Populært innlegg BjørnM Skrevet 25. juli 2023 Populært innlegg Skrevet 25. juli 2023 I dag så har jeg gått Steigtinden på 793 moh. i Bodø kommune. Starta fra Skau, turen tok nesten 5 timer, lengde nesten 12 km t/r. Fra vest: På toppen så er det et vindu: Utsikten fra vinduet er veldig bra. Her er det langt ned hvis du faller ut av vinduet: Mot vest: Kart: Høydeprofil: Bildet under tok jeg i vinter og viser østsiden av Steigtinden. Mot øst så er det et stup på mange hundre meter. 13
Populært innlegg +torese Skrevet 26. juli 2023 Populært innlegg Skrevet 26. juli 2023 Packraft er tingen! En liten elv og godt vær og det kan ikke bli bedre. Tore 16
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 26. juli 2023 Populært innlegg Skrevet 26. juli 2023 Endelig kommet til den nordnorske delen av ferien! Glemt er de dype svenske skoger. Gikk en tur fra Storvika i Gildeskål og opp på Meddagsfjellet 479 moh. Angrer på at jeg ikke hadde med noe å ete på - kunne tilbrakt denne vindstille og varme sommerkvelden oppå her. Ser ut til å bli en usedvanlig solnedgang En god del molte - lite turister her i forhold til Lofoten - forstå det den som kan! 18
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 27. juli 2023 Populært innlegg Skrevet 27. juli 2023 Prøvde ut teltlivet midt i jobbuka Vi snakker super-kortreist i storbyen med 10 min på en Voi elsparkesykkel hjemmefra og en 100-200 meter inn i marka. Toast i panna til frokost, pakket ned og hjemme igjen før kl 07😁 Hengekøye er nok hakket mer kompatibelt for superkorte turer som dette. Både enklere å finne leir og mindre styr hjemme for å tørke teltet. 13
varmtvann Skrevet 27. juli 2023 Skrevet 27. juli 2023 58 minutes ago, sneakyowl said: Prøvde ut teltlivet midt i jobbuka En kollega og jeg drev jevnlig med det i et par år. Fleksa en time på jobb om morgenen. Deilig pusterom midt i uka. 1
+TheSleepwalker Skrevet 28. juli 2023 Skrevet 28. juli 2023 Hagen. Eldste sin første teltnatt. Great success. Fjellet neste. 4
Populært innlegg varmtvann Skrevet 28. juli 2023 Populært innlegg Skrevet 28. juli 2023 Liten nærtur i Østmarka. Siste utenatt i ferien. 13
Populært innlegg +Luesveis Skrevet 29. juli 2023 Populært innlegg Skrevet 29. juli 2023 En natt ute i fint vær, før regnet fra i morgen. Et lite stykke innover fra Maridalen. 10
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 29. juli 2023 Populært innlegg Skrevet 29. juli 2023 Sitt i skrivende stund på Holandsfjellet 582 i Meløy kommune - Halsa er startstedet. Sto et fjelltrimskilt i veikanten og turmålet var noe uklart - men usedvanlig flott utsikt opp her. Holand og Holandsvika er ellers startstedet for båten som frakter turister over Holandsfjorden til Engabreen og Svartisen. Så et skimt av Snøfjellet i sted - der jeg og Graham var for et pr mnd siden. har kun en Snickers og en flaske vann med - så er vel best å komme seg ed igjen - varmt og fint men tåka kommer fort her ved kysten nå. 14
DenGladeVandrer Skrevet 29. juli 2023 Skrevet 29. juli 2023 (endret) Dagens mål var et skikkelig Kjentmannspost-bonanza. Har hatt en del før, men aldri tatt så mange på en dag: 22-24#48, Jettegryte ved Myrtjern 16-19#49, Oslos sydligste punkt 98-00#48, Elgsrudtjern/Elgtjern 94-96#47, Slettåsen 22-24#49, Gudebildet 94-96#48, Verpåsen 20-23#48, Hebekkmåsan Radiostasjon 20-23#50, Salsteinen De fire første ligger veldig tett. Hadde en til på blokka, på vei mot Hebekkmåsan, men tok en litt annen rute. Men den har jeg nesten tatt en gang før, så den får jeg ha til gode. Disse postene var ikke det helt store. Fant andre ting som var mye kulere og minneverdig. Som f.eks et par huler, like ved en av de første postene. En snasen bekk med litt industrihistorie Turen kan enkelt oppsummeres med noe jeg bokstavelig talt tråkka på stien rundt Tussetjern.. 43 herlige kilometer, lettgått kosetur, ble avsluttet med en under middels babbe til middag. Endret 29. juli 2023 av DenGladeVandrer 9
+Bjellesau Skrevet 30. juli 2023 Pålogget Skrevet 30. juli 2023 Kjell Iver skrev (20 timer siden): men usedvanlig flott utsikt opp her. Holand og Holandsvika er ellers startstedet for båten som frakter turister over Holandsfjorden til Engabreen og Svartisen. Bilde nummer 2 var det ordentlig sus over. Råflott.... Kjell Iver skrev (20 timer siden):
Populært innlegg +Bjellesau Skrevet 30. juli 2023 Pålogget Populært innlegg Skrevet 30. juli 2023 Rolig overnatting i Østmarka ved Kroktjern. En liten avstikker til Lauvtjern der jeg brygget en liten kosekaffe på min Soto Fusion Trek. En djevel av en gassbrenner. Utrolig nok fikk jeg hele odden ved Kroktjern for meg selv. Ekte skogstillhet. Bok og bare avslapping i det deilige været. Cowboygryte med stekt bacon, poteter, og egg. Væromslag i løpet av natten. Regn fra klokka 07 og helt til jeg kom hjem klokka 13. Ned mot Hauketjern. 11
varmtvann Skrevet 30. juli 2023 Skrevet 30. juli 2023 24 minutes ago, Bjellesau said: Rolig overnatting i Østmarka ved Kroktjern. Var det deg jeg traff på den odden i går i 16-tida, med grønt telt og hatt?... Hadde overnattet ved Hauktjern og gikk innom Kroktjern på veien hjem.
+Bjellesau Skrevet 30. juli 2023 Pålogget Skrevet 30. juli 2023 (endret) varmtvann skrev (49 minutter siden): Var det deg jeg traff på den odden i går i 16-tida, med grønt telt og hatt?... Hadde overnattet ved Hauktjern og gikk innom Kroktjern på veien hjem. Det må jo være det....og du med en 0.5 l Nalgene i hånden? Verden er ikke stor. Vi får håndhilse neste gang. Endret 30. juli 2023 av Bjellesau 1
varmtvann Skrevet 30. juli 2023 Skrevet 30. juli 2023 5 minutes ago, Bjellesau said: Det må jo være det....og du med en 0.5 l Nalgene i hånden? Verden er ikke stor. Vi får håndhilse neste gang. Ja se der 😊 neste gang!
Trine RS Skrevet 31. juli 2023 Skrevet 31. juli 2023 Super tur til Falketind med Peakbook lørdag. Endelig finvær. Mye gøy klyving, mye mestring på vei ned. Tror jaggu jeg var på tur med noen som er i familie med deg Kjell Iver ( aner ikke om det går an å tagge her, men om du ser det tusla jeg på tur med Hege ). 8
+zimwalker Skrevet 31. juli 2023 Skrevet 31. juli 2023 Trine RS skrev (9 minutter siden): aner ikke om det går an å tagge her, det kan du slik @Trine RS og nå vil også @Kjell Iver se denne og kan skrolle ett innlegg opp så han kan se hva du skrev. 1
Trine RS Skrevet 31. juli 2023 Skrevet 31. juli 2023 zimwalker skrev (3 minutter siden): det kan du slik @Trine RS og nå vil også @Kjell Iver se denne og kan skrolle ett innlegg opp så han kan se hva du skrev. Ai,da må du forklare et teknisk vrak av en 52 åring åssen du gjorde det Og takk
+zimwalker Skrevet 31. juli 2023 Skrevet 31. juli 2023 (endret) Trine RS skrev (10 minutter siden): Ai,da må du forklare et teknisk vrak av en 52 åring åssen du gjorde det Og takk Du skriver/setter inn en alfa krøll (@) etterfulgt av brukernavnet (ikke mellomrom mellom @ og navnet) på den du vil skal varsles om innlegget. Husker du ikke hele brukernavnet så skriv så mye du husker og du vil få opp alternativer - feks. om du skriver @ og Kjell, så vil @Kjell Iver dukke opp blant valgene. Endret 31. juli 2023 av zimwalker
Trine RS Skrevet 31. juli 2023 Skrevet 31. juli 2023 zimwalker skrev (21 minutter siden): Du skriver/setter inn en alfa krøll (@) etterfulgt av brukernavnet (ikke mellomrom mellom @ og navnet) på den du vil skal varsles om innlegget. Husker du ikke hele brukernavnet så skriv så mye du husker og du vil få opp alternativer - feks. om du skriver @ og Kjell, så vil @Kjell Iver dukke opp blant valgene. Tusen takk @zimwalker 1
Populært innlegg +TomasF Skrevet 2. august 2023 Populært innlegg Skrevet 2. august 2023 Gåtur til Hatten. https://www.dagsturhelgeland.no/hatten/?fbclid=IwAR25T5lqg69Z_Hw5aakb0Cd21unIiYFcdhiP5NwE9kcn_FDczTiGZnkF1-I 11
BjørnM Skrevet 4. august 2023 Skrevet 4. august 2023 (endret) Var på Mjelde- og Mulstrandtinden i Bodø i dag. Høyde 712 moh. Turen er litt over 3 km t/r, tok ca. 3 timer. Sol i starten, så ble det overskyet. Varmt vær uten regn. Det er ei renne mellom toppene med noe løs stein. Øverst i renna så var det litt enkel klyving over en kant. Dette var en kort og fin tur. Høydeprofil: Dagens turmål: Toppene er til venstre: Mye steinur: Renna nedover: Fra toppen: Turmat, nam nam: Endret 4. august 2023 av BjørnM trykkleif 8
+torese Skrevet 5. august 2023 Skrevet 5. august 2023 Norsk natur er fantastisk på korte og lange turer. Skal ikke mye til og man trenger ikke alltid dra like langt. Tore 7
Populært innlegg +sofasliter Skrevet 6. august 2023 Populært innlegg Skrevet 6. august 2023 En planlagt 4 dagers tur i Langsua ble kortet ned til 3 dager pga varslet tordenvær. Fasiten ble en 2 dagers tur. Ved Skardtjønna, der den opprinnelige planen var å ta første overnatting og fiske litt. Her regnet det såpass at jeg ikke gadd å stoppe for å spise lunch, men trasket videre for å se om det kom noen andre fine plasser å spise ved. Dette var også så langt inn i Lansgua som jeg har vært tidligere. Et nydelig område som fortjener flere turer. Det var mye regn på turen inn til Langsubua, så jeg gikk direkte, jeg hadde med tar og staver, men valgte allikevel å gå helt inn uten å søke ly. Hytta var veldig trivelig og rein innvendig, med romslige senger. Her kan minst 4 overnatte, litt avhengig av hvor gode venner man er. Fin utsikt fra hytta. Vannet kommer tilsynelatende rett ut fra fjellveggen, eller kanskje det er en bekk som følger en sprekk i fjellet? Ferden gikk videre i retning Storkvolvbua på DNT merket sti, denne skulle vise seg å ha ganske så slitte markeringer og tidvis langt mellom merkene. Plutselig var jeg over i ett dyretråkk. Men før det så passerte jeg denne steinbua. Når jeg oppdaget at jeg ikke lenger var på DNT stien mellom Langsubua og Storkvolvbua, så søkte jeg med ned mot en annen sti. Etter hvert fant jeg stien som er merket mellom Liomseter og Storkvolvbua, fulgte denne til jeg tok av mot Storkvolvtjønnet. Her gikk jeg rett på en perfekt teltplass. Det føltes godt etter 21 km på og utenfor sti. Det var multe i fjellet, men dessverre bare kart, så den måtte jeg la være. På torsdagen var planen å gå ned til Nonstjønnan, og tilbringe en natt der. Men stadig regnvær gjorde at jeg endret planen og vandret direkte til Liomseter og bilen. Stien fra Nonstjønna til Liomseter har mey vådområder, her burde det vært kloppet, folk vil selvsagt holde seg mest mulig tørre og lager nye stier rundt. Det var store åpne sår i disse områdene. Stien fra Liomseter til Langsubua har mye mindre fuktighet og var derfor bedre å gå, men nesten dobbelt så lang. Jeg var dyktig sliten ved ankomst Liomseter og jeg må nok vurdere litt næringsopptaket. Men fasiten ble en fin tur i veldig flott natur, jeg skal helt sikkert tilbake. 13
+ost Skrevet 7. august 2023 Skrevet 7. august 2023 Inn til Thulittbruddet i Leksvika. Hadde ingen ide om hva jeg ville se, forventet muligens noen steinbiter i et gammelt brudd, hadde ikke trodd jeg skulle finne et aktivt steinbrudd 3 km fra nærmeste vei. 2
Anbefalte innlegg