vatn Skrevet 11. februar 2023 Skrevet 11. februar 2023 En i turfølget opplevde dette under spitsbergen på langs tur i 2021. Dette var et par lundhagssko og ble erstattet i etterkant. Årsaken var at bøyla ble jekket ut av snø som pakket seg under skoen og skapte spenn mellom binding og sko, delvis akselerert ved bruk av hælløfter. Reparerte med to-komp epoksy og banket på plass igjen. Bøyla var da på ingen måte løs. Fungerte fint de resterende 5 dagene av turen. Siter
Håkan S Skrevet 11. februar 2023 Skrevet 11. februar 2023 Problemet är i princip omöjligt att lösa med den konstruktionen att en metallbygel endast vulkas fast i plast/gummi sulan. System med en bygel som trycker ner mot en utskjutande sula framför tån håller bättre spec om man har ett skyddsbläck runt hålen i sulan. På Tid tävlingsbindningar Solomon SNS sitter en bygel fastgjuten 30-40 mm in i plast och sitter kvar tills överskon helt är kasserad då har istället bindningarna lossat från skidorna fast man limmar skruvarna i skidan med 2-komp epoxy med så långa skruvar att det endast är någon mm ner till belaget och eventuellt borrat upp hål i bindningen för få in grövre skruvar än orginal. Dessa klena system fungerar ju på korta rundbanor eller med serviceteam från fabrikanten utefter ett längre lopp. Det enda man kan lita på är stövelbindning med en kabel runt hälen och en rem över tå på kängan,men blir ju ej så bra till utförsåkning men för långtur utan möjlighet till nya skor är det den enda säkra lösningen. Telemark går bra att åka med stövelbindning,och ska man ha tung pulka med ökar ju även belastningen på bindningen. Siter
Lars Erik Moen Skrevet 25. mars 2023 Skrevet 25. mars 2023 Da fikk jeg også oppleve dette. Bøylen ramlet av i nærheten av Fondsbu. Jeg gikk nesten 2 mil på beina langs et scooterspor før jeg nådde veien. Håpløs elendig konstruksjon. Har undersøkt litt og det er Rottefella som leverer såle til alle skomerker som lager BC sko. Sånn sett hjelper det ikke å bytte merke, same shit. Flaks at dette skjedde bare 2 mil fra vei og ikke midt i inne i Padjelanta. Skal ta meg en tur innom Rottefella til uka og be om et møte med produktsjefen. 1 2 Siter
Kristoffer Sandnes Skrevet 25. mars 2023 Skrevet 25. mars 2023 Det er kjipt når det skjer, når min bøyle løsnet var jeg ikke så langt unna bilen. Enig, med et par justeringer kan dette problemet så å si elimineres. Da vil bøylen sitte der til sålen løsner fra skoa. Siter
kbruaz Skrevet 25. mars 2023 Skrevet 25. mars 2023 Kristoffer Sandnes skrev (3 timer siden): Enig, med et par justeringer kan dette problemet så å si elimineres. Da vil bøylen sitte der til sålen løsner fra skoa. Hvilke justeringer? Noe preventivt man kan gjøre? Jeg spør fordi jeg nettopp har begynt å bruke mine første BC-sko. Et par fra Alpina. Har ikke vært obs på dette problemet før, og har ennå ikke opplevd det med mine vanlige langrennssko. Siter
Kristoffer Sandnes Skrevet 25. mars 2023 Skrevet 25. mars 2023 uendelig skrev (4 timer siden): Hvilke justeringer? Noe preventivt man kan gjøre? Jeg spør fordi jeg nettopp har begynt å bruke mine første BC-sko. Et par fra Alpina. Har ikke vært obs på dette problemet før, og har ennå ikke opplevd det med mine vanlige langrennssko. Det må de som produserer bc-sålene gjøre noe med. Altså forbedre produktet. Preventivt er å ikke tryne mens skia sitter fast, ikke gå mer enn nødvendig på grus/asfalt og fjerne snø under skoen om det samler seg der. Blir det mye snø under skoa skaper man et brytningspunkt som kan gjøre at bøylen løsner Siter
kbruaz Skrevet 25. mars 2023 Skrevet 25. mars 2023 Kristoffer Sandnes skrev (2 timer siden): Det må de som produserer bc-sålene gjøre noe med. Altså forbedre produktet. Skjønner. Men man skulle tro at dette problemet også forekommer med vanlige NNN(?)-sko? (Vanlige langrennssko.) For det er vel egentlig samme type såle (og bøyle) der, bare at dimensjonene er mindre? Eller? Siter
Kristoffer Sandnes Skrevet 25. mars 2023 Skrevet 25. mars 2023 uendelig skrev (52 minutter siden): Skjønner. Men man skulle tro at dette problemet også forekommer med vanlige NNN(?)-sko? (Vanlige langrennssko.) For det er vel egentlig samme type såle (og bøyle) der, bare at dimensjonene er mindre? Eller? Når jeg kikka på mine madshus skøytesko, så er i allefall sålen på de av langt hardere plast. Sålen på mine Alfa outback 2.0 føles på en måte langt mykere. Siter
Lars Erik Moen Skrevet 27. mars 2023 Skrevet 27. mars 2023 Jeg har vært innom Rottefella i dag for å vise dem skoen med bøylen som løsna. Målet med turen dit var å snakke med en person som jobber med dette produktet og det fikk jeg også men slapp aldri lenger inn enn i yttergangen. Jeg fikk demonstrert en såle med bøyle og plate og det ser ut som en solid løsning. De har solgt over en million slike såler og i følge dem selv har de nesten aldri hørt om sånne problemer. I tillegg kunne de fortelle at løsningen tåler flere tonn ved test. Rottefella følger riktignok ikke samme standarder som fly og bilindustri, det er forståelig, da ville produktene blitt mye dyrere. Det ser ut til at jeg har hatt uflaks her og fått en sko som er blant den lille promillen med feilrate. På spørsmål om hva jeg egentlig forventer av et sånnt produkt så svarte jeg at forventningen er at bøylen holder skoens levetid. Min bøyle ramla av midt på fjellet og det lenge før lissene på skoa har begynt å få frynser. Produktet svarer således ikke til forventningene. Jeg har fått tilbud om nye såler, men da må jeg finne en skomaker som kan bytte sålene. Kan nok se ut som at jeg kjøper nye sko. Blir uansett billigere enn å reparere her vil jeg tro. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 27. mars 2023 Pålogget Skrevet 27. mars 2023 Lars Erik Moen skrev (9 timer siden): Blir uansett billigere enn å reparere her vil jeg tro. Det er faktisk ikke sikkert. Jeg synes du burde reklamert på selve skoen til forhandler. Siter
Lars Erik Moen Skrevet 27. mars 2023 Skrevet 27. mars 2023 2 hours ago, Marius Engelsen said: Det er faktisk ikke sikkert. Jeg synes du burde reklamert på selve skoen til forhandler. Enig her med deg Marius. Men i dag var det 31 prosent på disse skoa på Fjellsport. De ble levert på døra av porterbuddy før Dagsrevyen. Jeg satser på å reparere eller reklamere på de gamle. Bruker dette utstyret såpass mye at det ikke skader å ha to par sko. Har allerede to par like fjellski (gamme54). Er par som jeg kaller grus-skia og et par ganske nye. Forøvrig, når det gjelder Rottefella så føler jeg at jeg ikke er helt ferdige med dem. Produktmedarbeideren argumenterte hardt på at de har lav feilrate og viste til strekktesten sin. Jeg på den andre siden stod med den løse bøylen i hånda. Kanskje et bevis på at laboratorietesten ikke kan sammenlignes med 200 mil over fjell og vidde under varierende forhold. Det er vanskelig å forbedre seg hvis man ikke vil innrømme at man kan ta feil. 4 Siter
Kristoffer Sandnes Skrevet 27. mars 2023 Skrevet 27. mars 2023 (endret) Lars Erik Moen skrev (1 time siden): Forøvrig, når det gjelder Rottefella så føler jeg at jeg ikke er helt ferdige med dem. Produktmedarbeideren argumenterte hardt på at de har lav feilrate og viste til strekktesten sin. Jeg på den andre siden stod med den løse bøylen i hånda. Kanskje et bevis på at laboratorietesten ikke kan sammenlignes med 200 mil over fjell og vidde under varierende forhold. Det er vanskelig å forbedre seg hvis man ikke vil innrømme at man kan ta feil. Amen! De kan helt klart forbedre dette. Bøylen burde sitte der helt til det ikke er noe sko igjen. Mine crispi svalbard så tilnærmet nye ut når dette skjedde. Endret 27. mars 2023 av Kristoffer Sandnes Siter
Omnilite Skrevet 27. mars 2023 Skrevet 27. mars 2023 Rottefella lever av å selge skosåler. Deretter selger de bindinger som passer i sålen. Derfor er også den nye Xplore bygget som den er: For å selge skosåler. Siter
Phanzi Skrevet 8. mai 2023 Skrevet 8. mai 2023 Kjøpte et par nærmest ubrukte Alfa skisko (BC) til datteren min, og der så vi en liten sprekk i sålen ved bøylen i front. Blir litt skeptisk når jeg ser dette, etter å ha lest forumtråder som denne. Kjedelig om man skulle være langt til fjells med bare ei brukbar ski. Kom over en film på youtube der en kar på solotur i Sarek opplevde nettopp dette. Det skal vel sies at utstyr i dette tilfellet har blitt brukt litt hardere enn datteren min kommer til å gjøre. 1 Siter
Kristoffer Sandnes Skrevet 8. mai 2023 Skrevet 8. mai 2023 (endret) Hvis man faller å utsetter skoen for store påkjenninger kan nok dette resultere i at bøylen løsner. Det gir også mening at snø mellom sko og binding lager unødvendig mye krefter på stangen. Jeg stopper å fjerner snø/is når jeg merker at det har blitt en liten ansamling. Det er litt stress, men det er mer stress når man står der med løs bøyle. Tror det var det som skjedde med crispi skoa mine. Mine Alfa outback 2.0 er ferdig for tredje sessongen nå, men jeg bruker de aldri til å sparke med eller lignende. Unngår å gå mye i de på asfslt/grusvei. FjellAnders har også tatt livet av 75mm inne i sarek vinterstid, ser han nå brukte BC i vinter. Men det gikk heller ikke så bra. Forøvrig en YouTube konto jeg liker godt, det er noen skikkelige turer han er på 👍 Endret 8. mai 2023 av Kristoffer Sandnes 1 Siter
ryback Skrevet 27. september 2023 Skrevet 27. september 2023 Mulig fiks for ødelagt BC-støvel? Kanskje noe man bør ha i pulken sammen med ekstra skitupp? 3 Siter
Magne S Skrevet 6. oktober 2023 Skrevet 6. oktober 2023 Dette er jo litt krise. Planlegger en 2-3 ukestur med BC sko til neste vinter. Teker jeg må forberede meg så best jeg kan hvis dette skulle skje. Er det noen som her som har forsøkt en feltreparasjon som holder? Siter
Kristoffer Sandnes Skrevet 13. februar Skrevet 13. februar Rottefella mener at bøylen ikke kan komme ut ved normalt bruk. Kun ved store påkjenninger eller vridning. Bøylen er mekanisk festet til en metalplate inne i sålen. Jeg ser fortsatt bare to løse deler som er støpt inn i en gummi såle. Bøylen har et lite mothakk mot platen. Har et par Alfa Outback 2.0 som bøylene har blitt løsere på og gummien sprekker opp rundt innfestningen. Jeg fikk tilbake kjøpesum i from av et gavekort hos Alfa. Joda, fin service det. Problemet jeg har med dette er at Alfa skoa mine er fortsatt perfekte i kalosjeering, skinn, glidelåser og selve gummisålen ser ubrukt. Det sitter fortsatt et lite klistremerke under sålen som forteller at de er str44. Heldigvis finnes det skomakere som kan bytte sålene på skisko noe som jeg kommer til å gjøre. 2 Siter
Lompa Skrevet 14. februar Skrevet 14. februar Lars Erik Moen skrev (På 27.3.2023 den 22.54): Forøvrig, når det gjelder Rottefella så føler jeg at jeg ikke er helt ferdige med dem. Produktmedarbeideren argumenterte hardt på at de har lav feilrate og viste til strekktesten sin. Jeg på den andre siden stod med den løse bøylen i hånda. Kanskje et bevis på at laboratorietesten ikke kan sammenlignes med 200 mil over fjell og vidde under varierende forhold. Det er vanskelig å forbedre seg hvis man ikke vil innrømme at man kan ta feil. Det er noe spesielt å argumentere med lav feilrate og gode laboratorietester når man står foran en kunde som har kjøpt en vare som ikke holdt mål. Jeg tror jeg hadde blitt såpass vrang at jeg hadde insistert på nye sko fra produsenten. Så får de ta det med Rottefella som underleverandør av såler. 1 Siter
rokkitan Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar (endret) Det spørs på hvordan testen utføres og retningen på kreftene. Bøylen skal jo i utgangspunktet bare dras framover og da er bøylen og platen som vist over solid. Hvis det derimot kommer snø i mellom sålen og bindingen, som det jo vil gjøre ved bruk, så vil man også få en kraft oppover på skotåen/nedover på bøylen når man tråkker ned. Det kan dra bøylen og platen fra hverandre ved hakkene som er vist over og føre til at de ikke ligger fast, og da skal det mye mindre kraft til for å dra ut bøylen. Uten å jobbe med mekanisk konstruksjon, så vil jeg hevde at bøylen og platen burde som minimum vært punktsveiset til hverandre, men hvis platen kunne gått rundt og vært klemt fast til bøylen så hadde det antagelig vært det beste. Det kan hende det finnes bedre måter å lage dette på for alt jeg vet. Sko og bindinger bør være mest mulig holdbare, men hvis man er på langtur så bør man også ha en sikkerhet hvis noe ryker. Et bindingsystem som gjør det mulig/enklest er også viktig. Angående kommentaren til Ominlite over, så må nå Rottefella også tjene en del på bindingene sine, i hvert fall med veiledende pris på Xplore og noen av de andre. Såler er selvsagt den andre delen av inntektene på det. Det hadde vært interessant å se fordelingen i prosent mellom de to. Kostnad/fortjeneste vel også en grunn til at Fischer kom med Turnamic og Salomon med Prolink når patenten på NNN gikk ut. Endret 15. februar av rokkitan 1 Siter
Lars Erik Moen Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar rokkitan skrev (På 15.2.2024 den 14.44): Uten å jobbe med mekanisk konstruksjon, så vil jeg hevde at bøylen og platen burde som minimum vært punktsveiset til hverandre, men hvis platen kunne gått rundt og vært klemt fast til bøylen så hadde det antagelig vært det beste. Da jeg stod i yttergangen hos Rottefella og argumenterte med produktsjefen så sa vedkommende at "joda, vi kunne jo ha punksveiset, men hvor dyrt tror du produktet da hadde blitt?. Dessuten er det ikke sikkert at det hadde blitt bedre...". Tror de folka må få sendt utstyret sitt ut på en skikkelig lang test tur, eller ihverffall tatt seg tid til å høre på erfarne fjellfolk. Forøvrig. Har akkurat vært på Haukeliseter med reservedeler til en bekjent som går med Rottefella Xplore binding. Etter en strabasiøs tur gjennom Setesdalsheiene har gummiforingen begynt å gå i oppløsning. Det er over 200 mil igjen av turen. Jeg har stor skepsis til dette produktet. Har sett på sko som har vært brukt noen runder og de begynner å gå i oppløsning ved tuppen der pinnene stikker ut. Kanskje det eneste rette er å ta ned 75mm utstyret fra hylla. Med skomakernål og tråd i rep-setter, kanskje litt epoxy/kontaktlim så tror jeg man kunne nådd langt. Sukk... 1 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 17. februar Pålogget Skrevet 17. februar Lars Erik Moen skrev (2 timer siden): "joda, vi kunne jo ha punksveiset, men hvor dyrt tror du produktet da hadde blitt?. Jeg tror egentlig ikke det hadde blitt så mye dyrere jeg da. Eller en dråpe kjemisk metall eller epoxy før man setter bøylen inn på platen. Når det gjelder explore, så har man jo allerede en nesten helt identisk løsning som er bunnsolid og ekstremt robust. Tech bindingene man bruker på randoski er lettere, mye sterkere og ekstremt bra gjennomprøvd. Man kunne fint ha satt dette inn inen fjellskistøvel framfor Xplore systemet, og fått tilsvarende/bedre funksjonalitet. Men det er vel noen patenter i veien, og fortjenesten for rottefelle ville vel blitt mindre. 1 Siter
rokkitan Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar (endret) Lars Erik Moen skrev (19 timer siden): Da jeg stod i yttergangen hos Rottefella og argumenterte med produktsjefen så sa vedkommende at "joda, vi kunne jo ha punksveiset, men hvor dyrt tror du produktet da hadde blitt?. Dessuten er det ikke sikkert at det hadde blitt bedre...". Tror de folka må få sendt utstyret sitt ut på en skikkelig lang test tur, eller ihverffall tatt seg tid til å høre på erfarne fjellfolk. Forøvrig. Har akkurat vært på Haukeliseter med reservedeler til en bekjent som går med Rottefella Xplore binding. Etter en strabasiøs tur gjennom Setesdalsheiene har gummiforingen begynt å gå i oppløsning. Det er over 200 mil igjen av turen. Jeg har stor skepsis til dette produktet. Har sett på sko som har vært brukt noen runder og de begynner å gå i oppløsning ved tuppen der pinnene stikker ut. Kanskje det eneste rette er å ta ned 75mm utstyret fra hylla. Med skomakernål og tråd i rep-setter, kanskje litt epoxy/kontaktlim så tror jeg man kunne nådd langt. Sukk... Jeg får nesten lyst til å lage test-jigg/oppsett for de, men jeg har ikke NNN-BC og har ingen plan om kjøpe det etter at Xplore kom. Kommentaren fra produktsjefen gir meg ikke helt tiltro til Rottefella. Jeg har dog også noen ankepunkter på Xplore, blant annet det du nevner over. Det er mellomsålen som stikker fram der sylinderen med pinnene er montert, og den slites på sidene. Her er sikkert ett av bildene du har sett: Om det er/blir et problem får jeg se, for jeg liker Alfa Skaget og kommer til å fortsette å gå på grus/asfalt og i terrenget, samt sykle, når jeg skal på turskøyter eller ski, så får jeg se hvor slitt det blir. Jeg kommer dog til å være mer forsiktig med Alfa Free som jeg kjøpte brukt, samt eventuelle andre Xplore sko. Jeg syns dette kunne vært løst bedre ved å la den ytre sålen som er av skikkelig gummi gå forbi sylinderen og opp på tåen, og da kunne den antagelig også blitt byttet ut når den blir slitt. Ellers så syns jeg Xplore virker bra, selv om ikke alt er perfekt der heller. Er det fleksen så er blitt slitt hos vennen din? Det er jo fullt mulig å gå og kjøre uten den, men jeg foretrekker å gå med, så greit å vite om man bør/skal ta med ekstra. Jeg liker veldig godt den harde fleksen på lengre og brattere nedkjøringer og "free pivot plate" fungerte fint oppover på topptur. Det ser dessverre ikke ut til at det eksisterer et system som er helt pålitelig, så hva som er det beste systemet er vanskelig å si og det er også avhengig av hvilket som er enklest å fikse på tur. Jeg skulle ønske produsentene kunne gi ut statistikk for antall feil, men tviler på at de er villige til det. Sukk ja. Edit: Jeg har sansen for Xplore slik det er nå, men det hadde vært interessant så se hva som hadde vært mulig med Tech-maljer og binding i stedet for SpringPin. Jeg går på NTN med tech på Meidjo og det fungerer fint. Bredden er faktisk ganske lik, så kanskje noen prøver seg? Endret 18. februar av rokkitan 1 Siter
Lars Erik Moen Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar rokkitan skrev (2 timer siden): Er det fleksen så er blitt slitt hos vennen din? Hei. Det er gummidemperne som er slitne, sikkert det du kaller fleksen. Du får dem i en hardere variant beregnet for utforkjøring. Forøvrig. Bildene av de skoa så ikke bra ut. Selv går jeg ofte langt på vei/asfalt for å komme til/fra skiføre så jeg trenger skisko som tåler det. Siter
Lars Erik Moen Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar (endret) Kan nevne at jeg fikk nye såler av Rottefella. Etter 9 måneder og endel purringer kom skoa ferdig reparert fra en skomaker på Gjøvik. Merknad her. Skoene er str. 43 så jeg fikk derfor et par såler i samme nummer fra Rottefella. I følge skomaker så var sålene et nummer for små og måtte byttes. Så har du Alfa BC i 43 må du ha Rottefella såle i 44. Endret 17. februar av Lars Erik Moen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.