Gå til innhold
  • Bli medlem

Produksjonsrester - MSR?


Tomine81

Anbefalte innlegg

Hei!

Har bestilt en MSR EGK EX samt brenselflaske.

Har lest så mye "skrekkhistorier" her inne om produksjonsrester i Omnifuel som blir skylt ut i systemet. Og jeg lurer derfor på:

Trenger jeg å spyle med renset bensin igjennom systemet på en ny MSR brenner? 
Jeg tenker uansett at jeg skyller flaskene litt med bensin.

På forhånd takk for svar! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri hatt dette problemet med MSR, hvis det skulle være noen produksjonsrester kan man rense hele fuelslangen på en XGK. Ved å ta ut wiren i fuelslangen og skru ut dysen har man åpnet XGKen helt og man får renset det. Dette er problemet med Primus, slangen og andre deler av brenneren kan ikke renses så når man får noe dritt inn i den.

 

 

Gratulerer med ny brenner.

Endret av Tur Espen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :-) Jeg er nå igang med min nye MSR-brenner. Har aldri hatt en MSR før, så nytt for meg med annen pumpe. 

Når jeg skal ha pumpa ut av flaska, så knoter jeg litt. Det går greit, men jeg må liksom bøye det tynne røret/filteret litt bakover for å få pumpa utav. Nå er flaska tom, og ser at det rives av små plastflak (naturlig nok) fordi plasten skrapes mot kanten idet jeg trekker pumpa ut.

Så jeg lurer på: Vil dette kunne gi et problem, eller vil filteret fange opp dette. Det er jo kanskje litt ugunstig å få små plast-partikler i bensinen??

Sorry, kansje litt dumt sp.mål dette her. Men vil ikke gjøre feil. :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (27 minutter siden):

Sjekk Youtube og se hvordan andre gjør det. Aldri hørt om andre som strever med det samme. Kanskje gassbrenner er mer for deg?

Nei, jeg holder meg til multifuel jeg. ;-) Så du klarer altså å få msr pumpa utav flaska uten å touche kanten i åpningen? Da er du meget god! :-D Uansett, så skal det tydeligvis veldig lite til for at små plast-flak skrapes av pumpa og faller nedi flaska. Men er gjerne ikke så lett å se om det er bensin i flaska.

Men siden det tydleligvis ikke har vært noe samtaleemne her inne da, så tolker jeg det som at disse partiklene blir stoppet av filteret. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (12 timer siden):

Sjekk Youtube og se hvordan andre gjør det. Aldri hørt om andre som strever med det samme. Kanskje gassbrenner er mer for deg?

Forresten, sånne flåsete bedreviter/"vi leker ikke klubb"-kommentarer håper jeg du vokser av deg. De er ikke særlig sjarmerende. ..Forøvrig, jeg har nå klart å ordne min gamle Omnifuel, og det var ikke med råd herfra. Så jeg syns jeg er ganske flink jeg, til å være nybygger på multi-brennere! 😄..Det er vel ikke så vanskelig å få excellent og tommel opp her inne når man er pålogget 24/7 og svarer på stort sett alle innlegg. 
Prøv deg heller med en oppmuntrende tone, fremfor en nedlatende. Det tror jeg du kommer lengre med i det virkelige livet også. Og ikke bare livet på forumet. 😊

Endret av Tomine81
  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (22 timer siden):

Forresten, sånne flåsete bedreviter/"vi leker ikke klubb"-kommentarer håper jeg du vokser av deg. De er ikke særlig sjarmerende. ..Forøvrig, jeg har nå klart å ordne min gamle Omnifuel, og det var ikke med råd herfra. Så jeg syns jeg er ganske flink jeg, til å være nybygger på multi-brennere! 😄..Det er vel ikke så vanskelig å få excellent og tommel opp her inne når man er pålogget 24/7 og svarer på stort sett alle innlegg. 
Prøv deg heller med en oppmuntrende tone, fremfor en nedlatende. Det tror jeg du kommer lengre med i det virkelige livet også. Og ikke bare livet på forumet. 😊

Ein noko unødvendig kommentar frå Snorre  men din eigen kommentar er også å strekke det litt langt. Aktiv deltaking i trådar er pulsen i eit forum. Tips til korleis ein skal leve livet utanom forum er ikkje relevant for tråden. 

Fint hvis alle partar kan halde seg til å barbere seg, og unngå å skjere av seg haka. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (11 minutter siden):

Ein noko unødvendig kommentar frå Snorre  men din eigen kommentar er også å strekke det litt langt. Aktiv deltaking i trådar er pulsen i eit forum. Tips til korleis ein skal leve livet utanom forum er ikkje relevant for tråden. 

Fint hvis alle partar kan halde seg til å barbere seg, og unngå å skjere av seg haka. 

Ja, jeg er enig i det. 🙂👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bruke et kokeapparat for parafin/bensin krever mer enn en det å kunne bruke en gassbrenner, men jeg mener at Tomine har vist klart og tydelig at hun har hevet seg langt over det nivået. Som etter hvert "gammal gubbe" så er det selvsakt farlig å si at vi må skjerpe oss her .... for det fort gjort å tråkke skeivt, jeg velger å tolke kommentaren det referert til som det. Jeg ønsker å understreke at det er viktig at vi får med yngre medlemmer, og ikke minst kvinner.  Jeg har registrert at det er et par aktive unge damer (unge nok til at jeg er gammel nok til å kunne vært pappa til noen i den alderen) Begge er aktive rundt primusgreier, begge virker oppegående, vi trenger flere slike, ta vare på dem slik flertallet her gjør!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (3 timer siden):

Det å bruke et kokeapparat for parafin/bensin krever mer enn en det å kunne bruke en gassbrenner, men jeg mener at Tomine har vist klart og tydelig at hun har hevet seg langt over det nivået. Som etter hvert "gammal gubbe" så er det selvsakt farlig å si at vi må skjerpe oss her .... for det fort gjort å tråkke skeivt, jeg velger å tolke kommentaren det referert til som det. Jeg ønsker å understreke at det er viktig at vi får med yngre medlemmer, og ikke minst kvinner.  Jeg har registrert at det er et par aktive unge damer (unge nok til at jeg er gammel nok til å kunne vært pappa til noen i den alderen) Begge er aktive rundt primusgreier, begge virker oppegående, vi trenger flere slike, ta vare på dem slik flertallet her gjør!

 

Gode og kloke ord 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (På 10.2.2023 den 22.24):

Kanskje gassbrenner er mer for deg?

Det kan godt hende at gassbrennar er det riktige for enkelte. Men dersom ein skal ut i den kalde årstida, og vera avhengig av kokeapparatet for å smelte snø og til matlaging, er ikkje gassbrennar det riktige. Då må ein bare bruke tida det tar å gjera seg kjent med, og å forstå parafin- eller bensinbrennaren sin.

Når det gjeld oppskraping av pumpa, er det ikkje bare problem med lause plastpartiklar ein må unngå (for det vil gje problem før eller seinare, sjølv om filter fangar opp det meste). Slik oppskraping vil jo rett og slett slite hol på pumpa på sikt, Så her er det nok bare å øve på korleis ein kan gjera det utan å skrape opp pumpa. Eg har minimal erfaring med MSR-brennarar, men nok til å forstå at det ikkje er veldig enkelt å få ut pumpa på ein skånsam måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (9 timer siden):

Eg har minimal erfaring med MSR-brennarar, men nok til å forstå at det ikkje er veldig enkelt å få ut pumpa på ein skånsam måte.

Pumpen kommer i kontakt med flasken på vei inn eller ut. Syns det funker best å bøye litt pick-up'n, da er den enklere å få inn og ut. 

Har ingen plast rester i flaskene mine og kan heller ikke se noen merker på pumpene.

Syns msr pumpen er fine, de entrer gjengene langt lettere enn feks primus sin ergopump.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (På 13.2.2023 den 18.49):

Pumpen kommer i kontakt med flasken på vei inn eller ut. Syns det funker best å bøye litt pick-up'n, da er den enklere å få inn og ut. 

Har ingen plast rester i flaskene mine og kan heller ikke se noen merker på pumpene.

Syns msr pumpen er fine, de entrer gjengene langt lettere enn feks primus sin ergopump.

 

Supert! 👍🙂👍 Ja, har fått dreisen på det nå. 😄 Ja, jeg er nødt til å bøye pick-up’en fremover for å få den utav flaska. Så måtte jeg bare merke meg at enden av pumpa buer samme vei som justeringspendelen. Ja, gode pumper! Bare litt uvandt trangt når man er vandt til Ergo-pumpene til Primus. 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.