Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Skaubjønn på truger skrev (6 timer siden):

Kjekt å vite! Forstår meg virkelig ikke på behovet for barnesikring på fuelflasker, men så er MSR et amerikansk selskap… blir sikkert søksmål dersom en eller annen idiot lar barnet sitt drikke av flaska eller whatever! 

Mine Primusflasker kom også med barnesikring (Svensk selskap)

Annonse
Skrevet

Korker er nå på vei i posten. Er svært fornøyd med MSR, og vet at de ikke kan lastes da dette sikkert kan knyttes til juss, men synes det er en irriterende liten bagatell. Det kan vel hende jeg sto å vrei meg halvt ihjel i snødrivet forleden dag… 🤧

Er faktisk sår på fingra ennå (2 dager senere), men fikk den opp etter gode 15 minutters plundring… 

(Følte bare et plutselig behov for å begrunne hvorfor jeg er såpass forarget på standard korken… Uten kontekst virker det jo litt blåst ut av proposjoner…) 

  • Liker 1
Skrevet
Walle skrev (39 minutter siden):

Hvilke kork gikk du for ?

MSR sine egne Expedkorker. De er visst de opprinnelige/ originale. Kunne sikkert valgt noe annet som passet, men liker ikke å mikse Brands. Har forøvrig den svakheten i sjelen at jeg ofte utvikler merke-fetish eller hva man skal kalle det. Blir fort til at man stoler på en aktør og kjører deres utstyr over hele linja. Har det samme forholdet også til andre sider ved friluftslivet. Kjører Salewa på telt (har selvsagt andre telt, men ensretter mer og mer pga gode opplevelser og tilfredsstillende pris/kvalitetsratio). Sovesystem har jeg Sea2Summit for sommerhalvåret og Therm-a-Rest for vintersesong. Tror ellers at det er en salig blanding på øvrig utstyr som hodelykt, fjellstøvler kokekar etc. 

Har flydd i skauen hele livet, men dette var faktisk året da jeg begynte å sove ute, begynte med kokeapparater etc etc. Har blitt en kjempeinteresse Ila relativt kort tid :) 

 

Skrevet

Dæven for ein pris. Det er faktis dobbelt av kva eg betalte for flaske med same kork for 22 år sida. Eg må visst passe på dei gamle flaskene mine, sitt på ei lita formue der.

Riktignok i strid med mekelojaliteten din, men eg vil uansett anbefale minst ein Trangia sikkerheitskork. Med den går det ann å tømme av flaskene utan søl.

  • Liker 1
Skrevet
Espen Ørud skrev (14 timer siden):

Ble så mye avsporing og koseprat her at jeg måtte testfyre "Gamla" på kjøkkenbenken i går

Flott filmet. Det er primusen sin, det!
Ingen slange med sårbare koblinger; ingen pumpe med deler i plast som ryker i kulde eller etter mye bruk; tank og brenner i en modul; ingen reguleringsventil spindel og blypakning som kan svikte; ingen sepatate deler som må skrus fast til en fjøl for å kunne flyttes under brenning.

Jeg fatter ikke hvorfor ingen lager en lettvekts-variant av samme design… Jeg mener, hvis du lagde denne i titan, så ville den nok bli dyr, men den ville være både lettere, mer driftssikker, kreve mindre ettersyn og vedlikehold, og i tillegg ha mindre pakkevolum, enn enhver moderne multifuel-brenner med slange, pumpe(r) og alu-flaske på slep.

just sayin..

Skrevet
Han Derre skrev (6 timer siden):

Jeg mener, hvis du lagde denne i titan, så ville den nok bli dyr, men den ville være både lettere, mer driftssikker, kreve mindre ettersyn og vedlikehold, og i tillegg ha mindre pakkevolum, enn enhver moderne multifuel-brenner med slange, pumpe(r) og alu-flaske på slep.

just sayin..

Det som ikke trenger å tåle alt for mye varme, som pumpestang, tanklokk etc. kunne lages i aluminium. Lett og billig. Hvis tanken måtte vert i noe sterkere er rustfritt stål meget sterkt og da kan den lages både tynn og lett :) 

  • Liker 1
Skrevet
Han Derre skrev (12 timer siden):

Jeg fatter ikke hvorfor ingen lager en lettvekts-variant av samme design

Jeg tipper (men vet ikke altså) at det kan skyldes at de fleste foretrekker bensin framfor parafin, eller i det minste et apparat som også kan brenne bensin (multifuel altså). Med bensin må du ha kran for å regulere flammen. Det er for farlig å slippe ut trykket som man gjør på det viste apparatet for å justere flammen ned.

Det er også noe som jeg synes er skummelt med prinsippet med å pumpe opp og slippe ut trykk hele tiden, særlig hvis man har brenneren på toppen av tanken. Jeg vil tippe at man uforvarende vil kunne få et blandingsforhold i tanken av luft og drivstoffgass som er eksplosiv. Siden brenneren sitter rett oppå tanken vil jeg også kunne tenke meg en suituasjon der noe som stikker ned i denne eksplosive drivstoff/luft-blandingen vil kunne bli varmt nok til selvantenning. Da har man et potensielt "problem" for å si det mildt. Jeg er nær 100% sikker på at jeg fikk eksplosjon i tanken på en Loke 85 en gang på 90-tallet (brenneren på toppen av en ståltank). Det kan ikke ha vært noe annet. Bunnen på ståltanken vrengte seg og bulet ut. Hele apparatet med vannkjele hoppet av bordet og ned på bakken. Jeg måtte bruke ei lita slegge for å slå bunnen til bake.

Skrevet
Han Derre skrev (13 timer siden):

Flott filmet. Det er primusen sin, det!
Ingen slange med sårbare koblinger; ingen pumpe med deler i plast som ryker i kulde eller etter mye bruk; tank og brenner i en modul; ingen reguleringsventil spindel og blypakning som kan svikte; ingen sepatate deler som må skrus fast til en fjøl for å kunne flyttes under brenning.

Jeg fatter ikke hvorfor ingen lager en lettvekts-variant av samme design… Jeg mener, hvis du lagde denne i titan, så ville den nok bli dyr, men den ville være både lettere, mer driftssikker, kreve mindre ettersyn og vedlikehold, og i tillegg ha mindre pakkevolum, enn enhver moderne multifuel-brenner med slange, pumpe(r) og alu-flaske på slep.

just sayin..

Coleman er vel det nærmeste du kommer, det finnes også en "kinavariant" som tilsynelatende ser ut som Coleman, men har en "vanlig brenner med spredeplate".

Ingen av de er lettvektere.

Kinavarianten, BRS-12A

HTB1qwalRFXXXXXPXFXXq6xXFXXXQ.jpg.b54d924aeb5c66f4963d11605e0c1ff0.jpg

Skrevet
Skogens Stønn skrev (9 timer siden):

Jeg vil tippe at man uforvarende vil kunne få et blandingsforhold i tanken av luft og drivstoffgass som er eksplosiv.

Jeg husker ikke hvilken temperatur som må til for at parafin eller diesel selvantenner, men messingen tar opp og avgir mye varme til omgivelsene med et stort areal relativt til den lille biten som utgjør overgangen til brennerhodet.  Tanken kan bli ganske varm etter en stund, men bare når den nærmer seg tom (varmekapasitet luft vs væske osv.), men jeg har aldri opplevd at den blir så varm at man ikke kan ta på den, og man må jo ha grep om tanken hver gang man skal pumpe litt eller skru ned styrken ved å slippe ut trykk.
 

Når det er sagt, så er det heller ikke noe luft i stigerøret som fører parafin til brennerhodet; trykket fører til at drivstoffet løftes fra bunnen:

image.jpeg.043409142d504ab68564d83b868393e0.jpeg

 

Du har selvsagt et veldig godt poeng med at bensinbrennere MÅ ha regulator, fordi man ikke kan slippe ut trykk uten betydelig fare for antenning av gassene, takk for presiseringen!

Fravær av spindel og fravær av eksplosjonsfare er to gode argumenter for at parafin er undervurdert, spør du meg.
 

  • Liker 1
Skrevet
Omnilite skrev (9 timer siden):

Coleman er vel det nærmeste du kommer, det finnes også en "kinavariant" som tilsynelatende ser ut som Coleman, men har en "vanlig brenner med spredeplate".

Ingen av de er lettvektere.

Takk, de ligner jo på et vis, men jeg skulle gjerne sett en moderne, men helt enkel parafin-variant, uten regulator og spindel, og uten noen bevegelige deler bortsett fra pumpeskaftet. Finnes det noen Kina-variant av slikt?

Skrevet
Marius Engelsen skrev (16 timer siden):

Det som ikke trenger å tåle alt for mye varme, som pumpestang, tanklokk etc. kunne lages i aluminium. Lett og billig. Hvis tanken måtte vert i noe sterkere er rustfritt stål meget sterkt og da kan den lages både tynn og lett :) 

Sant nok!

Skrevet
Han Derre skrev (23 timer siden):

Flott filmet. Det er primusen sin, det!
Ingen slange med sårbare koblinger; ingen pumpe med deler i plast som ryker i kulde eller etter mye bruk; tank og brenner i en modul; ingen reguleringsventil spindel og blypakning som kan svikte; ingen sepatate deler som må skrus fast til en fjøl for å kunne flyttes under brenning.

Jeg fatter ikke hvorfor ingen lager en lettvekts-variant av samme design… Jeg mener, hvis du lagde denne i titan, så ville den nok bli dyr, men den ville være både lettere, mer driftssikker, kreve mindre ettersyn og vedlikehold, og i tillegg ha mindre pakkevolum, enn enhver moderne multifuel-brenner med slange, pumpe(r) og alu-flaske på slep.

just sayin..

FFI lagde en brenner som kanskje ikke er så langt unna, men den er nok noe mer moderne og inneholder flere deler. Men det ble bare laget i et opplag på 15 stykker. De var på utprøving fra februar 1999 i Telemark bataljonen.

Meen forsvaret bestemte seg heller for å kjøpe inn Optimus 111, så vi gikk desverre glipp av et kokesystem som sikkert kunne vært interessant for flere. Det var planlagt å produsere rundt 800 enheter over 3 år. I mine øyne et ganske så forseggjort kokeapparat med god pakkbarhet/praktisk.

skulle veldig gjerne ha sett det i bruk.

FB_IMG_1669335444282.thumb.jpg.3013175130e04e238aa60ed4d32b0e89.jpg

FB_IMG_1669335453846.thumb.jpg.5d2f356ca8ef76a4c95cabe905ca94a1.jpg

 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Han Derre skrev (3 timer siden):

Tanken kan bli ganske varm etter en stund, men bare når den nærmer seg tom

Det var sannsynligvis når tanken nærmet seg tom at eksplosjonen oppsto. Kjelen hadde stått og sydet lenge.

Han Derre skrev (3 timer siden):

varme til omgivelsene med et stort areal relativt til den lille biten som utgjør overgangen til brennerhodet

Du trenger bare et ørlite punkt som når selvantenningspunktet. Siden all varmen som går ned til tanken nødvendigvis må gå ned brennerhalsen vil det være den som er varmest. Om den blir varm nok er jo en annen sak. Og så skal jo damp/luft-blandingen samtidig være eksplosiv, så sannsynligheten er nok ikke spesielt høy ved typisk bruk. Det er jo ikke akkurat dagligdags at man får eksplosjon i tanken. Men med Loke 85 fant jeg noen som kommenterte på at dette hadde skjedd med flere. Produsenten hadde blitt konfrontert, men nektet selvfølgelig for at noe sånt skulle ha skjedd. Ikke lenge etter forsvant apparatet fra markedet, så... Det er lenge siden (rundt midten av 90-tallet), og nå finner jeg ingen ting når jeg leter. Nå har (hadde får jeg vel kanskje si) Loke 85 kort hals (samme brennertype som på 111), så det kan nok ha vært en medvirkende årsak.

 

Jeg finner informasjon om at det skjer en god del ulykker med parafin kokeapparater i land der parafinbrennere er i utstrakt bruk (India, Afrika...). I hvertfall i ett tilfelle jeg leste om hadde konkludert med at ei dame hadde brukt apparatet i matlaging og skulle pumpe trykk i tanken (noe som indikerer at tanken kan ha nærmet seg tom). De påsto da i artikkelen at hun hadde pumpet så tanken revnet. For det første tror jeg du skal ha nokså spesielt utstyr for å pumpe så høyt trykk at tanken revner. Den marginale pumpa med pumpelær eller pakninger av gummi er for svak til det. For det andre vil pumpa slutte å trykke inn luft lenge før du når trykk nok til noe sånt. Slaget er for kort, så man får ikke særlig høyt trykk i pumpa. Jeg har ikke en gang hørt om noen som har klart å pumpe trykk nok til at sikkerhetsventilen har utløst, og den bør jo utløse lenge før tanken revner. Jeg har i hvert fall pumpet så mye jeg klarer på mine (man hører når den ikke klarer å trykke inn mer luft), og ingen ting har revnet og sikkerhetsventilen har aldri utløst. Så jeg er rimelig sikker på at det dreier seg om eksplosjon i tanken. Om det var selvantenning på grunn av luft/drivstoffgass-blandingen og et punkt i tanken som fikk høy nok temperatur (~250 grader), eller om det var en eller annen feil med apparatet aner jeg jo ikke. Min Loke var det i alle fall ingen feil på. Jeg har testet dem mange ganger siden og den fungerer aldeles utmerket. Men jeg har tatt den ut av bruk. Det er ikke sikkert tanken tåler en eksplosjon til selv om den er av stål. Jeg brukte tross alt slegge og slo bunnen tilbake inn i tanken igjen. Om stålet er like helt etterpå vet jeg ikke. 😁

Eksplosjonsområdet for parafin er vel i området mellom 0,7% og 5% parafingass i lufta ved 1 atm trykk og "normale" temperaturer (men temperatur og trykk endrer på dette, så eksplosjonsgrensene i en varm tank vil avvike fra dette tror jeg). Det skal nokså mye luft til da, så igjen, pumping på nær tom tank er kanskje ikke så lurt. Selvantenningstemperaturen ligger vel typisk rundt 250 grader C. Disse verdiene vil sikkert være litt forskjellig for de forskjellige parafintypene (whitesprit, tennvæske, lampåeolje, fyringsparafin...). Tennvæske har typisk et relativt høy flammepunkt (~60 grader), antakelig for å kunne brukes til det navnet tilsier, å tenne på andre ting uten at det blir farlig brennbar/eksplosiv damp rundt det man har dynket (men selvantenningstemperaturen tror jeg er omtrent standard).

Man bør kanskje også tenke på at varm parafin ikke er like ufarlig som kald parafin. Parafin har flammepunkt rundt 35 grader C, altså fra og med da vil det avgi nok gass til at gassen vil kunne antennes. Når temperaturen ligger under dette vil det ikke bli nok damp til at dampen kan brenne (man trenger da en eller annen form for veke). Men det skal nok være en del varmere før fordampingen går så fort at det dannes mye brennbar damp, så det skal nok en god del varme til før det blir like farlig som bensin.

Det er i hvert fall en ting som er sikkert, og det er at parafinbrennere ikke er så sikre at man ikke kan bruke dem på en farlig måte. Så å bruke hue er et godt råd også for disse brennerne. 😄 (uten at jeg dermed mener at du ikke har gjort det altså!)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Skrevet
Skogens Stønn skrev (På 26.11.2022 den 3.23):

Men det skal nok være en del varmere før fordampingen går så fort at det dannes mye brennbar damp, så det skal nok en god del varme til før det blir like farlig som bensin.

I gamle dager brukte man jo disse brennerne til generell matlaging på kjøkkenet, inkludert som undervarme til "stekeovner" som bare var bokser av metall, og med langvari fyring under slikt eller under store kjeler, så er nok tisikoen større enn ved koking av vann på vintertur. Det viser seg at Primus i gamle dager også produserte tilleggsutstyr som gjør at tisikoen for overoppheting av tanken reduseres. Et varmeskjold som hviler på sprit-koppen vil sørge for at tanken ikke utsettes for direkte strålevarme, og det kun er varmen som overføres via stigerøret som finner veien ned i tanken:

image.png.1524e7b3b6337a3c77daed48db560645.png

  • Liker 2
Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (På 26.11.2022 den 0.05):

FFI lagde en brenner som kanskje ikke er så langt unna, men den er nok noe mer moderne og inneholder flere deler. Men det ble bare laget i et opplag på 15 stykker.

Se der ja! Høres veldig gjennomtenkt ut, med mange forbedringer av opprinnelig design. Den skulle jeg gjerne ha fått tak i..

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg kom over en primus 210 på finn.no til 300kr. Det er billig brenner. Den er lisensprodusert av Høvik Verk med forniklet tank, fra ca 1950.

Byttet alle pakninger. Oljebestandig gummiduk fra biltema blir gode pakninger til alle lokk og returventil. Pumpelæret tok jeg fra 111-repkit.

Papirpakningene over og under spritskålen ble byttet til kobberpakninger fra biltema. De varer sikkert evig ;) 

Jeg sydde samtidig om en pose jeg hadde liggende, og borret hull i fastnøkkelen som fulgte med for å spare vekt på den.

Den er vasket med oppvaskmiddel, så forgasserrens, og så zalo+sitronsyre, samt at jeg har fyllt tanken med bits fra skrumaskinen og skubbet innvendig ved å riste.

Den fungerer fint denne. Eneste er at hver gang den blir varm slipper den litt svart rust ut i parafinen, så den filtrerer jeg gjennom kjøkkenpapir etter hver bruk inntil det ikke kommer mer. Noen tips til hvordan jeg blir kvitt det sorte små flakene som kommer i parafinen? ( @Han Derre @dsk ?)
 

EDIT: Jeg fikk tips om å bruke litt dieseltilsetning i parafinen for å bli kvitt all koks i brenneren. Noen tanker om det? https://bilxtra.no/alron-dieseltilsetning

her er bilder:

 

0EA2269E-1721-4BA0-8BB5-84CA16B94ECA.jpeg

CBB36618-ED8C-4745-A5C4-905FE2AF5B91.jpeg

C31C3E61-E6B9-4012-991C-2A7585950AA7.jpeg

B18F8FB9-D386-4582-994A-A91EE06C8271.jpeg

DAEF76DA-6B9A-49E6-B99E-5013C2EBE72F.jpeg

CB239533-E040-4FE5-BBBC-DCE53BA788A9.jpeg
 

771 gram for brenner, tank, fastnøkkel, kjelestøtter og dyserensenål. Uten drivstoff:

F85AF951-695C-41CF-9166-E49C900869CD.thumb.jpeg.62f15992e382d0e9a0b46a8a65546fde.jpeg

Rusket som kommer i parafinen når den får kjørt seg varm:

90F37DDF-3F1E-412F-9C20-BB585706BB3A.thumb.jpeg.e325df02c16eca0875c2f1fd7cb7dc91.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Skrevet

Ingen forslag til noen bedre løsning, men hvis de svarte ikke tetter brenneren så er de vel så små at det egentlig ikke gjør noe.
Du har gjort litt av en jobb med å shine opp gammelt gull :-)

 

Skrevet (endret)

En liten oppdatering:

Har forresten kommet frem til at jeg i det store og det hele har 3 brennere å spille på i de fleste vinterstunder utendørs. Optimus Vega fungerer tilfredsstillende i temperaturer på inntil - 10 grader. Lavere temperaturer har jeg ikke utsatt den for ennå, men har faktisk troen på den. Godt kjøp! De 2 bensinbrennerne er selvsagt knall i kaldt vær, og vil trolig være førstevalg pga hendigheten. Når jeg sier hendig, så tenker jeg på muligheten for å kontrollere at man faktisk har tilfressstillende mengde drivstoff med seg på tur. Dette er for meg et ankepunkt mot gass da jeg til stadighet drasser rundt med reserveboks tilfelle rottefelle. Vega er forøvrig også suveren som snøsmelter. Tok ikke nevneverdig lengre tid i -9 grader og vind enn hva Whisperlite brukte. XGK var best, men ingen ekstrem forskjell å snakke om. 

Endret av Skaubjønn på truger
Skrevet
dsk skrev (3 timer siden):

Ingen forslag til noen bedre løsning, men hvis de svarte ikke tetter brenneren så er de vel så små at det egentlig ikke gjør noe.
Du har gjort litt av en jobb med å shine opp gammelt gull :-)

 

Takk :)

Den blir bedre etter litt bruk, virker som rusket brennes av og blir mindre for hver gang.

Jeg fikk ett tips om å bruke 1ml Omega Dieseltilsetning i en tank. Jeg har Alron, den skal fjerne koks og sot fra motorer, så jeg prøver en tank med den, så ser jeg hva som skjer :)

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Skaubjønn på truger skrev (3 timer siden):

Når jeg sier hendig, så tenker jeg på muligheten for å kontrollere at man faktisk har tilfressstillende mengde drivstoff med seg på tur. Dette er for meg et ankepunkt mot gass da jeg til stadighet drasser rundt med reserveboks tilfelle rottefelle.

Jeg veier gassboksen når den er ny og etter hver tur og skriver vekta på undersida av boksen med tusj. Da vet jeg nøyaktig hvor mye gass det er igjen i boksen før jeg drar ut. I tillegg får man erfaring med hvor mye gass det går med ved forskjellig bruk. I dag for eksempel, tok jeg med meg en 230 grams gassboks som det var 41 gram gass igjen på. Når jeg kom hjem var det 28 gram gass igjen og jeg har da brukt 13 gram gass. 28 gram rekker nok til kaffekok på et par turer til hvis jeg er litt forsiktig (jeg trenger egentlig ikke å bruke så mye som 13 gram for å koke opp en halv liter vann, hjemme på kjøkkenbenken går det som regel med 8-9 gram).

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Skrevet
dsk skrev (4 timer siden):

Ingen forslag til noen bedre løsning, men hvis de svarte ikke tetter brenneren så er de vel så små at det egentlig ikke gjør noe.
Du har gjort litt av en jobb med å shine opp gammelt gull :-)

 

Er du fortesten 100% sikker på at det ikke skal være en blypakning i bunn der stigerøret skrus ned i tanken?

210 har koniske gjenger, men jeg diskuterer med en på Primus Optimus Norge på facebook, som er 100% sikker på at det skal være blypakning mellom stigerør og tank.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.