusere det er ikke like enkelt. Ingen nødventil, slik som tanken på en 111….

Endret av Georg Ianke
  • Liker 1
Skrevet
Georg Ianke skrev (44 minutter siden):

Snur man flaska og venter til primusen slukker av seg selv, får man tømt fuelslangen for fuel og flaska for trykk. Gjør jeg alltid. Blir ikke søl når en kobler fra etter den prosedyren. At MSR ikke anbefaler den metoden er noe jeg undres over, og ikke det eneste ang. MSR. MSR sin slukkeprosedyre innebærer søl. 

På Simmerlite og XGKII, som jeg har, er ikke dette mulig.

Førstnevnte brenner penest på bensin, og sistnevnte går kun på bensin, så da er jo den saken løst ;)

Skrevet
Marius Engelsen skrev (45 minutter siden):

På Simmerlite og XGKII, som jeg har, er ikke dette mulig.

Kjenner ikke til Simmerlite, og bare litt til XGK II, så her ble jeg nysgjerrig. Har XGK EX, og den funker jo som moderne primuser flest, bortsett fra at de mest ekstreme faktorene ved den nok er støyen og effekten….

Derfor bruker jeg Whisperlite i steden😉, og vurderer Dragonfly, som nok er langt enklere å regulere blusset på. Regner imidlertid med at jeg vil trenge en silencer også på Dragonfly. 

Skrevet (endret)
Kristoffer Sandnes skrev (7 timer siden):

Simmerlite gjør det en WLI gjør bare med dårligere byggekvalitet og kun bensin som drivstoff. Dette er nok også grunnen til at den ikke produseres noe mer, 

Dårlig byggekvalitet vil jeg ikke si. Bengt Are bruker den på sin tur som er tusenvis av dager ute. Han påstår det er den beste brenneren han har hatt. Og det er jo virkelig en stress-test…

Ser ikke helt hvordan den skal ha dårlig byggekvalitet. Den tåler nok like mye mekanisk påkjenning som Whisperlite.

Det er også den første jeg kjøpte, og den har fungert feilfritt i alle år.

- Den regulerer bra, man kan finsteke pannekaker uten regulering på brenneren.

- Den er lett. Letteste slangebrenneren man får tak i. Lettere enn whisperlite.

- Ganske kompakt sammenlagt.

- Veldig stille.

- Krever veldig lite forvarming. Og kan forvarmes med bensinen på tanken uten at det kommer noe sot andre steder enn på undersiden av brenneren.

- I motsetning til XGKII krever Simmerlite ingen/sjeldent rengjøring for å brenne isblått. Bengt Are påstod han aldri har vedlikeholdt noe på sin. Det er meget bra.

Min favorittbrenner til turer hvor ting skal bæres på ryggen. Mulig med unntak av turer med snø, da synes jeg XGKII er kjekkere å flytte omkring mens den er i gang, siden den har stivt rør.

 

Endret av Marius Engelsen
Skrevet

Jeg kan flytte dette til egen tråd om noen føler jeg sporer av tråden, men siden det ble litt generell diskusjon rundt valg av brenner fyrer jeg løs.

Bruker Optimus 111 med parafin og fornøyd med det til pulk. Driftsikker og knallhod til matelaging. Men har hvert år noen senhøstturer til fots med sekk, hvor bålmulighetene er begrenset (f.eks. i nasjonalpark) og kunne tenkt meg å kutte 1 kg fra sekken. Hva velger man?

Jeg fortsetter gjerne med parafin, men de fleste slangebrennere går vel best på bensin? Vekt og volum er viktig men alt er nå lettere enn 111. Må være driftssikker og kunne reguleres bra nok til risengrynsgrøt og pannekaker.

Hadde en Omnifuel en gang jeg aldri ble glad i, men omnilite TI ser jo rimelig aktuell ut. Dragonfly virker jo topp, selv om den har litt pakkvolum, men hvis man bør ha Arctic pump under -15 og det ikke finnes, er kanskje noe annet bedre?

Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (9 timer siden):

Simmerlite gjør det en WLI gjør bare med dårligere byggekvalitet og kun bensin som drivstoff. Dette er nok også grunnen til at den ikke produseres noe mer, 

Simmerlite ser fin ut den. Liker særlig forgasserrøret på den, noe den ellers har felles med Whisperlite. Funker Dragonfly like bra på lavbluss i -20 og kaldere? Den mangler jo forgasserrør. 

Skrevet
foroll skrev (14 minutter siden):

Jeg kan flytte dette til egen tråd om noen føler jeg sporer av tråden, men siden det ble litt generell diskusjon rundt valg av brenner fyrer jeg løs.

Bruker Optimus 111 med parafin og fornøyd med det til pulk. Driftsikker og knallhod til matelaging. Men har hvert år noen senhøstturer til fots med sekk, hvor bålmulighetene er begrenset (f.eks. i nasjonalpark) og kunne tenkt meg å kutte 1 kg fra sekken. Hva velger man?

Jeg fortsetter gjerne med parafin, men de fleste slangebrennere går vel best på bensin? Vekt og volum er viktig men alt er nå lettere enn 111. Må være driftssikker og kunne reguleres bra nok til risengrynsgrøt og pannekaker.

Hadde en Omnifuel en gang jeg aldri ble glad i, men omnilite TI ser jo rimelig aktuell ut. Dragonfly virker jo topp, selv om den har litt pakkvolum, men hvis man bør ha Arctic pump under -15 og det ikke finnes, er kanskje noe annet bedre?

Whisperlite har også parafindyse, men brenner nok bedre på bensin i kulda, -10° eller kaldere, da med bensindyse. Whisperlite Universal har tre dyser: bensin, parafin og gass. Whisperlite Internasjonal har to dyser: bensin og parafin. Jeg har begge de to primusene selv, men bruker dem helst på renset bensin. De går imidlertid bra også på parafin, så lenge du bruker aktuell dyse. 
Multifuelprimuser med universaldyse funker nok også på parafin, men klart best på bensin. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.