Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en del spørsmål vedrørende bruk av multifuels/bensinbrennere så tenkte dette dokumentet kan være nyttig for de fleste som er nysgjerrig hvordan man bruker en slik brenner trygt.

Forsvaret har et opplærings dokument/bruker instruks for MSR XGK EX. Om brenneren er av annet fabrikat er prinsippet det samme.  Brennere blir levert med bruker manual, men dette dokumentet er langt bedre og mer oversiktlig.

Hovedforskjell:

• Flere brennere har regulator på både flaske/pumpe og selve brenneren. Disse kan justeres bedre på effekt. 

• Brennere med to drivstoff regulatorer/ventiler disse skal være lukket når drivstoff flaske/pumpe kobles til og trykksettes. Hovedventil på pumpen åpnes først,  reguleringsventil på brenneren åpnes for å slippe ut bensin til forvarming. Benyttes parafin er det rødsprit som benyttes til forvarming.

• Flere brennere slukkes ved å snu drivstoff flasken opp ned, slik at drivstoff slangen blir liggende ovenfor drivstoffet og slukkes på den måten. Brenneren i dokumentet slukkes ved å stenge ventilen.

Link til PDF-Dokument.

Forsvarets bruker manual MSR XGK EX

Del_II_-_Bilag_B1_-_Tegning_av_kokekaret_221110_102823_1.jpg.016252ea9c1249136fba2991cbc0b73b.jpgDel_II_-_Bilag_B1_-_Tegning_av_kokekaret_221110_102823_2.jpg.0447f51885de57f27f9196b7096d3871.jpgDel_II_-_Bilag_B1_-_Tegning_av_kokekaret_221110_102823_3.jpg.0682308a206d5878ebc48e2e65e67edd.jpgDel_II_-_Bilag_B1_-_Tegning_av_kokekaret_221110_102823_5.jpg.04e4499f9eaba380e8c778a57632e941.jpgDel_II_-_Bilag_B1_-_Tegning_av_kokekaret_221110_102823_6.jpg.0f541296e6fd186d285312ccdb833dfd.jpgDel_II_-_Bilag_B1_-_Tegning_av_kokekaret_221110_102823_8.jpg.66cb42eff00d207d9160ec4167e5bea3.jpgDel_II_-_Bilag_B1_-_Tegning_av_kokekaret_221110_102823_9.jpg.ed840f3ad68164c7cbfb42568351d326.jpgDel_II_-_Bilag_B1_-_Tegning_av_kokekaret_221110_102823_10.jpg.b3f2f69273982ca6b3f07ad5ba46eda5.jpgDel_II_-_Bilag_B1_-_Tegning_av_kokekaret_221110_102823_11.jpg.e5aab4265b1ae38d54bbf9e454d70fde.jpgDel_II_-_Bilag_B1_-_Tegning_av_kokekaret_221110_102823_12.jpg.d3054e74f7d67f5c208d36ed734a6ebc.jpgDel_II_-_Bilag_B1_-_Tegning_av_kokekaret_221110_102823_13.jpg.4f137d8d2f602e9b40781531c7562259.jpgDel_II_-_Bilag_B1_-_Tegning_av_kokekaret_221110_102823_14.jpg.e3833f6fde46b9bccbb463cf0f5df189.jpgDel_II_-_Bilag_B1_-_Tegning_av_kokekaret_221110_102823_15.jpg.0b9709943aca745a6211ad583a004c84.jpgDel_II_-_Bilag_B1_-_Tegning_av_kokekaret_221110_102823_16.jpg.c3f8c008bf28c572adb007404168feda.jpgDel_II_-_Bilag_B1_-_Tegning_av_kokekaret_221110_102823_17.jpg.1ef616a6000d34bcf05c9558b9380287.jpgDel_II_-_Bilag_B1_-_Tegning_av_kokekaret_221110_102823_18.jpg.a87204e55870e21d17ff1322c5df4d68.jpgDel_II_-_Bilag_B1_-_Tegning_av_kokekaret_221110_102823_19.jpg.81523391051b4a509879acdbfc816d65.jpgDel_II_-_Bilag_B1_-_Tegning_av_kokekaret_221110_102823_20.jpg.151fc18a185b0587b3b10a68c15741d8.jpg

  • Liker 2
  • Takk 1
Annonse
Skrevet (endret)

En veldig grundig og god brukerveiledning. Det er et par momenter angående forvarming som jeg gjerne skulle hatt med der (og som jeg har meldt videre i min linje). Når man bruker rødsprit til forvarming er det viktig at den havner ned på forvarmingsfilten i bunnen, hvis ikke blir det ofte ufullstendig forvarming. Og hvis det ikke blir god nok forvarming må man tenke seg godt om hvis man skal helle på rødsprit for ny forvarmingsrunde. Har selv sett eksempler på påfylling fra litersflaske med rødsprit for å forvarme ekstra med det resultatet at flasken tar fyr... Det endte godt, men marginene er små.

(Løsningen som står beskrevet som "Gjente forvarming" kunne altså hatt litt mer info om risiko rundt dette)

Endret av Nubben
  • Liker 1
Skrevet
Nubben skrev (1 minutt siden):

En veldig grundig og god brukerveiledning. Det er et par momenter angående forvarming som jeg gjerne skulle hatt med der (og som jeg har meldt videre i min linje). Når man bruker rødsprit til forvarming er det viktig at den havner ned på forvarmingsfilten i bunnen, hvis ikke blir det ofte ufullstendig forvarming. Og hvis det ikke blir god nok forvarming må man tenke seg godt om hvis man skal helle på rødsprit for ny forvarmingsrunde. Har selv sett eksempler på påfylling fra litersflaske med rødsprit for å forvarme ekstra med det resultatet at flasken tar fyr... Det endte godt, men marginene er små.

Enig, det er helt klart et punkt som skulle vært tatt med. Å helle rødsprit ned i en brenner fra en liters flaske er ikke spesielt enkelt. Ofte blir det søl og en god del av rødspriten blir liggende oppi flammesprederen så man må bikke på brenneren for å fordele det.

Vet en del på forumet her har forskjellige gode løsninger for bruk av rødsprit til forvarming. Jeg forvarmer med bensin da jeg syns dette er det enkleste og får heller ta en straffrunde ekstra med vedlikehold.

 

Skrevet (endret)

Det som mangler er instruks for rep-settet, mulig det har egen?

Det som er enda mer interessant er at rep-settet inneholder deler til standard pumpe og til artic-pumpe. Dvs kulderesistente pakninger og pumpelær (skinn).

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Omnilite skrev (11 minutter siden):

Det som mangler er instruks for rep-settet, mulig det har egen?

Det som er enda mer interessant er at rep-settet inneholder deler til standard pumpe og til artic-pumpe. Dvs kulderesistente pakninger og pumpelær (skinn).

Jeg la merke til det samme, det inneholder også bare deler til XGK EX. Kjøper man et XGK Expedition service kit har dette både dyser og flammespredere til XGK II og EX. ( mulig den ene dysa på bilde er eldre type 🤷)

Så de har vel ordnet seg med en deal hva repsettet skal inneholde. De er vel heller ikke interessert i drasse rundt på unødvendige deler som kan skape enda mer forvirring.(Generelt irriterende at repkit til artic pump "ikke" finnes).

 

Endret av Kristoffer Sandnes
Skrevet

Her er forresten LINK til den samme presentasjonen som i første innlegg, men på engelsk med litt mer detaljer og bilder.

 

Denne siden innholder mye mer læringsmateriell som er utarbeidet av Forsvaret (Centre of Excellence – Cold Weather Operations). Mye nyttig for vinterturer her, selvom ikke alt er relevant.

  • Takk 1
Skrevet
Nubben skrev (4 minutter siden):

Her er forresten LINK til den samme presentasjonen som i første innlegg, men på engelsk med litt mer detaljer og bilder.

 

Denne siden innholder mye mer læringsmateriell som er utarbeidet av Forsvaret (Centre of Excellence – Cold Weather Operations). Mye nyttig for vinterturer her, selvom ikke alt er relevant.

Takk for fin info!

Amerikanske forsvaret har en "simmer-plate/ring" i XGK EX kit'ene sine, har Norske Forsvaret denne? Til venstre i bildet.

1325576367-P1031162_opt.jpg.bccf1978693fc576f548e96ba7b9a000.jpg

Skrevet

Og reservedeler nr 13 og 14 er de malte o-ringene som nesten alltid fører til lekkasje før eller siden. Denne malingen må gnikkes vekk for å unngå dette problemet, og så sauser man inn o-ringene med olje før de monteres.

Ganske utrolig at forsvaret ikke har erfart dette enda.

Skrevet
Håkan S skrev (16 minutter siden):

Varför man har MSR med plastpump ? till militärtbruk  och ej AL-pump som Optimus och Primus ev fått bättre anbud?

Bortsett fra lekkasje fra malte o-ringer, har jeg ikke hørt om problem med plastpumper.

Skrevet

Jag har ju valt bort dem pga att de kan krossas/klämmas sönder lättare än AL men vid större tryck lär ju ej kolven i AL pumpen fungera.(att mitt Kap-Artic snart är 40 år kanske säger en del med AL pump,det går nog att få en plastpump att hålla så länge men då blir materialet för dyrt)

Läckage är nog lika med AL men så länge pumpen sitter kvar i flaskan så är den skyddad sedan har vi gängan på pumpen till flaskan men kanske fungerar bra pga stor stigning så man ej monterar fel och skadar gängorna.

Själva brännaren är nog mer testad än övriga och bäst för att fungera att koka vatten på som de troligtvis gör och ej lagar mat och har nytta av sparlåga om nu ej denna skiva kan sprida lågan men jag tror det är själva konstuktionen som är mindre lämpad till sparlåga.

 

Skrevet
8 hours ago, Håkan S said:

Varför man har MSR med plastpump ? till militärtbruk  och ej AL-pump som Optimus och Primus ev fått bättre anbud?

De aller første MSR pumpene var av ganske myk plast. Mange fikk en sprekk rett ved regulatoren. Det opplevde jeg med min Dragonfly. Pumpene som erstattet de første er vesentlig bedre, og jeg har ikke hatt problemer med denne. Den har vært i bruk i ca. 10 år, dog ikke kaldere enn -20C.

Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (På 10.11.2022 den 13.06):

Jeg la merke til det samme, det inneholder også bare deler til XGK EX. Kjøper man et XGK Expedition service kit har dette både dyser og flammespredere til XGK II og EX. ( mulig den ene dysa på bilde er eldre type 🤷)

Så de har vel ordnet seg med en deal hva repsettet skal inneholde. De er vel heller ikke interessert i drasse rundt på unødvendige deler som kan skape enda mer forvirring.(Generelt irriterende at repkit til artic pump "ikke" finnes).

 

Hjå needle sports får ein kjøpt deler i "lausvekt". Pick'n choose. 

  • Takk 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.