Gå til innhold
  • Bli medlem

Test eller erfaring med vannrenseutstyr?


Fjelljo

Anbefalte innlegg

Hallo!!!

Er det noen som kjenner til tester som har blitt gjort av bærbart mekanisk vannrenseutstyr, eller som har personlig erfaring med dette? Jeg tenker først og fremst på MSR sine produkter som Miox, MiniWorks og lignende (link til MSR: http://msrcorp.com/filters/ ).

Filteret skal fortrinnsvis brukes på en påsketur til Nepal. Har vært i Nepal flere ganger før og har da brukt Iodine eller andre vannrensekjemikalier, men det smaker dritt både med og uten tilsetninger av C-vitaminer eller saftpulver.

Har tenkt å prøve MSR sin Miox men kunne ønske meg noen synspunkter på dette fra dere.

På forhånd takk for gode råd!

Mvh Fjelljo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt jeg har skjønt med Miox blir vannet sterilisert og ikke filtrert. I praksis vil brunt vann fortsatt være brunt vann, men riktignok trygt å drikke. Dett må du dobbeltsjekke. Dessuten: er du 100 % sikker på å finne rent vann?

Jeg bruker denne: http://msrcorp.com/filters/miniworks_ex.asp Den har streiket noen ganger men lar seg reparere i felt. Det er viktig å ha med noen reservedeler og da særlig gummiventilen som hindrer at vannet suges tilbake. Ellers er den grei nok. Vannet blir rent men jeg bruker for sikkerhets skyld også rensetabletter av typen Micropur (fås på Nomaden i Oslo) og ikke minst Zuko for smakens skyld :wink: I fjellene blander jeg 1 Zuko for hver 3. liter.

Etter min mening er imidlertid ingen av renserne fra MSR av like bra kvalitet som renserne fra Katadyn. Jeg har 1 måneds erfaring med Katadyn Pocket:

http://www.katadyn.com/fileadmin/sites/Katadyn/centraldata/download_pdfs/datasheet/Fact_sheet_Pocket_E.pdf

Katadyn Pocket er etter min mening mye mer solid enn MSR Miniworks. Dessuten tror jeg at Katadyn produktene er de eneste som renser "alt", noe man bør sjekke nærmere. På den annen side er MSR kjappere. Vekten er ikke så forskjellig så spørsmålet er hvilken man skal velge. Er det kun til deg eller til flere personer? Både MSR Miniworks og Katadyn Pocket er nesten for lite for mer enn 3 personer.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info!

Det stemmer at Miox ikke filtrerer vannet men dreper bakterier og lignende. Så om vannet er brunt, så forblir det brunt.

Du skriver noe om Zuko, hva er Zuko? :wink: Blir smaken av Iodine og andre preparater borte, slik at det er mulig å drikke det uten å gjøre grimaser med fjeset?

Vi er minst tre personer som skal reise, så eventuelt bør vi vel kjøpe noe som er beregnet på større grupper eller kjøpe flere små (da har men reserve om en skulle bli ødelagt). I følge sidene til MSR så anbefaler de Miox til større grupper i og med at den kan rense større mengder vann på kort tid uten å pumpe armen av seg. :)

Mvh Fjelljo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar ikke SÅ lang tid å rense vannet så dette er ikke et argument for en Miox. Dessuten blir brunt vann rent.

Jeg ville heller kjøpt en Katadyn Pocket enn en MSR (uansett type) hvis dere er tre stykker. Hvis noen tråkker på en MSR Miniworks vil den gå i stykker. Katadyn Pocket derimot er en mye sterkere konstruksjon og tåler adskilling hardere behandling.

Vi snakker om et sveitsisk kvalitetsverktøy i en solid aluminiumsinnpakning vs. amerikansk plastikk.

Zuko er saft i pulverform. Man får det i små posjonspakninger og i ulike smaker. Den fås kjøpt i supermarkeder/daligvareforretninger nærmest overalt i verden unntatt i Vest-Europa. Ok, jeg har ikke vært overalt, men jeg har fått funnet Zuko i samtlige land jeg har besøkt i Sør-Amerika, Lilleasia, Centralasia og Øst-Asia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.