Gå til innhold
  • Bli medlem

debattinnlegg om snøscootertrafikk på fjellet


Lars

Anbefalte innlegg

Skrev et debattinnlegg jeg tenkte å sende til lokalavisen her på Sørlandet når jeg er helt ferdig. Det er ikke så langt unna nå, og jeg tenkte jeg også kunne få noen tilbakemeldinger fra dere som frekventerer Fjellforum. Det er jo en høyst aktuell sak for oss alle. På forhånd takk for tilbakemeldinger!

-lars

---------------------------------------

Motorisert ferdsel på viddene

Av Lars Verket, Mastergradsstudent i Friluftsliv ved HiT.

En ny vinter står for døren, og jeg kjenner allerede dragningen mot de store, hvite og stille vidder. Våkne tidlig om morgenen i teltet eller hytta. Se utover de endeløse viddene. Spenne på skiene, og gå innover vidda på uberørt snø. Nyte viddas dundrende taushet.

Det er spesielt stillheten jeg søker, i likhet med mange andre. I vårt moderne samfunn er stillhet blitt et knapphetsgode. Mobiltelefon, TV, radio, biler, fly og masse annet skaper lyd. I fjellheimen kan vi få fri fra dette. Slappe av. Finne fred og ro. Dette som så fint kalles for kontemplative verdier.

I en undersøkelse fra 1993 gjort av Friluftslivets fellesorganisasjon (FRIFO), fant man at ”fred og ro” var den viktigste grunnen til at folk drev med friluftsliv. Dermed blir det ekstra viktig å ta vare på dette. Det er ikke gitt at vi vil ha tilgang til stillhet i all evighet. I fjellheimen med de øde viddene, trues allerede stillheten av økende snøscooter-trafikk. Det går spor på kryss og tvers, og stadig brytes stillheten av motorduren fra scooterne.

I påsken gikk jeg fra Finse til Haukeliseter på ski. Det var stort sett en flott tur, men noen opplevelser underveis gjorde stort inntrykk på meg. Syd for Dyranut møtte jeg flere scootere enn skigåere! Det var til og med noen som snørekjørte inn til DNT sin hytte. Ved flere av hyttene ble scooteren brukt som rekreasjonskjøretøy for å kjøle seg ned etter noen timer i solveggen. Da var det full pinne på kryss og tvers, og gjerne opp til en topp i nærheten. Min turopplevelse ble kraftig redusert av villmannskjøringen og bråket. Det ble heller ikke noe bedre av at den friske fjelluften ble byttet ut med eksos.

For de som gjør en innsats for å komme til topps av egne krefter, er det ødeleggende for opplevelsen å se at noen har sladdet rundt på toppunktet med scooter.

Tidsskriftet ”Fri Flyt” har tatt klar avstand fra scooterbruk til toppturer på lederplass. Deres publikum er toppturentusiaster som vil nyte stillheten både på vei opp og ned igjen. Det ”gode slitet” på vei opp, henger nøye sammen med opplevelsen en får ved å kjøre ned igjen. Stor innsats gir max resultat, mens i det moderne samfunn skal en ha resultater uten å yte noe som helst. Standpunktet til ”Fri Flyt” er tøft – særlig i en tid da alt det er marked for skal gjennomføres. Det er ingen tvil om at markedet for bruk av scooter og helikopter til toppturer også eksisterer i Norge. Antagelig er det bare et tidsspørsmål før markedet fylles av aktører, hvis vi ikke har et reflektert forhold til dette. Stillheten er truet.

Vi vil jo så gjerne ha ”Ja takk, begge deler” i det moderne samfunn. Det er ikke så lett i dette tilfellet. Scooter-bråket ødelegger friluftslivet for de som søker ”fred og ro”, og dette er det store flertallet av befolkningen. Opplevelseskvaliteten endres, og i mine øyne forringes den også. En undersøkelse fra Svalbard viste at opplevelsen av å kjøre hundespann og snøscooter er to helt forskjellige ting. De som kjørte snølscooter var opptatt av farten, mens de som kjørte hundespann la merke til naturen og roen.

Kan ikke denne farten dyrkes på andre arenaer enn de øde vidder? Hvorfor må et lass med spinnville hestekrefter voldta jomfruelige og hvite fjellsider? Kan vi ikke stramme inn på ”hei-og-hå-kjøringen” mens det enda er tid? Det er helt klart at det som nå utarter seg på norske vidder har litte med ”nyttetransport” å gjøre. Noen vil kanskje kalle det friluftsliv, men med hvilke rett ekskluderer den motoriserte ferdselen det tradisjonelle friluftslivet? Etter min mening holder det ikke bare å argumentere med ”fremskrittet”.

I befolkningen er det stort flertall for å ta vare på stillheten i fjellheimen, men det ser ikke ut til å hjelpe stort. Kommuner vil ha inntekter, politi vil prioritere annerledes og skigåeren som satt hjemme denne påsken blir ikke tatt med på råd. De som har råd til snøscooter, får en rett til å ødelegge friluftslivet til den som bare har ski. Dette blir feil!

Håndheving og kontroll av restriksjoner på snøscooter-trafikken er vanskelig, og bør antagelig ses på med helt nye øyne. Slik det er i dag fungerer det iallfall ikke.

Det er nemlig sånn at i utgangspunktet er motorferdsel i utmark forbudt. Men, i henhold til motorferdselsloven har kommunene anledning til å gi tillatelse til visse formål ved dispensasjon. Det gjorde de i rikt monn i 2002. I følge Statistisk Sentralbyrå (SSB) ble 93 prosent av alle søknader om dispensasjon fra regelverket innvilget. Det samme skjedde i 2001. I nesten halvparten av kommunene ble alle søknader om dispensasjon innvilget. Da er det noe som er riv ruskende galt et sted.

Mange gode krefter vil bevare stillheten i fjellheimen. DNT passerte akkurat 200.000 medlemmer, og har et stort ansvar for at stillheten i fjellheimen kan gå i arv til nye generasjoner. Andre organisasjoner bør også kjenne sin besøkelsestid i disse dager. Nå står en ny vinter for døra.

Det heter så fint at ”nyttetransport” skal være lov, men dette har kommet helt ut av dimensjoner. Alle bør gå i seg selv, også politiet, Røde Kors, grunneiere og hytteeiere som skal frakte inn alt de ”trenger” til hytta. Hva trenger en egentlig på hytta? Før var hyttene preget av enkelhet, mens nå er oppvaskmaskin, satellitt-tv og badstu blitt standard. Dette gjør noe med mentaliteten vår. Hva vi anser som nødvendig endres. Stillheten trues. Hva om vi tar Arne Næss sine ord innover oss: ”Friluftsliv er et rikt liv med enkle midler.” En snøscooter er helt klart ikke et enkelt middel!

Utviklingen mot et sedat og motorisert friluftsliv har kommet langt nok. Derfor er det viktig at vi sier fra at fred og ro i fjellheimen er noe vi vil bevare. Kanskje brukte du ikke fjellet i vinter, men skal vi la det ”gå tapt” av den grunn? Kanskje vil du ha behov for stillheten senere i livet? Hva med de generasjoner som kommer etter oss? Skal de frarøves muligheten til å oppleve stillheten?

Vi må ta det enkle friluftslivet tilbake. Si i fra! Hvis ikke kan det hende vi om noen år kan si: ”Farvel du stille og frie natur, du er allerede verdiløs i flertallets øyne…”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TAKK Lars. Takk for at du tar opp temaet. Takk for at du skriver godt om det. Takk for at du taler for mange tause, mer eller mindre forulempede, sjeler.

Hvor knapp må ressursen stillhet og uberørt natur bli før den får en verdi tung nok til virkelig å veie, ikke bare i sentraladministrasjonene våre, men også i de litt mer trangsynte, praktiskorienterte, bondevettstyrte kommunestyrene våre?

Jeg oppfordrer deg til å sende inn leserbrevet til avisa Valdres (jeg kan også godt gjøre det for deg), en lokalavis for et område hvor problemstillingen er høyst aktuell, et området hvor kommunene med sine dispensasjoner rundhåndet sørger for en eksplosiv vekst i scooterløyver, uten at det en gang setter en stopper for den ulovlige kjøringen i tillegg. At det skal være et generelt forbud mot motorisert ferdsel i naturen er bare en vits en gjennomsnittlig vinteruke i Valdres.

Alle de plagede, fredelige, stillhetssøkende friluftsmennesker står svakt alene, vi trenger en sterkere stemme, selv DNT kommer til kort her.

Når ble det friluftsliv å ta med seg pølser i sekken, sette poden bakpå scootern, ruse til fjells å grille pølser på et bål i fjellbjørkeskogen?`

Både scooterkjøring og tradisjonelt friluftsliv er jo egoistiske sysler, men det ene er ødeleggende for det andre. Noen reversert utvikling er vel snart utopisk, men noen bør trykke hardt på bremsene. FORT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I siste nummer av Backpacker er spørsmålet om bruk av "snowmobiles in Yellowstone" tatt opp.

Bladet mener at noen av "the rangers" må bruke gassmaske på grunn av snøscooterkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Godt skrevet, men legger du ikke for stor vekt på "stillhet". Jeg har hele tiden tenkt på forbudet som et forbud mot å verne naturen, ikke mennesker som frekventerer naturen. Et forbud mot å forstyrre dyreliv og unngå slitasje på naturen (nå er det jo snø da, men forurensing/oljesøl/co2/o.l).

At vi liker å gå i fjellet og ha fred er vår subjektive væremåte. Andre synes det er kjekt å gå i fjellet å treffe mye folk. Andre synes det er kjekt å komme seg fort fra a til b. Alle er ulike meninger som sannsynligvis har mange tilhengere (vi er ulike).

Bør innlegget ditt legge mer vekt på å verne om naturen, uberørt villmark, ren natur?? Naturen fornyer seg selvfølgelig, men denne prosessen er tregere jo høyere man kommer.

Ikke misforstå meg, jeg liker heller ikke massevis av motorisert ferdsel, men jeg har forståelse for praktiske oppgaver. Men jeg vet at det "fuskes" mye her, og at scooter misbrukes, noe du skriver i innlegget ditt.

Nå er det jo sånn at jeg liker heller ikke masse mennesker rundt meg på tur, jeg liker "uberørt natur", liker å føle friheten og stillheten. Scooter eller masse mennesker er da et fett.

Jeg ville også argumentert for "ikke bryt ned naturen - stopp mens det fortsatt ikke er for sent". Ellers tror jeg ikke du får noe gehør. Du får gehør blant oss som verdsetter naturen og stillheten. Ikke blant den gemene hop. Vi er her i klart mindretall. Stadig flere går i fjellet, men hvilke holdninger har de?? De overnatter på store hytter/hotell, skal ha samme standard som hjemme, det sosiale på kvelden er viktigere enn å nyte naturen osv (satt på spissen). Tror du de reflekterer over noen scootere???????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bra jobba Lars, send innlegget til noen større aviser også!

Jeg synes den økende scooterkjøringen er et av mange eksempler på at oljerikdommen helt tydelig har korrumpert og degenerert oss nordmenn. Nå er vi blitt så rike og ovenpå at vi skal "spares" for alt som heter slit og fysisk arbeid. Så hvorfor gå på ski når man i stedet bare kan fyre opp en motor?! Tenk så kjekt, du!

Vi må også være klar over markedsførernes makt. Forretningsfolk vil jo bare selge for enhver pris og de ser jo at det er mye mer å tjene på å selge snøscootere og andre motoroiserte herlighter til folk, enn bare ski og anorakker. Og "lotto-ola" hiver seg jo på alle nye trender og alt som er gøy og sier brum-brum. Man følger jo med i tiden, krever effektivitet og "kvalitetstid" når man har fri......

At importører av store personbiler med firehjulstrekk også bruker "naturopplevelse" som en viktigt brekkstang i markedsføringen er et eksempel på det samme; vi ligger liksom så langt foran i utviklingen her til lands at vi ønsker å fjerne oss fra noe så simpelt som å risikere å bli svett eller sliten på fritiden. Statistikken på overvekt, infarkter og diabetes viser tydelig hvor utviklingen går.

Men scooterene er klart mer provoserende, da de tar seg til rette i områder som egentlig er reservert for kontemplasjon og kontrast til det støyende dagliglivet.

Reinholdt Messner har sagt at han ønsker opprettelse av nasjonalparker for støyfrihet, faktisk i så bokstavelig forstand at flyruter burde legges om for ikke å forstyrre stillheten der. Kanskje vi i Norge har så mye plass og stillhet i utgangspunktet at vi ikke klarer å verdsette denne kvaliteten??

Våkn opp og protester mot scooterkjøringa, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tilbakemeldinger folkens! Skal ta inn over meg alle innspill, og så sender jeg det til avisen her nede på søndag kveld. Så får vi bare krysse fingrene og se om det kommer på trykk....

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bra saker ja :) Og takker for at noen gjør noe med detta!

Slappheten i dagens samfunn er en stor ødelegger. Jeg mener personlig at de som har lov til å kjøre skutere burde vært bedre sjekket. Fleste gir F i de regler som er satt opp. Om ikke folk klarer å forholde seg til de reglene som er lagd (og som ikke er bra nok) så burde de ikke ha lov å kjøre. Mener ikke at politiet skal begynne å ha kontroll på vidda. Men folk som er ute der, kunne sagt fra om de så "unødvendig bruk av skuter". Blir dårlig av å se folk som ikke orker å gå 2 km til hytta fra parkeringsplassen, og som må bruke skuter. Da kan de heller selge hytta!!

Om jeg i fremtiden blir like mye plaget av det skuter-faenskapet (unskyld uttrykket, men frustrert!) Så tar jeg med meg salongrifla! Har kikkertsikte og lyddemper, så tar nok litt tid før jeg blir oppdaget :) Men for å være litt mer seriøs... Det koster meg ingenting å helle litt sukker eller snøpå bensintanken, anbefales! Ble hvertfall veldig stille etter jeg gjorde det forrige gang, deilig! :D Det er nok ikke sånn det skal gjøres, men jeg tror det kommer til et punkt for de fleste at man gir opp hele greia, og tar seg til rette. En ting er helt klart.. Skuterfolket tar seg til rette og driter i regler og lover, så da gjør jeg det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Lars.

Men jeg er redd det blir for langt. Har du sjekket hva de tar inn som kronikker / leserinnlegg?

Du kunne gjerne sendt det til mange aviser. Om du gidder, så kan du gå inn på www.dovrefjellradet.no og se hva som i forvaltningsplanen (meget uferdig!) står under motorferdsel om tidligere praksis i forskjellige av de 8 vernekommunene. Når dette forsøksvis skal samordnes blir det bråk. Oppdalingene er f.eks meget fornærmet over det som står om to hyttebrukskulturer side 25. Deretter kan du jo sende innlegget til Opp (www.opp.nu) og Opdalingen (www.opdalingen.no)...

Ang. formålet med motorferdselloven så er det todelt, sjekk formålsparagrafen http://www.lovdata.no/all/tl-19770610-082-0.html#1 og veilederen til motorferdselloven http://odin.dep.no/md/norsk/regelverk/rundskriv/022001-250008/index-dok000-b-n-a.html . Både vern av miljøet og av folks trivsel. Så du står solid planta i loven der.

Ang scootersjokket på Dyranut - du beskriver diverse forhold som utvilsomt er politisak, ta en tlf til lensmannen i Eidfjord og spør om de er oppmerksom på forholdene. Samt SNO H-vidda. De bør sjekke stoda neste påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er redd det blir for langt. Har du sjekket hva de tar inn som kronikker / leserinnlegg?

Ja, det er jo altfor langt for et vanlig leserinnlegg, men jeg skriver for en spesiell plass i avisen - der skal lengden være 5-7000 tegn. Der er det akkurat passe! :)

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er ikke sikker på om "dundrende taushet" er et godt uttrykk i denne sammenheng, men ellers er det godt at noen setter pris på stillhet fremfor kafeskravel. Dessverre er jeg redd for at det ikke bare er knapphet på stillhet som er et kjennetegn for vår tid, men også knapphet på mennesker som ønsker stillhet. Det sistnevnte er, slik jeg ser det, aller mest bekymringsverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Er selv friluftsentusiast og kjenner meg igjen i alt som blir skrevet om stillhet etc...

Men jeg er samtidig scootersjåfør i et hjelpekorps i Norge og har i mange tilfeller opplevd en del ubehageligheter i forbindelse med redningstjeneste i fjellet...

Uten snøscooter i fjellet er Røde Kors og andre så og si hjelpeløse... Det er klart vi også kan gå på ski, men alle vet at å gå med tung pulk tar lang tid! Noe som man sjelden har når man skal hjelpe noen i nød...

Folk blir sinte når vi kjører scooter, men alikevel så bruker de scootersporene når de går på ski... Spor som vi har kjørt opp for å kunne effektivt komme oss frem om det skulle hende noe i vårt område. Når jeg da opplever at folk nekter å flytte seg fra scootersporet når jeg kommer med en pasient på sleden så blir jeg så sint at ....."#&¤%#¤%"%#!!!!!!!

I tillegg opplever man at folk slår med skistaver etter deg når du passerer ... Heldigvis så er dette bare enkeltpersoner.

Det finnes faktisk folk i Norge som jeg tror har et mål i livet. Og det er å følge med på hva andre driver med og ringe aviser og politi å levere anmeldelser så snart det lar seg gjøre. som en påske hjelpekorpset mitt fikk 4 anmeldelser på 4 dager fra en person som mislikte at vi frakta mat og bensin til vår teltstasjon på fjellet.. Selv om vi gjorde dette tidlig på morgenen og sent på kvelden for å unngå den største trafikken....

I mange områder i Norge i dag så er det INGEN problem å legalisere scootertrafikk regulert til lagte scootertraseer... Det finnes nok av fjell som folk kan vandre i om de absolutt ikke vil høre scooterdur... Så jeg er totalt uenig i at ingen scootertransport bør finne sted.. Den bør reguleres...

Idag kjører scooterfolket der de finner det for godt... Er selv fra nord-norge og å stikke fra politiet er ikke noe problem for de som ikke vil bli tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva trenger man egentlig av mat, drivstoff, elektronisk utstyr, kart, redningsutstyr etc etc. for et røde kors hjelpekorps eller norsk folkehjelp på 10-20 mann som skal oppholde seg på fjellet i 10 dager og være på beredskap....

Her er det snakk om at folk skal ha muligheten til å spise godt, få i seg næring ved lange leteaksjoner, ha ekstra klær, ledelsen skal ha utstyr for å organisere og drive et ko over lengre tid.

Man skal ha drivstoff for å ha strøm til aggregat som kanskje må surre i en uke i strekk for å drive samband etc. Man skal ha drivstoff for å ha flere snøscootere i kontinuerlig drift i flere døgn.

MEN er enig i at trafikken bør begrenses, men det vil bestandig være behov for en viss transport virksomhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.