Gå til innhold
  • Bli medlem

luktproblemer


REJOHN

Anbefalte innlegg

For ørtende gang har min sønn truet med å finne fram spaden for å begrave de døde grevlingene som åpenbart ligger under haugen av våte turklær på badet.

På vinterstid er det først etter en lang (og varm) dusj, jeg får opp kroppstemperaturen etter dagens tur.

Jeg synes det er litt "sløsing" med ressurser å ta på rene klær både lørdag og søndag, og tørker derfor undertøy og skjorter på baderomsgulvet.

Nå har min sønn fått nok, (for ikke å snakke om bestyrerinnen).

I tillegg er det innført forbud mot å tøke hodeplagg på ovnen i stuen.

Har noen gode råd mot lukten?

Ull lukter minst, men etterhvert som klesplaggene blir eldre, kommer det frem en odør som mest likner på kattepiss.

Har noen botemiddel?

Syntetfiber lukter verre en huggom, i følge min sønn - råtnende grevlingkadaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tid og vær tillater, hjelper det stort å henge klærne ute ei natt, spesielt under frost.

Aller best blir resultatet vinterstid hvis du kan "frysetørre" plaggene, og deretter ta dem inn

for å fjerne råslaget i tøyet med en kort ettertørk innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntetfiber lukter verre en huggom, i følge min sønn - råtnende grevlingkadaver.

Husk nå at det er SVÆRT stor forskjell på syntfiberproduktene da.

Som regel: Høyere pris = mindre lukt.

Mi erfaring er at bla bavac`s produkter lukter mindre enn ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå at det er SVÆRT stor forskjell på syntfiberproduktene da.

Som regel: Høyere pris = mindre lukt.

Mi erfaring er at bla bavac`s produkter lukter mindre enn ull.

Jeg synes at 550,- for en lang under er høy pris.

Norrøna laget undertøy med sølv(?) for at det skulle lukte mindre. Det lukter like ille etter noen vask.

Jeg har ikke forsøkt Bavac, men jeg registrer rådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hmmmmmmmmm, da vet jeg neimen ikke hvordan du skal beholde husfreden...

Kanskje ta med undertøyet i dusjen og spyle av det?

Eller avslutte treningskarrieren, men da kan kanskje bestyrerinnen etterhvert iverksette utkastelse av helt andre grunner 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt "sløsing" med ressurser å ta på rene klær både lørdag og søndag, og tørker derfor undertøy og skjorter på baderomsgulvet.

Jeg skjønner ikke helt dette. Du er ute og trener / går tur - blir svett og våt. Og så syns vasker du ikke underbuksa,

men lar den svette våte saken tørke på baderomsgulvet - for gjenbruk neste dag?

Greit hvis du selv velger å gå med den samme underbuksa et par-tre dager. Det blir stort sett ditt problem.

Men å legge fra seg den luktende underbuksa på et varmt gulv i et rom alle andre må bruke...

- da skjønner jeg at sønn og "bestyrerinne" reagerer...

Muligens jeg har misforstått noe her (!?!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ørtende gang har min sønn truet med å finne fram spaden for å begrave de døde grevlingene som åpenbart ligger under haugen av våte turklær på badet.

På vinterstid er det først etter en lang (og varm) dusj, jeg får opp kroppstemperaturen etter dagens tur.

Jeg synes det er litt "sløsing" med ressurser å ta på rene klær både lørdag og søndag, og tørker derfor undertøy og skjorter på baderomsgulvet.

Nå har min sønn fått nok, (for ikke å snakke om bestyrerinnen).

I tillegg er det innført forbud mot å tøke hodeplagg på ovnen i stuen.

Har noen gode råd mot lukten?

Ull lukter minst, men etterhvert som klesplaggene blir eldre, kommer det frem en odør som mest likner på kattepiss.

Har noen botemiddel?

Syntetfiber lukter verre en huggom, i følge min sønn - råtnende grevlingkadaver.

Det har sine fordeler å være ungkar,ser jeg :D

Men, spøk til side, hvorfor ikke bruke to sett ? (Forutsetter at du ikke snakker om den aller innerste.. :oops: ). Dersom du bruker to sett og skyller opp det ene før du henger det til tørk, så lukter det neppe ille, og det er tørt og fint etter to netter. Man trenger vel ikke vaske ihjel klærne heller?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt dette. Du er ute og trener / går tur - blir svett og våt. Og så syns vasker du ikke underbuksa,

men lar den svette våte saken tørke på baderomsgulvet - for gjenbruk neste dag?

Greit hvis du selv velger å gå med den samme underbuksa et par-tre dager. Det blir stort sett ditt problem.

Men å legge fra seg den luktende underbuksa på et varmt gulv i et rom alle andre må bruke...

- da skjønner jeg at sønn og "bestyrerinne" reagerer...

Muligens jeg har misforstått noe her (!?!)

Ja trulte, sorry men det er noe du ikke har forstått :D

Vasker du superundertøyet hver dag, vasker du ihjel det fort som f. Det er jaggu dyrt nok som det er, på den andre siden, hvem gidder det?

Selvfølgelig kan man legge det i Biotex el lign i 10 min, for så skylle det. Men trener du ofte så gidder du rett og slett ikke det. Sånn er det bare. Hvor ofte trener du;)

Ja Vandrefalk, vi har noen fordeler vi ungkarene :D

Selv bor jeg i leilighet, trener ofte, og syns tørking av treningstøy er eneste àber vedr å bo i leilighet. Innglassert veranda funker som tørkerom.

Dog, verst er illeluktende joggesko. Disse kan heldigvis kjøres i vaskemaskinen ett par ganger iløpet av året for å unngå REJOHN,s sønn def av råtnende grevlingkadaver :oops:

Hils bestyrerinne og sønn REJHON..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går fra hytte til hytte bør du vel vurdere å spandere på en trøye for hver dag eller vaske dagens slik at du har en ren til hver dag. Selv i fjellheimen er ikke dette klysete. Går man derimot Josten på langs eller andre turer hvor vekt og plass i sekken er et stort tema ser jeg problemstillingen. I så måte kan grevlingen knyttes i ermet i en teltbardun og den verste bouqueten få lov til å blåse av gårde.

Når det gjelder bavac er jeg veldig fornøyd med boxeren! Mindre røvsvett! Trøya lukter ille som andre trøyer men jeg har ingen som er årets modell. Hva er forskjellen?

Når det gjelder duft av død gnu i joggesko kan det hjelpe å blande eddik og vann og dusje dette i skoene med en sprayflaske. Det beste er imidlertid å være slavisk nøye med å ta ut sålene og tørke skoene før stanken rekker å komme. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener minst tre ganger i uka.

Nå tørker ikke jeg trusene mine og bruker de opp igjen men....

Har prøvd både bavac og devold trøye og longs, devold lukter helt klart mye minder og man kan faktisk bruke den på

to treninger etter hverandre hvis man vil det. Men med bavacen :oops:. nei takk! Min bavac er året modell.

Ellers så er det jo veldig kjapt gjort å skylle det opp i milo :D .

Når man trener veldig ofte så har man jo som regel mer enn ett sett med tøy å da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener minst tre ganger i uka.

Nå tørker ikke jeg trusene mine og bruker de opp igjen men....

Har prøvd både bavac og devold trøye og longs, devold lukter helt klart mye minder og man kan faktisk bruke den på

to treninger etter hverandre hvis man vil det. Men med bavacen :oops:. nei takk! Min bavac er året modell.

Ellers så er det jo veldig kjapt gjort å skylle det opp i milo :D .

Når man trener veldig ofte så har man jo som regel mer enn ett sett med tøy å da :D

hehe, jeg trener mellom 6 og 10 ganger i uka, altså opptil flere ganger om dagen. jeg har også rimelig mange sett med superundertøy (sikkert en 7-8.), men bruker som oftest et av de to settene med bavac jeg har (årets/fjorårets modell) disse blir ofte brukt på både 2 og 3 (max) treninger i strekk før de vaskes. har aldri vært plaget med lukt av disse to med mindre jeg tar med en skitur i trollheimen her i vinter da jeg brukte samme settet 5 dager i strekk (under fysisk aktivitet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg trener mellom 6 og 10 ganger i uka, altså opptil flere ganger om dagen. jeg har også rimelig mange sett med superundertøy (sikkert en 7-8.), men bruker som oftest et av de to settene med bavac jeg har (årets/fjorårets modell) disse blir ofte brukt på både 2 og 3 (max) treninger i strekk før de vaskes. har aldri vært plaget med lukt av disse to med mindre jeg tar med en skitur i trollheimen her i vinter da jeg brukte samme settet 5 dager i strekk (under fysisk aktivitet).

Hvordan rekker du å trene så mange ganger i uka? Skulle gjerne trent mer jeg,

Men med en haug med barn og hunder så begrenser det seg :wink:

Det med lukt, jenter kjenner vel lukta litt bedre enn hva menn gjør :D , og er nok litt

mer kresne enn menn når det gjelder å ta på seg brukt tøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med lukt, jenter kjenner vel lukta litt bedre enn hva menn gjør :D , og er nok litt

mer kresne enn menn når det gjelder å ta på seg brukt tøy.

Ja, har fått klager fra damer på at det luktet tåfis i inngangen. Hva annet venter man når det til enhver tid ligger mellom 10 og 15 par joggesko og skistøvler til tørk? :D Og badet er et kapittel for seg. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har fått klager fra damer på at det luktet tåfis i inngangen. Hva annet venter man når det til enhver tid ligger mellom 10 og 15 par joggesko og skistøvler til tørk? :D Og badet er et kapittel for seg. :oops:

:wink::P , kjenner til problemet ja. På sommeren så står mye av joggeskone ute her :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har fått klager fra damer på at det luktet tåfis i inngangen. Hva annet venter man når det til enhver tid ligger mellom 10 og 15 par joggesko og skistøvler til tørk? :D Og badet er et kapittel for seg. :oops:

Hehe, men bryr du deg så veldig da Erik, med mindre du har bedt inn folk til en bedre middag? Håper joggeskoene er fjernet da;)

Min pers er 28 dager i samme undertøy, inkl kort underbukse. Fungerte ypperlig hele veien! Dog skal det sies at tynn ullstrømpe "krøp" ut av soveposen etter 15 dg, så den ble byttet ut. (Tror faktisk den dag i dag at ullstrømpen rett og slett var drittlei tåfis og ruslet bevisst ut i kulden).

Kort underbukse ble "ved en forglemmelse" lagt igjen i fellesdusjen".

Der skulle dere, trulte og Tiri, vært rengjøringsassistenter :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, men bryr du deg så veldig da Erik, med mindre du har bedt inn folk til en bedre middag? Håper joggeskoene er fjernet da;)

Min pers er 28 dager i samme undertøy, inkl kort underbukse. Fungerte ypperlig hele veien! Dog skal det sies at tynn ullstrømpe "krøp" ut av soveposen etter 15 dg, så den ble byttet ut. (Tror faktisk den dag i dag at ullstrømpen rett og slett var drittlei tåfis og ruslet bevisst ut i kulden).

Kort underbukse ble "ved en forglemmelse" lagt igjen i fellesdusjen".

Der skulle dere, trulte og Tiri, vært rengjøringsassistenter :P

Du går ikke 28 dager i samme underbukse :D . Ikke at jeg er så velsdig kresen men :roll:

Hvilken tur var du på da? Må jo ha vært en ekstremtur, hvis du ikke kunne ta med minst ei ekstra underbukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Erling Kagge gikk visstnok til Sydpolen i bare en underbukse....

Ja, det er "vanlig" det!

Så kanskje skal vi ukesturentusiaster skjære litt ned på ryggsekkvekta;)......med mindre vi ikke går HTH-turer. Da bør man for skams skyld respektere nabobordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss... det måtte bli kaldt :(:roll::roll:;)

Hehe kjiver, ser vi krysset hverandres svar (20:26) her.

Vet absolutt det er forskjellige meninger, men min og mine svært erfarne langturkameraters erfaring (eeeh, de har vel lært av meg da;)) er at alle turer opptil 15 dager tilsier at det man har på kroppen er nok vinters tid. (isolag ikke medregnet) Dog bør det tilføres at adferden underveis må tilpasses.

Ser man på den svært tragiske hendelsen sist helg, hvor media blåste opp "dårlig utstyrt" etc, ville nok samme oppblåsing skjedd hvis jeg hadde kommet ut i samme situasjon. Muligens, det vet jeg absolutt ikke, hadde jeg taklet sit annerledes. Været der oppe var det værst tenkelige!

Dog, enhver journalist eller DNT-medlem ville slitt med sin fjell-CV ved slike utsagn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.