Gå til innhold
  • Bli medlem

Färdväg


Jocke Sverige

Anbefalte innlegg

Jag sitter och planerar färdväg till Jotunheimen.

1. Jag undrar om man kommer ända fram till Spiterstulen och hur det är med parkering där? Kostar det något?

2. Färjan över Årdalsfjorden nedanför Vettisfossen, kostar den något? Motorvei 5 handlar det om. Från Fukkedal till norra sidan.

Med hopp om svar!

// Jocke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag glömde säga att det är i augusti som turen ska gå till Spiterstulen, så plogad väg behövs inte :lol:

Du vet möjligen inte hur dyrt? Antar att man är hänvisad till den där konstiga tabellen för färjebolaget med parametrar som antal personer, antal km och antal meter bil?

Tack för hjälpen!

// Jocke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jag undrar om man kommer ända fram till Spiterstulen och hur det är med parkering där? Kostar det något?

Det er veg heilt fram til Spiterstulen (Grusveg). Parkering/betaling for bomvegen kostar vel rundt 50kr (viss eg ikkje hugsar feil?). Betaling skjer inne på hytta, parkeringsbilett legges igjen i bilen.

Når det gjeld telt/leirslaging like ved Spiterstulen, så må du enten ligge på Spiterstulen sitt teltområde, eller gå omlag 1km innover dalen (teltforbudsområde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferja Fodnes - Mannheller har eit påslag av bompengar. Sjølv om ferjeturen er over på drøye 10 minutt, er prisen ikkje så langt under 100 kr. berre for bilen, + noko pr. bilpassasjer i tillegg til sjåføren. Eg har ikkje ferjetakstane framfor meg, men det er mange år sidan eg betalte 77 kr. over der. Rederiet heiter Fjord1.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det er aktuelt, så kan du jo også kjøre fjellvegen mellom Turtagrø og Øvre Årdal, det er også betrakteleg kortare om du bare skal frå "sør-jotunheimen" til "nord-jotunheimen" (eller vice-versa). Også her er det bompenger (50kr?, husk kontanter), men du slepp eventuelt unna ferga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferja Fodnes - Mannheller har eit påslag av bompengar. Sjølv om ferjeturen er over på drøye 10 minutt, er prisen ikkje så langt under 100 kr. berre for bilen, + noko pr. bilpassasjer i tillegg til sjåføren. Eg har ikkje ferjetakstane framfor meg, men det er mange år sidan eg betalte 77 kr. over der. Rederiet heiter Fjord1.

Helsing Stuttjukken.

Det blev 105 NOK om jag utläste det rätt (för en Volvo V70 + 2 passagerare). För färjan dvs.. Kan vara lite kul med en färjetur, så det får bli den :) Dock blir jag lite grinig när man får betala för vägar och tunnlar mm, då kör jag hellre andra vägar.

// Jocke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Tack Ragnar!

Gäller att ha en massa småsedlar till bomstationer, färjor, parkeringsbiljetter o hittan och dittan :D

Vi tältar ca 3 km in i dalen första natten, så då slipper vi det iaf :D

// Jocke

Jag tältade i Visdalen 2002 (natten innan var jag i Gravdalen)

och hade visst besvär att hitta klart vatten - vattnet i älven är

tämligen grått. Jag gick så långt ned att jag började komma nära Spiterstulen, ett ställe jag

inte vill besöka och helst inte se. Sen drog jag mig tillbaka och fann en plats

aningen norr om

Urdadalen som jag förbisett

- vattnet kom då förstås från ett sidoflöde till älven. Det var fem kilometer från Spiterstulen

och jag skulle ändå vidare mot Grøndalen genom Urdadalen nästa dag (kontrasten mellan Urdadalens

och Grøndalen är ett pukslag!) så mig passade det.

http://www.huthyfs.com/jot02/images/jot43.jpg

(scannad diabild; Kyrkja i bakgrunden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.