Populært innlegg Skogens Stønn Skrevet 21. april 2022 Populært innlegg Skrevet 21. april 2022 (endret) Før irriterte jeg meg ofte over at jeg ikke fant en noenlunde stødig måte å plassere gassboksen opp ned på tur. Jeg har prøvd forskjellige stativer, satt den i kopper og kar, stablet med steiner eller kvistet, men det blir som regel ikke særlig optimalt. Gass-slangen kommer i veien, eller ventilen. Og hver gang jeg skulle justere ventilen falt alt sammen. Å legge den på siden går jo, men bare til væsken i boksen har sunket ned til ventilen. Men etter å ha tenkt litt (noe jeg til stadighet glemmer å gjøre), fant jeg en veldig bra løsning på problemet. Og et pluss er at djeg nå lett kan velge om gassbvoksen skal stå den ene eller den andre veien. Det er bare å snu den. Ikke koster det noe siden du jo uansett må kjøpe gass, og da følger boksen med på kjøpet. Penger spart er masse påskemarsipan spist, så dette er vinn-vinn. Og den tar ikke særlig mye plass i sekken heller. Altså vinn-vinn-vinn, minst. Det eneste du trenger er litt mot, en gammel gassboks av 400-grams typen (kan godt hende en 200 grams også duger) noe å kutte med, ei fil (kantene blir skarpe) og ti tommeltotter på hver hånd. Du tar da gassboksen og kutter til som vist på bildet - omtrent. Så filer du til kantene og setter plaster på alle sårene på tommeltottene og simsalabim, du er ferdig. Under transport kan boksen stå oppi, så det blir ikke rare greiene ekstra. Denne funker for gassbokser med samme diameter som en 400 grams boks, altså 200 grams og 400 grams boks. Skal du ha en for 100 gram må denne lages av en 100 grams boks. Happy mekking! Hvor mye den veier? Akkurat denne veier 157 gram, men det er godt mulig å lage den mye lavere, så jeg tipper du kan komme ned mot 100 gram, kanskje langt under også om du kutter vekk bunnen. Men er du gramjeger bruker du vel ikke gass? Da bruker du vel en penny can stove, ølboksovn eller lignende??? Alt over 8 gram blir jo alt for mye for en gramjeger. det var det kolaboksovnen @Tom42 sendte med en av ovnene sine (11 gram inklusive 1 centen han la ved, den er vel omtrent like tung som en penny?) Det blir utrolig god kaffe når du koker med gassboksen opp ned! Endret 21. april 2022 av Skogens Stønn 19 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.