Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde det ikke vært bedre å dimensjonert boksen til å kunne ha flasken påmontert hele tiden? Eventuelt selvfølgelig bare bruke mindre flaske.

I mitt hode er det en ganske viktig del av grunnen til å rigge lokk/boks på denne måten.

Annonse
Skrevet

Folk må gjøre som de selv vil. Jeg bruker kun litersflasker, og vil ikke ha en brennerkasse som har plass til de. Blir et sinnsykt volum, eller funky geometri. 

Hovedpoenget med fyringsvakta er å heve brenneren opp fra teltbunnen slik at den står stødig mellom liggeunderlagene, og hindre at soveposer tar fyr når man turner rundt der inne. Dermed får den et gitt volum, og dette volumet utnyttes mye bedre med kjeler og kanel enn med ei lekk fuelflaske som skulle vært i en pose. 

• Liker 3
Skrevet
Peder Steinvik skrev (På 20.2.2025 den 21.02):

Folk må gjøre som de selv vil. Jeg bruker kun litersflasker, og vil ikke ha en brennerkasse som har plass til de. Blir et sinnsykt volum, eller funky geometri. 

Hovedpoenget med fyringsvakta er å heve brenneren opp fra teltbunnen slik at den står stødig mellom liggeunderlagene, og hindre at soveposer tar fyr når man turner rundt der inne. Dermed får den et gitt volum, og dette volumet utnyttes mye bedre med kjeler og kanel enn med ei lekk fuelflaske som skulle vært i en pose. 

Jeg synes dette så ut som en veldig bra boks! God løsning! 👍

Jeg synes også det er greit å ha ting i én boks i pulken, slik at det tåler mye og er «pakket i en enhet. Min mest brukte vinterbrenner på pulktur er en optimus 111T (stillebrenner), med et lite gryteunderlag av kork til å sette brenneren på, og kanskje en avklippet bit av biltemas gymgulv til bruk som bord/kjøkkenbenk/gryteunderlag ved siden av brenneren :)

Gymgulvet er lett, passe stivt, isolerer godt, tåler en varm kjele, og har god friksjon. Klippes til ønsket størrelse slik at det passer pulken, eller oppi en slik kasse som du har laget 👍

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.