Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyring i innertelt


hilmersen

Anbefalte innlegg

Hei,

en hjemmehelg førte til at jeg fikk testet ut multi-fuel brenneren min med bensin. Jeg må si at testen var litt nedslående. Før apparatet var varmt nærmest kokte flammene: ikke noe jeg ville ha vært komfortabel med i innerteltet!

Grunnen til at jeg spør er at jeg har et Bergans Cho Oyo (dvs et 1-dukstelt), og kunne godt tenke meg å bruke bensin til å varme teltet med, da det ikke har "kaldstartsproblemene" som gass har. Jeg sendte en mail til Jan Roar Førre som har tilsvarende utstyr. Han var snill og fortalte meg hvordan han gjorde det, men mente at det ikke var noe problem (men at at jeg måtte være forsiktig). I "testen" min fulgte jeg rådet jeg fikk av han: dvs først slippe ut litt bensin, stenge ventilen, fyre opp for så å fortsette. Dette fungerte egentlig bra - fikk ingen høy stikkflamme......men jeg fikk denne "kokingen" som jeg ikke er komfortabel med. Det hele ga litt assosiasjoner til vann i varm olje - bare med flammer. Det kan tenkes at jeg ventet for kort tid med å åpne ventilen...at jeg hadde for sterkt trykk/for lite trykk...for lite bensin i flaska.... (MSR flaske til primus multifuel)

Er det bare jeg som "pysete" og ikke godt nok vant til bensin som fyringsmiddel (dvs at jeg bare må akseptere kokingen) eller finnes det noen gode råd som kan gjøre det hele litt tryggere?

Jeg har selv kommet med følgende mulige løsninger:

- fyre opp utendørs for så å løfte hele multifuel'en inn. Dette burde gå greit, sett at været utendørs er greit og jeg er forsiktig i det jeg tar sakene gjennom "døren"

- bruk bensin ute hvis været tillater det. Gass inne

Forslag/tips mottas med takk!

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv brukt multi-fuel brenner i fortelt i mange år uten uhell. Jeg ville først og fremst blitt "trygg på brenneren". Jeg har kun brukt MSR brennere, og f.eks. Dragonfly har vært veldig bra ift , fyring innendørs . XGK II ikke fullt så bra. Har en tanke om at brennere med fininnstilling av flamme er enklest til å gå best .

Ofte er det i opptenningsfasen ting kan skje , og da bør du følge ekstra med .

Ellers vet jeg mange bruker gass, kombinert med kokeapparat med opphengsmulighet inne i teltet til små en duks telt. Det blir veldig trangt inne i de små teltene . og sjansen for å velte noe er stor.. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinen som ligger i forvarmingsskåla vil oppføre seg som om den "koker" mot slutten av forvarminga. Kan det ellers tenkes at du bruker feil dyse? Ellers så er det svært lurt å fyre opp i yttertelt eller ute. Er det gulvduk i teltet så fyr opp primusen ute. Det er fullt mulig å søle litt ved oppfyring, og det kan bli ubehagelig dramatisk. Vil ellers anbefale deg å ha matchende flaske og primus (av samme merke). Da minsker risikoen for lekkasje, særlig ved sterk kulde. Husk å la bensinen brenne nesten helt ut før du åpner ventilen igjen etter oppvarming.

Håper du lykkes, for det å ligge i teltet langt inne på vidda med knasende kulde ute og skjortevarme og primusdur inne i teltet er en herlig opplevelse :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe problem å bruke bensin innendørs.. Men er greit å "kjenne" brenneren din før du gjør det. Bruker Primus Omnifuel innendørs i teltet jeg hvertfall, bare pass på at du har forvarmet godt nok før du slipper opp mere bensin. Tror foresten ikke så lenge den brenner med blå flamme, at avgassproblematikken er noe problem, men du må jo selvsagt har ventilasjon i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle uansett ikke prøve meg på en bensinbrenner inne i teltet. Forbrenningsgassene fra bensin er ikke sunne å puste inn.

Nyere forskning viser at dette må være feil. (kilde:meg selv). Har brukt omnifuel på miljøbensin mang en vinternatt. Hvis flammen brenner blått og fint bør ikke dette være noe problem. Det er ganske god lufting i alle telt så jeg har aldri opplevd noen ubehageligheter med dette. Eneste tilfellene der det har blitt dårlig luft har vært i forbindelse med matlaging, og særlig snøsmelting. Flammen blir da visstnok kjølet pga. kjelen, og brenner således dårligere og utvikler mange ganger så mye kullos og co2. Dette merkes godt da det begynner å svi i øyne og det blir vondt å puste. Men da er det bare å åpne en av åpningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg værte ute og brent i bakgården.... Jeg har brent, slukket og brent... Første brenning var ganske suksessfull, neste gikk ikke like bra - ugjevn flammehøyde... Det får meg til å lure: det kan tenkes at jeg ikke ventet lenge nok før andre oppfyring - kan en lunken brenner føre til "merkelige" flammer? Første brenning gikk veldig bra: jeg tente på, 15-20 cm flamme som døde sakte før den ble blå, åpnet ventilen, litt gul flamme som raskt ble helt blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal Du slokke brenneren for å fylle drivstoff feks er det to måter å gjøre dette på.

Enten må du være så rask at brenneren ikke blir kald, og med litt trening går dette greit med primuser med slange. husk også å pumpe opp trykket fort. Åpne så ventilen mens fyrstikken brenner. er ikke brenneren tilstrekkelig varm vil du antenne bensinen før det rekker å bli skikkelig bål, men da er det viktig å justere veldig forsiktig til den brenner blått igjen. Skru heller ikke opp på maks med en gang, noen ganger er brennern varm nok til å fordampe en liten mengde bensin, men går den rett over på fult blir det bål.

Nr 2 er den kanskje tryggeste men alikevel. Vente til brennen er HELT kald. Ikke fyll bensin i forvarmingskålen når brenneren er varm. Den begynner da å koke og bensinen fordamper. tenner du på da får du ett skikkelig boff og veldig høye flammer. I tillegg puster du inn bensindamp og i verste fall har du ikke lenger telt, sovepose eller hud på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg værte ute og brent i bakgården.... Jeg har brent, slukket og brent... Første brenning var ganske suksessfull, neste gikk ikke like bra - ugjevn flammehøyde... Det får meg til å lure: det kan tenkes at jeg ikke ventet lenge nok før andre oppfyring - kan en lunken brenner føre til "merkelige" flammer? Første brenning gikk veldig bra: jeg tente på, 15-20 cm flamme som døde sakte før den ble blå, åpnet ventilen, litt gul flamme som raskt ble helt blå.

Har du tilstrekkelig med bensin i skåla slik at primusen blir skikkelig forvarma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om skåla er full eller halvfull har ingen betydning for flammehøyde, men det er viktig å forvarme lenge nok slik at brenneren blir varm nok til at bensinen fordamper. Hvor lenge det må forvarmes avhenger av temperaturen ute. Husk å rense primusen (riste eller vri nål) etter bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.