Gå til innhold
  • Bli medlem

Når har DU vært på toppen?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Når anser du en topp som besteget?

Jeg må løpe rundt på 50 av de steinene som ser høyest ut og ta på varden 5-10 ganger mens jeg sier: "Espen, nå er jeg 100% sikker på at jeg har vært på toppen"

Hva skal til for dere? Kysse varden? Pisse på den? Bare ta på den?

Eller enser dere den ikke?

Er jeg gal?

Har noen en løsning på det som begynner å nærme seg tvangstanker for meg?

Annonse
Skrevet

Man må ta på varden, eller eventuelt et høyereliggende sted på toppen der varden av ulike grunner ikke er plassert.

Dersom man av prinsipielle årsaker (hei Espen) er sta og ikke berører varden til tross for at man er like ved siden av, hjelper ikke dette. Man har likefullt vært på toppen.

Skrevet

Jeg pleier å ta på varden.. Hvis det er en varde på toppen da. Da er liksom målet nådd. Er det flere varder/toppunkter, så besøker jeg dem alle hvis det er tvil om hvilken som er høyest. Ligger toppvarden på en utsatt hammer, så må jeg ut dit koste hva det koste vil. Høyeste punkt må bestiges.

Jeg må løpe rundt på 50 av de steinene som ser høyest ut og ta på varden 5-10 ganger mens jeg sier: "Espen, nå er jeg 100% sikker på at jeg har vært på toppen"

Hvis dette er sant, så har du et problem, Espen :?:

Skrevet

Leste en historie på nettet om en kar som klatret 8000 meteren "Cho Oyo" som er høy og bratt men innmari flat på toppen. Når han kom ned snakket han med noen som hadde sett sporene hans og mente at han ikke hadde vært på riktig sted.

Litt dumt å miste en 8000 meter på den måten da. Mannen hadde vært flere steder for sikkerhets skyld, men selve toppen var endel meter unna.

Er enig i at bare toppen er toppen, men det får jo være en grense.

Espens måte å tagge toppen på er såvidt jeg vet svært utbredt. Ergo er Mannen normal (trolig).

mvh Bjørn Revil

Skrevet

Som regel må jeg bort til toppvarden, men må ikke nødvendigvis ta på den. Det avhenger ofte av hvor mye slit det har vært å komme til topps. Noen ganger setter jeg meg ned ved siden av varden uten å nesten ense den, mens andre ganger må jeg nesten omfavne den. Er nok litt mer avslappet til det å måtte sette min fot på høyeste punkt på millimeteren, enn det f.eks. Espen er :?: .

Men ofte har jeg det som Torgeir også beskriver. Er toppen på et utsatt punkt, så MÅ jeg dit! Jeg hadde vel ikke vært på toppen av store Austabotntind uten å balansere den siste meteren ut til toppvarden?? Eller f.eks østtoppen på Tjørnholstind (2318 moh), hvor man må opp på en 2 meter høy stein som danner selve toppen. Opp på den MÅTTE jeg!

Skrevet

Når føttene er plantet på det høyeste punktet er toppen nådd. Det å ta på varden er ikke noe behov for meg. Varden står ikke alltid på høyeste punktet likevel, så den er bare et symbol. Er jeg i tvil hvor høyeste punkt er, går jeg på alt.

Skrevet

Står det varde på toppen er vel toppen av varden høyeste pkt :?: Det er vel flere som må begynne å stryke på listene sine nå da...... neida, fra spøk til halvar...

Er toppområdet smalt/lite, vil jeg prøve å stå på høyeste punkt, pga utfordringen/følelsen. Ikke noe annet. Er toppområdet større, løper jeg ikke tulling for å finne det høyeste. Jeg lever etter "Har jeg vært der, så har jeg vært der".

Espen skrev:

Hvis du skal finne høyeste løse stein, må du lese hva jeg skrev til å begynne med. Høyeste punkt skal vel være FAST fjell :)

Skrevet

Hva skal til for dere? Kysse varden? Pisse på den? Bare ta på den?

Espen,

Vær så snill. Ikke piss på varden. Jeg pleier alltid å sette meg ned i ly av varden for å slappe av noen minutter. Det er ukult hvis du etterhvert har gjort ditt fornødne på vardene på samtlige 2000 metere. :D

Når jeg har satt meg den ved varden og kan slappe av, er toppen nådd.

Skrevet

Jeg pleier å klatre oppå varden så sant det går uten å rive den ned, men er jeg usikker på om varden er bygd på det høyeste punktet gjør jeg som Kim. Jeg lider ikke av tvangstanker slik som Espen, men jeg kan godt forstå ham :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Forstår Espen!, er nok ikke noen tvangstanker... Men kanskje du bare er litt usikker på hva definisjon av "toppen" er for deg! Før tok jeg på de vardene som var på toppen, og la på en varde-stein de 3-4 toppene jeg var på. Men etter det så fant jeg ut som tidligere sagt, at varde ikke er fast fjell. Høyeste punkt er i det faste fjellet, og de gangene jeg er usikker går jeg bare litt rundt.

Men jeg syns nesten å bruke litt tid på toppen er viktigere enn å ta på "punktet". Pleier sette meg ned, spise litt, evt ta en liten "topp-dram". Viktig å få følelsen av å være der oppe. Kjenne på lufta, vinden og høre på lydene. For å ikke glemme utsikten! Liker ikke helt å bare være der et par sekunder og så gå ned igjen.

Men kjenner meg litt igjen!! Spør meg selv noen ganger om jeg virkelig egentlig var på toppen når jeg kommer ned igjen noen ganger. Bare vær der litt så du får det inn at du er der oppe! :D

Skrevet
Jeg pleier å klatre oppå varden så sant det går uten å rive den ned

Ja dette er Line: http://www.bergtatt.net/turer/ostlandet/031011_fokstuguhoin/IMG_5115.JPG

Til tross for at jeg ramlet ned av den store varden på Lodalskåpa (2083 moh) et år og tråkka skikkelig over pleier jeg også å klatre på varden. Faren min har også en tendens til det, her på Store Dyrhaugstind: http://www.bergtatt.net/turer/2000m/030729_dyrhaugsryggen/IMG_4462.JPG

Det gir en spesiell følelse å stå oppe på varden :D

Skrevet

Kanchenjunga (verdens 3.høyeste fjell) er hellig for lokalbefolkningen i Nepal. De fleste som bestiger dette fjellet stopper noen meter fra selve topp-punktet for å vise sin respekt.

Førstebestigerne av Kanchenjunga droppet også de siste metrene, men de regnes likevel som førstebestigere.

Hva hadde dere gjort?

Skrevet

Jeg er vel tilbøyelig til å hevde du har et noe anstrengt forhold til det å beføle toppen Espen. Jeg er enig med dem som sier at de må på toppen dersom det gjenstår utfordringer for å komme dit, jfr. f.eks. Store Austabottind, toppeggen på Uranostind et

Men å springe rundt oppe på Store Trollsteinhø på jakt etter høyeste punkt å sette foten.

For øvrig er det ikke alltid varden står på det høyeste punkt, eller i nærheten av det høyeste punkt, jfr. Store Steindalsnosi

Flotte varder som tåler min vekt, klatrer jeg gjerne opp på, for øvrig kan det mange ganger være det samme med hele varden. Men et naturlig punkt å raste ved blir det som regel likevel.

Hvis ens hode har vært høyere en enhver stein på fjellet og det ikke gjenstår noen tekniske vanskeligheter ovenfor, så har man etter min mening vært på toppen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Har noen en løsning på det som begynner å nærme seg tvangstanker for meg?

Skaff det en hobby!

haldis

ps. har dere sett filmen om mannen som gikk opp på en ås og kom ned fra et fjell? - fornøyelig! (Puttegga neste:-))

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes du ikke fjellsport og friluftsliv er en god nok hobby?

Inni meg var det en :D bak rådet til Espen

haldis

Skrevet
haldis

ps. har dere sett filmen om mannen som gikk opp på en ås og kom ned fra et fjell? - fornøyelig! (Puttegga neste:-))

Mener du den irske eller engelske filmen hvor de prøver å bygge opp fjellet slik at den kommer med på listen som 'fjell' og ikke ås? Den var i hvert fall god. Fikk meg til å tenke på ekte planer i Alpene en gang om å bygge opp et fjell til 4000 meter. Lurer på om det ikke var Fletschhorn??

Ellers med hensyn til å nå topper. Jeg gikk parallelt med et par italienere i Alpene sist sommer. Først til Punta Foura (3411). Der var det det vanlige korset på "toppen". Men, og det så man jo fort, korset sto ikke på den ekte toppen i det hele tatt. Det gikk en temmelig utsatt kam med en serie 'tårn' videre bortover et par hundre meter til den ekte toppen. Den lå jo bare et par meter høyere, men likevel! Italienerne snudde, jeg klatret videre. M.a.o. det er ikke en gang alltid sikkert at det man tror er toppen virkelig er den ekte toppen (i Alpene in hvert fall).

Samme gjentok seg forresten på neste topp. Et lite (6-7 meter) tårn på toppen kunne vanskelig nås: overhang eller løse stener. Italienerne snudde igjen.

Det store spørsmålet: hva sier de nå de kommer hjem? For meg har de ikke vært på toppen, selv om de hadde tatt 995 av de 1000 høydemeterne.

Skrevet
Kanchenjunga (verdens 3.høyeste fjell) er hellig for lokalbefolkningen i Nepal. De fleste som bestiger dette fjellet stopper noen meter fra selve topp-punktet for å vise sin respekt.

Førstebestigerne av Kanchenjunga droppet også de siste metrene, men de regnes likevel som førstebestigere.

Hva hadde dere gjort?

Jeg hadde selvfølgelig stoppet noen meter fra toppen. Man må ha nødvendig respekt for lokalbefolkningen. En slik toppbestigning blir desto mer artig ettersom man sliter seg langt over 8000m men velger å stoppe noen meter før toppen av ren respekt.

At man ikke går de siste metrene på en sånn topp har ingen betydning for meg. Man har besteget fjellet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Må dere grave dere ned til varden om vinteren hvis den er snødd ned?

Gjest Anonymous
Skrevet

Men du har jo ikke vært i fysisk kontakt med den, kjælt med den :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Espen, Espen, Espen...

Eg tykkjer du er reint fornøyeleg:) Kos deg med vardane du...det viktigaste er jo at DU sjølv meiner du har vore på ein topp...ikkje kva varden, evt medsamlarar her inne, tykkjer om deg :D

Hilde, Bergen

Gjest Anonymous
Skrevet

Fornøyeleg og fornøyeleg, same det, men gravar du deg ned til vardan, Hilde?

Skrevet

Nå går jeg mest på sommeren, evt. på vårskiturer. Da er de fleste toppene og eggene snøfrie, så jeg har tilgang til varden :D

Men jeg er enig med Hilde her, det viktigste er at DU får overbevist deg selv om at du faktisk har vært der. Løp rundt, kos med varden, gjør (nesten) hva du vil, om det er det som skal til...

Hilde, på Ulriken MÅ jeg ta i veggen på telemasta på toppen... Men det er mest fordi jeg tar tiden på turene, og målet på toppen er veggen på tårnet :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.