Populært innlegg REJOHN Skrevet 9. november 2022 Populært innlegg Skrevet 9. november 2022 Søndagstur med sol og sorpe. Den siste tiden har det blitt en del turer på omtrent tre timer. Langt flere enn det jeg vanligvis går. Selv om jeg nok kjenner disse turene i beina, så er jeg likevel klar for ny tur, og gjerne en like lang tur, neste dag. Som vanlig er jeg i bedre form om høsten enn på våren. Jeg kunne tenke med nok en litt lengre tur denne dagen, men var noe usikker på om jeg ville være klar til det. Uten å utfordre meg selv blir det i hvert fall ikke enklere med disse «langturene». Nå går det likevel saktere i bakken etter hvert, men det henger mer sammen med hvor mange vår og høst jeg har vært på tur. Det blir ikke lettere med årene, men det er stadig like kjekt. Etter dager med regn, med noe opphold inne i mellom, var værmeldingen for søndagen bra. YR mente det ville bli godt turvær. Det var bare å hive sekken i bilen og komme seg ut. Spørsmålet ble som vanlig om andre ville være med og hvor turen burde gå. Det var ingen andre som meldte seg på, jeg ville bli alene. Siden det var lenge siden jeg hadde vært på en rundtur fra Gramstad, passet det med en slik tur denne gangen. Jeg hadde selvsagt glemt hvor mye sorpe og søle det kunne være i stien oppover mot Bjørndalsfjellet og videre over Fjogstadnuten og Kvitemyr. Det var mer enn hva jeg vanligvis treffer på, men med vinteren foran oss, så er det bare å bli vant med slike forhold – igjen. Nå er det slik at jeg tar turen oppover stien mot Bjørndalsfjellet for å gå Bjørndalsmyra innover og videre opp til Mattisrudlå. Det er like mange høydemeter, men likevel en «snillere» tur. Jeg regnet med at det ville være vått i myra, og hadde helt rett. Det ble nærmest vassing et stykke innover. Likevel var det helt greit å komme oppover mot toppen. Stien er omtrent usynlig, det går mer på kjennskap enn at jeg ser stien enkelte plasser. Det var selvsagt andre på tur denne dagen. De andre som jeg traff ved Mattisrudlå hadde kommet opp Rindå fra Paradis-skaret. Det gikk greit å komme videre og opp til toppen av Bjørndalsfjellet, og så nedover mot veien. Bratte bakker og sorpe, får meg til å gå forsiktig. Det tok litt tid å komme ned til veien, og ikke minst videre oppover mot Fjogstadnuten. Det er ikke ofte jeg har gått denne veien med mer vann og sorpe. Heldigvis er stien fra Kvitemyr og opp til toppen av Dalsnuten godt opparbeidet. Det er steintrapper og steinsatt bakke, og bar granitt øverst. Selvsagt var det mye folk på toppen. Det satt folk rundt hele varden. For egen del ble det en kjapp runde og så nedover mot Revholstjørn. Det var helt greit å gå veien tilbake til bilene. Det var i hvert fall ikke myr sorpe og vann den veien. Tre timer og vel en mil, var dagens tur. En flott tur, men med mye sorpe. Jeg er glad for vanntette fjellsko. 11 Siter
dede Skrevet 11. november 2022 Skrevet 11. november 2022 (endret) Kan skrive under på at det er mye sørpe.. på denne årstiden er det en del turer jeg rett og slett dropper pga det.. jeg tok ‘standardløypa’ opp til bursfjell forrige helg av den grunn - en del av turen på traktorvei men er og rimelig greit i terrenget oppover mot toppen etter mye regn. Dette var fra eikeland men samme fra sælandskogen. Turen er kanskje litt kort for deg (2t? T/r fra eikeland? Men kan jo legge på litt rundt bjødnalia el skogen om en vil forlenge) Endret 11. november 2022 av dede Siter
REJOHN Skrevet 12. november 2022 Forfatter Skrevet 12. november 2022 dede skrev (På 11.11.2022 den 12.10): jeg tok ‘standardløypa’ opp til bursfjell forrige helg av den grunn - en del av turen på traktorvei men er og rimelig greit i terrenget oppover mot toppen etter mye regn. Dette var fra eikeland men samme fra sælandskogen. Ekspander Denne turen må jeg virkelig få med meg - om det ikke er for bratt. Det ser i hvert fall ut til å være enkelt å finne fram. Jeg antar turen blir kortere om jeg velger å følge reaktirveien i stede for å gå rundt Bukkanuten? Siter
dede Skrevet 12. november 2022 Skrevet 12. november 2022 Ved start eikeland er bukkanuten en liten omvei men kommer en frasælandskogen går en jo over der. Fint å gå ned ved gunnhildtjørn og men der er det mye kyr og kalver så jeg har Droppet det i det siste. Er skiltet og merket opp via øydgard. Er den som er tegnet på kartet og som skilt viser til og er ikke spesielt bratt😊 (den via riset og gunnhildtjørn er betraktelig brattere - jeg har gått en gang oppover men dropper nok den nedover med dårlige knær og balanse😉) Siter
dede Skrevet 12. november 2022 Skrevet 12. november 2022 Endte forresten på bursfjell idag og men legger den inn i min ‘egen’ tråd 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.