Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er blitt lokket med til Finse om ganske kort tid for kurs i skiseiling, og i den forbindelse har jeg en del spørsmål angående utstyr. Har i dag turski (Fischer ShortCut m/NNN) til helger, påske og vanlige skiturer. Har ikke alpint, men har tenkt å anskaffe meg det.

Nå kommer det opp en del ting som jeg ikke har tenkt på og som er blitt meg fortalt.

Randonné utstyr kan like godt brukes i et alpint anlegg dersom du ikke er av verste slaget som skal raskest ned, men som liker å svinge og kjenne gleden av å cruise ned bakken. Altså:

Jeg kan kjøpe Randonné utstyr for å hoppe og dra i tanken på alpint carvingutstyr og nyte godt av å ha ski til en litt hard fjelltur evt. med skiseil, klatre opp fjellet med og kjøre trygt ned? Høres ut som et Kinder-egg spør du meg?

Prismessig? Hva bør et komplett sett koste? Kommer til å bli brukt 10-15 ganger i sesongen tenker jeg...

-Eller bør jeg få tak i et brukt telemark sett?

Annonse
Skrevet

Hei GeirP

Jeg har lekt litt med Skiseil, Kite de siste 5-6 åra.

Jeg bruker jeg telemarkski (m T3 plastsko) til toppturer og skiseil/kite. Morro nedkjøring og greit til skiseiling/kite. I tillegg er det ganske rimelig utstyr å kjøpe. Å gå 10km på flatmark er går greit. Hvis det er 20km begynner jeg å grue meg :oops:

En kompis av meg har Randonne. Jeg greier ikke helt å vende med til "klikk-klakk, klik-klakk" lyden når han går, mest påfallende på flatmark. Mulig det har kommet andre bindinger for er mer stillegående. Randonne utstyret er fint når han skal hoppe med kite og trikse med kite.

Jeg har også vært på turer hvor vind er variabel, og jge vet det kan bli mye gåing (ikke seiling).

Da har jeg brukt mine Fischer E109 fjellski (faktisk med BC binding/sko). De er jo lettere en telemarkutstyret. Det er ingen problem å selie eller kite 10-20km med dem heller.

Jeg vil tro at Fischer E109 fjellski (elle andre litt breie fjellski) med rotefella bindinger vil være fin for litt lengre kombi fjelltur og seiling.

Jeg har noe skiseilinfo på websiden " www.skiseil.net "

Lykke til på Finse.

- jan hugo

Skrevet

Hei JHS

Takk for gode tilbakemeldinger! Ble litt klokere, og prismessig så ble jeg heller ikke så skremt av det du fortalte meg. Mange kloke hoder med løfte om gode dager med 15 000,- kroner i investert utstyr som blir brukt 2 ganger.... :?

Skal se litt om etter brukt utstyr!

THX

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.