Populært innlegg +Marius Engelsen Skrevet 18. november 2022 Populært innlegg Skrevet 18. november 2022 (endret) Vinteren er på vei, håper på mange teltdøgn i snøen Jeg har ett par Helspor Bivuakksko som jeg bruker på vinterturer med telt. De er fine de, og veier 300 gram. Men på turer med sekk (og egentlig med pulk også), har jeg merket at de blir stort sett bare brukt i forteltet og ut på doturer. Når jeg har gått med alt i ryggsekk har jeg endt opp med å droppe de pga. vekt og volum, men jeg savner de alltid siden jeg i stedet stiger oppi en pakkpose på hver fot når jeg skal ut av teltet eller i fortelt. Jeg gidder nemlig ikke å ta på meg frosne fjellskistøvler eller randostøvler, så da blir det sånn. Jeg pleier alltid å ta meg ett par luffer av ull i teltet, de er strikket i flere lag og mer enn varm nok. Disse passer nedi fotposene: Fant noe stoff i skuffen som jeg kunne bruke til å lage noe nytt, så da gikk jeg i gang. Sålen må ikke være for glatt, så da fant jeg 2mm neoprenduk. Den isolerer jo også mot underlaget og tåler litt slitasje, jeg kan selvsagt klippe til litt tynt liggeunderlag å legge nedi om jeg vil forbedre isolasjonen mot bakken, hvis nødvendig. Stoffet på resten av pose må være vanntett, lett og glatt slik at snø ikke henger fast. Jeg fant litt ripstop-nylon som passet til jobben. Jeg har aldri lært meg å sy, så syteknisk er det nok strykkarakter, men det ser ut som dette kommer til å fungere greit til den tiltenkte bruken Vekten ble ihvertfall meget pen, og det blir en solid oppgradering i forhold til å gå rundt med pakkposer på bena 🤣 De tar null plass og går opp til kneet 41 gram stk! Skal det bli lettere må det være plastposer Endret 18. november 2022 av Marius Engelsen 8 2 Siter
Kaffikjerring Skrevet 18. november 2022 Skrevet 18. november 2022 Imponerende!! Kanskje du lager flere og legger ut for salg..? 🙂 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 18. november 2022 Forfatter Skrevet 18. november 2022 Kaffikjerring skrev (På 18.11.2022 den 21.57): Imponerende!! Kanskje du lager flere og legger ut for salg..? 🙂 Ekspander Takk Nei, jeg måtte ha sydd litt penere om dette skulle vert salgbart 🤣 Siter
Håkan S Skrevet 19. november 2022 Skrevet 19. november 2022 Utan de hemstickade ´tofflorna´och med sömtätning kan de även anv som vadare för oss som ej längre vill ha knähöga skalkängor och få snabbare vad utan fottorkning och insmörjning för att minska risk för skoskav. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 19. november 2022 Forfatter Skrevet 19. november 2022 Håkan S skrev (På 19.11.2022 den 9.58): Utan de hemstickade ´tofflorna´och med sömtätning kan de även anv som vadare för oss som ej längre vill ha knähöga skalkängor och få snabbare vad utan fottorkning och insmörjning för att minska risk för skoskav. Ekspander Ja, man kunne laget de stor nok til å ta utpå skoene og brukt som vadere. Det er faktisk en ganske god idè. Men da ville jeg klippet til en gummiduk og limt under som såle, ellers blir det fort hull i sålen. Eks. biltemas gummiduk har jeg brukt til å såle om padleskoene mine når sålen blir slitt bort, flere ganger. Stoffet på sidene tåler mer enn nok til den bruken (30D ripstop fra e-bay). Siter
+Walle Skrevet 19. november 2022 Pålogget Skrevet 19. november 2022 Marius Engelsen skrev (På 18.11.2022 den 21.50): Jeg har aldri lært meg å sy, så syteknisk er det nok strykkarakter, men det ser ut som dette kommer til å fungere greit til den tiltenkte bruken Ekspander Funksjonalitet over det estetiske! Syntes det så veldig bra ut 👌 1 Siter
Skogens Stønn Skrevet 19. november 2022 Skrevet 19. november 2022 (endret) Nok et nytt godt design av deg! Når det gjelder sying, så er du nok en fult utdannet og erfaren symaskinsjåfør med utvidet sertifikat for både kast og kryss i forhold til meg. Kan ikke skjønne annet enn at dette ser veldig fint ut! ✌️👌🤘👍 Og de tøffla er vel til overs nå? De ser jo bare utrolig gode ut! Men jeg har dessverre sko nr 48... Endret 19. november 2022 av Skogens Stønn Siter
Håkan S Skrevet 19. november 2022 Skrevet 19. november 2022 Går ju att anv de som vadare om man tar av kängor men svårt göra överdrag som passar bra till flera anv. omr.. Men man kan ju ha grävpåsar som vadare,men jag har de gamla Lundhags Alaska på vintern och då räcker det med damasker eller se till att byxor går över och sitter nere. Jag är ju mest reparatör och gör modifieringar och förstärkningar med fler sömmar. Att sy nytt kräver att ha köpt material billigt eller ha över från skrotad utr som oftast slits ojämnt och man kan klippa loss material som kan anv till annat. Sy var vi ju ´tvungna´att göra i grundskolan 1 år på högstadiet och att sedan att det fanns lite traditioner om att ha bra symaskin i hemmet,börjar man med tex att byta blixtlås och lappa jeans tex så kan man senare ge sig på mer projekt(men vid rea och ev egen direkt import så har det ej blivit några stora syobjekt utom på inredning till bilar som mattor och klädsel.). 1 Siter
Kristoffer Sandnes Skrevet 19. november 2022 Skrevet 19. november 2022 Godt jobbet! De ser ikke noe dårligere ut enn de helsport strømpene jeg har 😅 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 19. november 2022 Forfatter Skrevet 19. november 2022 Skogens Stønn skrev (På 19.11.2022 den 12.40): Nok et nytt godt design av deg! Når det gjelder sying, så er du nok en fult utdannet og erfaren symaskinsjåfør med utvidet sertifikat for både kast og kryss i forhold til meg. Kan ikke skjønne annet enn at dette ser veldig fint ut! ✌️👌🤘👍 Og de tøffla er vel til overs nå? De ser jo bare utrolig gode ut! Men jeg har dessverre sko nr 48... Ekspander Takk for det Tøflene pleier jeg å ta på meg når jeg har fått av meg skiskoene og oppholder meg inni teltet. Så tar jeg fotposer over når jeg skal ut i forteltet eller ut av teltet. Så tøflene trenger jeg enda, evt. noen tjukke strikkesokker for å spare litt vekt når det ikke er alt for kaldt. 1 Siter
+Myriameter Skrevet 20. november 2022 Skrevet 20. november 2022 Topp det der. Og om man skulle svinge innom en DNT hytte, blir jo disse fullverdige innetøfler i nedbrettet tilstand. Vekt spart, helt klart Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.