+GubbePaaTur Skrevet 3. oktober 2023 Skrevet 3. oktober 2023 I helga hadde jeg min første tur på Lifjell Vest. Planen var opprinnelig å gå fra Grimås til Jønnbu, men pga noe familielogistikk, måtte turen kortes ned på i tid, så det ble med en tur opp i Tjorbuområdet. Små tøff bakke opp fra Grimås, men med det gikk jo greit. Artig å se at det var endel andre som også var i området. På turen opp gikk vi stien langs Tvittjønnan og Gråntjønn. Når vi kom opp over tregrensa, så merket vi vinden tok litt. Når vi kom til Store Tjorbuvann så sleit vi i å finne en leirplass i le som ikke var gjennomfuktig i bakken. Det klarte vi ikke, så vi slo oss like så godt ned på verandaen på hytta til Seljord Jakt & Fiske ved Tjorbuvann. Der fikk vi en fin natt og våknet til et aldeles praktfullt vær. Etter frokost gikk turen tilbake til bilen på Grimås via Bekkestaul. Helt klart et område som må utforskes mer. 6
Populært innlegg varmtvann Skrevet 8. oktober 2023 Populært innlegg Skrevet 8. oktober 2023 Det som skulle vært fire netter i Femundsmarka ble til to netter i Trillemarka... men det var bedre enn ingenting. 13
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 11. oktober 2023 Populært innlegg Skrevet 11. oktober 2023 Høstferie på Røros - fine forhold for lange vandringer. I dag gikk vi familien til Fjellkirka - 3-4 km fra sentrum(?) . Sitt i skrivende stund i en gapahuk oppi høyden og soler meg. I går var vi på omvisning på Olavs gruvene - jeg gikk tilbake til Røros på ettermiddag. Mye våt snø og veldig regnvær da / men godt å komme frem i mørket. 12
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 15. oktober 2023 Populært innlegg Skrevet 15. oktober 2023 Det ble en flott helg på Synnfjell med mye forskjellig vær! - Fra regn, tåke og 0 grader fredag kveld til sesongens første møte med vinteren på toppen av Spåtind etterfulgt av solskinnsvær og massevis med vind. Abisko Dome 3-teltet fikk testet seg godt med meldte 20 m/s vind i kastene i natt. To plugger ble til slutt revet opp av bakken, men etter å ha funnet passelig store stener å ankre pluggene med stod teltet igjen som støpt og med imponerende lite "flatlegging". Det er nok på tide å finne frem vinterposen... 14
BjørnM Skrevet 28. oktober 2023 Skrevet 28. oktober 2023 Fra skiposttur i Bodømarka i dag. Uten ski, for det var nesten ikke snø. Labbet på føttene til postene. Nå i kveld så snør det. Så da er det kanskje håp for en skitur i morgen. Fra skiløypa i Jensvolldalen: Fra Vatn-vatnet, Steigtinden i bakgrunnen innhyllet i tåke: 9
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 29. oktober 2023 Populært innlegg Skrevet 29. oktober 2023 Lørdagstur til Solhomfjell og Marishei (Gjerstad/Agder) med veldig variert føre og vær. - Startet på p-plassen på Heiland i 2-3 plussgrader, bart føre og litt snøføyk i lufta. Jo høyere opp man kom, jo mer snø og vind ble det. Det var tegn på at det hadde regnet og snødd med god vind, det var is overalt på det bare fjellet(selv der det normalt ikke renner bekker osv), dekket av bittelitt snø, som gjorde at det bare så ut som snø rett på fjellet. Så her måtte man ha 100% fokus på hvor man satte beina! Dvs det var stor fare for å skli og gå skikkelig på trynet, noe jeg klarte to ganger. Så og spor på isen/i snøen som antydet at andre på tur også hadde gjort det samme. Så det var jo litt dumt at broddene lå igjen i bilen... - På toppen blåste det godt og det var 2 kuldegrader, buksa som tidligere bare var våt nede ved skoene, frøys fort til is. Stein, trær og tårnet på toppen bar og preg av et hardt vær de siste dagene. Men alt i alt, så var det jo en mer interesant tur i dette været enn ved varme og solskinn! Ble totalt 11,5km og ca 4t. - Det eneste jeg angrer litt på i dag(søndag) var at jeg ikke benyttet denne sjansen til å overnatte og teste det nye Hilleberg Soulo-teltet. Disse forholdene var jo perfekte for det teltet. Hadde nok ikke lagt meg helt på toppen av Solhomfjell, men kanskje litt lenger nede ved et av vannene nede ved Marishei, for å unngå det værste været og kulda. Her hadde det vært perfekt å overnatte og teste det nye teltet..: 11
BjørnM Skrevet 29. oktober 2023 Skrevet 29. oktober 2023 Turmålet i dag var Svartnes ved Soløyvatnet i Bodø. Lengde 5 km t/r. Fint vær, vindstille og minus 3. 8
+sneakyowl Skrevet 29. oktober 2023 Skrevet 29. oktober 2023 Mer høst/vinter i monitor for helgen, denne gangen på Høgfjell nære Hønefoss igjen. Flott lite fjell og fint vær å gå i. Oslo's nærmeste 1000-meter, Høgfjell og Ettusenogfemmmeterhøgda (gjett hvor høy) ble selvfølgelig besteget. 9
BjørnM Skrevet 11. november 2023 Skrevet 11. november 2023 På tur i dag fra Heia til Sandjordlia og Furumoen. Det er ved Soløyvatnet i Bodø. Sol, minus en grad og nesten vindstille. Foreløpig så er det for lite snø her for å gå på ski. 7
+tshansen Skrevet 15. november 2023 Skrevet 15. november 2023 Noe ambisiøs tur på Gullfjellet i dag, vi måtte gi oss på Redningshytten Vi får håpe på litt regn igjen snart og plussgrader. 9
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 15. november 2023 Populært innlegg Skrevet 15. november 2023 Det er en greie å få tatt bilde når solen skinner rett i gjennom «øyet som aldri sover» Torghatten. var på et par små topper i dag og hadde håp om at det skulle skje, men tydeligvis litt for seint på året. Sola passerte under.. Minus 7 er kaldt ved kysten og kaldere er det innpå land. Tidlig vinter. 13
+tshansen Skrevet 15. november 2023 Skrevet 15. november 2023 Kjell Iver skrev (På 15.11.2023 den 20.22): Det er en greie å få tatt bilde når solen skinner rett i gjennom «øyet som aldri sover» Torghatten. var på et par små topper i dag og hadde håp om at det skulle skje, men tydeligvis litt for seint på året. Sola passerte under.. Minus 7 er kaldt ved kysten og kaldere er det innpå land. Tidlig vinter. Ekspander Fortsatt et utrolig flott bilde 👏🏻
jaknudsen Skrevet 16. november 2023 Skrevet 16. november 2023 tshansen skrev (På 15.11.2023 den 18.10): Noe ambisiøs tur på Gullfjellet i dag, vi måtte gi oss på Redningshytten Vi får håpe på litt regn igjen snart og plussgrader. Ekspander Ser ikke ut som den begrensede snømengden hadde så veldig stor påvirkning på underlaget - var det grepet som var problemet? 1
+tshansen Skrevet 16. november 2023 Skrevet 16. november 2023 jaknudsen skrev (På 16.11.2023 den 11.20): Ser ikke ut som den begrensede snømengden hadde så veldig stor påvirkning på underlaget - var det grepet som var problemet? Ekspander Definitivt grepet ja, pluss at snøen dekker alle de plassene det er is i stien. Så det var egentlig ganske tåpelig forsøk. Men slikt lærer man av. 1
Fjellfilmeren Skrevet 16. november 2023 Skrevet 16. november 2023 tshansen skrev (På 16.11.2023 den 17.26): Definitivt grepet ja, pluss at snøen dekker alle de plassene det er is i stien. Så det var egentlig ganske tåpelig forsøk. Men slikt lærer man av. Ekspander Schwalbe ice spiker pro?
Fjellfilmeren Skrevet 16. november 2023 Skrevet 16. november 2023 Liten tur oppom åsen bak huset. Nydelige forhold for skøyter og sykling i Romsdalen om dagen. Barfrost og ikke et gram nedbør. Men det snur neste uke. 4 1
+tshansen Skrevet 16. november 2023 Skrevet 16. november 2023 Fjellfilmeren skrev (På 16.11.2023 den 18.58): Liten tur oppom åsen bak huset. Nydelige forhold for skøyter og sykling i Romsdalen om dagen. Barfrost og ikke et gram nedbør. Men det snur neste uke. Ekspander Det er lekent!!! Slik har vi hatt det her nede også siste tiden, været snudde for oss i går. Men dagene før har vært helt magisk i fjellet. Nå ser det ut som vi får noen dager med snø, sludd og muligens mildvær. etterhvert. Da blir det plutselig rom for å sykle noen uker til før vinteren slår helt til i fjellet her. 3
Fjellfilmeren Skrevet 16. november 2023 Skrevet 16. november 2023 tshansen skrev (På 16.11.2023 den 19.59): Det er lekent!!! Slik har vi hatt det her nede også siste tiden, været snudde for oss i går. Men dagene før har vært helt magisk i fjellet. Nå ser det ut som vi får noen dager med snø, sludd og muligens mildvær. etterhvert. Da blir det plutselig rom for å sykle noen uker til før vinteren slår helt til i fjellet her. Ekspander Helt supert det! Vi får mildvær neste uke, med regn. Håper på en like strålende desember selvfølgelig, med snørik januar. Har pudderski og fjellski fra før, men har i år også investert i lavvo, vedovn, og isbor. Beredt for alle muligheter denne vinteren 😅 1
+DrKneipp Skrevet 20. november 2023 Skrevet 20. november 2023 (endret) Tok toget fra Grefsen til Stryken og syklet til Stabekk om Lommedalen med en overnatting i Nordmarka for å teste ny sovepose. Marmot Bantamweight 15 ble litt i kaldeste laget for meg, men jeg hadde vel fortsatt litt korona(?) i kroppen. Hadde jeg vært 100% frisk hadde den kanskje holdt. Jeg dro på meg halite overbag pro for å være sikker på at jeg ikke skulle fryse. En del veier var brøytet, men ikke alle. Det blir nok skitur neste gang. Endret 20. november 2023 av ryback 9
BjørnM Skrevet 25. november 2023 Skrevet 25. november 2023 Første skitur for meg på denne siden av sommeren. Gikk i lysløypa ved vanntårnet på Hunstad i Bodø. Minus 8 grader og vindstille med god glid. 7
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 25. november 2023 Populært innlegg Skrevet 25. november 2023 Minus 24,7° i dag og nå i kveld passerte det akkurat 27 minus. Hadde meg noen skiturer i søken etter sola i dag. Må vente helt til i 13 tiden før solen kommer ned i dalen og den varmer ikke noe særlig. Det har kommet 50 cm snø oppå isen i løpet av noen få dager og det er dessverre slutt på ettermiddagene og kveldene med smelling og brak når isen trekker seg sammen. Et fenomen som er veldig spesielt og kombinert med kvelder med nordlys er det nesten utenomjordisk. Får testet utstyr og klær når det er slike forhold og ikke rette dagen å teste nye votter fant jeg ut! 14
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 1. desember 2023 Populært innlegg Skrevet 1. desember 2023 Fin rundtur på toppen av og i gjennom Torghatten. Jeg spammer vel dette emnet med mine bilder, men det er så nydelige dager her nord - uke etter uke med stille vær og kulde. Perfekt turvær. Når man bestiger toppen fra nord på denne årstiden må man vite hvor man skal sette bena - det er vanskelig nok sommers tid, men man blir belønnet med en spesiell utsikt underveis. Toppen i sikte Tar en runde nede ved gården før jeg går i gjennom hullet på retur. Fortsatt uvant med denne trappa som er bygd der - men lettere å gå. Samtidig har vi kanskje mistet noe når det er så veldig tilrettelagt. Fin tur - kjemisk fritt for insekt, flått og turister 13
BjørnM Skrevet 2. desember 2023 Skrevet 2. desember 2023 Var på fottur opp Hunstadtoppen i Bodø. En kort men en kald tur, minus 10 grader og fint vær. 7
+Robinson Skrevet 7. desember 2023 Skrevet 7. desember 2023 Var på en lunsj tur til Dalevatn utenfor Sandnes i fint vintervær. Og jeg synes ikke kaffen smaker best fra termos . 8
+rayun Skrevet 8. desember 2023 Skrevet 8. desember 2023 Obligatorisk fredagstur og denne gang med nyinnkjøpt pigg både foran og bak. Ikke veldig kaldt, men digg med spekeskinke og varm kakao i sekken. Ble en fin tur i skauen, litt skogsvei og litt kjerrevei, med et tynt lag nysnø og fantastiske forhold. 6
Anbefalte innlegg