Populært innlegg BjørnM Skrevet 8. august 2023 Populært innlegg Skrevet 8. august 2023 (endret) Hovdsundet var dagens turmål. Det ligger ca. 20 km nord for sentrum av Bodø. Bare noen få kilometer å gå fra parkeringsplassen på vegen til Mjelde, men det er kupert og kronglete. Når jeg sto opp i dag så var det 23 grader ute. Det var klokken 7 om morgenen. Utover dagen så ble det 27 grader, sol og stort sett skyfritt. Men masse vind. Hovdsundet er en populær plass å gå til, møtte mange turgåere. Folk kommer fra fjern og nær for å gå dit. Det blåser godt her: Hovdsundet: Fine turkise farger. Nesten karibisk: Endret 8. august 2023 av BjørnM rettet trykkleif. 13
DenGladeVandrer Skrevet 12. august 2023 Skrevet 12. august 2023 (endret) Kjentmannstur på Krokskogen. Hatt en del av det oppigjennom. Er jo mange å velge i, og med stadig tilsig av bøker (stoppa å kjøpe nå, har 16 stk) 20-23 #11 Tett tåke da jeg gikk langs skaret, så letta det opp mens jeg var der, og så tetta seg til igjen. 22-24 #10 00-02 #10 90-92 #5 og 04-06 #9 Lette etter denne i 2017 også, men var ikke tålmodig nok da. Ser på spor-loggen i BaseCamp at jeg var 12 m. unna da. Kava mye rundt en gang også. 90-92 #6 08-10 #12 Disse ble tatt på et strekke på 16 km, for det meste off-piste og noe umerka tråkk, i tidvis bløtt terreng. Ikke noen konkret plan, bare komme til en post, og så stake ut kurs videre (da bruker jeg min elskede Garmin Oregon) Hadde ikke lagt opp rute videre etter siste post. Brukte da tyvek-kartet og gikk på blått, for slippe å tenke, og å se å GPS, bare å gå å nyte. Ble 28 km. totalt. Endret 12. august 2023 av DenGladeVandrer 9
Populært innlegg meisal Skrevet 18. august 2023 Populært innlegg Skrevet 18. august 2023 Knubben (& Knubben Vest) i Aure kommune (Møre og Romsdal) har stått på listen min over topper jeg ønsker å besøke. Har kjørt forbi mange ganger, men det har enten ikke passet pga. latskap, dårlig vær, manglende motivasjon og en haug annen grunner til å IKKE gå på fjellet. I dag ble det nytt forsøk. Startet veldig tidlig på morgenen for å prøve å unngå den værste solsteken. Var usikker på om hunden Warg (Yorkshire terrier, 1,5 år) ville greie turen, da han normalt ikke gidder aktivitet i mer enn 2,5 timer før han vil sove. Selv er jeg i veldig dårlig form, og jeg håpte vell litt på at Warg ikke ville gå hele veien, for da hadde jeg en unnskyldning for å ikke gå helt opp. Meeeen, Warg dro i båndet hele veien opp. Og vi kom oss opp. Kjempeflott utsikt. Skulle ha tatt turen lengre bortover også, men vi var begge slitne og det var veldig varmt. Det kom to jagerfly i lav høyde et lite stykke unna, det var tøft. Filmet det, trodde jeg. Men det viste seg at jeg hadde tatt et bilde istede for å slå på videoopptak. 😕 Denne turen blir første og siste gang jeg tar, for det var veldig vått, masse gjørme før man kommer seg godt opp i høyden. Såpass mye at det irriterte meg. Klissvåt på begge beina. Skulle ha valgt fjellsko som var bedre/høyere. Etterpå kjørte vi noen minutter til en fast fiskeplass for å prøve å få tak i frokost. Etter ca. 15 minutter hadde jeg fått 5 makrell av god størrelse. Kjempegodt med fersk fisk og remulade som sen frokost etter fjellturen. 10
Henri.L Skrevet 21. august 2023 Skrevet 21. august 2023 Tur til den berømte Preikestolen med samboer og onkel ungen 19-20.aug. Vi ankom Jørpeland lørdag ettermiddag med piss regn og vind på ca 22 m/s ++. Heldigvis hadde jeg booket leilighet på forhånd (airdnb) til søndag så vi kjøpte oss noe mat og fikk ladet batteriene etter en lang kjøretur. Sto opp til strålende sol søndags morgen og Smurte nistepakke og pakket ryggsekken klar til preikestolen. i Juli måned hadde det vært ca 100 tusen oppe på preikestolen. Denne ruten har jeg og onkel ongen på 9 år gått opp før så ruten var vi kjent med. Vi brukte ca 4,5 - 5 timer opp og ned fra preikestolen med litt små pauser, kø og fotografering. Det var veldig MYE turister både på vei opp og ned fra preikestolen denne gangen. Turen i seg selv opp til preikestolen gikk veldig fint med strålende sol. Trenget var veldig bra iforhold til Gaustatoppen da den består kun av stein. sherpa har vært veldig flinke her som har laget veldig gode stier. En av disse som la stein var lakpa tshering sherpa, som dessverre døde i jordskjelvet på base Camp på sørsida av Mount Everest i 2015. På toppen er det helt fantastisk utsikt over Lysefjorden. En tur som dette anbefaler jeg alle og gå når dere er i Rogalands området. Det er vel 30-40 min fra Stavanger sentrum. Plan var også og ta turen til Kjerag som er på andre siden av fjorden, men den ble satt på hold denne gang. Det er 2 til 3 timer med bil fra preikestolen til Kjerag. 6
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 21. august 2023 Populært innlegg Skrevet 21. august 2023 Knutshøe på Torsdag - 14,5km og 5t 12 min. Besseggen på Fredag - 16km og 7t 55min. - Kunne nok gått denne turen fortere, men tok igjen en gruppe med kjentfolk som tok båten inn før meg, så gikk i rolig tempo sammen med denne gruppen resten av turen. Bilder fra Knutshøe: Utsikt ned mot Leirungsdalen Bakover mot høyeste punkt på Knutshøe Utsikt over mot Bessegen og Memurubu Gikk Leirungsdalen tilbake. Bilder fra Besseggen: Venter på båten. Utsikt over til Knutshøe og Leirungsdalen. Besseggen Utsikt ned Besseggen nesten fra toppen, og mot Memurubu Utsikt ned mot Gjendesheim Overnatting og middag på Maurvangen camping, rett på andre siden av innkjøringen til Gjendesheim. Meget god mat der, hvertfall det jeg spiste, biffsnadder med indrefilet. 14
Populært innlegg fjellrypa Skrevet 23. august 2023 Populært innlegg Skrevet 23. august 2023 Ut av Norge og til topps på Isle of Man. Til Snaefell kan du ta toget. Vi entret den elektrisk drevne vognen i Laxey (som kommer av Laksaa eller lakseelv) og hoppet av underveis, på Bungalow stasjon, for så å gå de siste par hundre høydemeterne til toppen. Snaefell betyr Snøfjell og toppen ligger på svimlende 621 moh. Der oppe ventet utsikt i alle retninger, dvs. til Irland, Nord-Irland, Skottland, Wales og England. Hadde det vært litt mindre disig ville vi ha sett Scafell Pike og Snowdon. Etter obligatorisk fotografering og geocaching var det tid for forfriskninger: Det nedlagte, gamle hotellet nær toppen er blitt kafé, så der sørget vi for å innta scones, te og annet snadder. Ned igjen satset vi på toget. Isle of Man må være skinneentusiastenes våte drøm, for øya har flere jernbanestrekninger der gamle tog puster og går, noen elektriske og andre kullfyrte damptog, noen er smalsporet og andre normalsporet, noen med venstre- og andre med høyrekjøring. På vei mot toppen på gresskledd grunn: Utsikten, denne er østover: Gammel og god; Snaefell Mountain Railway: Toget og hotellet som er kafé: Geocachere i aksjon: Og noen lokale næringsmidler: 17
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 28. august 2023 Populært innlegg Skrevet 28. august 2023 Et par turer i helga, i kjente trakter for min del, og nå som høsten er i gang, blir det ekstra fint her oppe fremover Første turen: Heiland - Solhomfjell med ekstrarunde for å komme opp igjen til Solhomfjell, og så tilbake til Heiland via Marishei - 18,2km Andre turen: Sandtjønn - Havrefjell - Ormfjell - Solhomfjell og så tilbake til Sandtjønn via en annen rute(samme rute som turen over) - 20,3km Blir mye bilder på turene, men her kommer bare litt fra begge... Standard utstyr i sekken, + noe mat eller sjokolade. 11
Populært innlegg +ingen87 Skrevet 28. august 2023 Populært innlegg Skrevet 28. august 2023 Dagstur til Blakkådalshytta i forbindelse med jobb. Kanskje den tyngste turen jeg har gått på flere år. Blakkådalshytta ligger 13 km inn i Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark. Terrenget er mildt sagt kronglete, med mange rygger som tar deg opp og ned. Det hjalp heller ikke at jeg var sammen med tropptrimma fjellfanter som hoppet seg silkemykt oppigjennom liene, med meg halsende etter. Selve hytta er ganske beskjedent besøkt. Kanskje fordi Blakkådalen er tunggått, og er så si blottet for tilrettelegging? Blakkådalen ligger midt i Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark. Siden elva er overført til Storglomvatnet er dalbunnen naturreservat (Blakkådalen naturreservat) da det ikke skal være tyngre inngrep i nasjonalparker. Da nasjonalparken ble opprettet ble den delt inn i soner, etter hvor nye tilrettelegging som kan tillates. Blakkådalen ligger i den såkalte villmarkssonen der man ikke ønsker noen form for ny tilrettelegging. Blakkådalshytta har ti sengeplasser, og er som nevnt beskjedent besøkt. Majoriteten av besøkende er jegere i forbindelse med rype og elgjakt. Har ikke tallene foran meg nå, men før covid var det rundt 100 overnattinger i året. Polarsirkelen turlag har søkt, og fått tillatelse til å oppføre en sikringshytte. Noe som var bakgrunnen for befaringa Et lite skjermbilde fra pulsklokke-appen til slutt: 15
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 31. august 2023 Populært innlegg Skrevet 31. august 2023 Sitt på Ryptinden 586 sammen med @graham. Kommer fra Sæterfjellet og Sæternibba. Aktive dager - satser på å gå et par topper til i dag - nydelig vær. I går var vi åå Hornstinden 885 i Vevelstad - og dagen før hele 6 små topper i den lokale fjelltrimmen i et drivende regnvær - nå nytes real og kakao. 14
Populært innlegg staabre Skrevet 11. september 2023 Populært innlegg Skrevet 11. september 2023 Det ble en fisketur med turkameraten på tampen av sesongen til Storhiåsjøen i helga 8.-10. september; her hadde vi ikke vært før. Vi kjørte til Hiåvollan og parkerte bilen; derfra var det bare noen få lettgåtte kilometer langs en veltrampet sti opp til vannet, hvor vi raskt fant en fin teltplass. Dessverre virket det som om vannet kun huset steikefisk av liten størrelse; dvs. de fleste vi kom i kontakt med var 100-300 gram, og den største vi fikk her var i underkant av halvkiloen. På lørdagen blåste det ganske sterk vind, men likevel vurderte vi at heller enn å fortsette fisket i S., skulle vi heller ta en tur opp til noen høytliggende tjern for å sjekke disse på lørdags ettermiddag. Det var tydeligvis fisk i disse tjernene, men den eneste vi fikk opp var en gytefisk på 600 gram. Det var turens største fisk, så fangstmessig kan man vel si at turen var en flopp. Vi fikk dog luftet oss skikkelig og ble en erfaring rikere, iallfall. 10
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 13. september 2023 Populært innlegg Skrevet 13. september 2023 Havrefjell og Solhomfjell på Søndag.. Er nå den fine tiden der oppe begynner, så blir nok mye der fremover Men det var ingen høsttemperatur, for temp.måleren til klokka som er montert på sekken viste 25 grader, og det er nok det varmeste jeg har hatt der oppe i år.. Vind var det kun oppe i høyden og litt på åpne områder. Turen ble på 18km og 5t 15 min. Ved starten av stien opp til Havrefjell, Sandtjønn: Oppe på Havrefjell: Spjotvassklova, på vei ned igjen fra Havrefjell. Tok faktisk en selfie denne gang, og det er ikke noe som skjer så ofte! Stor stein ved inngangen til Spjotvassklova: Var såpass varmt denne dagen at det ble nesten en time pause på Solhomfjell, og det var igrunn ganske godt å bare ligge der og slappe av i sola, med en forsiktig vind Utsikt fra bakkenivå, mot Havrefjell, gadd ikke gå opp i tårnet en gang Langvatn, dette vannet går man rundt om man vil gå en annen vei ned igjen: På vei ned igjen mot Sandtjønn og parkeringen. På bildet er det Spjotvatn som er det største, og Sandtjønn som er det minste vannet. 10
Populært innlegg varmtvann Skrevet 13. september 2023 Populært innlegg Skrevet 13. september 2023 (endret) Tre dager i Langsua. Kom om rett før midnatt søndag kveld og sov i bilen ved Liomseter. Startet kl 9 neste morgen, det var grått og litt regn. Inn i bjørkeskogen på vei mot Revsjøen. Litt før Revsjøen klarte jeg å plumpe i en elv så venstre støvel ble badekar 😬😅 Fra Revsjøen gikk jeg opp mot Nonstjønna. Været veksla mellom regn og opphold. Første camp ved Vesltjønn. Var greit å gi seg der for det bøtta ned ganske bra etter at jeg slo opp teltet. Blåste og regna bra gjennom natta, men så våknet jeg til strålende sol 😊første tur med Nallo GT og den ga mersmak. Masse plass og høyt under taket, deilig med stort fortelt i ruskevær. Liker de ulike løsningene for åpning av forteltet. Litt stor pakkstørrelse men kunne sikkert komprimert det mer. Kosa meg her ganske lenge i sola med kaffe, og da fikk støvelen også litt tid til å tørke. Gikk videre over Nonstjønnkampen. Nydelig vær. Ved Nonstjønnbua rasta jeg litt i døråpningen i ly for vinden. Flott liten bu. Camp nummer to. En kjølig natt i sommerposen, kokte vann til en vannflaske da jeg våkna på natta. Fikk se en flott stjernehimmel. Våkna til rim på teltet og is i vannposen. Bra med vind om morgenen. Klarte å helle vann over begge ullsålene som endelig hadde tørket 😂 Begynte litt motvillig turen ned mot Liomseter. Skulle egentlig hatt en litt lengre tur men jobb spiste av fridagene. Postkasse på Vakkerlifjell. Satt der en stund og koste meg i sola før det bar ned i bjørkeskogen igjen. Så ikke et eneste menneske på hele turen, men relativt tett med sauer Liumseterbekken - og så var det å kjøre hjem. Synes veien ut fra Liomseter gikk gjennom skikkelig fint landskap. Har bare vært i Langsua på vinteren før så det var første gang jeg så naturen langs den veien (da jeg kjørte opp var det bekmørkt). Endret 13. september 2023 av varmtvann 11
Populært innlegg meisal Skrevet 17. september 2023 Populært innlegg Skrevet 17. september 2023 I går kveld ble det padling på Storeskardvatnet i Hemsedal. Første gang packraften er brukt i år. Overnattet i bilen, ble ganske kaldt. Tok ekstra tid å stå opp i dag når det var så kaldt. Da solen begynte å vises i fjellsiden, ble det litt mer fart i meg, og kom meg ut av bilen. Begynte å gå, men etter 5 minutter poppet det opp en tanke/spørsmål i hodet mitt: låste jeg bilen? Det var jo tross alt en PC, nettbrett og packraft i bilen... Da var det bare én ting å gjøre, gå tilbake. Og jammen så var bilen ulåst, så denne gangen var jeg glad jeg hørte på den indre stemmen. Plan var å gå innom flere topper. Første topp ble Grønleinberget. Dessverre begynte det ene kneet å murre, og da valgte jeg å hoppe over de andre toppene, og gå ned igjen. Men turen ble 9+ km totalt, så ikke så gæli. På vei ned kom jeg over en flokk rein. 11
Populært innlegg +Ringperm Skrevet 18. september 2023 Populært innlegg Skrevet 18. september 2023 Ikke en fjelltur, men håper det er innafor likevel. Jeg kommer meg ikke så ofte ut som jeg hadde ønsket, men når anledningen dukket opp var det bare å ta den med begge hendene. Sekken var allerede pakket, jollen hadde bensin på tanken og en liten halvtime etter avgang var jeg på plass på en øy i nabolaget,klar til å sette opp teltet. Det hadde regnet en del, så alt var vått og da er det greit å glampe med en medbrakt sekk med ved, samt en overraskende god porsjon med Monsens makaroni og ostepulver til lunsj Jeg er ingen stordrikker, men hadde med et par bokser med lokalt øl også. Så det ble et lite døgn med noe bålkos, mye boklesing, litt fotografering, lite søvn, men mye hygge i eget selskap. Neste gang bytter jeg ut motorbåten med kajakken. 11
fjellræv Skrevet 19. september 2023 Skrevet 19. september 2023 (endret) Har vært i Draksten på ei øy. Skulle hjem igår men ble værfast. Fikk testa teltet rimelig greit da. Ca vind på 8ms med kast opp mot 16 ms. filtered-93CB9F6A-71F3-4661-9511-9804F80264B4.mp4Henter informasjon... filtered-5D4F0526-CA3B-410A-A906-03AF783FAD6E.mp4Henter informasjon... recorded-4276478548370.mp4Henter informasjon... recorded-4274396728901.mp4Henter informasjon... Endret 19. september 2023 av fjellræv 9
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 19. september 2023 Populært innlegg Skrevet 19. september 2023 (endret) Våknet tidlig søndags morgen, og visste at Yr hadde meldt fint vær denne dagen, og at uken som kom var det meldt mye regn, så jeg SKULLE på tur for å nyte denne dagen maks! Jeg tenkte først Solhomfjell og Havrefjell, slik som sist... men nei, dagen måtte utnyttes til det fulle og de stedene kan man ta igjen senere. Så det endte med at jeg pakket den lille tursekken min på 9l med det aller nødvendigste og kjørte til Lifjell og Jønnbu. Og det skulle vise seg at det var noe jeg ikke skulle angre på! Dette ble kanskje en av de fineste turene i hele 2023. Temperaturen var perfekt, rundt 10-14 grader, så jeg ble ikke kokvarm når jeg gikk. Solen varmet litt når man stoppet, vinden blåste kraftig i starten, men roet seg utover dagen. Parkeringsplassen var full av biler da jeg ankom ca 11.30, og det var mye folk, barn og hunder, både på sti, fjelltopper og ellers i området. Med så perfekte forhold som denne dagen ga, så ble og energinivået mitt deretter, følte faktisk litt av denne lykkerusen man kan få, og ble skikkelig gira for tur. Planen var å gå til Øysteinnatten, så følge fjellryggen mot vest og gå ned stien til Storsteintjønna og ned til bilen igjen via Gleksefjell. Jeg brukte 1t 45 min opp til Øysteinnatten og etter en goood og lang pause var turlysten min fortsatt på topp og siden jeg ikke var sliten i det hele tatt, ble det bestemt at det måtte bli en "liten" omtur siden jeg hadde mange timer igjen av dagen, hadde mye energi og humøret var på topp. Jeg kunne ikke sløse bort en så god turmulighet ved å bare sette meg i bilen etter en liten tur og kjøre hjem igjen, det var tross alt 2,5t kjøretur, hver vei! Dette ble den 3. turen på Lifjell for i år, og det kan bli en til hvis været og temp. tillater det. Hadde ikke med fiskestang denne gang, men blir det en tur til, så kan det bli både overnatting og fiske. Men vi får se.. Denne turen har hvertfall avsluttet årets Lifjell-eventyr perfekt for min del.. Det blir garantert mer turer til Lifjell neste år uansett! - Turen varte i 8t og ble på 21,3km. Og her kommer bildespammen, og jeg prøvde å begrense meg på hva jeg skulle legge ut... Bøkstulnatten, sett fra Krintofjellet. Skulle egentlig bare gå forbi her, men når jeg først var her, så fikk man gå opp å kikke, på begge! På vei opp mot Skåråfjellholmen. På siste del opp mot Øysteinnatten: Oppe etter 1t 45min. Flott utsikt! Frokost i lyngen, slik det bør være på tur. Fant en perfekt grop å sitte i Her ble det en laaaang pause i lyngen med utsikt ned mot Sandtjønn og Skorsteintjønna: Skardtjønn, på vei mot Mjeltetjønn, der jeg knakk opp lia rett før jeg kom til vannet. Oppe i høyden og utsikt bort på Sautjønn: Pause igjen på topp uten navn, 1142 moh. med utsikt mot Øysteinnatten i bakgrunnen. Utsikt ned mot Holmen, og Jøronnatten som høyeste topp: Klokkesteintjønn: Sandtjønn, på vei opp mot Gleksefjellet og Skrubbelinuten: I bakgrunnen ligger toppene jeg "nettopp" var på, bla topp 1142moh. Sleivtjønn og Øysteinnatten i bakgrunnen: En siste pause før man gikk nedover til bilen... Her skulle alt det fine været og turen nytes til det fulle, så gikk ikke ned før jeg måtte! Sola gikk plutselig fort ned bak horisonten og når jeg kom til bilen var sola nede og skrumringen begynt. Bilen viste 7 grader når jeg satte meg inn for å kjøre. Hele løypa, gikk "mot" klokka: 8t / 21,3km Endret 19. september 2023 av Kristian V. 14
+rune1974 Skrevet 19. september 2023 Skrevet 19. september 2023 Kristian V. skrev (På 19.9.2023 den 17.29): Våknet tidlig søndags morgen, og visste at Yr hadde meldt fint vær denne dagen, og at uken som kom var det meldt mye regn, så jeg SKULLE på tur for å nyte denne dagen maks! Jeg tenkte først Solhomfjell og Havrefjell, slik som sist... men nei, dagen måtte utnyttes til det fulle og de stedene kan man ta igjen senere. Så det endte med at jeg pakket den lille tursekken min på 9l med det aller nødvendigste og kjørte til Lifjell og Jønnbu. Og det skulle vise seg at det var noe jeg ikke skulle angre på! Dette ble kanskje en av de fineste turene i hele 2023. Temperaturen var perfekt, rundt 10-14 grader, så jeg ble ikke kokvarm når jeg gikk. Solen varmet litt når man stoppet, vinden blåste kraftig i starten, men roet seg utover dagen. Parkeringsplassen var full av biler da jeg ankom ca 11.30, og det var mye folk, barn og hunder, både på sti, fjelltopper og ellers i området. Med så perfekte forhold som denne dagen ga, så ble og energinivået mitt deretter, følte faktisk litt av denne lykkerusen man kan få, og ble skikkelig gira for tur. Planen var å gå til Øysteinnatten, så følge fjellryggen mot vest og gå ned stien til Storsteintjønna og ned til bilen igjen via Gleksefjell. Jeg brukte 1t 45 min opp til Øysteinnatten og etter en goood og lang pause var turlysten min fortsatt på topp og siden jeg ikke var sliten i det hele tatt, ble det bestemt at det måtte bli en "liten" omtur siden jeg hadde mange timer igjen av dagen, hadde mye energi og humøret var på topp. Jeg kunne ikke sløse bort en så god turmulighet ved å bare sette meg i bilen etter en liten tur og kjøre hjem igjen, det var tross alt 2,5t kjøretur, hver vei! Dette ble den 3. turen på Lifjell for i år, og det kan bli en til hvis været og temp. tillater det. Hadde ikke med fiskestang denne gang, men blir det en tur til, så kan det bli både overnatting og fiske. Men vi får se.. Denne turen har hvertfall avsluttet årets Lifjell-eventyr perfekt for min del.. Det blir garantert mer turer til Lifjell neste år uansett! - Turen varte i 8t og ble på 21,3km. Og her kommer bildespammen, og jeg prøvde å begrense meg på hva jeg skulle legge ut... Bøkstulnatten, sett fra Krintofjellet. Skulle egentlig bare gå forbi her, men når jeg først var her, så fikk man gå opp å kikke, på begge! På vei opp mot Skåråfjellholmen. På siste del opp mot Øysteinnatten: Oppe etter 1t 45min. Flott utsikt! Frokost i lyngen, slik det bør være på tur. Fant en perfekt grop å sitte i Her ble det en laaaang pause i lyngen med utsikt ned mot Sandtjønn og Skorsteintjønna: Skardtjønn, på vei mot Mjeltetjønn, der jeg knakk opp lia rett før jeg kom til vannet. Oppe i høyden og utsikt bort på Sautjønn: Pause igjen på topp uten navn, 1142 moh. med utsikt mot Øysteinnatten i bakgrunnen. Utsikt ned mot Holmen, og Jøronnatten som høyeste topp: Klokkesteintjønn: Sandtjønn, på vei opp mot Gleksefjellet og Skrubbelinuten: I bakgrunnen ligger toppene jeg "nettopp" var på, bla topp 1142moh. Sleivtjønn og Øysteinnatten i bakgrunnen: En siste pause før man gikk nedover til bilen... Her skulle alt det fine været og turen nytes til det fulle, så gikk ikke ned før jeg måtte! Sola gikk plutselig fort ned bak horisonten og når jeg kom til bilen var sola nede og skrumringen begynt. Bilen viste 7 grader når jeg satte meg inn for å kjøre. Hele løypa, gikk "mot" klokka: 8t / 21,3km Ekspander Kristian, fortsæt endelig med at billede spamme. Du har nogen fantastisk fine billeder og beskrivelser af dine ture.👍
+Kristian V. Skrevet 20. september 2023 Skrevet 20. september 2023 rune1974 skrev (På 19.9.2023 den 17.47): Kristian, fortsæt endelig med at billede spamme. Du har nogen fantastisk fine billeder og beskrivelser af dine ture.👍 Ekspander Takk for det, hyggelig med tilbakemelding, så får nok fortsette med litt spam ☺️ Var nesten så jeg vurderte å legge innlegget som egen turrapport, så det hadde vært evt lettere å finne den med tagger som #Lifjell og lign. Og skulle noen lure på noe ang ruta, så har jeg bilder av de fleste vann jeg gikk forbi. ...men jeg så ingen fisk som vaket 1
+Kristian V. Skrevet 25. september 2023 Skrevet 25. september 2023 (endret) Siden det var en så flott søndagstur på Lifjell den 17. september, så tok jeg like gjerne turen opp igjen på lørdagen som var også. Og Lifjell skuffet ikke da heller, selv om det var delvis overskyet og kaldere vind Ble litt kortere rute denne gangen, men tok meg god tid etter jeg passerte Øysteinnatten - 15km og 4t 40min. Ser ned på Storsteintjønna og Sandtjønn Gaustatoppen i det fjerne.. Bæ-bæ Storsteintjønna Bekken og småvanna mellom Sandtjønn(helt til venstre) og Storsteintjønna, til høyre utenfor bildet. Skåråfjellholmen Norsjø i det fjerne Endret 25. september 2023 av Kristian V. 7
meisal Skrevet 30. september 2023 Skrevet 30. september 2023 Stoppet på Dovrefjell på vei hjem. Kjørte forbi 3 veldig store grupper jegere m/hunder som var på vei ut i fjellet. Heldivis ikke noen biler/jegere der jeg parkerte, som var på andre siden av E6 for Fokstugu Fjellstue. Kom meg på en topp som heter Fokstuguhøe. Dessverre dårlig med utsikt, alle veier. Hadde tenkt å gå videre på flere topper, men det var dårlig sikt, kald vind og litt småregn, som gjorde det litt utrivelig. Valgte derfor å gå ned igjen. Alle toppene i området var dekt i tåke. Kanskje ikke den beste dagen/tidspunktet for tur. På vei ned så jeg et par reinsdyr og et par ryper. Enkel og rask tur, ca. 10 km tur/retur, brukte 3 timer totalt. Alt i alt, fornøyd med turen. Får gjøre et nytt forsøk neste år. 7
Populært innlegg +Bjellesau Skrevet 1. oktober 2023 Populært innlegg Skrevet 1. oktober 2023 3 dager på kyststi fra Ølbergholmen-Ula-Kjerringfjell-Gon-Larvik. Deilig vær og fint kystlandskap. Litt gråvær og regn på fredagen. Første natt i en vik ved Kjerringfjell. Fint vær resten av turen med frisk bris på lørdagen. Andre natt på Hummerberget. Ikke helt ideelt å sette opp Enan på svaberg.... Nydelig og blikkstille vær inn mot Larvik på søndagsmorgen. Jeg trodde at siste etappe inn mot Larvik ikke skulle være noe tess, men den ble bedre enn forventet. 12
+Kristian V. Skrevet 1. oktober 2023 Skrevet 1. oktober 2023 Rolig tur til Havrefjell og Ormfjell i går Spjotvassklova: 8
Populært innlegg +Ringperm Skrevet 2. oktober 2023 Populært innlegg Skrevet 2. oktober 2023 Kortreist telttur, er det et konsept? Håper det, for det var det jeg gjorde i helga. Jeg pakket tursekken med alt det nødvendige (og sykkeltralla med det unødvendige) og trasket «hele» 733 meter til det nærmeste skogholtet. Jeg har et par telt fra en lokal produsent (Nortent) hvor det anbefales silikonbehandling av sømmene for å kunne garantere et 100% tett telt. Men med litt lesing mellom linjene, samt andre informasjonskilder forteller meg at det mest sannsynlig vil holde tett uten denne silikonbehandling. Værvarselet spådde regn utover hele natten, med frisk bris og kuling i kastene. Jeg tenkte derfor det kunne vært morsomt å teste ut dette. Ikke for å finne feil, men for å stille nysgjerrigheten og lære teltet og kjenne litt bedre. I tilfelle rottefelle, pakket jeg også et ekstra telt i tilfelle lekkasje og spedde på med halvannen sekk med ved, bålpanne, litt ekstra godt med drikke, for mye søtsaker og annet som nok gjør dette til en glamping opplevelse. Men det som skulle være en enkel og kanskje litt kjedelig natt i eget nabolag, utviklet seg til å bli en overraskende fin friluftsopplevelse. Nevnte sted ligger rett ved fjorden, og kombinasjonen av bålkos, fullmåne, bokglede, regn på tarp, lyden av hegrene og bølgeskvulp, fortalte meg at gleden av friluftsliv også finnes i nærområdet. Jeg pakket ikke ned sakene før langt ut på ettermiddagen, og bare ble ved bålet og koste meg hele dagen. Tviler på at dette blir normen fremover, men det blir likevel ikke siste gang jeg gjør noe tilsvarende. 12
Populært innlegg jaknudsen Skrevet 2. oktober 2023 Populært innlegg Skrevet 2. oktober 2023 (endret) Tre flotte dager i Lifjell, inspirert av fine turrapporter fra @Kristian V., @Martin HJ, @Bjellesau m.fl. Fredag: Jønnbu - Skåråfjellholmen - Øysteinnatten - Dyrdalsfjellet (telt) https://www.strava.com/activities/9944661841 Fint vær da jeg startet ved Jønnbu, men tåken tetnet til og det kom noen regnskyll og litt vind. Dessverre veldig lite utsikt fra Øysteinnatten. Da jeg kom mot Dyrdalen begynte det å mørkne. Ville gjerne slå leir på nord-/østsiden av Dyrdalsfjellet da det var meldt mye vind fra sørvest. Ikke så mange flate partier som ikke var myr, men jeg fant en helt grei plass å ligge på. Fikk dog ikke spent opp teltet særlig bra. Vis skjult innhold Lørdag: Hollane - Mjeltetjønn - Jøronnuten - Langetjønn (telt) https://www.strava.com/activities/9950855239 Blå himmel, men bra med vind. Fant en liten krok i le og med morgensolen i ansiktet hvor jeg kunne lage frokost. Målte 18 m/s i kastene, lå vel på 10-12 i snitt tenker jeg. Utrolig fin utsikt mange steder, særlig vestover mot Hollane da jeg kom ned fra Dyrdalsfjellet. Ble en god pause i solveggen i le på seteren. Flott å gå mot Jøronnatten hvor det var vidstrakt utsikt og mye vind. Nedover gikk jeg litt på måfå før jeg på denne siden fant et tips om en bra teltplass ved Langetjønn. Det viste seg å stemme bra, fin plass i le for vestavinden, selv om mesteparten var ganske vått. Noen få tørre kvadratmetre som akkurat holdt til mitt Ringstind 2 Nydelig kveld, men merket gjennom natten at det blåste heftig, blant annet mye susing fra noen bjørkekratt som stod eksponert til. Vis skjult innhold Søndag: Valjuvsnatten - Valjuvet - Holmedammen - Kloppesteintjønn - Oksladalen og tilbake til Jønnbu https://www.strava.com/activities/9955922794 Da jeg våknet i 8-tiden var det nesten vindstille og kun litt morgendis. Lang frokost i solveggen. Utløpet av Langetjønn mot øst var utrolig pittoreskt, så det ble en del forskjellige motiver derfra. Siden jeg måtte tilbake til Oslo ikke alt for sent, la jeg ruta til Valjuvet via Valjuvnatten før jeg tok rakeste ved mot Jønnbu ned Oksladalen. Vinden løyet helt og det lille som var av dis forsvant, og det ble en fantastisk dag med flotte formasjoner og farger overalt. Såvidt jeg klarte å holde meg fra et bad i en av de vakre fossekulpene oppover Valjuvet! Vis skjult innhold Endret 2. oktober 2023 av jaknudsen 11
Anbefalte innlegg