LeChuck Skrevet 30. august 2022 Skrevet 30. august 2022 Hei, jeg er ganske fersk fisker đ Hva trenger man til innenlandsfiske (Ăžrret etc)? Lengde pĂ„ stang, skal man gĂ„ for 8 eller 9 fot? Er det enorm forskjell? Har sett litt pĂ„ Shimano Beastmaster 5-21 og Shimano STC 3-14, men har ingen formening om hva som er bra. Og stĂžrrelse pĂ„ snelle? Tips mottas med takk đ Siter
+Espen Ărud Skrevet 30. august 2022 PĂ„logget Skrevet 30. august 2022 (endret) Ărretfiske spenner over fra Ă„ fiske etter 500g-fisk i masse vann ifm tur til Ă„ spesifikt fiske etter storĂžrret i noen stĂžrre vassdrag. Dermed spenner redskapen som bĂžr benyttes over et minst like stort omĂ„rde. Si derfor litt mer om hva som er hovedbruksomrĂ„dene dine. Jeg har gjort ganske mye innlandsfiske etter etc. Dette har medfĂžrt at vi har fisket etter arter som blir fra ca 3 gram opp til arter som blir opp mot 20 kg. Jeg har vel ca 32 forskjellige arter som kan samles under etc og innlandsfisk, utstyret som enten er pĂ„krevet eller smart for de minste av disse lar seg ikke i sĂŠrlig grad brukes etter de stĂžrste. SĂ„ si litt mer om hva du tenker Ă„ fiske etter... Endret 30. august 2022 av Espen Ărud Siter
Hc.b Skrevet 30. august 2022 Skrevet 30. august 2022 Jeg har Shimano STC 3-14 og det er en nydelig stang! Kaster fint lette sluker og er meget fÞlsom og fiske/kjÞre fisk med. Siter
LeChuck Skrevet 30. august 2022 Forfatter Skrevet 30. august 2022 30 minutes ago, Espen Ărud said: Ărretfiske spenner over fra Ă„ fiske etter 500g-fisk i masse vann ifm tur til Ă„ spesifikt fiske etter storĂžrret i noen stĂžrre vassdrag. Dermed spenner redskapen som bĂžr benyttes over et minst like stort omĂ„rde. Si derfor litt mer om hva som er hovedbruksomrĂ„dene dine. Jeg har gjort ganske mye innlandsfiske etter etc. Dette har medfĂžrt at vi har fisket etter arter som blir fra ca 3 gram opp til arter som blir opp mot 20 kg. Jeg har vel ca 32 forskjellige arter som kan samles under etc og innlandsfisk, utstyret som enten er pĂ„krevet eller smart for de minste av disse lar seg ikke i sĂŠrlig grad brukes etter de stĂžrste. SĂ„ si litt mer om hva du tenker Ă„ fiske etter... Det blir i de vanna rundt her og det er vel fisk (i all hovedsak Ăžrret) i stĂžrrelsesorden 500g til 2 eller 3 kg tror jeg. Siter
tusjmann Skrevet 30. august 2022 Skrevet 30. august 2022 Jeg vill gÄtt for 9 fot, og en 1000 snelle, det bÞr kaste greit i flere situasjoner. Eller sÄ kommer det litt an pÄ hva, hvor og hvordan du er ute etter Ä fiske. 3-14 grams er for ganske lette oppsett, for litt mindre sluker (spinnere osv), ganske fÞlsomt. Med 5-21 sÄ kan du kaste litt stÞrre og tyngre ting litt lenger (kanskje gÄ opp i snellestÞrrelse ogsÄ?), kan dekke litt stÞrre vann med stÞrre aksjon. Siter
Fiskepadde Skrevet 30. august 2022 Skrevet 30. august 2022 Det kommer mer an pÄ fiskeren enn stanga, heldigvis. Men 5-20 mÄ vÊre bra for det meste, og nÄr det gjelder snelle 1500-2000 eller deromkring alt etter hvilken modell du gÄr for. Jeg liker Shimano sneller godt. Gjerne med bakbrems. Siter
+torese Skrevet 31. august 2022 Skrevet 31. august 2022 Gode priser pÄ fiskeutstyr pÄ xxl om dagene. Tore Siter
LeChuck Skrevet 1. september 2022 Forfatter Skrevet 1. september 2022 Noen som har noen formening om Shimano Stc Spinning 270/300ml 5-25g? https://www.skittfiske.no/shimano/207647/shimano-stc-spinning-9-10-5-25g-5-plus-1-del-270-300cm Siter
Gjest Skrevet 1. september 2022 Skrevet 1. september 2022 (endret) Edit; Jeg har blandt annet Shimano STC Multi Lenght (L) (3-14gr.) 210-240, og Shimano STC CX (L)270-300. »L» stĂ„r for aksjon, her bĂžyer hele stangen seg. Lengden pĂ„ ferskvannsfiske synes jeg 240 er en bra lengde. Ikke mye brukt ned i 210. 270-300 passer fint til saltvann, da man ofte mĂ„ litt ut for Ă„ gĂ„ klar for tang og tare. Stengene er kanon Ă„ fiske medđȘ SĂ„ nĂ„r stangen bĂžyer seg helt ned til snella, blir den mer upresis men mer kontakt med fisk. Jo mindre stangen bĂžyer seg (midtaksjon eller helt opp til toppaksjon) jo mer presis blir den Ă„ kaste med, men da mindre kontakt med fisk. Endret 1. september 2022 av Franke Siter
belowyn Skrevet 1. september 2022 Skrevet 1. september 2022 LeChuck skrev (4 timer siden): Noen som har noen formening om Shimano Stc Spinning 270/300ml 5-25g? https://www.skittfiske.no/shimano/207647/shimano-stc-spinning-9-10-5-25g-5-plus-1-del-270-300cm PÄ tilbud pÄ XXL til 1199 nÄ. 1 Siter
Gjest Skrevet 1. september 2022 Skrevet 1. september 2022 Som du ser her, sÄ kommer stenger i ulike oppsett. Siter
SkaubjÞnn pÄ truger Skrevet 11. desember 2022 Skrevet 11. desember 2022 (endret) Generelt sett vil jeg si at det er mye morsommere Ä fiske stor fisk med lett utstyr. Har ofte valgt dette bevisst for Ä kjenne mer pÄ kraften i fisken. Etter min erfaring er det viktig med god spenst i stanga dersom man fisker med lett utstyr. Brakk ei god lettstang jeg hadde pga at den var for rigid/ stiv (storgjedde i Drammenselva).  Utover dette generelle tipset har jeg lite Ä tilfÞye. Andre har allerede svart godt pÄ spÞrsmÄlene du stilte i OP. Endret 11. desember 2022 av SkaubjÞnn pÄ truger Siter
+Gabs88 Skrevet 15. april 2023 PÄlogget Skrevet 15. april 2023 Innlandsfiske kan bety sÄ mangt, alt fra vann som er under 0.5 km2 til vann som MjÞsa med sine 360 km2. Jeg vil anbefale alle at den fÞrste stangen de kjÞper skal vÊre ca 5-20 gram. Da dekker du fint opp de minste 6-7 grams slukene og spinnerene man bruker i grunt vann pÄ fjellet, 12 grams normal fjellstÞrrelse samt litt stÞrre som 15-20 grams. Det dekker fint opp de fleste ferskvann fra 0.5 til 10 km2.  Vil man fiske i stÞrre vann anbefales feks en 15-45, 18-50 eller 20-60 stang. Det dekker store vann som feks Bygdin og litt MjÞsa-fiske.  Lengde er mest preferanse, det er deilig med lange stenger i Fjellvann men noe herk nÄr man fisker i skogsvann. Derfor anbefaler jeg noe mellom 7 og 11 ft avhengig av hvor man fisker. 7 fot hvis man fisker fra bÄt, 11 hvis man vil ha en kastemaskin i verdensklasse.   Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.