Gå til innhold
  • Bli medlem

Sognefjell i slutten av mai?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om det er noen som har vært, evt. skal oppover eller rett og slett har en formening om hvordan forholdene vil være med ski oppover på Smørstabbreen og Leirbreen i slutten av mai. Er breene mer smeltet iår enn det som er vanlig, eller har det kommet tilstrekkelig med snø?

Mer eksakt er det planlagt en tur oppover dit kr. himmelfartshelga, er dette å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lite snø på Sognefjellet iår! Det har riktignok snødd endel den siste tiden, men neppe nok til at snøbruene på Smørstabbreen og Leirbreen kan regnes for sikre. (Ruten Krossbu - Leirvassbu ble f.eks. ikke kvistet i påsken over breen). Årsak: For lite snø og utrygt. Skal det gåes på ski på den tiden du nevner, bør dere gå i taulag. :wink:

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er interessert i å få vite om det høres forsvarlig ut å gå på Smørstabbreen 17.mai helgen. Planen er å gå inn på breen nordvest for Kalven, her er det lite sprekker, og så gå over den relativt flate delen av breen mot småtoppene nord for Gravdalstind..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert i å få vite om det høres forsvarlig ut å gå på Smørstabbreen 17.mai helgen. Planen er å gå inn på breen nordvest for Kalven, her er det lite sprekker, og så gå over den relativt flate delen av breen mot småtoppene nord for Gravdalstind..

Jeg er av den formening at dersom du kjenner litt til sprekkområdene på Smørstabbreen og går på ski, gjerne i kaldt vær og på skare og med god sikt, så skal du har rimelig utur om du havner i en sprekk.

Vurderer selv lignende tur nå i mai (vestlige Smørstabbtinder og Gravdalstinden).

Har i den forbindelse vurdert å gå opp til høyre for Bøverbreen og innover i kant av breen. Enkel tilgang til 2045 moh, så gjør jeg vel evt. en vurdering derfra og inn til resten av toppene, men det skal nok en del til at du faller nedi no sted, men en må gjøre sine egne vurderinger - alltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undervurder aldri breene. Alt kan virke trygt helt til du faller nedi, selv med ski. Da kan det være gjort. Jeg har gått opp breen mot Bjrøneskaret sommerstid, og sprekkene var imponerende ekle. Flere meter brede og veldig dype. I de flate områdene på breen er det som oftest trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.