Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

I slutten av februar skal min frue, jeg og en veninne møte en kompis i haukeliområdet og dra på tur i ca 5 dager.

Deler av turfølget er svært fjellvandte, noen ikke særlig fjellvandt.

Primærovernatting er tenkt til hytte.

Noen som er kjent i området og som kan anbefale noe?

Vi er forsåvidt bare kjent nordover fra haukeliseter, men en 1.etappe fra haukeliseter til hellevassbu på over 22 km tror jeg ikke er noe særlig lurt, om man samtlige i følget skal ha det fint på tur.

Kan det være lurt å gå sørover til Holmavasshytta og virre rundt i det området?

MVH

Dan

dan(alfakrøll)pwh.no

Annonse
Skrevet

Et område som passer utmerket for små dagsetapper mellom åpne hytter er Berunuten vest-området. Dette er et område nordøst for Haukeliseter, nord for Songavatn, som Vinje kommune eier. Her er det seks hytter som er åpne for turfolk. Avstanden mellom hyttene varierer, men ingen dagsmarsj trenger være mer enn 1 mil til nærmeste hytte, de fleste betraktelig kortere.

Selv har jeg vært innom Bamsebu og Hellevatn vinterstid, begge koselige enkle hytter. Det er ved på hyttene. Korteste adkomst til Berunuten-gården, som ligger nærmest vei, vil jeg tro er fra riksvei 362 mellom Haukeligend og Arabygdi, da jeg tiviler på at veien inn til demningen er brøyta (men dette vet jeg ikke). Avstand å gå vil jeg tro er maks halvannen mil hvis man går over Songavatnet (vet ikke om dette er trygt i februar, det må evt sjekkes).

:)Vinje kommune: Berunuten Vest

:arrow:Kart over hyttene

Skrevet

nice!

Lenge siden sist mattings, hvordan står det til i tromsø? =)

Vet du om det er vinterjakt i dette området?? i så fall er det mulig jeg slenger med hagla, så mye fugl der i fjor.

Hilsen Pål Chr

Skrevet

Jeg har aldri gått inn fra dette stedet selv (har hatt Haukeliseter som utgangspunkt de gangene jeg har vært i området), men skulle jeg gått inn den korteste veien til Berunuten gård med offentlig transport ville jeg gjort følgende:

Buss til Haukeligrend

Taxi fra Haukeligrend opp til Gravdalsstølen (kart), ca 6 km

Hvis veien inn til Songadammen (kart) er brøyta, ca 8 km: taxi så langt inn som mulig

Deretter på ski resten av veien til demningen, og over Songavatnet til Berunuten gård (kart), ca 6 km

Skrevet
Et område som passer utmerket for små dagsetapper mellom åpne hytter er Berunuten vest-området. Dette er et område nordøst for Haukeliseter, nord for Songavatn, som Vinje kommune eier. Her er det seks hytter som er åpne for turfolk. Avstanden mellom hyttene varierer, men ingen dagsmarsj trenger være mer enn 1 mil til nærmeste hytte, de fleste betraktelig kortere.

Selv har jeg vært innom Bamsebu og Hellevatn vinterstid, begge koselige enkle hytter. Det er ved på hyttene. Korteste adkomst til Berunuten-gården, som ligger nærmest vei, vil jeg tro er fra riksvei 362 mellom Haukeligend og Arabygdi, da jeg tiviler på at veien inn til demningen er brøyta (men dette vet jeg ikke). Avstand å gå vil jeg tro er maks halvannen mil hvis man går over Songavatnet (vet ikke om dette er trygt i februar, det må evt sjekkes).

:)Vinje kommune: Berunuten Vest

:PKart over hyttene

Står Bamsebu åpent for turister? Trodde denne var låst?

Skrevet

Det er vel to hytter som heiter "Bamsebu" i dette området. Den som er nevnt over her (og som eg ikkje veit noko særleg om), og den som ligg ved Holmevass, syd for Haukeliseter. Sistnevnde er ei lita hytte frå 2.verdskrigen og er låst.

Skrevet
Det er vel to hytter som heiter "Bamsebu" i dette området. Den som er nevnt over her (og som eg ikkje veit noko særleg om), og den som ligg ved Holmevass, syd for Haukeliseter. Sistnevnde er ei lita hytte frå 2.verdskrigen og er låst.

Det var Bamsebu sør for H.seter jeg mente. Jeg las en artikkel fra din side om hytta der du skrev den var lås, og derfor ble jeg litt i tvil. Men nå skjønner jeg;)

Skrevet
Kan det være lurt å gå sørover til Holmavasshytta og virre rundt i det området?

Det er et flott turterreng! Vi lå i telt et par dager rett syd for Haukeliseter, og her er det litt info om dette:

http://adrenaline.no/vandre/2005/haukeliseter/index.htm

Neste hytte mot Hovden (etter Holmevass) er Sloaros. Her var jeg hyttevakt for noen år siden, og dagboken derfra finner du her:

http://adrenaline.no/vandre/2001/sloaros/index.htm

Håper dette kan være til hjelp! God tur!

Skrevet
Hvor lang tid må man beregne på Haukeliseter - Hellevassbu og er det en krevende strekning?

Strekningen Haukeliseter - Hellevassbu er på 26 km. Ganske langt som første etappe hvis du kommer opp til området samme dagen. En idé kan kanskje være å ta første overnatting på Haukeliseter, for å kunne starte tidlig neste dag. 26 km i dette terrenget på ski i slutten av februar vil jeg tro tar minimum 8 timer, sannsynligvis mer, alt etter snøforholda. Terrenget er en del opp og ned. Etter mitt syn en litt krevende strekning hvis man ikke er vant til å gå i fjellet.

Skrevet

Berunuten...

Med den vinteren som har vært, ville jeg ikke sjanset på å gå isen på Songavatn uten å sjekke.

Vær klar over at det er scooteløype inn til hyttene ved vannet (Berunuten, Smerheller og Fjarefit) og at du neppe kan regne med å være alene her om det er scooterføre og fiskebett. Denne siden - http://www.vinje.kommune.no/default.asp?uid=4856&cid=4856 - lenker videre både til Berunuten og motorferdselsidene til Vinje kommunne. Vinje er forsøkskommune for motorferdsel og har fått åpne for turkjøring etter en del merka løyper, deriblant denne på Sonngavatn, men kun for fiske, jakt og bruk av hyttene. Hellevass, Bamsebu og Glaimane kan du nok regne med å ha for deg selv om vinteren.

Hyttene har standard som og fungerer på samme vis somubetjente DNT-hytter. Forskjellen er at det er innbyggere i Vinje som betaler "medlemspris". Ikke så urimelig siden Vinje la ganske mange kronner i å kjøpe eiendommen fra Treschow. Selv om det ikke var noen upris, sett i forhold til f.eks Vestre Vollane.

Dette er ikke et nybegynnerområde. Ingen andre hytter, ingen merkede løyper mellom hyttene, ikke proviant på hyttene. Terreng som er krevende å orientere i. Ut fra det du beskriver ville jeg nok heller satset på området sørover fra Haukeli.

Skrevet
Terrenget er en del opp og ned. Etter mitt syn en litt krevende strekning hvis man ikke er vant til å gå i fjellet.

Her kom det jeg var på jakt etter... :arrow:

Når dem som skal på tur har så ulike forutsetninger så må man finne noe som er overkommelig for alle. Da er en slik etappe alt for mye å bite over på en gang.

Utifra det jeg har funnet på nettet, tipsene her inne og kartstudier så er nok området sør for haukeliseter bedre egna som turområde på denna turen.

Så får man heller tass nordover og lengre inn på vidda når treningsgrunnlaget er høyere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.