Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin-klokke og inReach


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke noen inReach, men siden jeg ser at det går an å koble GPS-klokka mi (en aldrende Fenix) mot inReach blir jeg jo litt nysgjerrig på hva som er poenget. Har hvertfall vondt for å tro at betjeningen blir noe enklere fra klokka... Kanskje om man har satt fra seg sekken (med inreachen på skulderremma) for å gå på do og så brekker begge beina? Eller mer sannsynlig "fordi det går an", kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan betjene det viktigste fra klokka: betjene SOS-knappen, lese og sende meldinger (både skrive nye meldinger, velge hurtig-meldinger og også de tre gratis forhåndsdefinerte meldingene), og starte/stoppe tracking uten å måtte finne frem enheten (som gjerne er festet på toppen av sekken for min del). Dette gjelder inReach Mini. Om det er mer tilgjengelig på mini 2 aner jeg ikke. Med en nyere fenix med berøringsskjerm vil jeg anta at det er mye enklere å skrive meldinger med klokka enn med selve enheten siden du kan bruke fingeren og rulle mellom bokstavene i stedet for knappene på inReachen.  Det ligger noen videoer på youtube som viser hva man kan gjøre.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med berøringsskjerm vil jeg tro betjeningen faktisk blir enklere fra klokka. Og ser jo at det kan være greit å kunne styre inreachen om den henger utilgjengelig. Var egentlig mest nysgjerrig på om noen så noen nytte i muligheten eller om det mest er en gimmick. Noen nødvendighet kan koblinga neppe sies å være 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (34 minutter siden):

Noen nødvendighet kan koblinga neppe sies å være

Nei, enig i det. inReachene kan brukes helt stand-alone og det er slik jeg bruker den. Det eneste måtte være hvis du får behov for å bruke inReachen din, men har havnet i en situasjon der du ikke får tak i den, men klarer å betjene klokka på armen din. Kanskje du ligger fastklemt under snøskuteren/motorsykkelen, eller har ramlet utfor en skrent og skadet deg så mye at du ikke får tak i den, eller den falt ned i ura når du ramlet eller lignende. Men inReachen må da være påslått i utgangspunktet for at du skal få koblet deg til den, og ikke for langt unna (har ikke testet hvor langt, men andre Ant+ enheter rekker i hvertfall ti+ meter)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Fenix og inReach mini, og har tidligere brukt dem sammenkoblet. Det er som Skogens Stønn skriver riktig at idéen er at man kan aktivere SOS fra klokken dersom inReach f.eks henger på sekken og man ramler nedi en bresprekk e.l. Samtidig er det også nyttig å få varsel på klokken når man mottar en melding.

Det jeg imidlertid savner VELDIG, og har åpnet flere support-tickets til Garmin på, er hvorfor i all verden Fenix-klokkenes fall-alarm ikke kobles til inReach når den er parret og tilgjengelig. Hvis man tryner med de fleste Garmin-klokker sender den via mobiltelefonen et varsel til forhåndsdefinerte pårørende at det har vært en "Incident", og legger ved posisjonen. At denne funksjonen ikke er programmert til å bruke inReach når den er tilgjengelig er rett og slett så dårlig av Garmin at jeg ikke finner ord. Jo lenger jeg er fra folk, jo mer trenger jeg funksjonen..

Et annet irritasjonsmoment med å parre inReach og klokke er at det er en super måte å tømme klokkebatteriet på rekordtid så fort man skrur av inReachen. Da fortsetter klokken å søke, litt på samme måte som en mobiltelefon søker basestasjon mer og mer aktivt når den mister dekning, og hvis man ikke husker å gå inn på klokkens innstillinger og deaktivere inReachen fullstendig så vil batteriet tømmes raskt. 

Jeg har derfor sluttet å ha dem sammenkoblet unntatt i spesielle tilfeller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (20 timer siden):

Det jeg imidlertid savner VELDIG, og har åpnet flere support-tickets til Garmin på, er hvorfor i all verden Fenix-klokkenes fall-alarm ikke kobles til inReach når den er parret og tilgjengelig. Hvis man tryner med de fleste Garmin-klokker sender den via mobiltelefonen et varsel til forhåndsdefinerte pårørende at det har vært en "Incident", og legger ved posisjonen. At denne funksjonen ikke er programmert til å bruke inReach når den er tilgjengelig er rett og slett så dårlig av Garmin at jeg ikke finner ord. Jo lenger jeg er fra folk, jo mer trenger jeg funksjonen..

Veldig godt poeng. En ganske påfallende mangel nå som du har nevnt den. Det måtte da vært et godt salgsargument for Garmin også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (På 22.10.2022 den 13.17):

hvorfor i all verden Fenix-klokkenes fall-alarm ikke kobles til inReach når den er parret og tilgjengelig

Tenker du her på å koble den mot meldingstjenesten eller mot SOS-funksjonen? Jeg vil tippe at det er mange som vil ha innvendinger mot å koble det til SOS-funksjonen. Motforestillingene mot å koble dette til meldingstjenestene vil eventuelt bare komme fra de som vil få meldingen om at du har snublet da, så det ville jo bare være å avtale med disse personene.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (16 timer siden):

Tenker du her på å koble den mot meldingstjenesten eller mot SOS-funksjonen? Jeg vil tippe at det er mange som vil ha innvendinger mot å koble det til SOS-funksjonen. Motforestillingene mot å koble dette til meldingstjenestene vil eventuelt bare komme fra de som vil få meldingen om at du har snublet da, så det ville jo bare være å avtale med disse personene.

Jeg tenker først og fremst koblet til meldingstjenesten, slik at den sender samme type melding via inReach som den gjør over mobilnettet for Incident Detection. Grunnen til at jeg vil ha det er på alene-turer utenfor dekning i tilfellet man skulle være så uheldig å falle og enten slå seg bevisstløs, eller bare bli sittende fast så man ikke kommer til inreach/telefonen, f.eks med armene ned langs siden i en myr (dårlig eksempel, I know...). 

Hvis kona hadde fått en melding om incident detection, gått inn og sett på kartet at jeg ikke flytter meg, og ikke svarer på meldinger, og hun samtidig vet at jeg har gått i vanskelig terreng / krysset en bre eller noe sånt, kunne jo hun tatt en avgjørelse basert på hennes kjennskap til meg, mine veivalg, min erfaring og været og ringt redningstjenesten med mine koordinater for meg. Det hadde vært vesentlig bedre enn å drukne i en myr eller fryse ihjel alene.

Jeg har flere ganger utløst incident detection med både Fenix 6 og 7Xen min, men den begynner jo å pipe og vibrere og gir en 30-sekunders grace periode for å skru av slik at man ikke roper Ulv! unødig. Å børste bøss ut av hengekøya er forøvrig den sikreste måten jeg har funnet til å utløse alarmen 🙂

I en ideell verden burde det vært en funksjon for å sende automatisk SOS til redningstjenesten når man f.eks 1: er i ekspedisjonsmodus, 2: på forhånd har fylt ut et samtykkeskjema hos Garmin, og 3: eksplisitt må skru på funksjonen hver morgen/tur. Men risikoen for falsk alarm er fremdeles betydelig og jeg skjønner godt at dette neppe er ønskelig. Det er imidlertid alltid lov å drømme/håpe...

 

Endret av TheFlorux
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (2 timer siden):

Det er imidlertid alltid lov å drømme/håpe...

Kanskje AI i fremtiden vil løse dette, altså at klokka skjønner at det nå er alvor. Besvimer man blir man jo liggende stille en stund. Det gjør også klokka når den ligger i bukselomma og blir slengt bort i lyngen fordi du tok den av deg for å bade. Men hvis den merker puls vet den jo at den sitter på armen, og hvis den da ikke beveger seg, så er det i hvert fall ikke fordi den ligger i bukselomma borte i lyngen. Garmin-klokka vet jo også om du sover, så hvorfor ikke også at nå har du besvimt?

Jeg har ikke noe sånt på min fenix 5x (så vidt jeg vet), men på en GPS jeg bruker når jeg kjører MC er det en sånn funksjon. Jeg har ikke villet aktivere den fordi jeg ikke vet hva som skal til for å aktivere den. Vil den for eksempel bli aktivert hvis sykker'n står parkert og sidestøtta synker ned i bakken så sykker'n velter mens jeg er ute og går?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (44 minutter siden):

Kanskje AI i fremtiden vil løse dette, altså at klokka skjønner at det nå er alvor. Besvimer man blir man jo liggende stille en stund. Det gjør også klokka når den ligger i bukselomma og blir slengt bort i lyngen fordi du tok den av deg for å bade. Men hvis den merker puls vet den jo at den sitter på armen, og hvis den da ikke beveger seg, så er det i hvert fall ikke fordi den ligger i bukselomma borte i lyngen. Garmin-klokka vet jo også om du sover, så hvorfor ikke også at nå har du besvimt?

Jeg har ikke noe sånt på min fenix 5x (så vidt jeg vet), men på en GPS jeg bruker når jeg kjører MC er det en sånn funksjon. Jeg har ikke villet aktivere den fordi jeg ikke vet hva som skal til for å aktivere den. Vil den for eksempel bli aktivert hvis sykker'n står parkert og sidestøtta synker ned i bakken så sykker'n velter mens jeg er ute og går?

Jeg er ganske sikker på at 5X har samme funksjonen - du skrur den på i Connect, og må ha minst en kontakt registrert som nødkontakt. Deretter kan du relativt enkelt skru den på når du er ute på f.eks Walk, Hike eller Run. 

Den funker allerede litt som du beskriver - først og fremst funker den bare når den kjenner puls, og altså sitter på et menneske (kunne vært moro å sette på katta en gang og se hva slags puls den registrerer....), og så slår den altså ut på kraftig bevegelse etterfulgt av bråstopp på akselerometeret. Som f.eks når man børster bøss ut av hengekøya, eller hopper ned en skrent uten umiddelbart å gå videre. Alt i alt synes jeg den funker bra, ettersom den også vibrerer, piper og får helt rød skjerm når den detekterer noe, og det da bare er å skru den av.

Så langt er dette vesentlig bedre enn iPhone, hvor min iPhone 13 i fjor høst ringte 112 på egenhånd da den lå i lomma mens jeg prøvde et kompressorbor for første gang, og jeg ikke skjønte noen ting da nødsentralen ringte meg opp for å spørre hvorvidt alt var bra. 

Alt jeg egentlig ber om er at Garmin kobler den eksisterende funksjonaliteten til incident detection sammen med eksisterende funksjonalitet på inReach-pairing og sender en satellitt-melding når den detekterer noe og jeg ikke skrur av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Jeg har ikke noe sånt på min fenix 5x (så vidt jeg vet)

Som @TheFlorux sier så har du det. Jeg kjører på engelske menyer, men i Connect-appen legger du inn "emergency contacts" under "Safety&Tracking" på hamburgermenyen oppe til venstre (hverfall på Android). Deretter kan du skru av og på Incident Detection under Settings->Safety på klokka.

Det å legge inn kontakter er litt "amerikansk" med diverse dokumenter som må godkjennes og opt-ins for kontaktene, men man skal vel ikke klage på at de ikke vil dele ut posisjonen din uten å spørre 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Skogens Stønn skrev (På 15.10.2022 den 23.16):

Nei, enig i det. inReachene kan brukes helt stand-alone og det er slik jeg bruker den. Det eneste måtte være hvis du får behov for å bruke inReachen din, men har havnet i en situasjon der du ikke får tak i den, men klarer å betjene klokka på armen din. Kanskje du ligger fastklemt under snøskuteren/motorsykkelen, eller har ramlet utfor en skrent og skadet deg så mye at du ikke får tak i den, eller den falt ned i ura når du ramlet eller lignende. Men inReachen må da være påslått i utgangspunktet for at du skal få koblet deg til den, og ikke for langt unna (har ikke testet hvor langt, men andre Ant+ enheter rekker i hvertfall ti+ meter)

Eller står til knærne i ei atall myr…? Har enda til gode å være i nærheten av akkurat det, men tanken plager meg litt når jeg krysser mange våte myrer på forsommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.