Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jag har tänkt att tillsamans med några kamrater göra min tredje vintertur strax före påsk i Jotunheimen. Denna gång är utgångspunkten Jotunheimens fjellstue - Sognefjellshytta - Turtagrö - Skogadalsböen - Leirvassbu- Spiterstulen.

Första frågan.

När jag studerat kartan ser det ut som man följer riksvei 55 ca 4 - 5 km till Bövertun varefter man kommer in i Breiseterdalen som synes smal med branta sidor. Jag får intyck av att det finns risk för laviner i dalen och kanske bör undvikas vintertid. Det finns en sommarled som börjar i Bövertun och går väster om Riksveien och Dumhö och leder fram till Sognefjellshytta. Är denna led kvistad vid påsk? Eller är det endast karta och kompass som gäller? Sommarledens rösen (varder) syns väl knappas i snön?

Andra frågan.

Nästa sträcka är Sognefjellshytta - Turtagrö. DNTs Kvistekart visar att det finns en privatkvistad led mellan dessa platser. Vem ansvarar för kvistningen och hur kommer man i kontakt för att få kvistningen bekräftad? Om det inte skulle vara kvistat kan man bara följa kraftledningen som löper ganska nära vägen? Eller följa vägen som kanske är utstakad med plogkäppar (bröitesticker)?

Jag skulle värdesätta svar från fjellforums erfarna medlemmar som gör att jag blir klokare och bättre rustad för kommande tur.

Hälsningar

Erik

Lidingö

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.