Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen for (næsten) begyndere?


Jakob

Anbefalte innlegg

Kære Alle.

En kammerat og jeg var forrige år en tur henover Bygdin med stop i Torfinnsbu og Fondsbu i påsken. Vi sov i telt og havde en super tur. Meningen var at vi skulle ha´ været oppe i Højfjeldet, men det måtte vente til næste tur.

Det var, som sagt, en super tur som må gentages.

Derfor følgende spørgsmål:

Kan vi klare at gå fra Gjendesheim til Glitterheim til Spiterstulen til Leirvassbu til Gjendebu og ende i Gjendesheim?

(jeg gik ca. samme tur om sommeren for 3 år siden).

Hvor mange dage skal man ca. beregne til en sådan tur?

OG MEGET VIGTIGT: Hvad skal vi være opmærksomme på? Kan man falde i dybe snehuller? Er der sne hele vejen rundt i fx begyndelsen af marts? Osv osv.

Vi har vandrekort over Jotunheimen i 1:50000 og al det udstyr vi skal bruge.

Det er kun knowhow som mangler. Hvad skal man vide?????

På forhånd tak for svarene!

Jakob

114_1439.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Jacob.

Flott bilde du har lagt inn, og været var visst ganske bra der. Men vi får likevel håpe at påsken i år blir bedre enn i fjor.

Et par ting dere skal være oppmerksomme på: Når man går fra Gjendesheim til Glitterheim går man en annen rute enn den som er vanlig på sommeren (gjennom Tjørnholet). Regner med at det er kvistet, så det skal ikke være noe problem. Videre er dere avhengige av at isen på Gjende er trygg. Det tror jeg nok bestemt at den er i begynnelsen av mars, dog.

For øvrig klarer dere turen hvis dere er i allright form. Den første dagen er den lengste. Jeg synes dere burde bruke en dag på hver av de etappene du skisserer. Det hadde nok vært mulig å gå Glitterheim-Leirvassbu på en dag, men hva er poenget? Turen høres bra ut den.

Nok snø er det garantert. Snøen ligger så lenge i dette området at dere sikkert kunne gått turen til helt uti mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.