Dinger Skrevet 19. januar 2023 Del Skrevet 19. januar 2023 Vel, tittel... I tillegg lurer jeg på om det er konkrete korngrovheter jeg bør ha på en bryne for å få best effekt av slipingen. Takk for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 19. januar 2023 Del Skrevet 19. januar 2023 Send den inn til knivsliper’n. Så kan du speile deg i kniveggen etterpå. Hva var det igjen, 120kr? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norexp Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Franke skrev (8 timer siden): Send den inn til knivsliper’n. Så kan du speile deg i kniveggen etterpå. Hva var det igjen, 120kr? 380 kr med billigste frakt en vei, pluss frakt til knivsliperen. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 https://m.facebook.com/387918508237702/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 (endret) 115,- frakt må du selvfølgelig stå for. Endret 20. januar 2023 av Franke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larix Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Ren synsing, siden jeg verken vet hva slags knivsliper som er "knivsliper fra Jernia", eller hva slags egg det er på samekniven din, men jeg vil tippe sliperen du refererer til er en sliper som er beregnet primært på kjøkkenkniver. I så fall er det stor sjans for at den ikke lager noen optimal eggvinkel på en samekniv. Jeg vil påstå at det er mer interessant enn ståltypen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Larix skrev (15 minutter siden): Ren synsing, siden jeg verken vet hva slags knivsliper som er "knivsliper fra Jernia", eller hva slags egg det er på samekniven din, men jeg vil tippe sliperen du refererer til er en sliper som er beregnet primært på kjøkkenkniver. I så fall er det stor sjans for at den ikke lager noen optimal eggvinkel på en samekniv. Jeg vil påstå at det er mer interessant enn ståltypen. Godt poeng. Jeg selv er ingen «sliper» og kan ikke gjøre absolutt alt selv, så dette setter jeg bort til andre med interesse og forståelse for behandling av kniver. Jeg bruker han i linken over og er veldig fornøyd med hans resultater på kniver og økser. Ikke meningen å spamme ned her, men her er resultatet fra øks. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hc.b Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Franke skrev (1 time siden): Godt poeng. Jeg selv er ingen «sliper» og kan ikke gjøre absolutt alt selv, så dette setter jeg bort til andre med interesse og forståelse for behandling av kniver. Jeg bruker han i linken over og er veldig fornøyd med hans resultater på kniver og økser. Ikke meningen å spamme ned her, men her er resultatet fra øks. Totalt unødvendig med speilblank øks 😆 Men enig at det så kult ut Vanskelig å gi konkrete tips til sliping siden jeg ikke kjenner ståltypen eller sliperen du tenker på. På generell basis pleier samekniv og andre litt større kniver å ha en eller annen type "seigere" stål legering som tåler en mye juling. Disse ståltypene er som regel lette å slipe uten krav til spesielt slipeutstyr, men mister også fortere skarpheten. På sånne knivtyper pleier jeg å ha en liten bryne og slipe med, som også kan tas med på tur om man vil dra over noen runder mens man sitter foran bålet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Hc.b skrev (1 time siden): Totalt unødvendig med speilblank øks 😆 Men enig at det så kult ut Vanskelig å gi konkrete tips til sliping siden jeg ikke kjenner ståltypen eller sliperen du tenker på. På generell basis pleier samekniv og andre litt større kniver å ha en eller annen type "seigere" stål legering som tåler en mye juling. Disse ståltypene er som regel lette å slipe uten krav til spesielt slipeutstyr, men mister også fortere skarpheten. På sånne knivtyper pleier jeg å ha en liten bryne og slipe med, som også kan tas med på tur om man vil dra over noen runder mens man sitter foran bålet Bare innrøm det, du vil gjerne ha den like blank du å🤣 Men fy for et verktøy når det er slipt riktig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hc.b Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 (endret) Franke skrev (7 timer siden): Bare innrøm det, du vil gjerne ha den like blank du å🤣 Men fy for et verktøy når det er slipt riktig. Absolutt. Viktig med en god egg, men den forblir ikke skarp lenge ved realt bruk. Så lurt å ha en liten slipesten eller Bryne og dra over noen drag. Lurer på hvor lenge øksen holdt seg så blank 😆 Endret 20. januar 2023 av Hc.b Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Det er helt sant. Nja den er brukt, men ikke på turer i det siste, men hjemme for å kløyve opp litt oppfyringsved bare. Men den er like blank og fin så langt da. Når kvea kommer til, ja da blir det nok andre boller. Jeg leverer den inn etter tur tenker jeg, men skal ha en stein i tilfelle💪🏻💪🏻😄 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.