Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte utrustning på tur


gild furu

Anbefalte innlegg

Hei!

Utpå våren skal jeg ut på en månedstur. Dette er jo ikke all verden, men for meg blir det min lengste tur så langt. I den forbindelse har jeg en par spørsmål til erfarne fjelltroll og skognisser.

1. Skifte av utstyr på tur. Turen går i april måned så det er godt mulig at jeg må bytte mellom sommer - og vinterutrustning. Har hørt noe snakk om at en kan sende pakker til postkontor og la de ligge der en god stund før de hentes? Er det noen som har kjennskap til dette?

2. Strøm og batteri. Jeg bruker gps som backup. Dessuten skulle jeg gjerne hatt mulighet til å lade mobiltelefon. Jeg har vurdert å kjøpe meg et mobilt solcellepanel, men har null erfaring med slikt. Noen som har tips her? Eventuelt andre og bedre måter å få litt snert i batteriene på.

Takker for eventuelle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisan!

Har aldri forsøkt å sende turutstyr til postkontor "poste restante", men har fått post tilsendt på denne måten. Noen postkontor er ganske små når man kommer litt ut i periferien, så det kan jo hende at de hadde satt pris på om du i det minste hadde spurt om det var greit å gjøre det på denne måten. Fremgangsmten er at du sender en pakke til deg selv og merker den poste restante.

Strøm til mobilen kan du enkelt og greit få med en Solio. Det er et "solcelle-anlegg" med et innebygget batteri, slik at du kan lade når det passer deg best. Tror det veier noe sånt som 160g. Tror du kan, med adaptere, drive batteriladere for AA eller AAA batterier som normalt kobles til 12v uttaket i bilen. Om dette lønner seg kontra det å ta med nok batterier når det kommer til vekt er jeg ikke sikker på. Sjekk www.solio.com. Den selges bl.a. på Office Line i Vika og Oslo City (http://webstore.officeline.no/cgi-bin/WebObjects/WebStore.woa/1/wo/26xCMu9lR8xNyDVUhjRd5g/2.0.7.9.11.0.3) Vet at Silva også har solcellepanel, men disse er uten innebygget batteri, slik at du må koble til det som skal lades. En kompis kjøpte et slikt og var mindre fornøyd. Han endte opp med Solio :)

Om GPS'en din bare er back-up er det jo begrenset hvor mye du trenger den. Jeg gikk i 6 uker i 2004 og byttet batterier en gang... Fant frem GPS'en, fikk posisjon, sjekket det mot kartet, fant kurs på kompasset og skrudde GPS'en av igjen.

Hvor skal du hen forresten?

H.

PS! Du må klippe og lime den URL'en til Office Line for at den skal virke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt noe snakk om at en kan sende pakker til postkontor og la de ligge der en god stund før de hentes? Er det noen som har kjennskap til dette?

Fra postens nettsider:

"Poste Restante må adresseres til et på forhånd avtalt postkontor i Norge (også Post i Butikk) eller verden for øvrig. Adressaten henvender seg på det aktuelle postkontoret hvor han får sendingen utlevert mot framvising av legitimasjon."

"Fristen for å hente slike sendinger er 3 uker. Er sendingen ikke hentet innen fristen, blir den sendt i retur."

"Vekt: Inntil 2 kg"

Jeg har selv gjort dette for noen år siden, og det fungerte utmerket. Men da jeg gjorde dette kontaktet jeg ikke postkontorene på forhånd og pakkene var godt over 2 kg, mulig dette er nye regler.

:)posten.no: Poste Restante

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem med å sende turutstyr til postkontor/post i butikk rundt om i landet (eller om aktulelt, også til Sverige). Har gjort det fleire gonger, har alltid gått knirkefritt (tommel opp for Posten Norge!)

Du adreserer pakken slik: Ditt fulle navn, "poste restante", Postkontorets navn, Postkontorets adresse, Postnummer/stad. Skriv gjerne på når du har planer om å hente pakken og at den ikkje skal returneres før du har henta den. Merk den svært tydeleg! Dette med å avtale på førehand trur eg er ein svært sovande praksis, bare ein gong har eg høyrt postkontoret omtala dette ved innlevering (og då sa dei det var unødvendig), men det skader jo ikkje å ta ein telefon. Vanlegvis kan pakkar ligge i opptil 14 dagar, etter dette blir dei returnert (21 dagar for brev). Adressen til postkontoret/Post i butikk finn du på posten.no. Alternativt er det jo mogleg å adressere til eit høgfjellshotell eller likande om det finnes slike i området, men då må dette avtalast på førehand.

Når det gjeld lading av mobil, så har eg ymse erfaringar med solcellepanel. Mogleg dei nyare utgåvene er bedre enn dei eg har prøvd.

På min Norge på langs tur forrige vinter nytta eg imidlertid ein ladedings som bruker AA batterier til å lade opp mobilen. Dette fungerte brukbart, men det trengs 3-4 AA batteri til ein opplading. Selges her på utinaturen.no til 199,. (http://212.33.144.35/index.asp?languageid=1). Bilde av ladaren og liten omtale omtrent midt på denne sida:http://breogfjellsport.no/npl/utrustning/pages.php?pageID=79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har positiv erfaring med å sende pakker "post restante", både i Norge og i Sverige. Det er imidlertid ikke alle steder betjeningen er vant med slikt (f.eks. post i butikk), så det er uansett en fordel å ta en kjapp telefon først. Det går også an å sende til andre enn posten, f.eks matbutikker på små steder. Tar du kontakt på forhånd er sjansen stor for at det går greit. Det er også en greit å bli kvitt "gammelt" utsyr ved å sende det hjem på den måten. Om ikke reglene er endret i det siste, så mener jeg å huske at det er ei grense oppover på 20kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.