Gå til innhold
  • Bli medlem

Startpunkt Storivilen vinter


Spinoza

Anbefalte innlegg

Jeg og noen kamerater skal gå Storivilen og topprekka innover Hestbrepiggane til Trulsbu neste uke. Returen legger vi over Holåtindene og Hestdalshøi.

Det jeg er usikker på er hvor vi bør begynne turen vår. Går det greit å gå fra Lom, og opp til Storivilen på ski? Jeg ser "bibelen" til Morten og Julia anbefaler Netosætra, men jeg skulle gjerne sluppet å gå frem og tilbake. Hvor er det beste stedet å starte fra riksvei 15? I boka står det bare i fra Skjåk. Det kan jo være tenkt både bygd og kommune. Klarer noen å være litt mer presis?

Takk takk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet like ved samvirkelaget noenlunde rett nord for Storivilen. Fulgte så en skogskjerrevei sikk sakk opp fjellsiden og så bratt opp ei kneik til snaufjellet. Derfra litt på skrå mot venstre og opp på ryggen litt øst for toppen. Var en veldig grei rute om dere skal ta buss og vil starte helt nede vec rv15. Vet også om noen som har kjørt et stykke opp på østsiden av Lundadalen for så å gå opp traktorvei gjennom skogen. Finn dere en traktorvei så går det bra. Å baske seg opp disse bratte skogsliene i løssnøen kan ellers bli en drepare med full oppakning.

Dere er sikkert gode å spreke, men det er langdrygt helt ut til Trulsbu. Tar dere alt fra Storivilen tom. Hestbreapiggane (alle sammen) til Trulsbu er dere sinnsykt spreke med oppakning. Nå kan jo skiføre variere mye. Det blir vel fort 2500-3000 meter stigning til sammen også.

Lykke til. Håper du legger inn en rapport etterpå, det blir spennende. Kan gi deg eksakte koordinater / beskrivelse av ruta fra samvirkelaget om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode beskrivelser. Jeg tar gjerne i mot koordinatene, Morten, dersom du vil ta deg bryderiet :-).

Vi er nok langt fra så spreke som jeg visst ga inntrykk av :cry: . Vi satser på å komme oss omtrent til Hesthøe første dagen, sove i telt her, og nyte Hestbreapiggene neste dag. Fra Trulsbu går vi deretter om Holåtindane og Hestdalshøe ned igjen til Skjåk. Kanskje tar vi oss enda en natt i telt på dette stykket. Tror nok at både skuldre, hælbein og diverse muskulatur uansett skal få kjørt seg. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi parkerte på samvirkelaget, 6860500 (N) / 467800 (Ø)... 20 meter bortenfor butikken ved en trafostasjon e.l. hvor vi følte vi ikke stod i veien for noen. Daleføret er fullt av gårder og gårdsbruk. Det føltes litt frekt å gå rett opp en fremmed gårdsvei uten å vite hvor den ender (gærne bikkjer og skumle bønder?) så vi trasket rett sørover over jordet. Men da vi kom ned kom vi ut på den gårdsveien som munner ut på riksveien ved 6860459 (N) / 467757 (Ø). Den passerer forbi noen hus og ender ved et gårdsbruk. Der holder man bare rett frem og befinner seg så i praksis på skogsveien som går i hårnålsvinger opp fjellsiden (veldig behagelig med sekk på :cry: )... Det er den veien som er tegnet inn rett på østsiden av Ånda. Veien ender drøyt hundre meter før skogen tynnes ut. Vi krysset bekken og dro oss opp på vestsiden av denne til snaufjellet ved Åndfjellet og derfra er det jo bare å gå som dere synes best.

Alternativt har andre nevnt Lundadalen ved Geitryggen ca. 6859040 (N) / 462873 (Ø) og så østover opp i skaret på sørsiden av Skriduhagen.

Litt mindre høydeforskjell, men retningen er vel så god fra Ånda og dalbunnen. Skal dere stå flere dager kan man ev. høre om det er greit å parkere ved butikken.

Det er flere som telter litt nede i søkket mellom Hesthøe og Høgset. Da slipper man å starte dagen med iskalde nedkjøringer, men kan begynne med en fin "bli-varm" motbakke. Ulempen er at man ikke får de aller første og aller siste solstrålene som man gjerne får oppe på Hesthøe.

God tur uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere satser på Lundadalen som utgangspunkt og kommer sørfra, ta av til venstre mot "Lundagrendi" før Bismo, kjør et par kilometer og ta av til venstre merket "Brødrene Gjerde snekkerverksted." Etter dette må dere se an veiforholdene, er det isete så parker her (kræsja bilen lengre inn tidligere i vinter). Går det greit så kjør videre til neste kryss og ta til venstre og parker der dere finner det for godt. Lomseggen tilgjengelig med slak oppstigning fra her. IKKE kjør mot Lundasetrene, dette vil bringe dere på "feil" side av elven og dere vil mest sannsynlig ikke komme opp.

Etter Hestdalshøgde vil jeg anbefale å gå ned ved Skjellom, her kommer dere lett ned til setrene og kan følge traktorvei ned. Vil forøvrig befinne meg i Skjåkfjellene i helgen selv, men ved Billingen. Forventer forøvrig turrapport, skal ta denne turen senere i vinter :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi gikk turen en 1. mai-helg, startet vi ved ysteriet (der Sandåi kommer ned) ca 5 km fra Lom sentrum mot Sjåk. Der går det en skogsbilvei et stykke oppover lia. Første overnatting hadde vi i Sandgrovskaret sydvest for Moldurhø i vel 1800 meters høyde. Neste dag var vi på alle Hestbrepiggene inkludert Låven og slo leir på Lundadalsbandet. Siste dagen sto Holåtindane og Hestdalshøgdi for tur. Som Dalegudbrand anbefaler, kom vi også om setra Hjellom, hvor vi kunne stå på ski i kanten av seterveien helt ned til Nordberg, selv om det der var full vår.

Dette kan vel gi en antydning om tidsforbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom ned fra Storivilen sist helg den ruta som Morten beskriver. Noe bratt, løst og tettvokst før vi kom på traktorveien, men det var sent og mørkt så rutevalget var kanskje ikke optimalt.

Det er godt med snø på ryggen. Vi gikk med skia på hele veien Hesthøe - Storivilen. Rundt Storivilen var det noe hardt og revet, men det gikk veldig greit. Topp skiforhold videre innover!

Du finner kart og turrapport fra turen på www.tinderangling.no

Håper været blir bra, og god tur !

Ranglefanten

post-2426-133474451202_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føltes litt frekt å gå rett opp en fremmed gårdsvei uten å vite hvor den ender (gærne bikkjer og skumle bønder?)

He he. Jeg har kjørt litt rundt for å finne veien opp og rotet rimelig mye for å finne riktig vei. Dette er det eneste sted i Norge jeg har fått "Piknik med døden"-følelsen. Når det kommer en fremmed bil stopper all aktivitet opp og den fremmede blir beglodd - hardt og lenge. :lol:

Det er bra vi nå har fått GPS-posisjoner og kart med inntegnet rute så vi kommer oss trygt frem. 8):!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ranglefanten: Spennende prosjekt dere har påbegynt, og dere er jo friskt i gang. Blir vel et år med mye toppturer kan man forsiktig si... Blir spennende å følge med.

Men lurer på en ting. 380 timetringer - det nekter jeg å tro på, selv om jeg vet at endelig tall er noe mer enn 346. En topp blir ikke en timetring om den har en pf. på 7,8,9 eller 9,7 meter for den saks skyld.

Flere av toppene i lista de har jeg egenhendig målt til mindre enn 10m pf. med sikker margin og de står oppført med 10 meter i lista. Det blir egentlig for dumt å reintrodusere topper som har en sikker pf. < 10 meter. Det skaper unødvendig forvirring spør du meg, men nå vet jeg ikke hva kildene deres er. Galdebergtinden Ø og Mesmogtinden N er begge med 110% sikkerhet ikke 10m pf.

Besshøe Ø er derimot en spennende sak hvor dere selv har vært og jeg ikke: Målte dere den?

Målet er ved hjelpe av nye flyfoto i løpet av noen år få en tilnærmet endelig liste (Med individuell måling av tvilstilfeller). Tipper den ligger på 360 + / - noen få topper jeg (heller minus).

Etterpå:

Ops - Så det etterpå på siden deres at dere hadde målt til mellom 9 og 11. Høres ut som en kandidat av det usikre slaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Flere av toppene i lista de har jeg egenhendig målt til mindre enn 10m pf. med sikker margin og de står oppført med 10 meter i lista. Det blir egentlig for dumt å reintrodusere topper som har en sikker pf. < 10 meter. Det skaper unødvendig forvirring spør du meg, men nå vet jeg ikke hva kildene deres er. Galdebergtinden Ø og Mesmogtinden N er begge med 110% sikkerhet ikke 10m pf.

Har du målt Mesmogtind N og Galdeberg Ø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen: Ja. Har tallene i et eller annet Excel-dokument. Synd i grunnen for det er litt artige småtopper, spesielt Mesmogtind N (men den var også den som var lengst unna 10 (mener å huske den var 6-7). Galdeberg Ø var heller ikke mer enn rundt 8 mener jeg å huske.

Samtidig er det spennende med sånne som Ranglefant som går såpass grundig til verks og bidrar til å undersøke de siste skrenter. Er dog redd at barometermålinger ikke kan fremskaffe noen endelig liste, om det i det hele tatt vil la seg gjøre noen gang uten den ringeste tvil. Er et interessant prosjekt det med den endelige lista, men i grunnen også ganske meningsløst :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De målingene du her sikter til er gjort med vanlig barometer? Galdeberg Ø ser jo ut som en interessant sak:) Kanskje jeg får ta turen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjort med en barometerbasert GPS-måling ja. Ingen av disse toppene er dobbeltmålt, men Mesmogtinden kan man med 100% sikkerhet seg med øye at ikke er 10 meter (dessverre). Kontrollen på Galdebergtinden lå i at det ble returnert til sikker høyde (hovedtoppen) og høyden var så og si i dentisk, samtidig som avviket på skarddybden til østtoppen var mer enn 1 meter.

Vi har pleid å godt målinger av 10 metringer med GPS når avstanden til skaret er kort og målt høyde > 11 meter. Tilsvarende forkastet målinger på < 9 meter. Spesielt når kontrollpunkter bekrefter stabile trykkforhold. Målinger på 11 meter har vi godtatt ved 2 uavhengige målinger, for øvrig er intervallet 9-11 meter typiske usikre kandidater.

Men det er en del usikkerhet i grenselandet, dett gjelder spesielt 10-metringer, men tvilstilfeller finnes både blant 20, 30 og 50 meterssamlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle toppene på ett år, hvorfor slik hastverk? Jeg vet om en person(ikke forummedlem) som har tatt alle svært raskt, faktisk så raskt at minnene og detaljene ikke rakk å feste seg skikkelig. Men ønsker lykke til med prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Alle toppene på ett år, hvorfor slik hastverk? Jeg vet om en person(ikke forummedlem) som har tatt alle svært raskt, faktisk så raskt at minnene og detaljene ikke rakk å feste seg skikkelig. Men ønsker lykke til med prosjektet.

Jeg synes dette er en utmerket ide , som er kult dersom det kan gjennomføres . Dette er jo i samme tråd som å bestige alle 4000 m. i alpene på en sesong , som forøvrig er gjort .

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.