Heriks Skrevet 2. januar 2023 Skrevet 2. januar 2023 Sitat fra 2013: Har ofte tenkt å lage en tråd der vi kan legge inn bilder fra småturene man går til daglig. De fleste av oss går jo småturer i nærområdet vårt - kanskje andre vil se hvor du bruker å gå, sykle, padle, ro eller løpe eller fly? Post gjerne på direkten - kanskje nevne hvor du er og hvor langt du har gått - kanskje en lokal fjelltopp? Skriv gjerne en egen turrapport! Om du har gått en lang tur over flere dager og har mange bilder setter vi stor pris en vanlig turrapport. Da vil du kunne plotte turen på turkartet og det er lettere å søke seg frem til for andre senere. Har du oppdatert bloggen? post oppdateringer i "Jeg har oppdatert bloggen min" De gamle "hvor har du vært på tur" trådene finner du her: Hvor har du vært på tur i dag 2022 https://www.fjellforum.no/topic/53774-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag-2021/ https://www.fjellforum.no/topic/50489-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag-2020/ https://www.fjellforum.no/topic/47471-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag-2019/ https://www.fjellforum.no/topic/27011-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag/ Nytt år, nye turmuligheter! 6
Populært innlegg Skaubjønn på truger Skrevet 2. januar 2023 Populært innlegg Skrevet 2. januar 2023 (endret) Ble en 4 timers skogstur til fots i Finnemarka idag. Turen begynte ved Åssiden bydel i Drammen, hvor turen gikk til Landfalltjern (320-31 moh), derfra gikk turen videre til Tverken sportskapell over Klemmehøgda. Her nøt jeg litt kjærkommen avveksling fra tråkking langs skisporet da labbeløype-laget hadde laget autostrada-sti på strekningen. Fantastisk innsats som bare må berømmes! Fra Tverken gikk jeg igjen langs skiløypene over Skimten/ Skimtrunden (554 moh). Herfra begynte hjemturen som gikk over omtrent samme løype. Her ligger et kart over turen jeg gikk. Endte på omlag 18 km totalt. Klemmehøgda kledd i vinterlig prakt 🌲 Skimtvarden, turens høyeste punkt (554moh) Har vært her mange ganger tidligere, men aldri i januar da jeg labber og ikke går på ski. Fin og tørr snø i harde løyper og passe kaldt. Fortreffelig utsikt over Drammensfjorden fra området mellom Skimtvarden og Skimtvann. Måtte stoppe og nyte utsikten. Når det gjelder turer i -9 grader så skaper det et kontinuerlig behov for å røre på seg for ikke å fryse. Hadde store planer for koking av drikke og attåt, men bekledningen vanskeliggjorde pauser av betydning. Er også langt mellom trivelige steder å slå seg ned når det er snø overalt. Ble derfor en slanketur heller enn koseturen jeg hadde tenkt. Valgte liten sekk så hadde begrenset plass til ekstra tøy. Ble en hestehandel mellom godt vandretøy og god gåtemperatur og fare for svetting. Traff godt her synes jeg, men prisen var kontinuerlig bevegelse. Turen var fin og frister til gjentakelse ved senere anledning. Endret 2. januar 2023 av Skaubjønn på truger 13
Kjell Iver Skrevet 3. januar 2023 Skrevet 3. januar 2023 Avsluttet fjoråret med en del turer på ski og til fots, og minusgrader og finvær på starten av dette nye året gjør det ganske så likt. I går gikk vi Torghatten rundt og fyrte opp i stua, med brettspill og kakao i godværet. Forundret over hvor lavt solen står på denne tiden av året - fort å glemme at man må på "håjen" for å se solen nå. I går kveld gikk jeg på toppen av et lokalt fjell i dypsnøen - 5 km totalt i mørket i gløden fra en hodelykt. Veldig isete under snøen. Tok samme turen igjen i dag - gamasjer og piggsko er en fordel. Har troen på å få et gløtt av dagslys på denne tiden 8
Populært innlegg Skogens Stønn Skrevet 3. januar 2023 Populært innlegg Skrevet 3. januar 2023 (endret) Båltur til Bukollen i Romeriksåsene. Sol fra en så og si skyfri himmel, en flott solnedgang, en rev som roper i skogen og nesten fullmåne på vei hjem gav en uforglemmelig flott vintertur i dag, kanskje den fineste til nå i vinter, og definitivt den fineste i år (men det skulle ikke så mye til da siden det er bare 3. januar). Så vakkert og stemningsfullt at det føltes helt feil å pakke sekken og dra hjem igjen. Kaffelars henger over bålet Det ble stekte egg, stekt falukorv og stekt brød Så er det over til bålkos i solnedgangen Feiende flotte farger på horisonten der borte Og med nesten fullmåne ble det månelyst i skogen. Da blir hjemturen stort sett uten ekstra lys. Mars viser seg fram rett til venstre for månen. Jupiter og Saturn er også synlige, men er utenfor bildet. Nittedal med Varingskollen skianlegg ' Endret 3. januar 2023 av Skogens Stønn 12
Skaubjønn på truger Skrevet 3. januar 2023 Skrevet 3. januar 2023 Skogens Stønn skrev (1 time siden): Båltur til Bukollen i Romeriksåsene. Sol fra en så og si skyfri himmel, en flott solnedgang, en rev som roper i skogen og nesten fullmåne på vei hjem gav en uforglemmelig flott vintertur i dag, kanskje den fineste til nå i vinter, og definitivt den fineste i år (men det skulle ikke så mye til da siden det er bare 3. januar). Så vakkert og stemningsfullt at det føltes helt feil å pakke sekken og dra hjem igjen. Kaffelars henger over bålet Det ble stekte egg, stekt falukorv og stekt brød Så er det over til bålkos i solnedgangen Feiende flotte farger på horisonten der borte Og med nesten fullmåne ble det månelyst i skogen. Da blir hjemturen stort sett uten ekstra lys. Mars viser seg fram rett til venstre for månen. Jupiter og Saturn er også synlige, men er utenfor bildet. Nittedal med Varingskollen skianlegg ' Magisk Skogens Stønn, magisk 2
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 6. januar 2023 Pålogget Populært innlegg Skrevet 6. januar 2023 Lang biltur for veldig lite i dag. Opprinnelig plan var å tilbringe helgen i Langsua Nasjonalpark og gå inntil 3-4 mil på fjellskia. Jeg burde jo egentlig visst bedre med det voldsomme snøværet som har vært/er. Jeg kom meg ikke lenger enn 200meter fra bilen på grunn av godt over en meter løssnø med null bærevnee. Ganske umulig tungt å trekke pulk i. Ble en del graving for å slå leir 😁 13
Skaubjønn på truger Skrevet 7. januar 2023 Skrevet 7. januar 2023 sneakyowl skrev (1 time siden): Lang biltur for veldig lite i dag. Opprinnelig plan var å tilbringe helgen i Langsua Nasjonalpark og gå inntil 3-4 mil på fjellskia. Jeg burde jo egentlig visst bedre med det voldsomme snøværet som har vært/er. Jeg kom meg ikke lenger enn 200meter fra bilen på grunn av godt over en meter løssnø med null bærevnee. Ganske umulig tungt å trekke pulk i. Ble en del graving for å slå leir 😁 Du skal jo ha for at du faktisk tok deg bryderiet å slå opp leir og gjennomføre en slags form for tur på tross av planendring. Mange ville nok satt seg i bilen igjen, men det gjorde ikke du. Kudos! 5
Skaubjønn på truger Skrevet 7. januar 2023 Skrevet 7. januar 2023 Ble tur idag også gitt, men når det er sagt så ble den av det heller triste slaget. Snøen laver ned noe så intenst at det ble tur nede i byen. Måtte seriøst gå i veibanen for ikke å vasse i snø til livet. Ble bacongrill i brød og en Cola underveis. Så ikke bare dumt med kortreist tur (Skulle ha lagt ved bilde av baconpølsa, men sparer forumet for traumet bilde ville skapt… ) 1 3
Tessatroll Skrevet 7. januar 2023 Skrevet 7. januar 2023 Skaubjønn på truger skrev (12 timer siden): Ble tur idag også gitt, men når det er sagt så ble den av det heller triste slaget. Snøen laver ned noe så intenst at det ble tur nede i byen. Måtte seriøst gå i veibanen for ikke å vasse i snø til livet. Ble bacongrill i brød og en Cola underveis. Så ikke bare dumt med kortreist tur (Skulle ha lagt ved bilde av baconpølsa, men sparer forumet for traumet bilde ville skapt… ) Langsua er no eit redigt snøhol til vanleg også, så at det er heftig no kan eg tenke meg! On the bright side; med tele i jorda så kan me håpe på ein lang skisesong
+sneakyowl Skrevet 7. januar 2023 Pålogget Skrevet 7. januar 2023 Tessatroll skrev (43 minutter siden): Langsua er no eit redigt snøhol til vanleg også, så at det er heftig no kan eg tenke meg! On the bright side; med tele i jorda så kan me håpe på ein lang skisesong Helt klart! Noen scootere kjørte opp spor som jeg fikk tatt en dagstur i i morges, og når jeg var tilbake i "camp" var det jaggu tråkka dobbel skiløype også - 5 meter fra teltet 😅 Fint å være ute uansett! 7
Populært innlegg +Krankman Skrevet 7. januar 2023 Populært innlegg Skrevet 7. januar 2023 (endret) På tur i Drammensmarka i mitt lille Hilleberg Unna i skrivende stund. Truger, dyp snø, skare, regn og minusgrader er stikkord. Koser meg uansett på solotur. 🙂 Endret 8. januar 2023 av SnorreL 18
Populært innlegg Skogens Stønn Skrevet 16. januar 2023 Populært innlegg Skrevet 16. januar 2023 Stevnemøte med sola i Romeriksåsene. Trugeturen startet med en flott soloppgang over åsene i sydøst. Frokostbål i sola like under toppen av Bukollen med flott utsikt sydover Hakkadal/Nittedal. 18
Populært innlegg HVA Skrevet 19. januar 2023 Populært innlegg Skrevet 19. januar 2023 Nu som vi e inne i den kalde fine tia e det bære fantastisk utsikt og go trim å kom seg ut å te fjells, med ski, truga, stegjern eller brådder under skoa🙂 10
Populært innlegg +ingen87 Skrevet 19. januar 2023 Populært innlegg Skrevet 19. januar 2023 (endret) Etter jobb tok jeg med meg bikkja, isfiskeutstyr og teltet til Innervatnet. Et lite tjern, 200 meter unna E6, like nord for Saltfjellet. Jeg skynda meg å sette opp teltet mens det enda var dagslys. Ingen sol å date her, enda. Når teltet var kommet opp, ble det en runde med pilking på isen. Molte på fisketur. Hun var ikke spesielt komfortabel med stålis. Mørket kommer fremdeles tidlig her nord, og klokka fire var det frem med hodelykt og fyrstikkeske. Nå måtte bålet fyres i gang, så det skulle bli god varme til middagslaging. Strimla storfekjøtt med løk og paprika i pitabrød. Etter middag ble det litt fotball på telefonen, før jeg gjorde et nytt pilkeforsøk på kvelden. Fotball på telefonen ved leirbålet. Nå har vi kommet oss inn i teltet og ned i posen. Det ble ingen ørretpinner, verken til middag eller frokost, men det lever vi fint uten. Nå blir det noen timer søvn før en ny arbeidsdag venter Obligatorisk opplyst telt: Endret 20. januar 2023 av ingen87 16
Populært innlegg +Krankman Skrevet 21. januar 2023 Populært innlegg Skrevet 21. januar 2023 (endret) På trugerur i skrivende stund med 10-åringen. -17C og stjerneklart. Endret 22. januar 2023 av SnorreL 13
+Kristian V. Skrevet 21. januar 2023 Skrevet 21. januar 2023 Fototur på jakt etter fossekallen... Ble ingen fossekall, men var fint å komme seg ut en tur i kuldegrader og flott vær, da det har for det meste bare vært grått vær og mye regn de siste ukene.. 8
Skaubjønn på truger Skrevet 21. januar 2023 Skrevet 21. januar 2023 Kristian V. skrev (3 timer siden): Fototur på jakt etter fossekallen... Ble ingen fossekall, men var fint å komme seg ut en tur i kuldegrader og flott vær, da det har for det meste bare vært grått vær og mye regn de siste ukene.. Det er når finværet plutselig treffer etter lengre tids uvær at man plutselig oppdager at det begynner å bli en stund siden vintersolverv. Det er så deilig at det endelig begynner å bli litt lysere og lengre dager synes jeg ☀️ 1
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 22. januar 2023 Populært innlegg Skrevet 22. januar 2023 (endret) Dagens trimtur - 1,2mil tur/retur Fagerhei(Tvedestrand) i fint vinterlandskap. Bein og føtter får kjørt seg hardt på snøføre, så turene er litt hardere enn på barmark selvsagt, men det er bare god trening til vårsesongen og lengere turer kommer Teleobjektiv og kamera var med i sekken i dag og, men mer som funksjonibel vekt på 4,5kg. Er jo greit å kunne dra fram skikkelig fotoutstyr om man kommer over noe spennende dyre- eller fugleliv, så spørs om ikke dette blir fast inventar i sekken fremover Fra Fagerhei ser man havet på utsiden av Risør, Tvedestrand og mot Arendal. Trær med røtter av is Endret 22. januar 2023 av Kristian V. 10
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 22. januar 2023 Pålogget Populært innlegg Skrevet 22. januar 2023 Opp til Ramstadslottet fra fredag til lørdag. Kaving i snøen belønnet seg godt lørdagsmorgenen! 14 1
Skogens Stønn Skrevet 23. januar 2023 Skrevet 23. januar 2023 (endret) Jeg forgrep meg på en boks iskrem i fryseren selv om jeg er på slankediett, og etterpå fikk jeg så dårlig samvittighet at jeg måtte ut og prøve å bli kvitt noen av kaloriene for å kunne sove godt til natta igjen. Antakelig var det med isen et tjuvtriks fra underbevisstheten (den luringen) for å få meg ut i skogen mens den fremdeles er kledd i sin fineste vinterskrudd. Yr lover varmegrader fra i natt av og noen dager framover, så da var det kanskje siste mulighet i dag. Lage sine egne spor! Her går ingen andre enn meg, ja også elgen, rådyret, haren, reven og ekornet da - etter de mange sporene å dømme. Eneste gangen jeg har sett spor etter mennesker her er når noen har fulgt etter i mine spor. Sikkert av noen som ikke liker å lage sine egne spor. Den "hemmelige" løypa mi fører til denne åsen som har litt utsikt å by på. Mellom trærne kan man faktisk se ganske langt avgårde. Det er nå 20 minutter etter solnedgang og langt inne i blåtimen. På kanten av stupet. Jeg skal ned der, men ikke akkurat her da. Men 100 meter bortover der, så kommer jeg ned. Turen er på fem og tre-kvart kilometer, men jeg går så kronglete og ulendt at jeg bruker to timer og tre kvarter i alt. Vel kommet hjem tar jeg et siste overblikk over vinterskogen. Hvordan ser det ut i morgen tro? Deilig å ha milevis med skog rett utenfor døra. Her kan jeg gå skogleis fra trappa til Lygna og videre nordover. 16 km oppover der går Jotunheimstien og Rondanestien, så herfra kan man gå helt til fjells om man vil. Turen i dag var derfor nærmest bare for en tur rundt på tunet å regne i forhold til de mulighetene som er. Endret 24. januar 2023 av Skogens Stønn skirveleif 7
DenGladeVandrer Skrevet 25. januar 2023 Skrevet 25. januar 2023 (endret) Jeg har lovet meg selv å gå mindre på ski, og mer på truger denne vinteren (men ble 25 km tors og fre og 67 km på lør) så framt snøen er trugbar. Starta perfekt med en "jule-trippel" samt 1. nyttårsdag. Perfekte turer. Forrige helg ble en bom... alt for våt snø, så det var håpløst, kun 2,5 km. (stampe i sirup, og fikk stadig snøballer under helen) Endte opp med 23 km til forts på brøyta vei i stedet, så jeg var happy. Ble en (fotofri) trugetur på søndag, mellom Spenningsby og Spikertjern, forholdsvis løs snø, men lett og gå, så da var jeg glad for at jeg hadde fått fri på mandag. Bussa inn til Skansebakken, uten noen konkret plan. Tidvis dårlig retning og orienteringssans, og erfaring fra tidligere turer, dukker det alltid opp "overraskelser" som gjør at kurs må endres. En del av sjarmen . Fulgte Tverrelva nesten opp til Nedre Lysedam, og sikta meg inn mot noen topper i østlig retning. Har GPS (og kart/kompass).. men selv med 1:20.000 kart, er det ikke alle bratte skrenter/vegger som er like synlig på Garmin (telefon med bedre zoom ligger i sekken).. så det var litt knot, (men kjempegøy) og bestige Larvikåsen. Måtte på et punkt gi opp, og ta en annen rute, da de siste 5-6 meterne rett og slett var for bratt til at det var forsvarlig, men å jobbe seg opp til snupunktet.... steike så kult, (og god mestringsfølelse) Siste biten gikk jeg på en skutertrase. Liker ikke å gå på truger på oppgåtte steder, men det funker av og til, og passa bra nå etter mye ulendt terreng. Skulle gjerne hatt litt fastere underlag, men ble da 11 km,. (3 km på skutertrase)... så selvsagt fornøyd (er jo det etter alle slags turer) Kjipt med mildvær igjen, men forhåpentligvis lenge igjen av vinteren. Endret 25. januar 2023 av DenGladeVandrer 9
DenGladeVandrer Skrevet 28. januar 2023 Skrevet 28. januar 2023 Dagens første topp Dagens siste toppp Er det et kjærlighetstegn fra naturen? Helt RÅ!!!! trugetur. Som vanlig ikke noen spikra plan, annet en målgang nede i Hakadal. Var oppom Blektjernshøgda, Varpekollen, og Fugleknattene, i tillegg til Paradiskolleb og Bukollen. Lettere å gå en forrige helg, litt mer skare, og rene påskestemning. Dette er et område som skal truges mer. Lett tilgjengelig for en Ruter/VY-junkie, og ganske kult og variert terreng. Både topper, dalsøkk og åpen landskap, side om side. 6
+sneakyowl Skrevet 29. januar 2023 Pålogget Skrevet 29. januar 2023 Helg på Hardangervidda fra Rjukan og Krossobanen! Litt ville vinder med ~20ms i kastene første natten, men utrolig fint klarvær (med vind) på lørdagen. Tidlig oppe og ned fjellet i dag for å unngå meldte 27+ ms i kastene 😁 9
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 29. januar 2023 Populært innlegg Skrevet 29. januar 2023 (endret) Søndagsturer langs kysten i dag, på Bjellandstrand og Hove (Tromøy/Arendal). Ble mange kilometer bare på rullestein, store og små, da jeg gikk mye langs vannkanten på begge turene. Så ankler og bein fikk kjørt seg bra, men tar det som god trening til vår-sesongen kommer og man skal ut og gå langturer igjen Kun en type sko som blir brukt på alt av turer nå, så de får kjørt seg i alle typer terreng og underlag. Var plutselig en "stein" som begynte å bevege på seg og kikket på meg når jeg kom gående på de store steina. Bra kamera og teleobjektiv var med sekken. Tur nr.1 - Bjellandstrand - 3,8km Tur nr.2 - Hove - 7km. Endret 29. januar 2023 av Kristian V. 12
Populært innlegg Skogens Stønn Skrevet 29. januar 2023 Populært innlegg Skrevet 29. januar 2023 (endret) Har vært på hyttetur siden onsdag og fant ut at det var på tide å vaske seg i dag før muggen spiser meg opp. Siden det hverken er innlagt vann eller strøm ble det å lage seg et badekar ved hjelp av isbor og issag. Et ikke helt trivielt prosjekt fordi jeg bestemte meg for å plukke opp den utsagde isbiten for å markere at det er et hull i isen her i fall det skulle komme en stakkars skøyteløper gående. Isbiten veier over 200 kg. Men jeg fikk den opp og fikk vaska meg etterpå. 😁 Endret 29. januar 2023 av Skogens Stønn 11 1
Anbefalte innlegg