Populært innlegg +ingen87 Skrevet 27. april 2023 Populært innlegg Skrevet 27. april 2023 Jobbefaring i Sjunkhatten nasjonalpark i regn og lavt skydekke! 😬 I Sjunkhatten nasjonalpark står det flere plantefelt med gran. Disse fortrenger naturlig vegetasjon. Derfor har vi over flere år restaurert naturen i nasjonalparken ved å fjerne plantet gran. I vinter har Salten skogservice fjernet gran fra to av de gjenværende feltene. Dagens befaring var for å se over arbeidet, og for å få oversikt over hvor mye som gjenstår. Vi snakket også om hvordan stiene i området må ryddes før "sommerinnrykket", og at vi må være forberedt på reaksjoner som "hogst i nasjonalpark?!". Da dette kan virke svært spesielt for mange besøkende. Vi gikk hovedsaklig på ski, men føret var trått og seigt. Runden på 1,5 mil merkes godt i føttene i kveld. På hogstflatene gikk vi på føttene. Denne grana fikk akkurat oppleve å bli 60 år. Veldig mange av granplantefeltene her i området ble plantet på 60-tallet, da landet skulle gjenreises etter krigen og det var skrikende behov for tømmer. Fremdeles er det behov, men dagens driftmetoder er ikke skapt for granfelt 6 km fra bilvei. Det er rett og slett usannsynlig lite lønnsomt, og hadde ikke disse feltene stått inne i en nasjonalpark, ville de blitt stående til evig tid. 11
Populært innlegg Kristoffer Sandnes Skrevet 1. mai 2023 Populært innlegg Skrevet 1. mai 2023 (endret) Lurte samboer med på telttur. Kort tur der comfort sto i fokus, nå har hu vært med sommer og høst men ikke vinterstid. Meget fornøyd med å lurt henne med på dette 😂Telt slåes opp, var litt snøfokk å guffent en vending. Ble vindstille til natten.Kjøkkentjeneste, steker bacon til hamburger.Kokken i aksjon,fruen har pyntet med insta-vennlige lys.Litt kos må man unne seg.Glemte selvsagt korktrekkeren, gamle tjuvtriks kommer godt med.Her fylles Nalgene-varmeflasker for harde livet. Å fryse på første vintertur var ikke aktuelt😅Frokost på liggeunderlaget.Peldyret Faun tar seg en hvil mens pulker pakkes å camp rives.Snø fjernes av elefantørene. Endret 1. mai 2023 av Kristoffer Sandnes 12
jaknudsen Skrevet 1. mai 2023 Skrevet 1. mai 2023 Frognerseteren-Kikut t/r på langrennsski i fantastisk mai-vær 6
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 2. mai 2023 Populært innlegg Skrevet 2. mai 2023 Det var flotte bilder @jaknudsen og @Kristoffer Sandnes! Bra det ikke bare er oss som liker vårsnø! I går kom vi ned fra en flott 3 dagers tur inn til Børgefjell med de små! Varierende forhold men fisket var bra. Vi kunne dratt så mye fisk vi ville ha. Nydelig skiføre på lørdagen! IMG_6250.mov Ikke lang tid før fisken biter her inne! På søndag tok vi en tur innover til Jengelen i skiftende forhold . ingen på hytta denne flotte værhelgen! Det skifter utrolig fort her inne denne dagen- mye vær! I går var det mer ufyselige forhold - sklette og våt klabbete snø. Ungene imponerte med å renne helt ut uten pause - real i bilen når vi kom ned. på med kortfeller før oppstigningen. En minneverdig tur - mye kortspill, fisking og godt humør i teltet. 13
Kristoffer Sandnes Skrevet 2. mai 2023 Skrevet 2. mai 2023 (endret) @Kjell Iver Flotte bilder og fangst! En lever lenge på slike turer, vår-vinter kan absolutt være den fineste tiden i fjellet. Her går nok skiføret langt ut i mai, så ingen planer om å avslutte ski/pulk-sessongen enda. Planlegges ny tur til helga 😂 Nå er jeg temmelig sikker på at mange av forumets medlemmer er på turer i helgene, men det postes ikke så mange turrapporter/evt i denne tråden. Jeg liker å se bilder fra turer, korte eller lange. Så oppfordrer folk til å legge ut bilder 🙌 Endret 2. mai 2023 av Kristoffer Sandnes 3
+Luesveis Skrevet 7. mai 2023 Skrevet 7. mai 2023 Dagstur til Fagervann og Båhusmyra. Årets første lur i lyngen, og årets første mygg. 5
Kristoffer Sandnes Skrevet 8. mai 2023 Skrevet 8. mai 2023 Fredag til søndag i Rørosfjellan. Utsikt fra pulken.Helt på tampen av sessongen vartes det opp med helt vannvittig godt skiføre. En merker ikke at fellene sitter der.Solnedgang første kvelden.Turkamerat Faun. Ble vekket av bjellene på pilkene 06.00, men desverre bare småtjøer.Mye vind denne dagen, så det ble en lemur. Ingen store fangster, fikk desverre bare smått å til dels mange 😂Fullmåne over camp. Nå tror jeg skiføret ryker, bare meldt varmt, vind og regn 😢 vinteren 2023 har vartet opp med mange gode minner og stunder. 8
Populært innlegg graham Skrevet 9. mai 2023 Populært innlegg Skrevet 9. mai 2023 Sitter på Kunna 599 nå med @Kjell Iver. Fantastisk utsikt mot Saltfjellet, Svartisen, Helgelandsøyer og fjell som Tomskjevlen, Lovund og Træna. Lofotveggen og Steigen i den andre retningen. 18 1
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 13. mai 2023 Populært innlegg Skrevet 13. mai 2023 (endret) Endelig første tur i høyden! Turen var forrige søndag, dvs 7. Mai, bare litt sent ute med bilder.. Var litt snøflekker og en del vann, men gikk helt fint å gå på lave joggesko uten å bli våt Turen gikk fra Heiland til Solhomfjell og ned igjen via Marishei. 4t 10min og 12km. https://ut.no/turforslag/1112157032/solhomfjell-fra-heiland Var så sykt digg å være tilbake her nå etter en lang og deprimerende vinter! Måtte faktisk stoppe her bildet er tatt, som er rett over der skogen stopper og stå der å nyte synet av fjell og åpent landskap i frisk vårluft Maristjenn: Litt snø og is igjen, men tipper dette er borte nå etter en ukes tid etter turen.. Litt mer snø på toppen, men det forsvinner fort nå...heldigvis! Utsikt mot nord, dvs mot Lifjell og Gaustatoppen. Sen lunch...Med utsikt ned mot vannet der jeg var på hengekøyetur i fjor når det plutselig ble så varmt en helg i November. Har forresten handlet den minste Trangia-steikapanna, Ø150mm, der passer det akkurat med 2 Gilde grillpølser oppi om gangen, perfekt når man er på dagstur alene Kan nesten høre vannet sildre og vinden blåse bare av å se på bildet... Endelig er go'sesongen i gang!! Endret 14. mai 2023 av Kristian V. 13
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 14. mai 2023 Populært innlegg Skrevet 14. mai 2023 Jeg og @graham har hatt en aktiv turuke med ymse turmål. Nå i dag avsluttet vi toppturene med bestigning av Holmshatten 620 i Bindal. Ved ferjeleiet - virkelig en flott tur! Det var skikkelig flott med sommerlige temp . Vi hadde også noen fine turer på andre fjell ved Brønnøysund kveldsturen opp på Mofjellet Mosaksla var en høydare! 15
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 17. mai 2023 Populært innlegg Skrevet 17. mai 2023 17. Mai opp Festvågtind rett utenfor Henningsvær 😁 Gratulerer med dagen 13
Populært innlegg Skaubjønn på truger Skrevet 17. mai 2023 Populært innlegg Skrevet 17. mai 2023 Ikke noe fancy på matfronten, men en fantastisk tur i Finnemarka ble det likevel. 17. mai er best i skogen mener nå jeg 👍 God 17. mai alle sammen! 🇳🇴 12
Populært innlegg BjørnM Skrevet 18. mai 2023 Populært innlegg Skrevet 18. mai 2023 Fra dagens tur til Høgheia ved Oldereid i Skjerstad i Bodø. Grått og vindstille vær. 12
HegeJohnsen Skrevet 18. mai 2023 Skrevet 18. mai 2023 Etter tidenes hustrigste 17. mai i Midt-Norge er det deilig med en solskinnsdag, og kanskje sesongens siste skitur? Ok føre tidlig på dagen, trått og delvis gjennomslag på vei hjem. Mange snøfrie flekker som vokser i størrelse dag for dag nå. Gleder meg til å få fjellstøvler på beina snart, men enda er det litt tidlig i Holtålen. 8
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 19. mai 2023 Populært innlegg Skrevet 19. mai 2023 (endret) Liten tur til Havrefjell i dag. 8km og 2t 15min. https://ut.no/turforslag/111344747/havrefjell-638moh Spjotvassklova Vaket masse fisk ved dette vannet når jeg kom fra Solhomfjell sist, så måtte stoppe for å teste fiskelykken i dag. Men det var dårlige greier... Endret 19. mai 2023 av Kristian V. 10
Populært innlegg +Grimner Skrevet 19. mai 2023 Populært innlegg Skrevet 19. mai 2023 Første tur i år. Fra Askim 16. mai til Lillestrøm 18. mai. Noen betrakninger. Formen er ikke så god som antatt... nei, det blir feil. Formen er annerledes. 2 mil pr dag er greit nok, men galt når jeg går ut fra 3 mil pr dag. Det er farten som mangler. På plussiden; jeg er ikke et vrak dagen etterpå. Litt ømt her og der, men gir seg fort. Når sekken står nesten klar, men man pakker det siste raskt fordi fotballturnering er best med skikkelig lydanlegg og spilleliste, da blir ikke innholdet optimalt. Glemte lue til natten, men ikke livstruende kulde. Plutselig hadde jeg tre kamera. Fint med bilder av turen, men så proff er jeg ikke. Skumringen kan lage bilder. En samling skilt i grå maling med svart granskog bak blir fort overkroppen på en mann som står helt stille i enden av stien. Han venter... Leirplass før det blir mørkt. I mørke er alle furumoer fulle av teltplasser helt til pluggen går i stein. Ekstrateppet til dunteppet blir fast inventar. Varmerefleksjonen varmer duna godt. Jeg fant, jeg fant den tømmerveien jeg har lett etter i et antall år jeg ikke vil tenke så nøye på. Takket være kart på mobilen var det mulig å zoome inn på kartet og få frem detaljer og nøyaktig hvor jeg var i forhold til dem. Mysteriet nå er hvordan jeg har unngått denne gode, tydelige veien tidligere. Lurt en gang av en tilsvarende terrengkombinasjon (bekk og vei) hundre meter tidligere, men ved flere andre anledninger må jeg ha krysset denne veien. Tøv. Jeg har krysset denne veien uten å registrere det. Mulig jeg må oppjustere min grad av galskap. Det er heldigvis fortsatt plass til det. Vel, et par timers orientering mellom bratt og myr etter Larsbråten er nå skiftet ut med 25 minutters bedagelig spasering. Ja, jeg har brutt sammen og tatt til meg ny teknologi. Den helvetes dingsen var hele tiden i flymodus og kun brukt til kart. Vurderer nytten av dette på lengre turer. For kr 99 pr år, får du ikke et eneste ordentlig kart... som altså ikke har zoom. Og en unnskylding til Kartverket som jeg har bannet nord og ned for elendige kart. Det er ikke dere, det er meg... denne gangen. Fra tømmerveien ned til Forfoten (nå med kameraovervåkning), og over til DNT-stien går det en sti og en gammel vei. Litt vått og trangt her og der, men jeg foretrakk den ruta fremfor DNTs fasinasjon for de bratteste bakkene. Skjenker en tanke til de som har hytte rundt Mellomsaga. Gikk ut fra at Østmarka var tom. 17. mai og langhelg og superoval helg for noen, men nei, fra Rausjøen og nordover tusset det av folk overalt. Tonevannet hadde leire i hver krok og holme. Merkelig, trodde alle gode nordmenn så på toget av is, pølser og spying som årets høydare, men kanskje noe er på bedringens vei. Når man ligger på toppen av Vesle Tonekollen, har gledet seg over nattens konsert fra Oslo og Lillestrøm – tidvis i stereo - og glipper med øyene mellom kl 6 og 9, så er en effektiv vekkerklokke noe som brøler «BRRRÆÆlsebub» bak grana du ligger ved. Jeg ble veldig våken og nå var det bare en serie «BRRRÆÆ» som etterhvert fjernet seg i nordlig retning. Forhåpentligvis var det en hjort med behov. Håper jeg. Folk får med seg forbausende mye i en kano. Oslogjess ferierer i Morterudvann. Det har vært tømmerdrift i Brudalen. Når maskinene graver seg ned til akslingen i etablert vei, da er bakken for våt og man skal vente med driften. Med mindre man med tomt hode følger kalenderen og max profitt. Hvis du som leser dette har stått for den driften: plukk opp spade og krafse og pell deg opp i Brudalen. Bli der til du er ferdig. Sees rundt 2030. Ett kamera var i bruk. Fine bilder av kjuker. En mygg observert 97 meter før første hoppbakke sør for Lillestrøm sentrum. 12 1
meisal Skrevet 21. mai 2023 Skrevet 21. mai 2023 Kristian V. skrev (På 14.5.2023 den 0.36): Turen gikk fra Heiland til Solhomfjell og ned igjen via Marishei. 4t 10min og 12km. https://ut.no/turforslag/1112157032/solhomfjell-fra-heiland Inspirert av Kristian Vs tur til Solhomfjell for et par uker siden, ble det årets første fjelltur på meg i går, men til nabofjellet Havrefjell. Greit å prøve ut litt nye områder også, da jeg aldri har vært på fjelltur i Norge så langt sør. Havrefjell var lettgått terreng for både mann og hund. Ble overrasket over hvor lite folk jeg så/møtte på en så fin & varm dag, bare 12 personer totalt. 8
+Kristian V. Skrevet 21. mai 2023 Skrevet 21. mai 2023 meisal skrev (6 timer siden): Ble overrasket over hvor lite folk jeg så/møtte på en så fin & varm dag, bare 12 personer totalt. For min del som bor såpass nærme, så pleier jeg å reise opp litt senere på dagen, da er det av og til ikke et eneste menneske å se, så her om dagen når jeg var der, så var det ikke et eneste menneske å se der Fint å kunne inspirere andre til å besøke et så flott område. Kan anbefale fler av turene der. Solhomfjell og Risfjell også, men da er det finere å parkere på Heiland og gå ut derifra. Og er man gira på lang tur, kan man gå Solhomfjell og ned til Uvdalen, så opp mot Kvenntjønnane, eller et par km ut Uvdalsveien og over til Heiland igjen. De fleste av disse turene har jeg jo postet i "Hvor har du vært på tur i dag"-tråden fra i fjor. Tror jaggu jeg skal kjøre oppover en tur nå og ta middagen der oppe et sted
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 21. mai 2023 Populært innlegg Skrevet 21. mai 2023 Kristian V. skrev (8 timer siden): Tror jaggu jeg skal kjøre oppover en tur nå og ta middagen der oppe et sted Og da var jeg tilbake Ble en tur fra Heiland og over Marishei (samme vei som opp til Solhomfjell). Dette ble en veldig rolig tur, med bedagelig tempo. Det ble middag og en god pause ved Maristjenn, et lite stykke før man kommer opp til Marishei. https://ut.no/turforslag/1111305/rundt-maristjenn-i-gjerstad Maristjenn: Populær overnattingsplass, spesielt godt egnet for hengekøyer, men også muligheter med telt. Enkel middag, biff, mais og potetsalat. Utsikt ned på Maristjenn fra Marishei. Maristjenn til venstre og Havrefjell rett fram. 18
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 27. mai 2023 Populært innlegg Skrevet 27. mai 2023 Jackpot på pinsehelgens jakt etter fottur til fjells nære Oslo og uten snø! Opp Narefjell og området rundt. Overraskende fint område! Herfra kan både Lifjell og Blefjell ses godt - Fremdeles med en del snø på. 15
Populært innlegg Lavvosolberg Skrevet 28. mai 2023 Populært innlegg Skrevet 28. mai 2023 Sesongens siste skitur gikk i høyfjellet i alta. Det viste seg at nesten all snøen var borte, så 85 % av turen gikk på barmark. Pariseren fikk mye juling , men klarer nok flere gruseventyr neste vår. 14
+Kristian V. Skrevet 29. mai 2023 Skrevet 29. mai 2023 sneakyowl skrev (På 27.5.2023 den 15.15): Jackpot på pinsehelgens jakt etter fottur til fjells nære Oslo og uten snø! Opp Narefjell og området rundt. Overraskende fint område! Herfra kan både Lifjell og Blefjell ses godt - Fremdeles med en del snø på. Måtte se på det første bildet to ganger, for det så ved første øyekast ut som du hadde en kanon ved siden av teltet 🤣 1
+Bjellesau Skrevet 29. mai 2023 Skrevet 29. mai 2023 sneakyowl skrev (På 27.5.2023 den 15.15): Jackpot på pinsehelgens jakt etter fottur til fjells nære Oslo og uten snø! Opp Narefjell og området rundt. Overraskende fint område! Jeg var også på teltloffing på Narefjell i pinsen og kan skrive under på at det er verdt et besøk. Bare noen små snøflekker igjen. 1
+sneakyowl Skrevet 29. mai 2023 Skrevet 29. mai 2023 Bjellesau skrev (1 time siden): Jeg var også på teltloffing på Narefjell i pinsen og kan skrive under på at det er verdt et besøk. Bare noen små snøflekker igjen. Enig! Litt forblåst bare. Det må ha vært dine spor jeg så litt her og der, da det ikke så ut til å være noen andre omtrent som hadde vært der på fottur i det siste 😁 Jeg så ikke ett menneske hele helgen i hvert fall.
Anbefalte innlegg