Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Skogens Stønn skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor må det være en gammel brukt. Du får jo en helt ny sånn brenner til 500 kr (fritt tilsendt):

Det der er vel en betydelig større variant, trolig 1 eller 2 liter, uten avtagbare bein, og uten topplokk for (demontering av brennerhode og) tett tank under transport? Disse produseres fortsatt og brukes til matlaging i store deler av Asia, men er ikke ment for tur eller for ryggsekk.

Grunnen til at de gamle, sammenleggbare tur-primusene er ettertraktet og selges for mer i bruktmarkedet, er kanskje at ingen lager dem mer? Den siste europeiske fabrikanten av slike små messingprimuser av den gamle typen til tur-bruk, portugisiske Hipolito, stengte så vidt jeg vet dørene i 1999.

Om det er andre fabrikanter som fortsatt lager disse (var det ikke en japansk produsent som het Manaslu, tidligere solgt i Norge av «Primuskongen» på Vestlandet?), det kan jeg ikke nok om.

  • Liker 1
Annonse
Skrevet
Marius Engelsen skrev (27 minutter siden):

Men å koke fårikål på en spritbrenner, Svea123 eller liten gassbrenner er kanskje ikke det lureste

Svea,en har veke, så den er det ikke lurt å la gå tom har jeg hørt (om det er riktig aner jeg ikke). Det er en ulempe siden den har så liten tank.

Skrevet
Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

For meg virker det som man overdriver trøblet med moderne brennere veldig.

Ja, det har du fullstendig rett i, og det gjeld i aller høgaste grad også di måte å breskrive gamle brennarar på.

Og denne overdrivinga er i veldig stor grad grunnlaget for denne tråden, å ville ha gassbrennar til vinterbruk, fordi ein trur at ein parafin- eller bensinbrennar er så vanskeleg og farleg å bruke. Det er ikkje måte på kva gassfolket finn på av triks for å sleppe å fylle ei forvarmingskål med brennbar væske.

  • Liker 1
Skrevet
Skogens Stønn skrev (19 minutter siden):

Svea,en har veke, så den er det ikke lurt å la gå tom har jeg hørt (om det er riktig aner jeg ikke). Det er en ulempe siden den har så liten tank.

Har en Svea 123 selv.

Såvidt jeg har lest er det en mye at det er skadelig for veken at brenneren går tom, ihverfall om det bare skjer en gang i ny og ne, det er ikke veken som brenner.

Veke er heldigvis veldig lett å lage ny om den skulle bli dårlig. Det er vanlig bomullstråd fra matbutikken.

  • Liker 2
Skrevet
Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Og jeg har brent tom tanken på en middag. Det er ikke alle som bare skal koke litt vann. Og har du bare en brenner og skal lage full middag, så har du mer enn nok med å lage middagen om du ikke skal følge med på om drivstofftanken snart er tom også...

Ein Primus 210/Optimus 00/Radius 21 har tank nok til ca 2 timar på full effekt. Ein har god tid til å koke potetar på den tida. Og dersom ein gjer eit lite forsøk på å skjerme for vinden, treng ein ikkje full effekt på kokeapparatet heile tida for å koke potetar.

Eg har laga mykje turmat med ulike kokeapparat (både gamle og moderne) dei siste 4 tiåra. Det er bare gassbrennarar og Trangia spritbrennar eg nokonsinne har tømt midt under matlaginga. Sprit har gått tom fordi brennaren rett og slett ikkje har lang nok brenntid. Gass fordi desse boksane må bli tom før eller seinare dersom ein ikkje skal kaste utomme boksar. Dette er grunnen til at eg foretrekk bensin til sumarsbruk, i staden for gass.

  • Liker 2
Skrevet
Marius Engelsen skrev (47 minutter siden):

Flere bensinbrennere kan man fylle uten at tanken har kjølt seg ned.

Men vær obs. Bensin har flammepunkt rundt -40 grader celsius og starter å koke ved ca 25 grader celsius, og dampen - som da i praksis alltid vil være til stede (og spesielt hvis tanken er så varm at bensinen koker)  - selvantenner ved 400 grader celsius (ser ett sted >250 grader C for alkylatbensin). Jeg ville derfor ikke forsøkt å fyre opp med en gang igjen, i særdeleshet ikke hvis jeg er innendørs eller i et telt. Inne i et lite telt kan det faktisk fort bli eksplosjonsfare (1-8 volumprosent bensin).

Flammepunktet til parafin er vel rundt +40 grader celsius og den koker ikke før ved over 150 grader celsius, så det er nok tryggere (men en varm tank vil lage damp da, som strømmer ut av åpningen når du tømmer inn parafin). Siden parafin ikke fordamper like lett vil det ikke like lett oppstå eksplosive blandingsforhold sonm for bensin (0,7-5%), selv i et lite telt, men jeg er så og si 100% sikker på at jeg fikk eksplosjon i tanken på en Loke 85 for ... ja nå er det vel 25 år siden omtrent.

Bensin er i kategori 1 for brannfarlige væsker, parafin i kategori 3 (krever en eller annen form for oppvarming i forhold til normale innetemperaturer).

Her er det jo snakk om parafin, så neppe noe stort problem å etterfylle varm brenner da. Men må du forvarme på nytt med rødsprit må du vente til brenneren er kald, så det inviterer til å heller gjøre ting raskt hvis du er midt i matlaginga. Det går - hvis man er klar - men det er fort gjort å søle litt i farta.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Skal bare... skrev (39 minutter siden):

Ein Primus 210/Optimus 00/Radius 21 har tank nok til ca 2 timar på full effekt. Ein har god tid til å koke potetar på den tida. Og dersom ein gjer eit lite forsøk på å skjerme for vinden, treng ein ikkje full effekt på kokeapparatet heile tida for å koke potetar.

Eg har laga mykje turmat med ulike kokeapparat (både gamle og moderne) dei siste 4 tiåra. Det er bare gassbrennarar og Trangia spritbrennar eg nokonsinne har tømt midt under matlaginga. Sprit har gått tom fordi brennaren rett og slett ikkje har lang nok brenntid. Gass fordi desse boksane må bli tom før eller seinare dersom ein ikkje skal kaste utomme boksar. Dette er grunnen til at eg foretrekk bensin til sumarsbruk, i staden for gass.

Jeg går ofte tom. Men det er fordi jeg ikke gidder å etterfylle hele tiden. Jeg rister på flaska og er det ikke veldig lite igjen starter jeg matlaginga og bytter flaske underveis. Jeg personlig opplever ikke dette som noe problem.

Det er ikke bare poteter som skal kokes. Matlaging over ett bluss foregår i serie, så det krever litt planlegging for å ikke ende opp med kald mat. Fylling av drivstofftank inngår aldri i planene mine. Jeg bytter heller flaske (eller gassboks, jeg bruker helst gass når det funker, og funker det ikke bytter jeg bare til bensin "on the fly" - hvis jeg har tatt det med da)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Skogens Stønn skrev (1 time siden):

 

 

Men må du forvarme på nytt med rødsprit må du vente til brenneren er kald, så det inviterer til å heller gjøre ting raskt hvis du er midt i matlaginga. 

Jeg spruter litt rødsprit på veken og fyrer på. Det er vel bare den gamle stillebrenneren jeg har gjort det på av og til, bråkere kommer jo kjapt i gang på egenhånd om forvarmingen var litt marginal, slik som brennere med forvarmingsrør gjør. Ja, det freser litt, og tenner veldig lett når brenneren er varm, men det går fint 😅

Hvis jeg skulle finne på å starte en brenner som nærmer seg tom, ville jeg uansett etterfyllt før jeg tenner i stedet for å vente til midt i matlagingen 🫤

Det med å gå tom for drivstoff under matlaging er første gang jeg har hørt om som ett problem. Ser ikke hva som er så praktisk med det egentlig, når alternative er det naturlige.

En av fordelene med flytende drivstoff er at man kan fylle opp brenneren før tur, så slipper man å ta med reserveflaske slik man må med gassbokser når de nærmer seg tomme. Opptil en viss lengde på turen da.

 

Men hvis du på død og liv synes det er praktisk å gå tom for drivstoff under matlaging, og ikke vil bruke en brenner som kan etterfylles når den er varm, så tror jeg slangebrenner er det rette valget for deg. Da bør du ha en ekstra pumpe montert i den nye flasken, og reserveflasken liggende klar 👍

Endret av Marius Engelsen
Skrevet
Marius Engelsen skrev (59 minutter siden):

Det med å gå tom for drivstoff under matlaging er første gang jeg har hørt om som ett problem.

Jeg sa vel ikke at det var et problem. Jeg sa at "Jeg personlig opplever ikke dette som noe problem." (men det virker det som andre gjør)

 

Marius Engelsen skrev (57 minutter siden):

Hvis jeg skulle finne på å starte en brenner som nærmer seg tom, ville jeg uansett etterfyllt før jeg tenner i stedet for å vente til midt i matlagingen

Og jeg bytter flaska i stedet. (eller gassboksen, eller fra gass til bensin eller omvendt, alt etter hva jeg har grabbet til meg før jeg dro)

 

Marius Engelsen skrev (52 minutter siden):

Ser ikke hva som er så praktisk med det egentlig, når alternative er det naturlige.

Ja, fint at har funnet ut hva som er "det naturlige".

 

Marius Engelsen skrev (44 minutter siden):

Da bør du ha en ekstra pumpe montert i den nye flasken, og reserveflasken liggende klar

Akkurat hva jeg har.

 

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Men hvis du på død og liv synes det er praktisk å gå tom for drivstoff under matlaging, og ikke vil bruke en brenner som kan etterfylles når den er varm, så tror jeg slangebrenner er det rette valget for deg.

Ser ikke helt hvorfor slangebrennere skulle være verre å etterfylle med varm brenner enn slangeløse brennere.

Jeg synes litt du leser det jeg skriver som fanden leser Bibelen. Det er ikke sånn at jeg mener det ene er så mye enklere enn det andre. Det jeg argumenterer for er nettopp det motsatte, nemlig at det ikke er noen stor fordel med de gamle parafinbrennerne i forhold til moderne brennere. Det er ikke sånn at det som du opplever som enklest og best også vil oppleves som enklest og best for alle andre. Det er ikke jeg som promoterer en spesiell måte å gjøre dette på. Det er det jo du som gjør. Det er du som promoterer "det naturlige", ikke jeg.

Skrevet
Skogens Stønn skrev (11 timer siden):

Det er ikke bare poteter som skal kokes. Matlaging over ett bluss foregår i serie, så det krever litt planlegging for å ikke ende opp med kald mat.

Dersom eg skulle kokkelert så grundig i fleire timar at eg måtte ta slike hensyn, hadde eg hatt med fleire brennarar. Dersom ein likevel har med ekstra flaske med pumpe i, er det ikkje mykje som manglar på eit komplett kokeapparat.

Sjølv vinterstid (som denne tråden tross alt starta med) med snøsmelting, matlaging og fylling av termosar med meir, har eg alltid greidd meg med tankfylling ein gong pr døgn. Sjølv foretrekk eg å fylle tanken som fast dagleg rutine i staden for å måtte vera klar for fylling når kokekapparatet plutseleg sloknar. Men det er korleis eg ordnar ting på tur, eg likar faktis ikkje at kokeapparatet plutseleg sloknar.

 

Marius Engelsen skrev (10 timer siden):

Men hvis du på død og liv synes det er praktisk å gå tom for drivstoff under matlaging, og ikke vil bruke en brenner som kan etterfylles når den er varm, så tror jeg slangebrenner er det rette valget for deg.

Skogens Stønn skrev (9 timer siden):

Ser ikke helt hvorfor slangebrennere skulle være verre å etterfylle med varm brenner enn slangeløse brennere.

Jeg synes litt du leser det jeg skriver som fanden leser Bibelen.

Det virkar ikkje som du har fått med deg kva som faktis står i det innlegget du har sitert.

  • Liker 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (12 timer siden):

Har en Svea 123 selv.

Såvidt jeg har lest er det en mye at det er skadelig for veken at brenneren går tom, ihverfall om det bare skjer en gang i ny og ne, det er ikke veken som brenner.

Veke er heldigvis veldig lett å lage ny om den skulle bli dårlig. Det er vanlig bomullstråd fra matbutikken.

Jeg har min egen teori om at myten kanskje har oppstått etter at folk har måtte bytte veken av ulike årsaker, der brenneren kanskje har gått tom noen ganger under bruk, og har erfart demonterings/monteringsjobben som må gjøres. 

Og siden veken er den eneste synlige årsaken, så har den fått skylden. 

Kan like godt være litt smuss eller forurensning i bensinen som har tettet brenneren, som har forsvunnet under bytte av veken.

Jeg holder min egen Svea klar til en hver tid ved å etterfylle bensin etter nesten hver bruk. 

Skrevet
Skal bare... skrev (4 timer siden):

Det virkar ikkje som du har fått med deg kva som faktis står i det innlegget du har sitert.

Fint du oppklarte det for meg da. Men jeg vet i hvert fall at jeg ikke "på død og liv synes at det er praktisk å gå tom for drivstoff". Dette er en talemåte som ikke brukes for å oppklare noe for å si det litt forsiktig.

Skrevet
Skogens Stønn skrev (3 minutter siden):

Fint du oppklarte det for meg da. Men jeg vet i hvert fall at jeg ikke "på død og liv synes at det er praktisk å gå tom for drivstoff". Dette er en talemåte som ikke brukes for å oppklare noe for å si det litt forsiktig.

Neida, jeg er helt overbevist om at du ELSKER å gå tom underveis i matlagingen. Jeg mistenker til og med at du foretrekker å gå helt tom for bensin på tur :) Ingenting slår vel en halvstekt fisk e.l mener jeg, hehe. 
 

(For sikkerhets skyld: Ironialarm!!!l 

Skrevet (endret)

@Skogens Stønn

Finnes det fordeler jeg ikke har tenkt på angående bruk av bensinbrennere også på sommeren? Har opplevd å gå tom både for både rødsprit (var idiotisk av meg, og helt og holdent min egen feil…) og gass på våren og sommeren. Er det mer idiotsikkert med bensin året rundt? Er vel lettere å titte ned i flaska enn å drive med veiing av bokser 😕

Vil ha vekt og volum så lavt som mulig. Da passer det egentlig dårlig med reservebokser med gass «just in case»…

Endret av Skaubjønn på truger
Skrevet
Skaubjønn på truger skrev (1 minutt siden):

Neida, jeg er helt overbevist om at du ELSKER å gå tom underveis i matlagingen. Jeg mistenker til og med at du foretrekker å gå helt tom for bensin på tur :) Ingenting slår vel en halvstekt fisk e.l mener jeg, hehe. 
 

(For sikkerhets skyld: Ironialarm!!!l 

Da blir det bål. Eller sushi. For det er vel ikke slik at man deler drivstoff med ukjente turmennesker midt i skauen lenger?

Jeg har vel ikke gått tom for drivstoff på tur, men husker på 90-tallet mens jeg ennå røyka tobakk at jeg gikk tom for tobakk midt i en fleredagers fisketur i Nordmarka (Oslo). Midt i tykkeste krattskauen traff jeg på en kar jeg kom i prat med. Han røyka, så jeg spurte om jeg kunne bomme en av ham siden jeg hadde gått tom. Han gav meg halve beholdningen sin og vel så det. Jeg takker ham i tankene den dag i dag, selv om jeg har slutta å røyke for snart 25 år siden.

  • Takk 1
Skrevet (endret)
Skaubjønn på truger skrev (7 minutter siden):

@Skogens Stønn

Finnes det fordeler jeg ikke har tenkt på angående bruk av bensinbrennere også på sommeren? Har opplevd å gå tom både for både rødsprit (var idiotisk av meg, og helt og holdent min egen feil…) og gass på våren og sommeren. Er det mer idiotsikkert med bensin året rundt? Er vel lettere å titte ned i flaska enn å drive med veiing av bokser 😕

Vil ha vekt og volum så lavt som mulig. Da passer det egentlig dårlig med reservebokser med gass «just in case»…

På korte turer, helgeturer på sommeren, synes jeg ett oppsett med Svea 123 er ett fint alternativ. Jeg synes det er fint å fylle før tur, så slipper jeg å ha med halvfulle og nesten tomme gassbokser. Da vet jeg at tanken er full på dag 1 :)

ECB117E7-2150-444C-9555-6F803042BA20.thumb.jpeg.b1a3dd0520ac9c6cd0bd7d0d41d89c50.jpeg5B0AA2A7-C87C-4D6F-B256-9CA7FD66CDF2.thumb.jpeg.2173271ff5a2d404c2d01ada817cb4ea.jpegF308CC88-B626-4023-92D6-7B59F70C083A.thumb.jpeg.1b0b257358e2840031f8c22e021efff8.jpeg755C8AA3-7A1A-44CC-8721-991250C58BF5.thumb.jpeg.ec1841e08b30405b7e734b2a6a0ea0ba.jpeg

Trenger jeg mer bensin har en en flaske jeg kan ta med. Eller evt. større. Fyller denne før tur, så slipper jeg å ta med halvfull flaske:

F6E50907-004C-48A7-B5AF-375D5907B8BD.thumb.jpeg.4cbed1fa6169a51e96d05170e278bbcf.jpeg

 

Simmerlite slangebrenner som jeg har er også fin. Jeg kan velge mellom 3.5dl, 6.5dl eller 9.5dl flaske.


Men lettere enn gass med ferske gassbokser er det vel ikke. Men jeg liker best flytende året rundt. Smak og behag.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Skogens Stønn skrev (8 minutter siden):

Da blir det bål. Eller sushi. For det er vel ikke slik at man deler drivstoff med ukjente turmennesker midt i skauen lenger?

Jeg har vel ikke gått tom for drivstoff på tur, men husker på 90-tallet mens jeg ennå røyka tobakk at jeg gikk tom for tobakk midt i en fleredagers fisketur i Nordmarka (Oslo). Midt i tykkeste krattskauen traff jeg på en kar jeg kom i prat med. Han røyka, så jeg spurte om jeg kunne bomme en av ham siden jeg hadde gått tom. Han gav meg halve beholdningen sin og vel så det. Jeg takker ham i tankene den dag i dag, selv om jeg har slutta å røyke for snart 25 år siden.

Ser på andre med tung sekk som brødre og søstre når jeg er på telttur selv. Husker jeg møtte på en syklist (faller selvsagt utenfor denne kategorien…) langt innaforre i sommer. Han var helt gåen og åpenbart lav på blodsukkeret da jeg støtte på han. Jeg har aldri sett en person takke raskere ja til en Snickers, ei heller å gafle den i seg enn han gjorde da. Håper han kvikna til igjen raskt (forlot han, men han var sammen med dattera si). Var tidlig på året så formen var nok ganske dårlig. 
 

Deling på tur er en moralsk kodeks man bare må ære. Dette er det som skiller ordentlige turfolk fra alt annet som tidvis roter seg inn i skogens dyp og mørke mener nå jeg.

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 2
Skrevet
Marius Engelsen skrev (4 minutter siden):

På korte turer, helgeturer på sommeren, synes jeg ett oppsett med Svea 123 er ett fint alternativ. Jeg synes det er fint å fylle før tur, så slipper jeg å ha med halvfulle og nesten tomme gassbokser. Da vet jeg at tanken er full på dag 1 :)

ECB117E7-2150-444C-9555-6F803042BA20.thumb.jpeg.b1a3dd0520ac9c6cd0bd7d0d41d89c50.jpeg5B0AA2A7-C87C-4D6F-B256-9CA7FD66CDF2.thumb.jpeg.2173271ff5a2d404c2d01ada817cb4ea.jpegF308CC88-B626-4023-92D6-7B59F70C083A.thumb.jpeg.1b0b257358e2840031f8c22e021efff8.jpeg755C8AA3-7A1A-44CC-8721-991250C58BF5.thumb.jpeg.ec1841e08b30405b7e734b2a6a0ea0ba.jpeg

Trenger jeg mer bensin har en en flaske jeg kan ta med. Eller evt. større. Fyller denne før tur, så slipper jeg å ta med halvfull flaske:

F6E50907-004C-48A7-B5AF-375D5907B8BD.thumb.jpeg.4cbed1fa6169a51e96d05170e278bbcf.jpeg

 

Simmerlite slangebrenner som jeg har er også fin. Jeg kan velge mellom 3.5dl, 6.5dl eller 9.5dl flaske.


Men lettere enn gass med ferske gassbokser er det vel ikke. Men jeg liker best flytende året rundt. Smak og behag.

Lett å få litt dilla på bensin, ja. Liker at det er litt «High tech» også. Har bare prøvd det i garasjen og med Koking av wienerpølser på dagstur så langt, men det er jo skikkelig gøy i forhold til gass, og særlig rødsprit (som er superkjedelig).

Skrevet
Skaubjønn på truger skrev (14 minutter siden):

@Skogens Stønn

Finnes det fordeler jeg ikke har tenkt på angående bruk av bensinbrennere også på sommeren? Har opplevd å gå tom både for både rødsprit (var idiotisk av meg, og helt og holdent min egen feil…) og gass på våren og sommeren. Er det mer idiotsikkert med bensin året rundt? Er vel lettere å titte ned i flaska enn å drive med veiing av bokser 😕

Vil ha vekt og volum så lavt som mulig. Da passer det egentlig dårlig med reservebokser med gass «just in case»…

Å ha med seg for lite, er det sjølvsagt ingen garanti for. Men med litt erfaring frå tidlegare turar, så ein veit kor mykje ein treng, er det enkelt å ta med seg passe mykje parafin eller bensin, i motsetning til gass. Avhenig av korleis ein styrer med gassboksane, vert det anten å starte turen med halvfull boks, eller mange halvfulle boksar i boden, det slepp ein med bensin og parafin.

Bensing og parafin er også langt billigare enn gass.

Skrevet
Skaubjønn på truger skrev (5 minutter siden):

@Skogens Stønn

Finnes det fordeler jeg ikke har tenkt på angående bruk av bensinbrennere også på sommeren? Har opplevd å gå tom både for både rødsprit (var idiotisk av meg, og helt og holdent min egen feil…) og gass på våren og sommeren. Er det mer idiotsikkert med bensin året rundt? Er vel lettere å titte ned i flaska enn å drive med veiing av bokser 😕

Vil ha vekt og volum så lavt som mulig. Da passer det egentlig dårlig med reservebokser med gass «just in case»…

Jeg pleier å tenke bål som backup hvis jeg skulle gå tom for drivstoff. Jeg pleier ellers å ha med reserverasjoner ("nødrasjon") på litt lengre turer, en til to dager alt etter lengden og området jeg skal inn i. Reserverasjonen pleier jeg å tenke skulle kunne spises uten å måtte kokes/varmes. Som regel velger jeg da havregryn med litt tørrmelk i som godt kan spises kald med vann i eller kokes til grøt hvis man vil ha litt varmt i livet. Da har man en til 2 dager på å finne drivstoff.

Bensin og parafin har den fordelen at det er mye lettere å få tak i enn rødsprit og kanskje spesielt gass. Ihvert fall slik jeg ser det, men andre har kanskje andre erfaringer. Kabnskje gass er lettere å få tak i på turristhytter? Gass er vel forresten det eneste jeg har holdt på å gå tom for. Det var på en 10-dagers biltur med telt i Finnmark. Vi fikk ikke tak i gass de få stedene som solgte noe som helst. Til sist prøvde vi en campingplass som heller ikke hadde noe utsalg. Men de sa at folk stadig vekk glemte ting igjen, og gjenglemte gassbokser hadde de, så de solgte oss en av disse. Det ble middag allikevel. Til en flott utsikt utover Austhavet.

Volummessig er vel bensin og parafin nokså lik vil jeg tro. Ikke store forskjellen i energi pr volum. Parafin har kanskje litt mer energi pr volum, men med parafin må man ha med litt rødsprit i tillegg da, så det jevner seg vel kanskje ut. Forskjellen er uansett liten.

Og så har flytende drivstoff den fordelen at du kan dele et eventuelt overskudd med andre hvis de er tomme. Eller andre kan dele med deg.

Jeg har egentlig ikke sterke meninger om dette. Selv foretrekker jeg gass når det er en brukbar løsning, og det er det som regel.

  • Liker 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (36 minutter siden):

På korte turer, helgeturer på sommeren, synes jeg ett oppsett med Svea 123 er ett fint alternativ.

Jeg så det oppsettet i en annen tråd (veldig kompakt, likte også prosedyren du beskrev), og der sto det at du hadde en brettekopp på 6 dl. Er det er skirvefeil, eller er den så stor, og hvor får jeg i så fall tak i en sånn?

Skrevet (endret)

På langturer opplever jeg ett merkbart lavere forbruk med parafin vs. bensin. Effekten er litt høyere med samme dyseåpning. Men du skal vel være ute en stund før forskjellen har mye å si, bensin veier til gjengjeld litt mindre per liter.

Parafin/tennvæske er meget lett å få etterfyllt på langturer. En flaske tennvæske får man i alle dagligvarer, bensinstasjoner og campingplasser. Og sommerstid holder det til langt over en uke, inkludert litt telttørk, for min del, uten at jeg sparer. Forvarming med parafin går jo forsåvidt, men brenneren blir grusomt sotete. Noen brennere takler dette bra (eks gamle brådebrennere), andre brennere gir ganske gul flamme når de er sotet. Så da bør man etterfylle rødsprit også ja, en halvliter holder til mange uker forvarming.

Miljøbensin/alkylatbensin til brennere er vel minst like vanskelig å få tak i som en ny gassboks. Bilbensin går jo greit, men da må man kun fyre utendørs for å unngå aromater og andre skumlere avgasser.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Skrevet
Skogens Stønn skrev (3 minutter siden):

Jeg så det oppsettet i en annen tråd (veldig kompakt, likte også prosedyren du beskrev), og der sto det at du hadde en brettekopp på 6 dl. Er det er skirvefeil, eller er den så stor, og hvor får jeg i så fall tak i en sånn?

Det er 6dl ja :)

Tror jeg kjøpte på skittfiske eller bikester. Den lille brettekoppen på ca. 2 dl passer inn den store når de legges sammen. Så det er ikke dumt å kjøpe begge deler når man først skal kjøpe, så har man en variant til man kan bruke.

Vinterstid bruker jeg matkopper med lokk for at realen skal holde seg varm nok til å bli ferdig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.