Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 6. oktober 2022 Populært innlegg Skrevet 6. oktober 2022 Jeg refererer flere ganger til brenneroppsettet mitt som består av et Trangia 27 stormkjøkken og en Primus Omnilite Ti i en Trangia X2 kopp. Siden den informasjonen er litt fragmentert blant flere tråder lager jeg en samletråd her for oppsettet og for videre utvikling/forbedring. Jeg startet først ut med en Trangia X2-brenner (nyere utgave) - En hissig sak med tilnærmet 0 justeringsmulighet. Selve brenneren, pumpe og flaske i X2-kitet er fra Primus. Jeg mistenker at det egentlig bare er en Primus Multifuel II som er plassert i en Trangia-kopp. Brenneren ble litt for voldsom for mitt bruk og det ville blitt for komplisert å modifisere inn en justeringsarm på X2-en. Valget falt da på en Primus Omnilite Ti, da det skulle vise seg å være fullt mulig å få trøkka den ned i stormkjøkkenet også. Omnilite TI i sin opprinnelige forstand: Omnilite Ti og Trangia X2 etter å ha byttet ut kroppene deres Obs i bildet under har jeg glemt å sette på Omnilite-koppen rundt X2-brenneren Det er senere fikset, og brenneren lever nå i boden som en standalone backup/beredskapsbrenner. Omnilite Ti montert i Trangia 27, _uten_ noen modifikasjoner på stormkjøkkenet: Det er mulig å dytte den modifiserte brenneren ned i stormkjøkkenet uten noen modifikasjoner, men det er langt fra optimalt. Noen av problemene med dette er at brenneren blir skeiv/ustødig ved justering med justeringsarmen, siden det ikke er stort nok hull til å dreie armen helt rundt uten å kollidere. Drivstoffslangen må ut samme utgang som justeringsarmen, noe som gjør slangen kort, og samtidig gir den en litt ubehagelig bøy som sannsynligvis ikke er optimalt over tid. Løsningen på dette er å gå løs på stormkjøkkenet med en rundfil. - Fil opp et lille hullet i stormkjøkkenet til å bli stort nok til å kunne ta hele flaskekoblingen + slange igjennom. Dette hullet er opprinnelig ment for Trangia X2 av den gamle utgaven som ikke er fra Primus, men fra Optimus. Pga. forskjell i hvordan slangen kobles til drivstoff-flasken er dette lille hullet tilstrekkelig for den gamle type brenneren - Men ikke for Primus-type brennere. - Fil opp det eksisterende store hullet til å ha større åpning i toppen, slik at justeringsarmen kan vris om uten kollisjon. Etter å ha filet opp la jeg litt el-teip rundt kantene for å unngå slitasje på drivstoffslangen. Sluttproduktet jeg sitter igjen med er da et lite Trangia 27 stormkjøkken, med 2 kjeler, stekepanne, 1 liten kaffekjele, Primus Omnilite Ti-brenner og Trangia-håndtaket inni. Det eneste som kommer på utsiden av settet er drivstoffflasken + pumpe. 9 1 Siter
+sneakyowl Skrevet 6. oktober 2022 Forfatter Skrevet 6. oktober 2022 Jeg har også komplettert oppsettet med en Trangia 2.5l kjele som 27-stormkjøkkenet passer perfekt oppi. Genialt for matlaging og snøsmelting, men siden kjelen er så stor må den plasseres i de øvre kjelestøttene i stormkjøkkenet. Et oppkok tar da betydelig lenger tid. Jeg har planer om å modifisere inn noen avtakbare kjelestøtter i stormkjøkken-bunnen, slik at kjelen kan stå i stormkjøkkenet uten å bruke vindskjermen. Dette blir spesielt for snøsmelting på vinteren, som uansett foregår i teltet med minimalt med vind til å ha behov for vindskjermen. 4 Siter
Han Derre Skrevet 7. november 2022 Skrevet 7. november 2022 Et meget smart konsept, som faktisk har en del historie bak seg: Da Sir Edmund Hillary kom tilbake fra sin førstebestigning av Mt. Everest, så kjørte Primus følgende reklamekampanje: Det som ikke fremgikk av reklamen, var at ekspedisjonen hadde fått et lokalt (engelsk) firma - Westcliff Engineering - til å bygge en spesial-rigg til snøsmelting i streng kulde, som ble brukt sammen med en modifisert primus, slik at a) brennerhodet satt godt beskyttet inne i vindskjermen, og b) en ekstra stor kjele til snøsmelting også kunne motta varmen fra primusen, på innsiden av vindskjermen, for optimal utnyttelse av medbrakt drivstoff: 2 Siter
Han Derre Skrevet 13. november 2022 Skrevet 13. november 2022 Se også denne: Combining a Radius 21 with an Optimus spirit burner kit | Classic Camp Stoves https://classiccampstoves.com/threads/combining-a-radius-21-with-an-optimus-spirit-burner-kit.46839/ 3 Siter
+sneakyowl Skrevet 14. november 2022 Forfatter Skrevet 14. november 2022 Snedige oppsett! Får litt lyst til å prøve ut en slik gammel traver selv : ) Siter
Han Derre Skrevet 14. november 2022 Skrevet 14. november 2022 Jeg har et tosifret antall brennere, men ingen ting som smelter snø så fort, uansett vind og vær. Med den minste av kjelene konvertert til lokk for den største kjelen, så kan du fylle på 5-6 liter løs snø av gangen, og få 1-2 liter vann uten å etterfylle snø. På bildet over ser du en gammel trebeint primus pluss et billig stormkjøkken av gammelt Optimus-design fra Jula. Bak linken ser du også hvordan hele settet er satt sammen. Og selv med primus med drifstofftank etc. inni, så pakkes det hele ned til en veldig kompakt løsning under transport: 1 Siter
+sneakyowl Skrevet 30. november 2022 Forfatter Skrevet 30. november 2022 (endret) sneakyowl skrev (På 6.10.2022 den 9.27): Jeg har også komplettert oppsettet med en Trangia 2.5l kjele som 27-stormkjøkkenet passer perfekt oppi. Genialt for matlaging og snøsmelting, men siden kjelen er så stor må den plasseres i de øvre kjelestøttene i stormkjøkkenet. Et oppkok tar da betydelig lenger tid. Jeg har planer om å modifisere inn noen avtakbare kjelestøtter i stormkjøkken-bunnen, slik at kjelen kan stå i stormkjøkkenet uten å bruke vindskjermen. Dette blir spesielt for snøsmelting på vinteren, som uansett foregår i teltet med minimalt med vind til å ha behov for vindskjermen. Så fikk jeg omsider testet litt mer rundt dette! Med noen enkle avstandsstykker har jeg ganske enkelt komplettert snøsmelte-maskinen. 4 stk. små avstandsstykker, som alltid vil være montert på stormkjøkkenet. De står ikke i veien for noe annen praktisk bruk eller transport. Disse er skrudd til relativt godt, med verktøy. Jeg mangler dog noen små skiver rundt disse for å gjøre monteringen litt sterkere. Avstandsstykkene er så vidt større enn hullene i Trangia-en... Dermed har jeg 4 stk. løse avstandsstykker som jeg skrur til på de fastmonterte med hendene. Dette er gjort på sekunder. Og vipps, så er stormkjøkkenet modifisert for å ha den store 2,5l Trangia-kjelen mye nærmere brenneren enn det som er mulig når man bruker vindskjermen til dette. Dette medfører et ganske så mye mer effektivt oppkok. Opplegget virker også veldig stabilt, men det er rom for forbedring, ref. skiver på begge sider av de minste avstandsstykkene. Jeg testet først med litt over 2 liter på 2stk. av de lengste avstandsstykkene. Dette ble litt i høyeste laget - Koketid ca. 18 minutter med kaldt vann rett fra springen. Etter at jeg byttet til 1 stk. lang + en mellomlangt avstandsstykke fikk jeg en koketid på rett over 15 minutter på ca. samme mengde kaldt vann rett fra springen. Og slik ser hele settet ut. Dette inneholder: Trangia 2.5l Billy Pot Trangia 27 stormkjøkken (2 stk. små kjeler, 1 stk. liten kaffekjele, håndtak) Primus Omnilite Ti/X2 Frankenstein brenner. Det er vel dette som kalles arealeffektivt? 👌😁 Endret 30. november 2022 av sneakyowl Siter
Omnilite Skrevet 30. november 2022 Skrevet 30. november 2022 (endret) Denne primus Eta gryta går akkurat ned i vindskjermen på en T25. Bunnen av varmeveksleren hviler akkurat "snug" på de innebygde støttene. Siden den bygger utover, er det bare 3mm åpen spalte mellom gryta og vindskjermen rund baut øverst. 6cm av høyden på gryta er over vindskjermen og 4 nedi. Høyden på finnene er 1.4cm så bunnen kommer denne avstanden høyere enn en Trangia gryte. Har GB74 og en X2 kopp jeg kan sette en Omnifuel eller Omnilite inni. Ved å fjerne ringen og kjelestøttene i øvre vindskjerm går gryta helt ned, når den hviler den på toppen av nedre vindskjerm er det bare 1.6cm av gryta stikker opp over øvre vindskjerm. Hmmm, det blir nok laget en løsning med "en eller annen brenner" og kjelestøtter som løfter den litt opp fra nedre vindskjerm som snøsmelte maskin. Gryta er en 2.1l ETA power av gammel årgang, samme gryte fulgte med ETA power stove set i sin tid. Endret 30. november 2022 av Omnilite 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.