Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe meg fjellski og skal gå turer med flere dagers varigeht med opp-pakning både på fjellet og i skogen. Skal jeg velge back-country eller 75 mm?Kan noen dele erfaringer med meg.......

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg prøvde BC-utstyret mitt for første gangen i helgen. Jeg har i alle år gått på 75mm, men nå er jeg nyfrelst fan av BC. Utrolig mye lettere og friere skigåing. Skal du gå mest flatt og ikke forsere særlig mange bratte snøbakker til fots, ville jeg absolutt valgt BC-utstyr. Tror nok det er mange som tråkker rundt i altfor traust skiutstyr i fjellet...

Mine støvler virker også å være varme.

Skrevet

Skal du kjøre telemarkssvinger nedover så er svaret enkelt.... = ikke BC.

Driter du i telemarkssvingene så er vel BC et godt alternativ. Har flere kompiser av meg som bruker BC med Alfa Skarvet sko. Såvidt jeg forstår så er det ingen alternativ ved siden av disse skoene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Har ikke prøvd Alfa Skarvet, men jeg kan varmt anbefale Rossignol X-2. Driiiitlette, varme og comfy. Mye billigere også.

Telemark blir ikke kult uten telemarksutstyr anyway.

Skrevet

Det går da fint å kjøre telemark på BC-binding! Fischer E99, Rottefella BC Magnum (manuell, den aller stødigste) og Alfa Skarvet er en stødig og fin pakke som er glimrende å gå med, og det går alldeles strålende å kjøre så lenge det ikke er alt for hardt.

Telemark blir ikke kult uten telemarksutstyr anyway.

Hva er telemarkutstyr? Jeg mener at alt utstyr som man setter en telemarksving med er telemarkutstyr, og det var ikke Rottefella som oppfant telemarksvingen med 75 mm!!! Jeg synes og det gir en helt egen mestringsfølelse å komme seg elegant ned en fjellside på "smale" ski og myke støvler. Med plastikk til kneet og 13 cm brede ski kan alle and his dog kjøre telemark. Ta ikke dette på noen måte som kritikk av moderne utstyr, jeg har det og, men jeg føler meg som en mer komplett skiløper når jeg klarer å kjøre med de samme skiene som jeg går med.

Når det gjelder støvler finnes det flere alternativer: Alpina 1600, Alfa Skarvet, Crispi Stetind (dette skal visst være den stiveste av de), og i tillegg har Garmont en støvel. Litt å velge mellom m.a.o.

Gjest Anonymous
Skrevet

Poenget er vel at trådstarter ikke har nevnt telemark i det hele tatt... Slalom er jo uansett mye mer effektivt :cry:

Skrevet
Skal kjøpe meg fjellski og skal gå turer med flere dagers varigeht med opp-pakning både på fjellet og i skogen. Skal jeg velge back-country eller 75 mm?Kan noen dele erfaringer med meg.......

Med BC er du som regel mindre utsatt for å få gnagsår enn med 75 mm. Det er behagelig å kunne gå i vanlig langrennstil istedenfor at tærne sitter fastklemt.

Linda

Skrevet

Mange fraråder BC fordi skoen kan fryse fast i bindingen. Det har jeg aldri opplevd selv, men sett problemet hos andre. På et par BC-sko jeg hadde løsnet stangen i tåa på den ene støvelen, sikkert pga altfor mange telemarksvinger. Med Gaffa-teip kom jeg meg til neste hytte.

Problemet med 75 mm er at støvelen får stor belastning. På noen støvler løsner sålen fra skoen. Da er du skikkelig ille ute hvis du er langt til fjells. Og så er utstyret tungt i forhold til BC.

Jeg benytter nesten bare BC når jeg er i fjellet og er veldig godt fornøyd med kombinasjonen Åsnes Taiga og Alfa Skarvet. Selv på toppturer bruker jeg det utstyret. Utstyret er godt egnet både i Jotunheimen og på Hardangervidda. I skogen bruker jeg langrennsski hvis det er oppkjørte løyper, men jeg har også benyttet BC-utstyret når jeg har vært ute før løypemaskinene.

Som nyfrelst randonnébruker har jeg egentlig ikke noe bruk for hverken 75 mm skiene eller Telemarkskiene mine. Dersom BC blir for spinkelt blir det randonné heretter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.