Gå til innhold
  • Bli medlem

Filea fisk eller steka hel


Håkan S

Anbefalte innlegg

Vilken storlek slutar ni att filea fisk och istället steka hel?

Har det med sort att göra eller bara storlek?

Jag köpte kolja 3 kg och var nog sa 300mm långa då var det ganska svårt att få fina file.

Jag har ju ingen större vana men tittade på en bra video och där var det nog ca dubbla storleken.

Stekte filerens och räckte till en middag,samt kokade huvuden och blev en bra till sås eller utmärkt göra fond eller klister av,jag hade den i stället för vatten till brödbakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har som vane å filetere alt, også småfisk. Med en skarp nok kniv og god teknikk så tar det ikke så veldig lang tid.

 

Men når jeg fileterer småfisk så gir jeg gjerne litt f, og tillater meg å sløse en del med fisken. For når det er småfisk jeg får så får jeg gjerne mange nok til at jeg ikke trenger å være så nøye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, alt fileteres så langt det er praktisk mulig. Lar skinnet være på og dette blir da stekesiden (stekes kun på skinnsiden, snur ikke fisken). Ørret og røye må ikke ha for lang tid i stekepannen😉

60ED68D4-A44A-484B-A788-E718D63E2326.jpeg

2F64EA5B-E58A-4B99-A93D-8CA71AC6CF1A.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørsmå fisk under ca 0,3 kg steker jeg hele.

Knøttesmå ørret 0,3 - 0,5 hender det at jeg "fileterer", dvs skjærer på langs men ikke tar bort bein.

20220728_Gneisfjellet-25

Bittesmå ørret fra 0,5 - 1 kg foretrekker jeg å skjære opp i kotelleter og steke. Synes det er enklere med bein.

20220728_Gneisfjellet-40

Småørret på 1-2 kg hender det at jeg fileterer og tar ut beinet og steker det separat, men oftes koteletter.

Mellomørret på 2-5 kg blir alltid satt ut.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør begge deler, litt etter dagsform og humør. Det meste som skal fryses fileteres, og av og til også det som skal tilberedes med en gang.

Andre ganger bare sløyer jeg, og fyller jeg buken med sitron, urter, salt eller annet godt, og baker fisken hel.

Det beste jeg noen gang har har spist av fisk (i alle fall av det jeg har laget selv) er en helstekt kveite på 5 kg. Den var selvsagt sløyd, og så måtte ta av hodet og sporen for å få den ned i langpannen, men ellers var den hel. Siden buken på kveite er liten, og langt unna deler av kjøttet valgte jeg å skjære snitt for sitron og urter. Ved å beholde bein og skinn på får du en mye saftigere og smakfull fisk enn det du får til med filet. 

På tur har jeg også pakket potetgull (salt og pepper) i buken på småørreter, fordi jeg ikke hadde med annet krydder. Det funker supert. (Spiser ikke fyllet)

IMG_2168(1).JPEG

IMG_2169(1).JPEG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mina köpta fiskar var nog ca 300 gr och tog även bort skinn.

Är det någon  skillnad på Vitfisk och Lax i hur man filear?

Vid fågel så köper jag nästan alltid hel och steker i varmlufsungn och gris med ben för att få bättre smak.

Att benen ger smak borde i stort sätt gälla även på fisk samt att man slipper jobbet med filea,och gör man det ute utan stor skärbräda som ligger plant så ökar ju svårighetsgraden.

Men fördelen är väl att man får i sig fisken innan den svalnat pga rensning.

Här i Göteborg har ju saltvatten fisk vid kusten varit borta 30-.40 år och små sötvatten och därmed troligen mest små fiskar där.

Sist jag fiskade var på Lofoten från bro och kust och för att kunna få fisk på tur måste man ju öva hemma,ska börja med leta upp kastvikten i stället för drag för att få upp placeringsförmågan på kasten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.