Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som skrevet i en annen tråd her, skal vi gå Hallingskarvet på langs(Finse - Geilo) i helgen hvis været tillater dette.

Det jeg lurer på, hva mener dere er maks vindstyrke(vinden i ryggen) for å legge ut på en 50 km skitur med en overnatting så lenge utstyret er iorden?

Vet det er spådd liten kuling hele lørdagen. Noen med mere erfaring en meg som har noe lurt å si?

På forhånd takk!

Annonse
Skrevet

så lenge dere er godt kjent med utstyret og kan sette opp teltet ser jeg ikke på liten kuling som noe problem i seg selv. Får dere den i ansiktet er det viktig med balaklava eller ansiktsmaske for å forhindre frostskader. Det er også selvfølgelig fysisk tyngre å gå i motvind. Tror ikke denne vinden er nok til å blåse dere overende, men store sekker med løse ting kan bli ett problem for små lette personer.

En annen ting er at sikten ofte blir svært dårlig i denne vinden og dette kan jo være ganske kritisk oppe på skarvet hvis dere ikke er veldig nøye med navigasjonen.

Ville vurdert dette på vei opp til finse, er jo gode muligheter for alternative turer hvis dere ikke liker tanken på skarvet i denne vinden. Jeg ville vært litt skeptisk med tankte på sikten, men det er klart dette kan skje når som helst ellers også når tåke og vind sniker seg innpå.

Om jeg har mer erfaring vet jeg ikke. tenkte oss på skarvet i høst, men droppa det pga dårlig vær.

Var også på hjerkin i helga og så ikke så vind rundt kuling som noe problem bortsett fra sikten og kondisen.

Så alt i alt er jeg vel litt usikker på om jeg hadde gått opp på skarvet når jeg viste det ville bli dårlig vær.

Skrevet

Hei !

Vi var på tur i Rondane i helgen, hvor 3 pers. fikk 1 grads forfrysning i ansiktet. Vi gikk riktignok med vinden rett imot. Godt tips det med balaclava i tillegg til alpinbriller - noe som vi hadde . Jeg tipper vi hadde rundt -10 og sterkt kuling, så effektiv temp blir ned mot -40.

:wink:

Skrevet

ang Osi Fjell, må man være student for å bli medlem der?

Ingen krav til studentvirksomhet. mange der som ikke studerer lenger. Det er imidlertid greit å være ung til sins og at det ikke er alt for lenge siden en har studert.

trykk på linken i signaturen min så ser du litt av hva vi driver med. Kommer forhåpentligvis mer på sidene utover.

Skrevet
Hei !

Vi var på tur i Rondane i helgen, hvor 3 pers. fikk 1 grads forfrysning i ansiktet. Vi gikk riktignok med vinden rett imot. Godt tips det med balaclava i tillegg til alpinbriller - noe som vi hadde . Jeg tipper vi hadde rundt -10 og sterkt kuling, så effektiv temp blir ned mot -40.

:oops:

Jeg og i alle fall Ragnar er enig med meg i at ansiktsmaske er bedre enn balaclava til å forebygge forfrysninger i ansiktet.

Se diskusjon om ansiktsmaske her på forumet

Skrevet

Jeg var på skitur i Eggedals fjellene, kom hjem i går.

Vinden var så sterk at jeg måtte legge meg ned på alle fire, og krabbe mot ly :lol: Heldigvis var det ikke nedbør, da hadde det kunnet blitt kjipt. Skulle egentlig sove ute, men da jeg slo opp telt, knakk en stangen og lagde hull i stangkanalen. I stedet for å finne frem rep. set, valgte jeg å tusle de 6 timene tilbake til utgangspunktet.

En lærerik erfaring :!:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.