Gå til innhold
  • Bli medlem

Yngva Nielsens Fjell

Anbefalte innlegg

Eg sit og les i Yngvar Nielsens "Reisehaandbog over Norge", trykt i Christiania i 1915, der Nielsen skildrar ei reise frå Skjåk mot Oppstrynsvatnet gjennom Viadalen. Ved Tystigbreen (Stryn sommarskisenter) skildrar han utsikta "mod Fjeldene hinsides Strynsvandet. Af disse Yngvar Nielsens Tind (1760 m) synlig over Hjellehydna."

Eg prøvde meg på eit internettsøk på dette fjellnamnet og kom over ei nettside som ikkje lenger er i bruk. Men i introduksjonen til nettsida står det: "Litt lenger øst ligger den noe mindre, men enda brattere tinden som har fått navnet etter Yngvar Nielsen."

Etter å ha sett på karta Lodalskåpa og Stryn har eg kome til at tinden må vere ein av to: Anten den som på Lodalskåpe-kartet heiter Havaldetreet (1774 m) eller det kan vere Storskredfjellet (1742) på Stryn-kartet.

Er det nokon av Fjellforum-brukarane som kan fortelje meg noko om dette. "Yngvar Nielsens Fjell" er ikkje å oppdrive på dei offisielle karta i dag. Eg går ut ifrå at han rett og slett har annektert namnet utan å ha lokal ryggdekning - og så har namnet blitt vraka av Statens Kartverk? - Leiv Arne Grimstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se:

http://www.etojm.com/Norsk/Topper/Toppbeskrivelser/Andretopper/Tindefjell.htm

Tindefjell består av 2-3 topper med Havald Trede 1774 moh som den høyeste. Yngvar Nielsenstind er et kvasst spir som ligger innunder denne, på nordsiden tror jeg.

Ligger bilder i artikkelen som er skrevet av Frank-Jakob Sandbakk med link til hans hjemmeside.

www.etojm.com var nede i øyeblikket når jeg sjekket nå, men prøv igjen senere så finner du en turartikkel fra en tur til fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da funker endelig den linken jeg ga ovenfor. Omlag 48 timer har webhotellet vært nede. Dårlige greier :)

Ods: Det var dumt av meg å angi en himmelretning, jeg hadde ikke peiling i skriveøyeblikket og bare gjettet... Det er littd drøyt selv om man slenger på et, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.