Gå til innhold
  • Bli medlem

Hundekjører sitter værfast i Trollheimen


Detlef

Anbefalte innlegg

Annonse

han hadde faktisk nesten ingen ting med seg, dette med jervenduk, stormkjøkken og reinskinn er bare tull i følge opdalingen.no

det er vel egentlig litt sløft da, ikke ha med noe til å overleve med altså. men media vrenger vel på det slikt det passer dem best.

Se HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 12 hunder skulle det vel være mulig å dele på varmen, i alle fall har jeg lest Lars Monsens bøker der han forteller om at han legger seg tett sammen med hundene for ikke å "*fryse ihjel".

Jeg reagerer forresten på medias bruk av "ekstremvær". Alt er visst ekstremvær om dagen. Dette var vel ikke mer enn hva vi er vant med som dårlig vær. Og dårlig vær kan være vanskelig nok, men ingen grunn til å hause det opp som ekstremvær.

Uansett godt det gikk bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

været var vell ikke så ekstremt nei, 14minusgrader og litt vind, problemet var vel all løssnøen, folk har jo sakt at de sto med snø til brystet.. så skjønner godt at han hundekjøreren ikke kom seg lengre. men at væretr var ekstremt er kanskje ike riktig nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste dekningen finner dere på www.opdalingen.no

Ekstremvær? Været har vært ganske bedritent her i strøket i alle fall. Torsdagen (da han ble sittende fast) slo det inn med kuling og regn fra vest i 17-18 tida.

Det jeg ikke skjønner er at noen sjanser på å gå med en gruppe fra Storli til Innerdalen med den værmeldingen som var - uværet var meldt akkurat som det ble men kom atskillig seinere enn forventet så gruppa hadde flaks de kom over før det guffa seg til for alvor. Her på Grøa har det lagt ned 30-40 cm snø per døgn to-fre, fre-lø og lø-sø, særlig natt til fredag og lørdagen har det vært stri vind. Særlig fredag moregn var det ille, det hadde starta som regn om kvelden og var da -5 - slaps i bånn og pudder på toppen, fryser fast på alt av metall.

Har vært innover til Storli i mindre ille vær - vi kjørte tre biler i kolonne etter brøytebilen, men måtte gi opp og i stedet ha en person som gikk til fots foran, umulig å se hvor veien var i snøfokket. Så det har vært sjeldent tøffe forhold i alle fall, helt utvilsomt.

Utvilsomt at det bare er to ting som kan ta seg fram med de snøforholdene som er i fjellet nå. Enten et lag med veltrente skiløpere - 8 -10 stykker, som veksler med å brøyte med korte mellomrom, eller tråkkemaskin. Scooter, bandvagn o.l. er sjanseløse. Inntil det blir mildvær eller kraftig vind som pakker snøen.

Satt på jobb lørdagskvelden (ting haster av og til i kommunen også...), sjekket nettet før jeg logga av og så på www.opp.no at rødekors ba fjellfolk melde seg så jeg tenkte vi fikk vurdere det når jeg kom hjem, men heldigvis, i bilen på vei hjem kom det i 22-nyhetene at han var funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremvær? Været har vært ganske bedritent her i strøket i alle fall. Torsdagen (da han ble sittende fast) slo det inn med kuling og regn fra vest i 17-18 tida.

Var det bare kuling?? 8)

I samme tidsrom som du snakker om sto jeg litt småfortvila inne i teltet mitt ved siden av Hårteigen på 1500m. Når jeg var ute å sjekket bardune klarte jeg nesten ikke å stå oppreist, prøvde å hoppe opp og da landet jeg kjapt en meter bortenfor 8) Jeg ble nesten litt religiøs den kvelden.. Følte meg veldig liten og veldig aleine da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker slo nyttårsorkanen 1992 til ganske bra også i dette området. Det kaller jeg ekstremvær, ikke en pistrere kuling som det stort sett blåser fra okt/nov til feb hvert år. 1-1,5m snø på 2-3 dager er heller ikke noe uvanlig. At det kan være vanskelig å bevege seg i er noe annet. At det nå laver ned med snø, smaker ekstremt godt i en tid da alle snakker om klimaendringer. JEG satser på en kanonsnørik vinter, akkurat nå er det 140cm på 900m på http://www.sunnmorsalpane.no/ Jeg går for 3m denne sesongen. kommer det så mye at jeg må lete for å finne igjen hytta, så er det heeeelt i orden det også.. 8)

The key is: flere kraftige høytrykk som legger seg over spania/portugal/nordafrika og dirigerer lavtrykkene inn fra nordvest 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var ute å sjekket bardune klarte jeg nesten ikke å stå oppreist, prøvde å hoppe opp og da landet jeg kjapt en meter bortenfor :arrow:

Neppe noen som hadde med vindmåler til Storli eller oppe i Meskaret. Med mye løs snø blir det uansett ille nok sikt med kuling. Neppe mer enn kuling her nede i Sunndalen. Men kombinasjonen av veldig mye snø og ganske mye vind er jo så pass sjelden at det nok føltes ekstremt nok for de som var oppe i det på fjellet.

Har en gang kunnet sjekke ut en liten storm ved siden av vindmåleren i Ny-Ålesund. Var ikke noe problem å ferdes ute overhodet, bare å legge seg litt på været. (Derimot var det en smule spooky da den vinden kom som ut av en sekk på fjorden i 17 fots Zodiak... Et typisk polart lavtrykk.) Har du reelle problemerer med å stå oppreist, så er det nok i alle fall full storm. Du kan jo være glad teltet holdt! (Hva slags telt forresten?)

Vi hadde orkan i kastene noen timer på Sunndalsøra i 1995 også (tror jeg). Satt selv trygt på kontoret, men det var snodig å se folk klamre seg til lyktestolper og trafikkskilt i de verste rossene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du reelle problemerer med å stå oppreist, så er det nok i alle fall full storm. Du kan jo være glad teltet holdt! (Hva slags telt forresten?)

Vi hadde orkan i kastene noen timer på Sunndalsøra i 1995 også (tror jeg). Satt selv trygt på kontoret, men det var snodig å se folk klamre seg til lyktestolper og trafikkskilt i de verste rossene.

Har opplevd orkan i kastene før, dette var ikke like ille tror jeg, men nå var det under så forskjellige forhold så jeg vet ikke.

Opplevde vindkast på 75knop (ca 140km/t), var da på akterdekk og tok fortøyning på en slepebåt, det var ikke lett :roll: Husker ikke hva stormen het, tror det var Edna, var oppi nord i starten av 2004.

Har et Rei mountain 3 telt, faktisk veldig fornøyd! Hadde ikke råd til et superdyrt telt, men etter passert test på vidda er jeg kjempefornøyd i forhold til prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.