Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellstøvler/Vinterstøvler(?) ASAP


ost

Anbefalte innlegg

Hei!

Om en uke er jeg på vinterferie i regnfyllte Trøndelag (Fosen) og skiferien ser ut til å renne/smelte bort. Jeg innser at jeg ikke har alternative sko for tur. Gummistøvler blir for kaldt og fjellskoa er utslitt. Må kjøpe noe denne uken, helst i dag eller morgen om nettkjøp skal være aktuelt. Trenger:

- noe fora eller som holder godt på varmen med flere lag sokker

- bred forfot

- bør tåle noe søle/slaps

- liker å ha noe jeg kan bruke for flere sesonger/ikke kun vinterbruk 

- jeg er nok gjerrig, jeg pisser i buksa ved tanken på å bruke 3000 for sko 

 

Jeg bruker vanligvis lang tid på å bestemme meg og liker IKKE hastekjøp, så nå trenger jeg gode tips.

Alfa MESA ser fin ut (på salg nå) men skaftet er bare 9 cm og det høres lavt ut tenker. Synspunkter/andre tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et par Alfa Walk king som jeg er veldig fornøyd med, kjøpte en størrelse større en jeg vanlig bruker og har god plass nedi. Har ikke slitt med noe gnagsår eller noe lignende. Dette er jo ganske tunge sko da men de er hverfall pottetett og god for en bred fot. Kan jo altids slenge på noe gamasjer for å få lit mer beskyttelse mot tjafserier du skulle møte på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan denne vere aktuell? https://www.milrab.no/sko/tursko/hoye/salomon-toundra-pro-cswp-svart/

Eg har ikkje erfaring med den sjølv, då eg anten nyttar vanlege fjellstøvlar i skinn, tekstil goretexstøvlar med tjukk sokk eller veldig "voldsomme" vinterstøvlar med kartank. 

Har dog fundert på denne, då eg no bur i eit område som krev betre vinterfottøy i det daglege (kaldare enn det eg har budd før). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (23 timer siden):

Om en uke er jeg på vinterferie i regnfyllte Trøndelag (Fosen) og skiferien ser ut til å renne/smelte bort.

Det er fortsatt 1m+ snø i høyden oppi fjellet i øst (Åfjord), og det er meldt litt mer snø mot helga. Skal vel en tur på hytta til uka, og da tar jeg med både fjellski og truger. Nede ved sjøen er det helt bart nå, jeg la om fra piggdekk til sommerdekk på grus-sykkelen i dag.

ost skrev (23 timer siden):

- noe fora eller som holder godt på varmen med flere lag sokker

- bred forfot

- bør tåle noe søle/slaps

- liker å ha noe jeg kan bruke for flere sesonger/ikke kun vinterbruk 

Jeg bruker Lundhags Forest II selv til dette formålet, gjerne med 1-2 par tynne ullsokker pluss et par raggsokker når det er skikkelig kaldt. Ulempen er at de som regel må gås inn (en ukes tid) og at de fort koster opp mot 3000,- med mindre du finner noe på tilbud.

Fordelen er at dette er sko som er håndlaget i Sverige og antagelig varer livet ut. De har heller ingen membran som sprekker eller PU-såler som ramler av.

 

Endret av ketilring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: takket være innspill herfra om litt høyere modeller endte jeg opp med en jaktstøvel (!). Første gang i mitt liv der jeg kjøper noe med "jakt" i navnet, bortsett fra militærtjeneste har jeg knapt rørt et våpen i mitt liv. Uansett, Viking Villrein GTX passet både lommebok og føtter, så nå får jeg satse på at de er brukandes utenfor butikken også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.