Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiutstyr Hardangervidda senvinter/vår

tyrirota

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har gått over Hardangervidda et par ganger tidligere, samt flere turer i andre vidde- og fjellområder. Jeg har alltid brukt fjellski til slike turer. Kommende sesong skal jeg muligens gå over Hardangervidda sammen med en som ikke har fjellski, kun langrennsski. Dette blir da enten i påsken eller senere. Langrennsskiene er av typen "markaski", altså ikke de smaleste racerskiene. Helt spesifikt er det Fischer Superlite Wax (48-44-46 bredde).

Jeg vil tro at det går helt fint å ta den turen på langrennsski, gitt min erfaring med snøforholdene der oppe på den tiden. Særlig om jeg går først. Hva tenker dere? Tar jeg feil her sånn at dette blir veldig klønete, eller bør det gå greit? Fjellski med tilhørende utstyr er dyre saker, så vi vil helst ikke kjøpe det før vi vet at slike turer faller i smak.

PS: Skoovertrekk for ekstra varme, kortfeller, brede trinser på stavene og slikt vil selvsagt brukes ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hvor i landet dere hører til, men det er fullt mulig å låne seg noen fjellski fra f.eks. Bua, Hygglo, Finn eller lignende.

Min erfaring etter å ha hatt folk med på fjelltur som bruker langrennski er at det ikke er skien som er det største problemet, men heller skoene. Når man er ute hele dagen, og tempoet og pulsen er lavere enn hva den ville vært på en kort tur i skiløypen så kan man lett begynne å fryse i langrennsko selv om det ikke er særlig kaldt ute. Ser du nevner skoovertrekk, men for langtur så er det ikke det beste utgangspunkt at skoene er lite isolert, og spesielt gjelder det sålen. Hvis i tillegg størrelsen på skoene er valgt ut for kun å ha på seg relativt tynne sokker, og det ikke er rom for å legge til tykkere sokker så ville jeg vært noe skeptisk. Men det hele avhenger selvsagt av været. Blir stor forskjell på både føre og frysing om temperaturen er -10 eller om den er +4. Hvis dere gjennomfører med langrennski så ville jeg tatt med fotposer til å ha på i pauser og ellers.

Men siden det er snakk om å introdusere noen for denne typen turer så tenker jeg det vil øke sjansene for at det faller i smak hvis man har rett utstyr, og man unngår klønete situasjoner som du sier. Tenker det er et godt tegn at du allerede nå har begynt å forberede turen, så jeg har troen på at det blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis forholdene er bra så går det, men er det gjennomslag så blir det veldig slitsomt på tynne ski og vinglete sko. Ville brukt pulk, da en sekk gir enda mer gjennomslag. En markaski er tilpasset vekt uten sekk.

Forøvrig er det alltid fjellski å få kjøpt på Finn.no, og veldig ofte på loppemarkeder.. Heller et gammelt par fjellski enn et nytt par markaski, er min mening. 

Redigert:

Som Håkan S skriver nedenfor her, stålkanter. Glemte det i farten, men om det blir hardt/skareføre så kan det bli veldig slitsomt uten stålkanter. 

Endret av Lompa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med för smala skidor och ej skare så går de så långt ner i snön så du bara ser spetsarna och du får lätt överansträngning av vristen och de sväller upp.

Jag hade dock tävlingsskidor och alla andra fjällskidor.

Detta var runt Tyinholmen och ner mot Bygdin och upp på lägre toppar och vi bodde på hotellet vid påsk tiden.

Utan tung rycksäck och pulka borde det gå bra med 48 men bättre med ca 55 mm

Pjäxorna på den tiden jag skriver om var typ Sixten (Järnberg) guldkänga med plats för tjocka sockar och bindningarna var breda så god plats för tår och fryste gorde jag ej och hade nog förlängda byxor som gick ner över anklar.

Men antiflamatoriskt medel som nu är indraget för försäljning(Bufasolodin)gjorde att svullnaden gick ner snabbt. 

Men nu skulle jag en åka i fjällen utan stålkanter och ca 65 mm breda skidor(Åsnes Sondre)med stighudar(hel långa men ska göra korta före nästa resa)som reserv vid is och skare om pulka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langrennsstøvler er heller ikke blandt de tetteste, snøen vil trolig være våt. Da vil du ikke gå med svamper på beina.

Jeg putter plastposer i fjellskiskoene mot slutten av sesongen. De er i utgangspunktet tette, men hvis de "waterboardes" med våt snø over lengre tid blir fuktighet likevel presset i gjennom. Jeg har tynne linere inni posene, og en ullsokk utenpå.

Jeg går også opp i bredde på skiene på våren, normalt går jeg på 62mm midtbredde, men går opp til 76-80mm når det lir litt ut på sesongen. Selv med frost på natta, tiner det gjerne opp i løpet av dagen. Da vil bredden avgjøre hvor langt ned du synker. Det som også kan skje er at skiene "stopper å gli" når du legger vekten over fordi de synker for langt ned. En bredere ski vil kanskje gli 10-15cm ekstra. Høres kanskje ikke mye ut, men for meg var forskjellen stor. Snittfarten på 2 etterfølgende dager (30km+ utenfor løype hver dag), i samme område og føre, økte med ca 1km/t ved å gå fra 62 til 80mm. Avhengig av lengden på dagsetappene, vil hastigheten på fremdriften utgjøre en vesentlig tidsmessig forskjell. Er "breddeforskjellen" større vil også forskjellen i oppnåelig fremdrift øke.

Trolig vil du ende opp med å gå foran, og turfølget i sporet bak, det er litt hyggeligere å kunne bytte på, og tidvis gå ved siden av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de skal fylgje stikkaløype og tilhøva elles er noko lunde vårlege med fast "vårsnø" så bør detta gå heilt fint. 

Eg har monge gonger ynskt meg langrennskia farnfor fjellskia på slike turar på den tida. 

Skal også seiast at eg monge go ger har vore sjeleglad for fjellski, grunna tilhøva. Så tenkjer at trikset her er å sjå an føret, og kanskje sende en e-post til nokre av hyttene når det nerma seg, med førespurnad om føre og forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.