Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Marius Engelsen skrev (10 minutter siden):

Fritidsparafin er oppgitt til å ikke begynne å få frost før -50C ;)

Så kaldt er det ikke i fryseren min, så den ville nok også bestått testen.

På hytta her jeg både parafinlamper, en 111,er og en parafinovn. Alt etter hvilken dunk jeg har åpnet får de alle lampeolje, varmeolje, fritidsparafin eller vanlig grønn parafin. Alt funker stort sett helt greit. Sikkert noen av dem som virker hakket bedre, men jeg har ikke testet det. Nå har det aldri vært særlig kaldt der da, kanskje ned til 10 kuldegrader eller deromkring.

Kommer sikkert til å bare kjøpe friditidsparafin nå da. Er det 50 kalde drar ikke jeg på hytta i hvert fall.

Annonse
Skrevet (endret)

Mina frågor var ju ej ämnat/avsett att skapa massa grubblerier och Aldrig haft problem med det ni kallar fritidsparafin.

Men ska man få bra pris på märkesvara så kan man få köpa i dunkar på 20-25 L.

Jag har sällan tyckt om att vara ute i kallare än -20 men beror även på luftfuktighet (i ca 10 års åldern var jag ute i -36 men bara mellan huset och snögrottan där vi hade stearinljus och då endast några minus) så ev bränsle som är ok i -18 i frysen och ej då börjat att parifinera och bli grumligt klarar då säkert -25 gr.

Som alla andra varor på lågprisvaruhus så varierar nog blandningen mer än märkesvaror men är bränslet slut och de ligger nära så köp och prova.

Om man vill testa bränsle vid lägre temp får man skaffa kolsyre Is från tex ett glasscafe och lägga i en kylväska ev kan en provtermoter behövas el en elektrisk som har hög nogrannhet ned mot -35-40 gr C

Endret av Håkan S
Skrevet

Blir ikke helt klok på dette. For meg ser det ut til at det varierer med hvem som lager produktene. Fritidsparafin er ikke et bestemt kjemisk produkt, det er en merkevare. Da vil Blåtind og Kemetyl kunne ha forskjellig sammensetning. Samme gjelder egentlig alle disse parafinproduktene, tennvæske, fritidsparafin, lampeolje, whitesprit, varmeolje,... Man må rett og slett se på flaska eller datablad hva det er. Jeg leser også at det er noen produsenter som blander inn vann i for eksempel lampeolje, så der er kanskje det 60-100% dine @Marius Engelsen? Aner ikke. Jeg tror mest på å teste, frysetest og brennestest. Funker de bra er det bare å bruke. Og så må man lese databladet/etikett for å finne ut at det er lite helseskadelige stoffer (aromater) til stede. Jeg vil annta at for en type olje fra en gitt produsent er innholdet rimelig konstant, så man trenger vel ikke å sjekke hver eneste innkjøpte flaske/dunk tenker jeg.

Det burde vært en standard for hva som kan kalles hva, men det er det tydeligvis ikke (eller standarden er for romslig til at den har noen nytteverdi ut over at man ikke får bensin eller propan når det står lampeolje på flaska).

  • Liker 1
Skrevet

Lampeolje på 111 skapte en gang problemer for meg i -20. Den brant dårlig i ca 10 min, men når tanken ble varm fungerte den på vanlig måte. Mulige at lampeoljen hadde vokset seg og tettet til tilførselsrøret. Bruker nå bare Kemetyl fritidsparafin etter anbefalinger fra o-store forum!

  • Liker 1
Skrevet

Diesel blir som kjent til snørr ved ca -7. Flybensin som brukes av i stor høyde og ved flyplasser i polare strøk Jet B, er i praksis en blanding av raffinert parafin og bensin, som gir frysepunkt på ca -60, men som av sikkerhetsgrunner kun brukes der det er nødvendig, fordi Jet A er tryggere og enklere å bruke enn Jet B pga lavere kokepunkt og lavere antennelsestemperatur.


 - Fun fact: Selv om lufttemperaturen i høyden over Nordpolen kan være betydelig lavere enn -60, så er kuldetoleranse viktigere på bakken enn i luften, fordi tankene (som ligger i vingene) ved Mach 0.7 vil være ca 20 grader varmere enn luften man flyr i pga fart og friksjon.
 

Ren, raffinert, parafin, som er det samme som Jet A1, har et frysepunkt på -40. Dersom tennvæske eller white spirit med et minimum av aromater i praksis er parafin under andre navn, så vil jeg tippe at frysepunktet ligger opp mot (dvs ned mot) tilsvarende temperatur.
 

Fritidsparafin - dersom frysepunkt er oppgitt til -50 - kan jo være en blanding som har enda lavere frysepunkt, men i likhet med forskjellene mellom Jet A og Jet B så ville jeg da anta at det også medfører et lavere kokepunkt og lavere antennelsestemperatur, eller hur?

Skrevet
Marius Engelsen skrev (40 minutter siden):

Aromatinnholdet i Jet er sikkert temmelig høyt siden det er beregnet for bruk i motorer

Vel, en jetmotor er jo noe helt annet enn en forbrenningsmotor, men det kan tenkes. Jeg ble en gang fortalt at Jet A var i praksis ren parafin, men jeg har ikke noe data på det.

 

Skal bare... skrev (3 timer siden):

Jet A1 er parafin med tilsetningar som blant anna senker frysepunktet til under -47°C.

Jeg sjekket med Exxon, og de sier følgende (min understrekning): 

"Jet A and Jet A-1 are kerosene-type fuels. The primary difference between the two is freeze point, the temperature at which wax crystals disappear in a laboratory test. Jet A, which is mainly used in the United States, must have a freeze point of minus 40ºC or below and does not typically contain static dissipator additive. Jet A-1 must have a freeze point of minus 47ºC or below and for locations outside the United States, this fuel normally contains static dissipator additive. "

Spørsmålet er vel hvor my aromater som finnes i vanlig Jet A, selv om det tilsynelatende ikke er tilsatt noe for å senke frysepunktet fra -40 til -47, som for Jet A1.

Jeg klarer meg med å vite at både white spirit og tennveske klarer seg fint ned til under -20. Jeg husker vi fyrte opp 111-primusene med forsvarets F-34 i -34 grader på øvelse, uten problemer, men også uten hensyn til eller info om aromaater og avgasser.

F-34 ble jo brukt på alt fra primuser via dieselkjøretøy til helikoptere og fly (og jeg tror den sivile betegnelsen er Jet P8, mens Jet A1 heter F-35 på NATO-språk), og jeg mistenker at F-34 ble valgt som brensel for primus fordi den var både immun mot kulde, tryggere enn bensin og universelt tigjengelig, ikke fordi den var optimal for verken mannskaper eller primus-dyser...

Skrevet
Han Derre skrev (10 minutter siden):

Vel, en jetmotor er jo noe helt annet enn en forbrenningsmotor, men det kan tenkes. Jeg ble en gang fortalt at Jet A var i praksis ren parafin, men jeg har ikke noe data på det.

Det samme gjelder vel avfetting, white spirit, lampeolje og tennvæske? På flasken står det at de inneholder omtrent det samme, men gjerne ett hakk tyngre/lettere fraksjoner.

Parafin var jo vanlig å bruke som avfetting, og kaldavfetting inneholder samme fraksjoner og like lite aromater som fritidsparafin (eks. biltema, Prickbort etc) :)  Eneste avviket jeg har sett er en viss flaske fra Cirkle K som inneholder 35% aromater.

Skrevet
Han Derre skrev (18 minutter siden):

static dissipator additive

Dette er noe de tilsetter for å forhindre statisk elektrisitet og har ingen ting med smeltepunkt å gjøre (om det endrer smeltepunktet aner jeg ikke, kan jo tenkes det også selvsagt)

Hva de gjør for å endre smeltepunktet aner jeg ikke, men det mest nærliggende er vel at de bare har en annen fordeling av fraksjoner, altså at fraksjonene i blandingen er den samme, men at det er mer av de lette fraksjonene i Jet A-1 enn i Jet A. Det vil i hvert fall senke smeltepunktet slik jeg har forstått det. Ulempen er at drivstoffet da vil bli mer volatilt ("lettfordampende") og flammepunkt og tenntemperatur senkes og derfor farligere å bruke. Aromater er vel også "vanlige" hydrokarboner, men med dobbel eller trippelbindinger mellom karbonatomene. De er mer reaktive og dermed farligere for oss. Jeg mener hovedgrunnen til hydrogenering er å bli kvitt disse. Om de har noe å si for smeltepunktet vet jeg vel ikke, men det kan de vel kanskje ha. Siden aromater er mer reaktive kan det godt tenkes at det er fornuftig å ha mer aromater i drivstoff for motorer. Aner ikke.

Alt dette er basert på mitt eget gjettverk og lesing på Internett.

Skrevet
Skogens Stønn skrev (3 minutter siden):

Siden aromater er mer reaktive kan det godt tenkes at det er fornuftig å ha mer aromater i drivstoff for motorer. Aner ikke.

Formel 1 bensin var visstnok i enkelte tilfeller 100% aromater.

  • Liker 1
Skrevet

I "gamle dager", når jeg jobbet i Luftforsvaret, så var vi på øvelse på Keflavik, den amerkanske basen på Island. Av logistikk hensyn gikk kjøretøy på samme drivstoff. Dette gjaldt biler/traktorer og fly. Om det var gjort tilpasninger på kjøretøyene vet jeg ikke, men vi tanket våre fly fra amerikanske tankbiler, så fuelen var nok ganske standard fly-bensinparafin.

 

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Må si jeg er helt solgt på bensinbrennere etter et par turer den siste tiden. Var på tur senest idag, og det var -8 grader ute (på Østlandet men i høyden). Alle lighterne mine streiket så måtte varme en på innerlommen i noen minutter. Brenselsflaska hadde frost på utsiden pga at den hadde ligger for nærme en av Nalgene jeg hadde til drikkevann. Var veldig spent på om bensinen ville være tregere i dag enn i går, temperaturforskjell 0 kontra -8 grader, men det var den ikke (selvsagt vil dere sikkert si…). 
Fyrte opp som vanlig og fikk min posjon Real Turmat og kopp med kaffe som bestilt. Gikk som hakka møkk! Tulleballet med ligtheren visste jeg at kunne skje og kjente til kroppsvarmetrikset fra Fjellforum :) Tenk om jeg sto der inne i bekmørket med en dypfryst gassboks? Idag var det jo bare -8, men tenk deg dagen det blir - 15 eller -20?! 
 

Bensinbrennerne mine er de beste kjøpene jeg har gjort på lang tid! Her har jeg brennere for mye godt friluftsliv :) 

Vet selvsagt at Optimus Vega også ville levert idag, men vissheten og tryggheten når man har med bensinbrennere og en halvliter T4 er verdt sin vekt i gull! 
 

Har imidlertid blitt litt overrasket over erfaringene jeg har med de to brennerne. Tenkte Whisperlite ville bli reservebrenner, men tror jaggu den blir hovedbrenner i vinter. Den er jo så stillegående iforhold til XGK! Skikkelig flott brenner :) 

Ønsker bare å takke alle sammen som har rådgitt meg underveis i denne tråden. Spesielt @Skogens Stønn og videoene hans. De tok vekk mye av den ubegrunnede angsten jeg har hatt for denne berikende delen av turlivet. Jeg står i gjeld til deg og alle andre her inne. Jeg var fullstendig urutinert, og nå er jeg LITT mindre urutinert ;) 

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 2
Skrevet
Skaubjønn på truger skrev (3 minutter siden):

Tulleballet med ligtheren visste jeg at kunne skje og kjente til kroppsvarmetrikset fra Fjellforum

Til å fyre opp bensinbrenner (og også andre brennere) bruker jeg noe sånt som denne: https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/campingverktoy/tennstal-2000031777

Har stort sett pakket en sånn ned med hver brenner, så glemmer jeg den ikke.

 

  • Liker 1
Skrevet
Skogens Stønn skrev (10 minutter siden):

Til å fyre opp bensinbrenner (og også andre brennere) bruker jeg noe sånt som denne: https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/campingverktoy/tennstal-2000031777

Har stort sett pakket en sånn ned med hver brenner, så glemmer jeg den ikke.

 

Har en lignende, men foretrekker ligthere på tross av at man må huske å ha de på innerlommen. Vel, jeg har også med fyrstikker just in case. Må nok likevel ha med tannstål når jeg går Norlandsruta til sommeren. På langtur er det greit med førstevalg, annetvalget og «når alt annet svikter- løsning». 

  • Liker 1
Skrevet

Er det forresten verdt investeringen dersom man kjøper exped korkene til msr flaskene? Er disse bedre enn de som følger med som standard? Har allerede etter få turer klart å irritere meg noe grønnJ***** over de barnesikrede korkene. Snakk om både bortkastet tid, såvel som vonde hender i etterkant…

Skrevet

Av en eller annen grunn så er Primus sine GRØNNE fuelflasker utstyrt med vanlig kork..

Den korken passer til MSR flasken.

Under bruk på MSR brennerbør pumpen være montert i en MSR flaske, på grunn av den smale kanten på flasken.

Skaubjønn på truger skrev (3 timer siden):

Er det forresten verdt investeringen dersom man kjøper exped korkene til msr flaskene? Er disse bedre enn de som følger med som standard? Har allerede etter få turer klart å irritere meg noe grønnJ***** over de barnesikrede korkene. Snakk om både bortkastet tid, såvel som vonde hender i etterkant…

 

Skrevet

I min uerfarenhet rundt multifuel-brennere og tilhørende brenselflasker var jeg så lur å kjøpe 2 stk. store Primus brenselflasker til å ha ekstra bensin i på tur (i tillegg til flasken som brukes med pumpe+brenner). For noe tull, spør du meg :)

Tunge flasker med kork-pakninger som er ekstremt følsomme for lekkasje... Nå bruker jeg kun Primus Power Fuel plastikkflaskene som drivstoffet allerede kommer i. Hvis disse er tette etter å bli kastet rundt i transport, så er de tette nok til å bruke på tur, pakket inne i en plastkasse. Lite veier de også, og de kan skjæres opp i mindre biter for å spare plass når man har brukt opp all drivstoffet... :)

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Omnilite skrev (1 time siden):

Av en eller annen grunn så er Primus sine GRØNNE fuelflasker utstyrt med vanlig kork..

Den korken passer til MSR flasken.

Under bruk på MSR brennerbør pumpen være montert i en MSR flaske, på grunn av den smale kanten på flasken.

 

Kjekt å vite! Forstår meg virkelig ikke på behovet for barnesikring på fuelflasker, men så er MSR et amerikansk selskap… blir sikkert søksmål dersom en eller annen idiot lar barnet sitt drikke av flaska eller whatever! 
Er det en ting jeg virkelig er lei av så er det at ALLE behandles som barn av hensyn til et tilbakestående mindretall. ALLE skal ha Colakorken opp i nesa HVER GANG man drikker Cola pga at noen få kaster korkene i naturen istedenfor søpla. ALLE SKAL drikke brus og Milkshake av papprør fordi noen kaster sugerørene i langs veien. ALLE SKAL bruke bakkefyrverkeri fordi noen alkoholiserte nimroder sender pinneraketter rett i ansiktet på naboen. Alle skal, alle skal, alle skal… Fysj for et samfunn vi har fått…!
 

Ble visst en liten tirade dette her… woops..

Endret av Skaubjønn på truger
Skrevet
Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Jeg har 4 MSR fuelflasker. Ingen har kork med barnesikring. Det er vel noe nytt som har kommet da?

Mine MSR flasker i forskjellige størrelser er 9-4 år gamle og har alle kork med barnesikring.

Trodde alle flaskene ble solgt med kork med barnesikring og så måtte man eventuelt kjøpe korken uten barnesikring utenom. 

Skrevet
Walle skrev (20 minutter siden):

Mine MSR flasker i forskjellige størrelser er 9-4 år gamle og har alle kork med barnesikring.

Trodde alle flaskene ble solgt med kork med barnesikring og så måtte man eventuelt kjøpe korken uten barnesikring utenom. 

Leste et sted at de innførte idiotkorken i 1981. Så dersom man har kjøpt flaske med annen kork er den enten svært gammel, ellers så er den kjøpt i en spesialforretning. Det er ikke pengene dette egentlig handler om, 100-200 kroner er ikke en formue, men det er brydderi. Skulle jo være unødvendig å kjøpe en funksjonell kork til en flaske av MSRs kvalitet. 

Skrevet

MSR byrja å lage flasker i 1981. Dei barnesikre korkane kom mykje seinare. Eg kjøpte mine 2 MSR-flasker med vanleg kork i 2000.

Etter litt webarkeologi, ser det ut til at dei barnesikre korkane dukka opp mellom april og mai i 2009

april 2009: https://web.archive.org/web/20090410075553/http://www.msrgear.com/stoves/fuelbottle.asp

mai 2009: https://web.archive.org/web/20090515105002/http://cascadedesigns.com/MSR/Stoves/Stove-Accessories/MSR-Fuel-Bottles/product

 

  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.