Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva betyr grønne dotter på kart fra Frikart? Fenix 5x


Perhag

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen som vet hva de grønne prikkene på kartet (som vist i bildet under) er for noe? Jeg finner ikke overlappende tegn / info i andre kart på samme sted som disse dottene vises. Kartet er på en Fenix 5, kartgrunnlaget er fra Frikart.

IMG_20220722_233435.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frikart benytter kartdata fra OpenStreetMap, så jeg kikka inn på hva som ligger inne i området som vises på klokka på bildet ditt. Ut fra det jeg ser, så kan det virke som at det er utvalgte typer punkter som blir vist, i dette tilfellet punkter som ikke ligger inne bare med en adresse:

Garmin_kart.png.a8024fbaa929abeb26e699621846fc0f.png

Det vil si, her vises litt diverse; bussholdeplasser, områdenavn, bosetning/gårdsnavn osv. De hvite punktene over er rene adressemarkører, og de er ikke med på kartutsnittet ditt.

Antar at den kartstilen du har lasta ned litt ukritisk inkluderer punkter ikke er rene adressepunkter (eller andre utvalgte punkttyper).

Som du ser ligger det masse informasjon inne i OpenStreetMap som ikke nødvendigvis blir vist på kart; dette kommer helt an på kartstilen. Det er jo gjerne ulik informasjon som er aktuell/ønskelig å ha med på et kart beregnet for bilkjøring enn for et turkart til fjells, for eksempel :)

Dersom kartstilene som ligger til nedlasting på Frikart ikke filtrerer på slikt kan jo kanskje kart for Garmin-enheter på OpenTopoMap være et alternativ? På Frikart er siste publiserte oppdatering/blogpost fra 06.04.2020, så hvor ferske kartdata som ligger tilgjengelig der er jeg heller ikke sikker på. Jeg lasta ned en tilfeldig stil fra Frikart, og der er endringsdatoen på fila 12.07.2022, så veldig utdaterte kan de nok ikke sies å være. Nedlastingsfilene på OpenTopoMap oppdateres daglig (tror jeg). Kan også virke som filene her er litt mindre enn hos Frikart.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar av meg hatten for veldig grundig og god tilbakemelding - mange takk! :) Dette er godt detektivarbeid! Jeg har lasta ned kart fra frikart uten å sjekke datagrunnlaget / stiler / annet, så du har nok helt rett i at det er en eller annen form for kartstil som er grunnen til at det blir seende sånn ut. OpenTopoMap er nytt for meg, så det skal jeg sjekke ut omgående :) Hjertelig takk for tips også der! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.